Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Boutje
#3369549
Sheltie Pippa (5 kg, 8 jaar, op dit moment te dik) heeft een maand lang nu en dan hevige buikpijn en nu en dan braken, is enkele dagen geleden uiteindelijk opgenomen en bleek een invaginatie te hebben die gelukkig met veel buscopan, infuus en flagyl opgelost is. De dierenarts vermoed dat ze er voor ook korter durende invaginaties had. Zou door krampen komen, oorzaak van de kramepn weten we nog niet.
Op echo is nu een lichte pancreatitis te zien (week er voor waren lever- en pancreaswaardes randnormaal), waarschijnlijk als reactie op alles.
En ze voelt zich nog altijd niet helemaal de oude. Ook op de echo vanmorgen waren hier en daar nog verkrampte darmen te zien.
Lymfeknopen in de buik waren minder dik dan op de echo van vrijdag.
Er is nog een plek in het jejunum die "raar-verdacht" is, onderkant op echo mooi afgelijnd, bovenkant verlies van aflijning, kan zwelling zijn, schade door de invaginatie, ontsteking of tumor.
Ze is ook MDR1 gen defect lijder dus als operatie niet echt hoeft willen we dit niet.
Voor nu krijgt ze 3 keer per dag buscopan, 2 keer flagyl en omdat de dieetbrokken niks uithalen ben ik vandaag met duck pancreas gestart. 3 keer 25 gram per dag (ze moet ook echt afvallen anders gaf ik 100 gram per dag). Als ze stabiel blijft binnen 2 weken nieuwe echo om naar die verdachte plek te kijken, indien nog aanvallen toch opereren en biopten nemen.
Ontlasting is goed, heeft op geen enkel moment diarhee gehad.
en dan mijn vragen:

1) Ik las hier in de stukken over pancreatitis en darmproblemen over L-glutamine, dat wil ik haar ook wel geven, maar ik vind nergens een dosis terug.
2) Zou ik bij die duck pancreas nog extra groenten toe mogen voegen? Ze heeft de neiging tot harde ontlasting en wil nu echt geen krampen door obstipatie...
3) op zoek naar vetarme kvv zie ik op de site van haaksbarf de kip variant 1,5% vet??? is dit niet extreem weinig? Kan dit wel kloppen?
Door Lizzy
#3369557
Boutje schreef:Sheltie Pippa (5 kg, 8 jaar, op dit moment te dik) heeft een maand lang nu en dan hevige buikpijn en nu en dan braken, is enkele dagen geleden uiteindelijk opgenomen en bleek een invaginatie te hebben die gelukkig met veel buscopan, infuus en flagyl opgelost is. De dierenarts vermoed dat ze er voor ook korter durende invaginaties had. Zou door krampen komen, oorzaak van de kramepn weten we nog niet.
Op echo is nu een lichte pancreatitis te zien (week er voor waren lever- en pancreaswaardes randnormaal), waarschijnlijk als reactie op alles.
En ze voelt zich nog altijd niet helemaal de oude. Ook op de echo vanmorgen waren hier en daar nog verkrampte darmen te zien.
Lymfeknopen in de buik waren minder dik dan op de echo van vrijdag.
Er is nog een plek in het jejunum die "raar-verdacht" is, onderkant op echo mooi afgelijnd, bovenkant verlies van aflijning, kan zwelling zijn, schade door de invaginatie, ontsteking of tumor.
Ze is ook MDR1 gen defect lijder dus als operatie niet echt hoeft willen we dit niet.
Voor nu krijgt ze 3 keer per dag buscopan, 2 keer flagyl en omdat de dieetbrokken niks uithalen ben ik vandaag met duck pancreas gestart. 3 keer 25 gram per dag (ze moet ook echt afvallen anders gaf ik 100 gram per dag). Als ze stabiel blijft binnen 2 weken nieuwe echo om naar die verdachte plek te kijken, indien nog aanvallen toch opereren en biopten nemen.
Ontlasting is goed, heeft op geen enkel moment diarhee gehad.
en dan mijn vragen:

1) Ik las hier in de stukken over pancreatitis en darmproblemen over L-glutamine, dat wil ik haar ook wel geven, maar ik vind nergens een dosis terug.
2) Zou ik bij die duck pancreas nog extra groenten toe mogen voegen? Ze heeft de neiging tot harde ontlasting en wil nu echt geen krampen door obstipatie...
3) op zoek naar vetarme kvv zie ik op de site van haaksbarf de kip variant 1,5% vet??? is dit niet extreem weinig? Kan dit wel kloppen?
He, wat een narigheid!

