Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
#3372213
Een heftige giardia infectie kan tijdelijk leiden tot een ‘leaky gut’ met slechte opname van voedihgsstoffen maar ook verhoogde kans geven op voedselintolerantie later. Ik zou zelf nu zo simpel mogelijk voeren, tot de behandeling klaar is, n dan bedoel ik niet teveel wisselen en niet teveel diersoorten. Zodat als straks het niet zo makkelijk over gaat, je dan kunt kijken of je hond misschien een intolerantie heeft ontwikkelden je noggenoegandere diersoorten over hebt

Probiotica zou ik mee wachten tot de metrobactin klaar is, omdat je nu tegelijk bacteriestammen geeft en een antibioticumdat ze deels weer om zeep helpt.

Wat ik wel zou doen is een pre-bioticum geven dat helpt om de darmflora in balans te houden zoals psyllium
Ik heb geen ervaring met ultradiar maar als ik op internetbkijk, zit daar volgens mij geen psyllium in. Wel zit er biergist in, dat is saccharomyces boulardii, die hierboven werd genoemd. Als die ook in je probiotica zit, geef je die nu dus dubbelop.

Samenstelling ultradiar;
Blauwe bosbessen poeder, bloem van Johannesbroodboom peulen, gelatine, biergist, actieve kool poeder, mineralen, hydrolysaten van melkzuur.

Heel eerlijk? Ik vind dat je nu wel veel door elkaar geeft, met metrobactin, probiotica, ultradiar en Okugest bij een darm die flink geïnfecteerd is.
Door Paulus5
#3372217
Siberienne schreef:Een heftige giardia infectie kan tijdelijk leiden tot een ‘leaky gut’ met slechte opname van voedihgsstoffen maar ook verhoogde kans geven op voedselintolerantie later. Ik zou zelf nu zo simpel mogelijk voeren, tot de behandeling klaar is, n dan bedoel ik niet teveel wisselen en niet teveel diersoorten. Zodat als straks het niet zo makkelijk over gaat, je dan kunt kijken of je hond misschien een intolerantie heeft ontwikkelden je noggenoegandere diersoorten over hebt

Probiotica zou ik mee wachten tot de metrobactin klaar is, omdat je nu tegelijk bacteriestammen geeft en een antibioticumdat ze deels weer om zeep helpt.

Wat ik wel zou doen is een pre-bioticum geven dat helpt om de darmflora in balans te houden zoals psyllium
Ik heb geen ervaring met ultradiar maar als ik op internetbkijk, zit daar volgens mij geen psyllium in. Wel zit er biergist in, dat is saccharomyces boulardii, die hierboven werd genoemd. Als die ook in je probiotica zit, geef je die nu dus dubbelop.

Samenstelling ultradiar;
Blauwe bosbessen poeder, bloem van Johannesbroodboom peulen, gelatine, biergist, actieve kool poeder, mineralen, hydrolysaten van melkzuur.

Heel eerlijk? Ik vind dat je nu wel veel door elkaar geeft, met metrobactin, probiotica, ultradiar en Okugest bij een darm die flink geïnfecteerd is.
Liever dat je eerlijk bent! Ik vind de gezondheid van mijn honden zeer belangrijk maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet wat best voor ze is qua mediactie.

Dan toch alles weglaten voorlopig en enkel wat da voorschrijft van medicatie en voedsel? Hoelang zou ik dit dan aanhouden? Tot de kuur medicatie over is? Dus een 10 tal dagen? Nu is rundsvlees dan misschien toch best als ze voedselintolleranties kunnen krijgen

En psyllium heb ik niet in huis en als ik het bestel heb ik het maandag pas. Het was gisterenavond al te laat om dat nog te bestellen voor vandaag en door het weekend.

