Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Paulus5
#3370650
Ik vroeg aan een jager in de buurt of hij wild over had voor mijn hond.
Ik krijg daarop dit antwoord: Beste, Het door u gevraagde is mogelijk niet verstandig om aan uw honden als voedsel te verstrekken
Wild wat niet geschikt is voor menselijke consumptie, zgn wild met abnormaliteiten, kunt u best ook niet geven voor dierlijke consumptie.
Bij wild van gevogelte met been is het zelfs gevaarlijk om te geven , omdat door mogelijke aanwezigheid van botsplinters darmperforatie kan ontstaan.
Beste is om aan uw slager zenen en pezen, hart,lever te vragen en deze eventueel kort verhit aan uw honden te geven.

Iedereen hier heeft toch wild karkassen enzo aan honden en eerst benen en pezen verhitten? ::)

Zonder verwijten te maken: Ligt dit aan mij of is dit een ontwetende jager?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3370657
Klinkt als een jager die absoluut niet aansprakelijk wil worden gesteld voor het geval er iets mis mocht gaan bij jouw hond.

Ik heb alleen geen idee wat wild met abnormaliteiten precies betekent. Je wilt natuurlijk geen zieke dieren voeren waar de hond ziek van kan worden.
Door Anne in Zweden
#3370660
Deze jager denkt waarschijnlijk dat alle botten van gevogelte gevaarlijk zijn voor honden, omdat die mythe nu eenmaal al honderd jaar bestaat en er vandaag de dag nog steeds mensen zijn die niet begrijpen dat honden bijna hetzelfde spijsverteringsstelsel hebben als een wolf. Zolang je botten RAUW voert, is er niets aan de hand (vooropgesteld dat je hond gezond is en dat je je aan de 'bottenregels' van Barfplaats houdt, dus geen ongeschikt bot voeren). Verhitten moet je absoluut NOOIT doen met bot dat je aan de hond geeft!

Dat gezegd hebbende: botten van wild zijn vaak stukken harder dan botten van gekweekte dieren. Dat geldt ook voor wild versus tam gevogelte. Dus je hond moet al wel enige ervaring met botten kraken en verteren hebben voordat je hem veilig botten van wild kunt geven. Wild is absoluut niet geschikt voor beginnende barfhonden.
Door Paulus5
#3370661
Ik ging het zowieso nog even in vriezer bewaren. Maar als ik het maal is dit zowieso geen probleem qua hardheid en botsplinters toch?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3370728
Goh, het hangt er vanaf wat de reden voor afkeuren voor menselijke consumptie is. Een haas met leverbot vb zou ik niet voeren.
Maar als nu de hazenlever systematisch niet gegeten wordt maar van gezonde dieren afkomt, zie ik geen probleem. Hart en long vb zullen wel niet gegeten worden, maar is prima geschikt voor de hond.
Je zou kunnen aandringen en vragen enkel delen van gezonde dieren opzij te houden.

Ivm het voeren van rauw vlees en bot, is die jager idd onwetend.
Door Paulus5
#3370738
Dank jullie voor het antwoord :)

Ik ga ze bewaren en dan malen binnen een 14tal dagen en ga vragen om enkel gezonde dieren maar nu is het wel degelijk enkel dat van gezond dier waar zijzelf ook van eten, maar het afval eigenlijk. Dus dat is wel nog goed voor aan honden te geven vind ik
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3370740
Uiteraard!
Super goed. En ideaal dat het nog gebruikt wordt en niet weggegooid.
Wilde lever (maakt niet uit welk dier) is veeel gezonder dan lever van gekweekt dier (ale bio-lever komt in de buurt natuurlijk) . Alleen daarvoor al zou ik gaan horen.
En het vlees is ook van hogere kwaliteit.

Enkel echte besmettingen zoals die leverbot, zou ik niet voeren. Normaal moet een beetje jager dat wel herkennen, meende ik.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3370742
pearlsofpassion schreef:Goh, het hangt er vanaf wat de reden voor afkeuren voor menselijke consumptie is. Een haas met leverbot vb zou ik niet voeren.
Maar als nu de hazenlever systematisch niet gegeten wordt maar van gezonde dieren afkomt, zie ik geen probleem. Hart en long vb zullen wel niet gegeten worden, maar is prima geschikt voor de hond.
Je zou kunnen aandringen en vragen enkel delen van gezonde dieren opzij te houden.

