Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#3371068
Na een dag met redelijk wat buikpijn en pruttelbuik, eerste DA bezoek met buscopan. S'nachts werd het drama alleen maar groter, buikpijn, veel waterdrinken, wat er van voor en achter weer uitkwam. 's morgens naar de DA en daar 'natuurlijk' de diagnose voedselintolerantie. Vanwege de ernst van de klachten, hij heeft heel zijn leven af en toe wel eens een pruttelbuik maar niet zoals deze keer, Jeuk aan zijn staart een aantal weken geleden. Toch maar de brokjes en blikjes van de dierenarts meegenomen al ben ik daar zeker geen voorstander van. (Epke staat al een aantal jaar op zelf gekookt, omdat dat beter ging als rauw) Na 4 dagen van niet eten, of een heel klein beetje met kunst, vliegwerk en alle overredingskracht, cerenia, diarree en bijna 2 kg gewichtsverlies, toch aangedrongen op bloed en ontlastingsonderzoek. Dat was na 3 dagen binnen. Lipase en Amylase sterk verhoogt, na 2 dagen ook het ontlastingsonderzoek, heel veel e.coli.

Ik was zelf al begonnen met kip en rijst, kleine porties door de dag, eetlust was toen eigenlijk meteen terug en ontlasting werd wat beter. Vanaf de uitslag bloedonderzoek zymoral toegevoegd, na 1 dag van betere ontlasting wordt het nu weer slechter en zijn we terug naar diarree. Hij heeft in die tien dagen ellende metrobactin gehad, en krijgt nu sulfatrim voorgeschreven voor de e.coli.

DA wil graag over op laag calorievoer van RC, maar ik zie dat niet zo zitten. Ik ben redelijk onzeker nu wat betreft wat voor dieet te volgen, liefst zelf samengesteld, maar rauw lijkt me in dit stadium niet handig, temeer omdat hij het daar nooit echt goed op gedaan heeft. Of altijd een licht chronische pancreatitis heeft gehad misschien, is altijd vrij mager geweest en altijd vrij losse ontlasting gehad, het beste nog met een gedeelte renske vers gestoomd graanvrij er door heen. Ik ben eigenlijk best bang om aan het proberen te slaan, afgelopen weken waren geen feestje voor 'm.

Iemand onderbouwde tips?
Door Lizzy
#3371076
Heel eerlijk? Ik ging met deze hond niet zelf proberen maar nam contact op met bijv. Tannetje Koning. Te meer jouw hond al langere tijd problemen heeft. Tannetje heeft gewoon veel verstand van dit soort verteringsproblematiek (want daar riekt het wel naar en dan zou een Carnibest of Bandit Pancreas best interessant kunnen zijn, waren het niet dat je niet rauw meer durft te voeren, wat ik goed begrijp).
Door Juul
#3371078
Dat is misschien het beste idee. Tannetje kent m, weet ook dat we al een tijd gekookt voeren. hebben daar ook al veel geprobeerd met een eliminatiedieet en chinese kruiden, maar zonder goed resultaat. De laatste tijd ging het eigenlijk heel goed, met een kwart renske vers gestoomd, 2/4 vlees en 1/4 groenten. Dit komt eigenlijk ook best heel onverwacht nu, en ik weet het zelf echt niet meer.
Door hamada
#3371080
Mij lijkt het inderdaad verstandig Tannetje te consulteren.
Maar toch ook nog een ervaring van hier: onze Sam had een bijna pancreatitis bleek uit bloedonderzoek. Met Mu ren tabletten van de Huisdierendokter ging het al snel beter en een jaar later waren zijn bloedwaarden normaal. Misschien misschien als optie met Tannetje bespreken?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3371089
Ik begrijp het niet goed.
Is het niet het waarschijnlijkst dat hij een besmetting heeft opgelopen met een pathogene E. coli en daartegen behandeld moet worden? Dus een AB die tegen die bacterie werkt en gewoon het voer dat hij voorheen kreeg. Na die kuur zou het dan toch (evt na een kuurtje probiotica) opgelost moeten zijn?
Tenminste, als de juiste AB gebruikt is (laten testen) en de kuur lang genoeg duurt.