De diarree is wel nu minder moet ik even melden maar dat zal wellicht door die mediactie zijn en misschien komt dit nog terug.
Door src_esther
#3372221
Julie5 schreef:Oké perfect! Is die ultradiar niet voorlopig hetzelfde? Ik wil namelijk ook niet dat ze straks helemaal niet meer kan poepen.
Oh, goed dat je het opmerkt! Als dat voldoende werkt, moet je het misschien daarbij houden.
Overigens werkt psyllium 2 kanten op.
Door Paulus5
#3372222
Ik doe weer verder met het da dieet dan en enkel pillen van da voorlopig.
Ik ga toch wat griesmeel erbij mengen dan, weet namelijk niet wat het alternatief is want ik heb geen eierschaalpoeder.
Na die kuur geef ik dan weer normale voeding en supplementen bij
Door src_esther
#3372226
Als ik maag-darmklachten heb, eet ik ander lichtverteerbaar voedsel dan normaal, niet compleet en kleine hoeveelheden.
Als Ko aan de dunne is, krijgt hij dus een paar dagen blik ipv KVV. Zou er hier geBARFt worden, zou Ko licht gekookt spiervlees krijgen.
Door Janie2
#3372227
De “bacillus coagulans” kun je van allerlei merken los geven, oa Thorne. Ook zit deze erbij in de “VitOrtho 8 miljard”. De Saccharomyces boulardii heb je van veel merken single, bijv van now. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van puur omdat: er maiszetmeel in zit, het potje steeds open gaat en alles wordt blootgesteld aan lucht en de stammen niet bij stamtype genoteerd zijn.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3372233
Julie5 schreef:Ik doe weer verder met het da dieet dan en enkel pillen van da voorlopig.
Ik ga toch wat griesmeel erbij mengen dan, weet namelijk niet wat het alternatief is want ik heb geen eierschaalpoeder.
Na die kuur geef ik dan weer normale voeding en supplementen bij
Griesmeel is geen alternatief voor calcium. Daarvoor geef je eierschaalpoeder. Eieren kopen en schil fijnstampen/malen kan ook.

Ik denk dat je iets te rigoureuze keuzes maakt. Siberienne zegt niet te veel wisselen en niet te veel diersoorten.
Door src_esther
#3372234
Janie2 schreef:De “bacillus coagulans” kun je van allerlei merken los geven, oa Thorne. Ook zit deze erbij in de “VitOrtho 8 miljard”. De Saccharomyces boulardii heb je van veel merken single, bijv van now. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van puur omdat: er maiszetmeel in zit, het potje steeds open gaat en alles wordt blootgesteld aan lucht en de stammen niet bij stamtype genoteerd zijn.
In Puur zit Enterococcus faecium en die is vrij essentieel voor honden heb ik begrepen van Lizzy.
Kun je uitleggen waarom het door jou genoemde essentieel is voor honden?
Door Paulus5
#3372237
Ik zal enkel gekookt rundsvlees geven zoals da zei gedurende paar dagen nog. Best tot einde kuur dan. Met wat bone broth gemengd? Dat mag waarschijnlijk wel?
Anders is dit nogal droog.

En qua probiotica, zal ik volgende keer die soort kiezen dat je vermeld maar nu heb ik deze gekocht en zou die liefst opgebruiken. Kost allemaal geld. Maar ook pas na haar kuur weer geven. Nu even enkel medicatie van da.

Griesmeel en rundsvlees zei da. Ze sprak niet van calcium. Maar ik zal eierschalen pletten en bijgeven dan voor calcium.

Lijkt dit zo oké?
Door Siberienne
#3372241
Janie2 schreef:De “bacillus coagulans” kun je van allerlei merken los geven, oa Thorne. Ook zit deze erbij in de “VitOrtho 8 miljard”. De Saccharomyces boulardii heb je van veel merken single, bijv van now. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van puur omdat: er maiszetmeel in zit, het potje steeds open gaat en alles wordt blootgesteld aan lucht en de stammen niet bij stamtype genoteerd zijn.