Ik denk dat je voor L-Glutamine echt beter contact op kunt nemen met een holistisch dierenarts. Iemand als Tannetje Koning. Want de vraag is inderdaad of je dit uberhaupt moet geven bij deze problemen. Ik denk dat het niet goed is omdat zo maar uit jezelf te proberen, gezien de ernst van de problemen.....

Ja, ik denk dat je bij Duck Pancreas prima groenten kunt geven. Bij harde ontlasting geef je het beste bladgroenten. En geen groenten van onder de grond zoals wortel en biet want dat maakt de ontlasting harder (en bladgroenten laxeert).

Ik denk echt dat dat een type foutje moet zijn.
Door Boutje
#3369569
Bedankt voor je reactie!

Ik heb ontdekt dat de lokale kvv verkoper nog wat bandit pancreas had, lijkt me nog beter dan de duck dus die maar gehaald.
Bladgroenten komt in orde.
En ik ga haaksbarf even mailen ivm dat vetpercentage, staat ook op de rollen zo... want dat is misschien wel interessant om er na te voeren als ze terug wat beter is.
Door Lizzy
#3369573
Volgens mij zijn de pancreas voedingen eigenlijk voor honden met EPI. Weet niet of ze nou zo geschikt zijn voor een hond met een alvleesklierontsteking. Dat zou je misschien bij de maker van Bandit even na kunnen vragen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3369576
Volgens mij zou je, als je alles bij elkaar optelt (water-eiwit-vet-celstof-as) op 100% moeten komen (Er van uitgaande dat er geen koolhydraat inzit in de vorm van granen zoals ze zelf aangeven. Groente kan wat koolhydraat leveren maar dat is slechts heel beperkt).

Wat zit er volgens opgave in:
HAAKS®B.A.R.F Kip / Huhn / Chicken
Vocht 68.3 % Droge stof 31.7 % Ruw Eiwt 14.5 % Ruw Vet 1.5 % Ruwe Celstof 0.7 % Ruw As 3. % Metalen & Mineralen: Fosfor 3700 mg/kg Calcium 5300 mg/kg

68,3+14,5+1,5+3,7. Dan mis je nog 12%. Dus het ligt voor de hand dat het vetpercentage niet klopt en een stuk hoger ligt.

Ik heb even de andere analyses van hun nagereken en alleen bij de geit kom ik op 100%.

Volgens deze opgave zit er in 1 kg kip slechts 715 kilocal. Daarmee honger je je hond uit ::)
14,5% ruw eiwit = 145 gram x 4 kcal =580 kcal
1,5% rv = 15 gram x 9 kcal = 135
580+135= 715 kcal

Heel vaak kom je nooit precies op 100% maar dat kan bijv. liggen in afrondingen of kleine beetjes koolhydraat uit erwtjes, (zoete) aardappel of andere gebruikte groente. Maar 12% is teveel gemis.
Door Boutje
#3370140
Update: ze krijgt nu een weekje bandit pancreas plus 10% groenten.
De buscopan is afgebouwd en gestopt, flagyl nu nog 9 dagen en dan een nieuwe echo.

En... vandaag viel het iedereen op: ze is GOED!!! Meer nog, ze blinkt!
Ze is vrolijk, speel terug, kijkt allerter.
Maar zo blinken, dat deed ze nog nooit, ze heeft altijd een vrij droge/doffe vacht.

Dit kan toch niet na 1 week andere voeding?
Of zou ze zich door voeding plus medicatie zo veel beter voelen dan alle tijd er voor?

Ben er in elk geval heel erg blij mee!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door