Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3366999
Mijn Jack Russel reu wordt in april 8 jaar en is al een tijdje niet fit..
Nu heb ik het vermoeden dat hij een B12 tekort heeft, en ben ik op zoek naar ervaringen daarmee. Of misschien heeft iemand andere ideeën?
Zijn klachten zijn:
- anderhalve kilo afgevallen
- diarree
- raar gekleurde ontlasting
- soms hele droge/harde ontlasting
- hele slechte eetlust, wil soms dagen niet eten
- slaapt heel veel
- blaft ontzettend veel
- is heel fanatiek op zijn eten, terwijl hij dus niet eet
- heeft twee keer gebeten, terwijl hij dat nog nooit heeft gedaan
- af en toe ontzettende buikpijn aanvallen, koliek!
- kreunt soms in zijn slaapt
- voelt heel koud aan vooral op rug en kont
- trilt soms

We zijn natuurlijk al een aantal keer naar de dierenarts geweest, en zijn nu ook bij een homeopathische dierenarts en osteopaat. Dit lijkt wat te helpen maar toch valt hij elke keer terug. Ook hebben we een echo laten maken en daarop was te zien dat hij een irritatie heeft in de overgang dunne-dikke darm, bloedonderzoek is ook gedaan omdat de da een alvleesklier probleem vermoedde maar dit was helemaal goed. Vitamines zijn niet getest.
Het voer wat hij krijgt is verschillend, hij heeft jarenlang Renske gestoomd vlees gekregen maar omdat zijn ontlasting zo licht was zijn we overgestapt op Barf, helaas wil hij dat niet eten. Ook Carnibest en andere rauw vlees voedingen lust hij niet. Prins brokjes eet hij af en toe, ik ben zelf wel vóór vlees maar omdat hij echt niks wil proberen we verschillende dingen.. Hij is overigens altijd een moeilijke eter geweest, vroeger kreeg hij ook vers vlees maar dat vind hij volgens mij gewoon echt niet lekker..

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat iemand hier tips heeft..
#3367001
Wat eet hij nu dan wel?
Wil hij de Renske nog eten? Hij krijgt nu toch wat te eten dat hij wel lust? Desnoods brokken of tafelrestjes of zo.

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, want de meeste symptomen die jij noemt lijken mij logisch bij een hond die vrijwel niet eet (omdat hij het niet lust). Maar waarschijnlijk mis ik wat.
#3367009
De kleur van de ontlasting hangt af van wat de hond eet. Renske is heel licht van kleur, dus zo komt het er ook weer uit (wij nemen het wel eens mee voor op vakantie, en dan poepen de honden ook lichtgeel). Als je bijvoorbeeld farmfood brok zou geven (wat wij in een heel ver verleden wel gedaan hebben), dan wordt de ontlasting zwart, want die brokken zijn zwart. Dus als jouw hondje het goed deed op Renske, zou ik hem dat gewoon weer gaan geven.
En B12 kan je laten testen met (nog) een bloedonderzoek, als je dat zeker wil weten. Zonder bloeduitslag blijft het speculeren, en kan je er eigenlijk geen zinnig woord over zeggen.
#3367011
Ik denk dat deze symptomen van alles en nog wat kunnen zijn en dat hoeft niet perse een vitamine B12 tekort te zijn. En dan nog wordt dat bij honden veroorzaakt door problemen in de darmen. Waarom zou je geen vitamine B12 en foliumzuur laten meten (bloedonderzoek)?
#3367021
Bedankt voor jullie reacties.
Hij krijgt nu Prins Procare graanvrij sensible-hypoallergic. Maar ook dat eet hij niet van harte, Renske wil hij ook niet eten.
Kaas en gekookt ei vind hij wel heel erg lekker, maar de kaas wil ik hem niet geven ivm zout wat erin zit. Gisteren heeft hij rijst gegeten dat at hij wel met veel moeite op..
Ik geef hem nu ook alles wat hij wel wil.

Ik ga zeker de da even bellen voor eventueel bloed of mest onderzoek. Maar ik dacht misschien heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt omdat we ook niet meer weten waar we het moeten zoeken.
#3367025
Als ik dit lees, dan denk ik, ja maar, ja maar. Wat zegt de homeopatisch arts, wat behandelt hij en wat is de mening van de osteopaat?
En wat wordt er gedaan, of gedacht over de darmirritatie.
Zou het niet zinvol zijn om daar mee door te werken. En dan de buikpijn, hoe wordt daarmee omgegaan?
Hij is duidelijk niet goed te pas. Pijnstilling, als hij buikpijn heeft, misschien dat hij wil eten, als hij zich niet ziek voelt.
Is maar een gedachte.
Advies vragen bij de mensen die hem al in behandeling hebben, lijkt me verstandig.
Zo veel gewichtsverlies vind ik zorgelijk.

Hanny
#3367029
Annabelle schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Hij krijgt nu Prins Procare graanvrij sensible-hypoallergic. Maar ook dat eet hij niet van harte, Renske wil hij ook niet eten.
Kaas en gekookt ei vind hij wel heel erg lekker, maar de kaas wil ik hem niet geven ivm zout wat erin zit. Gisteren heeft hij rijst gegeten dat at hij wel met veel moeite op..
Ik geef hem nu ook alles wat hij wel wil.