Ik kan niet bedenken waarom bij honden je perse die stammen wil en dan ook nog in de context van een pup met giardia.

Vergis je niet dat het microbioom van een mens echt anders is dan van een hond. Ik denk dat bij honden die saccharomyces weinig toevoegt. Ik heb thuis nog een heel stuk over darmflora en probiotica bij honden, kan ik nu niet bij, over paar dagen wel weer en dan zal ik het posten.
Door src_esther
#3372242
Julie5 schreef:Ik zal enkel gekookt rundsvlees geven zoals da zei gedurende paar dagen nog. Best tot einde kuur dan. Met wat bone broth gemengd? Dat mag waarschijnlijk wel?
Anders is dit nogal droog.

En qua probiotica, zal ik volgende keer die soort kiezen dat je vermeld maar nu heb ik deze gekocht en zou die liefst opgebruiken. Kost allemaal geld. Maar ook pas na haar kuur weer geven. Nu even enkel medicatie van da.

Griesmeel en rundsvlees zei da. Ze sprak niet van calcium. Maar ik zal eierschalen pletten en bijgeven dan voor calcium.

Lijkt dit zo oké?
Nogmaals Puur Probiotica is prima.

Tja, van die griesmeel wordt ik niet enthousiast, zou ik niet doen want het is (harde) tarwe, dus graan.
Beetje calcium in de vorm van eierschaal is geen slecht idee. (Tip: Met een koffiebonen/specerijen-molen kun je eierschalen tot poeder malen.)

Bone broth zeker toevoegen als je dat hebt, met eventueel een extra slok water.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3372244
src_esther schreef: Nogmaals Puur Probiotica is prima.

Tja, van die griesmeel wordt ik niet enthousiast, zou ik niet doen want het is (harde) tarwe, dus graan.
Beetje calcium in de vorm van eierschaal is geen slecht idee. (Tip: Met een koffiebonen/specerijen-molen kun je eierschalen tot poeder malen.)

Bone broth zeker toevoegen als je dat hebt, met eventueel een extra slok water.
+1
en gries bevat toch ook koolhydraten en daar leeft Giardia op.
Door Paulus5
#3372245
Siberienne schreef: Ik heb thuis nog een heel stuk over darmflora en probiotica bij honden, kan ik nu niet bij, over paar dagen wel weer en dan zal ik het posten.
Oké is goed
src_esther schreef: Nogmaals Puur Probiotica is prima.

Tja, van die griesmeel wordt ik niet enthousiast, zou ik niet doen want het is (harde) tarwe, dus graan.
Beetje calcium in de vorm van eierschaal is geen slecht idee. (Tip: Met een koffiebonen/specerijen-molen kun je eierschalen tot poeder malen.)

Bone broth zeker toevoegen als je dat hebt, met eventueel een extra slok water.
Oke dan blijf ik toch gewoon puur probiotica geven na haar kuur
Beter geen griesmeel dan!

Ik ga met Kenwoodblender eierschaal tot poeder malen, goede tip!

En bone broth heb ik ingevroren nog een liter of 4
Dus dit ga ik dan met wat water mengen met zijn eten en met eierschaal (poeder)
Door Too
#3372249
Hou t simpel.. echt!

Eierschalen... rauw en ongekookt laten drogen en dan vermalen als je calcium wilt toevoegen maximaal een theelepeltje per 500gram vlees.

Je kunt ook nog een paar dagen rundvlees geven en dan rustig aan terug naar het gewone voer als dat goed 'valt' is het toch prima
#3372250
Dan denk ik dat je ze beter kan vijzelen.
Met de blender zal dat niet lukken. Om te beginnen is de hoeveelheid veel te klein en blenders werken pas echt goed bij vocht.
Je kan het proberen, maar als je een vijzel of kleine foodprocessor hebt, zou ik die eerder nemen als je geen koffiemolen of specerijenmolen hebt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door