Er is toch geen aanwijzing dat het aan het voer ligt? Of zou die overdaad aan E. Coli wel van het voer komen?
Door Boutje
#3371092
Hier zeer goede ervaringen met bandit pancreas in combinatie met flagyl, maar mijn zieke verdroeg er voor wel gewoon kvv dus als jij bij Tannetje Koning langs kan zeker doen!
De flagyl vandaag laatste dosis gegeven (14 dagen gehad) en van de dierenarts moet ik nog zeker 2 weken die bandit verder geven.
Door Juul
#3371095
@ pearls of passion, Dat zou kunnen. En dat de buscopan de e coli besmetting erger heeft gemaakt. Maar dat verklaart de pancreatitis toch nog niet?
IMG_20190320_141729.jpg
IMG_20190320_141729.jpg (2.88 MiB) 3170 keer bekeken
Door Boutje
#3371097
Bij Pippa was de pancreatitis secundair aan een ontsteking tgv invaginatie door krampen met tot nu toe ongekende oorzaak... komt vaker voor zei de dierenarts dat de pancreas pas in 2e instantie gaat mee ontsteken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3371109
Juul schreef:@ pearls of passion, Dat zou kunnen. En dat de buscopan de e coli besmetting erger heeft gemaakt. Maar dat verklaart de pancreatitis toch nog niet? IMG_20190320_141729.jpg
Nee, das waar. Maar je zei ergens dat je verwachtte dat die misschien al heel lang aanwezig was/altijd al gehad heeft.
En toen heb je vanalles getest met dit voer als beste uitkomst?
Dan zou ik dat nog even een kans geven, de AB zijn werk laten doen en daarna nog eens verder kijken. Zodat je beide zaken apart kan zien en weten hoe hij zonder de infectie op het voer reageert. Dat lijkt me toch handig?
Je kan natuurlijk wel al eens kijken hoe het zit met het vetgehalte in dit voer en of je iets kan aanpassen.
Door Juul
#3371213
pearlsofpassion schreef:Nee, das waar. Maar je zei ergens dat je verwachtte dat die misschien al heel lang aanwezig was/altijd al gehad heeft.
En toen heb je vanalles getest met dit voer als beste uitkomst?
Dan zou ik dat nog even een kans geven, de AB zijn werk laten doen en daarna nog eens verder kijken. Zodat je beide zaken apart kan zien en weten hoe hij zonder de infectie op het voer reageert. Dat lijkt me toch handig?
Je kan natuurlijk wel al eens kijken hoe het zit met het vetgehalte in dit voer en of je iets kan aanpassen.
Dank je, hij heeft nu twee dagen de tabletten, en de ontlasting wordt inderdaad beter. We gaan dus voor nu even door. Ik stelde sowieso zelf samen, weliswaar gekookt met een klein deel renske vers. Dat heb ik omgerekend en is toch vrij vet, rond de 30% in de droge stof. Ik ga het wat mixen met magere vleessoorten Zodat het onder de 10% uit gaat komen. En dan een deel groenten, zoals ik eerst al deed, en de rijst iig afbouwen naar nul.

Ik krijg een beetje het idee dat ie de e coli infectie al heel lang heeft, als dat mogelijk is. Daarom was zijn vertering misschien ook altijd wisselend en kreeg ik er geen vinger achter wat nou de trigger was. Ondanks eliminatiedieet, koken e.d.
Wat dan de oorzaak is dat de e coli zo uit de klauwen loopt is dan vraag 2.

Eerst kijken nu wat de kuur oplevert, en dan nog een keer ontlasting testen iig en misschien bloed ook weer.
Hij is gelukkig weer erg levendig, heeft honger en is zijn oude ondeugende Epke zelf weer dus ik heb weer hoop.
Door Juul
#3371215
Spikkelneus schreef:Kip en rijst is altijd een slecht idee (uitleg in artikel). Kort samengevat: geef kalkoen met pompoen.

https://aussiepooch.com.au/blogs/news/w ... -LC1AAH-XQ
Eens met de rijst, het wordt aangeraden omdat het laag in vezels is, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld, wel of geen vezels bij pancreatitis, lees ik op diverse plekken. We gaan even kijken waarmee ik de rijst stapsgewijs kan vervangen. Helaas zitten we net in het eind van het pompoenen seizoen. Zoete aardappel of wortel kan misschien ook.

Mager kalkoen spiervlees is wat moeilijker aan te komen, en misschien wel onbetaalbaar.
Door Boutje
#3371216
Mager kalkoenspiervlees gewoon bij de mensenvoeding kopen? Voor 1 hond is dat toch te doen denk ik.
Door Juul
#3371219
Boutje schreef:Mager kalkoenspiervlees gewoon bij de mensenvoeding kopen? Voor 1 hond is dat toch te doen denk ik.


Ik ga op zoek en had al gekeken, hoor. Maar 14,50 per kilo, waar je gekookt zo'n 600 gram van overhoudt, (dat kan dan aangevuld worden tot 900 gram met groenten e.d.) Is toch per week voor mijn hond iig 100 euro. Dat kan ik geen jaar doen bv.
Door BlissSpirit
#3371224
Geen idee waar je woont, maar bij SW hebben ze kalkoendijvlees. 5 kg voor 17,50. Is vrij mager. Wel wat vetrandjes zoals je aan dijvlees ziet, maar dat is makkelijk weg te snijden.

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door