Ik ga zeker de da even bellen voor eventueel bloed of mest onderzoek. Maar ik dacht misschien heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt omdat we ook niet meer weten waar we het moeten zoeken.
Wat wil hij dan wel eten dat jij hem ook wil geven?
Want je zegt hij krijgt Prins en rijst maar lust beide niet graag. Maar je zegt ook dat je hem nu heeft wat hij wel wil. Wat is dat dan?
En eet hij daar dan genoeg van? Zodat hij niet verder af valt gewoon door te weinig voeding?

Welke van bovenstaande symptomen heeft hij nog als hij een tijdje zeker voldoende eet?

Rijst werkt trouwens stoppend he. Dus als hij soms harde ontlasting heeft kan dat komen doordat hij steeds verschillende dingen krijgt (het ene stoppend, het andere net laxerend) en zou ik met rijst oppassen. Zowiezo, als hij het toch niet graag eet, zou ik het aan een hond niet geven. Ik zie niet in waarom.
Steeds wisselende ontlasting kan ook buikpijn geven daarvoor hoeft er dus nog niets mis te zijn met zijn darmen. Kan gewoon door de wisselende voeding zijn.
Anderszijds ben ik het met voorgaande eens dat buikpijn ook de eetlust sterk vermindert, dus dat zou ik ook uitsluiten.
#3367291
Hanny schreef:Als ik dit lees, dan denk ik, ja maar, ja maar. Wat zegt de homeopatisch arts, wat behandelt hij en wat is de mening van de osteopaat?
En wat wordt er gedaan, of gedacht over de darmirritatie.
Zou het niet zinvol zijn om daar mee door te werken. En dan de buikpijn, hoe wordt daarmee omgegaan?
Hij is duidelijk niet goed te pas. Pijnstilling, als hij buikpijn heeft, misschien dat hij wil eten, als hij zich niet ziek voelt.
Is maar een gedachte.
Advies vragen bij de mensen die hem al in behandeling hebben, lijkt me verstandig.
Zo veel gewichtsverlies vind ik zorgelijk.

Hanny
De homeopatisch arts zegt dat het komt omdat buikspieren continu gespannen zijn, dat drukt op zijn organen en daar komt buikpijn van. We hebben ook druppels gekregen omdat hij regelmatig stress heeft door vogels in de tuin en andere dingen die hij voorbij ziet komen, daardoor krijgt hij ook weer buikpijn denkt ze.
Osteopaat heeft dit los gemaakt, buik voelt ook meer ontspannen aan nu. Eerst was de buik erg hard.
Darmirritatie weten ze niet waar het vandaan komt, maar omdat hij weer was aangekomen is daar niet verder onderzoek naar gedaan.
Hij is nu inderdaad niet goed te pas, het is wel een hele tijd goed gegaan. Als we zien dat hij buikpijn heeft geven we hem een pijnstiller..
Het eten doet hij soms wel, soms niet op het moment. Ik zit er toch aan te denken om naar een internist te gaan met hem.
Tips over een goede kliniek zijn ook zeer welkom
#3367293
pearlsofpassion schreef:Wat wil hij dan wel eten dat jij hem ook wil geven?
Want je zegt hij krijgt Prins en rijst maar lust beide niet graag. Maar je zegt ook dat je hem nu heeft wat hij wel wil. Wat is dat dan?
En eet hij daar dan genoeg van? Zodat hij niet verder af valt gewoon door te weinig voeding?

Welke van bovenstaande symptomen heeft hij nog als hij een tijdje zeker voldoende eet?

Rijst werkt trouwens stoppend he. Dus als hij soms harde ontlasting heeft kan dat komen doordat hij steeds verschillende dingen krijgt (het ene stoppend, het andere net laxerend) en zou ik met rijst oppassen. Zowiezo, als hij het toch niet graag eet, zou ik het aan een hond niet geven. Ik zie niet in waarom.
Steeds wisselende ontlasting kan ook buikpijn geven daarvoor hoeft er dus nog niets mis te zijn met zijn darmen. Kan gewoon door de wisselende voeding zijn.
Anderszijds ben ik het met voorgaande eens dat buikpijn ook de eetlust sterk vermindert, dus dat zou ik ook uitsluiten.
Hij vind op het moment eigenlijk niks heeel erg lekker.. Ik vind het heel moeilijk, want inderdaad wat je zegt over de wisselende voeding dat wil ik voorkomen.
Maar niet eten is ook niet goed, dus vandaar dat ik hem een beetje rijst heb gegeven toen ik dat zelf had gegeten, wel droge rijst dus niet met een sausje o.i.d.
De Prins brokjes eet hij het beste van al het hondenvoer..
Door sella
#3367324
Ik heb b12 laten prikken en later voor controle nog de foliumzuur, mijn hond had een fors tekort.
Ik merkte dat hij juist veel zenuwproblemen liet zien, op eieren lopen oa terwijl de osteopaat hem net behandeld had, Anneke van yioti heeft overigens zijn bloed geprikt omdat zij ook zoiets had zijn zenuwstelsel is ook totaal overprikkelt.
Nu ik een poos 2 keer per week spuit merk ik dat hij rustiger is geworden, minder uitvallerig, slaapt ontspannener en is overal blijer en minder moe.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door