Ivm het voeren van rauw vlees en bot, is die jager idd onwetend.
Waarom zou een haas met leverbot niet gevoerd kunnen worden? Besmetting met leverbot zou hooguit plaats kunnen vinden door het eten van gras waarop zich cysten van de leverbot bevinden, maar ik denk niet dat een hond zich op deze manier kan infecteren. Ik heb daar in iedergeval nog nooit van gehoord. Trouwens, zieke prooidieren worden voor zover ik weet per definitie het eerst gegeten in de natuur.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3370743
Doranto schreef:Waarom zou een haas met leverbot niet gevoerd kunnen worden? Besmetting met leverbot zou hooguit plaats kunnen vinden door het eten van gras waarop zich cysten van de leverbot bevinden, maar ik denk niet dat een hond zich op deze manier kan infecteren. Ik heb daar in iedergeval nog nooit van gehoord. Trouwens, zieke prooidieren worden voor zover ik weet per definitie het eerst gegeten in de natuur.
Echt? Is dat niet gevaarlijk voor honden?
Ik dacht echt van wel...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3370744
pearlsofpassion schreef:Echt? Is dat niet gevaarlijk voor honden?
Ik dacht echt van wel...
Nou dat lijkt me niet. Ik denk dat er geen carnivoren meer zouden bestaan als dit het geval zou zijn. Waar meer van te vrezen valt is dieren voeren die behandeld zijn tegen leverbot lijkt mij, en daar horen hazen niet bij.
ps
Ik denk dat er in het wild sowieso geen dieren bestaan die niet een of andere besmetting met endoparasieten hebben.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3370747
Bij ons zijn veel vossen besmet met vossenlintworm. Deze kan je ook terugvinden in hazen. Zou dat dan geen kwaad kunnen?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3370749
Laika schreef:Bij ons zijn veel vossen besmet met vossenlintworm. Deze kan je ook terugvinden in hazen. Zou dat dan geen kwaad kunnen?
Ik persoonlijk ben daar niet zo bang voor. Hoeveel hazen zijn besmet? Hoe wil je dat ontdekken, zeker bij een lichte besmetting? Hoeveel honden worden hier ziek van? Ik denk dat het heel waarschijnlijk is dat je misschien best wel vaak een dier voert dat niet 100% vrij is van wat voor parasieten dan ook. Het maagzuur van carnivoren is erg sterk. Een gezonde carnivoor overleefd dat allemaal wel, anders waren ze allang uitgestorven.
Door Siberienne
#3370751
Doranto schreef:Ik persoonlijk ben daar niet zo bang voor. Hoeveel hazen zijn besmet? Hoe wil je dat ontdekken, zeker bij een lichte besmetting? Hoeveel honden worden hier ziek van? Ik denk dat het heel waarschijnlijk is dat je misschien best wel vaak een dier voert dat niet 100% vrij is van wat voor parasieten dan ook. Het maagzuur van carnivoren is erg sterk. Een gezonde carnivoor overleefd dat allemaal wel, anders waren ze allang uitgestorven.
De gemiddelde leeftijd van wolven in Europa is 5 jr zoiets, bij obductie hebben velen meerdere infecties. Ik vind dit een gevaarlijke stelling. Om een soort te behouden moeten ze in leven blijven totdat ze zich voort hebben kunnen planten, meer niet. Ik zou eerder willen stellen, als een soort niet gevoelig is voor infecties, gaan ze een plaag vormen.

Sowieso geen hazen voeren met echinococcen (vossenlintworm) want dat kan gevaarlijk zijn voor jezelf. De hond gaat als ‘ie besmet is de eitjes uitscheiden
https://www.cdc.gov/parasites/echinococ ... ology.html

Leverbot zou idd geen kwaad kunnen ivm de cyclus https://www.cdc.gov/parasites/fasciola/biology.html
Door Siberienne
#3370752
Overigens; als het vlees niet geschikt iso or menselijke consumptie ivm vermoeden infectie, realiseer je dan ook dat het bewerken van besmet vlees gevaarlijk kan zijn voor je eigen gezondheid, zoals bv bij tularemie/hazenpest. Ik zou dat dus niet doen, hiermee aan de slag gaan
Gebruikersavatar
Door doranto
#3370753
Siberienne schreef:De gemiddelde leeftijd van wolven in Europa is 5 jr zoiets, bij obductie hebben velen meerdere infecties. Ik vind dit een gevaarlijke stelling. Om een soort te behouden moeten ze in leven blijven totdat ze zich voort hebben kunnen planten, meer niet. Ik zou eerder willen stellen, als een soort niet gevoelig is voor infecties, gaan ze een plaag vormen.
Daar heb je inderdaad wel een punt.
Siberienne schreef:Sowieso geen hazen voeren met echinococcen (vossenlintworm) want dat kan gevaarlijk zijn voor jezelf. De hond gaat als ‘ie besmet is de eitjes uitscheiden
Hoe kom je daar dan achter of ze het hebben? Is de kans niet groot dat er al vaak besmette hazen gevoerd zijn zonder daar iets van te merken?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door