Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Larshann
#3362569
Hoi,
ik ben een tijdje niet op het forum geweest, de laatste keer was toen mijn toenmalige jongste hondje heel ziek was. Na een hele lijdensweg van maanden bleek ze IBD te hebben, uiteindelijk hebben we een combi v voeding en medicatie gevonden waar ze het goed op doet.. maar het was een zware periode voor ons met veel verdriet en angst.. ik heb toen gezegd dat ik nooit meer een andere hond wou, omdat ik dit niet nog eens wilde meemaken..

Maar ja, het ging een tijd goed en uiteindelijk was ik toch klaar voor een jonge hond erbij, maar met een héél bang hartje dat ook deze weer wat zou hebben (mijn 2 andere honden hebben nl ook respectievelijk een nierziekte en een autoimmuunziekte..)

Maar helaas, het heeft niet mogen zijn, ook dit hondje heeft een probleem :'( Ze heeft nl al een aantal maanden last van diarree... telkens met enkele dagen tot zelfs weken van normale ontlasting ertussen.. verder eet ze goed, is actief en vrolijk, mooie vacht enz... maar telkens weer komt het terug :-\ Ze moet dan plots heel dringend naar buiten, heeft dan diarree, ze staat een aantal keren te persen tot alles eruit is en dan is het weer ok.
Haar ontlasting is al 4x nagekeken, 1x had ze haakwormen (en dus dachten we dat dat het probleem was), daar is ze voor behandeld en die zijn ook weg, maar de diarree blijft terugkomen.

Wat ik zelf denk dat ze heeft is ICC: idiopathische chronische colitis... Ze past nl perfect in dit plaatje...
volgende week (ben nu op vakantie) ga ik nog een bloedonderzoek laten doen om alles uit te sluiten, maar ik verwacht dat dat normaal gaat zijn. Als volgende stap wil de dierenarts dan een biopsie v haar colon nemen.. ik ben zelf eerder voor het bijgeven van probiotica en dat eerst te proberen..
(ik denk dan aan Protexin pro-soluble of pro fibre… of een combinatie van beiden, als dat mag ?)

Zijn er mensen hier die ervaring hebben of advies, met chronische diarree of met deze probiotica ?

heel erg bedankt alvast, ik zit er echt zo erg mee in, wil haar zo graag helpen :'( En ook: waarom weer, waarom moet het ons wéér overkomen..
Door Lizzy
#3362576
Larshann schreef:Hoi,
ik ben een tijdje niet op het forum geweest, de laatste keer was toen mijn toenmalige jongste hondje heel ziek was. Na een hele lijdensweg van maanden bleek ze IBD te hebben, uiteindelijk hebben we een combi v voeding en medicatie gevonden waar ze het goed op doet.. maar het was een zware periode voor ons met veel verdriet en angst.. ik heb toen gezegd dat ik nooit meer een andere hond wou, omdat ik dit niet nog eens wilde meemaken..

Maar ja, het ging een tijd goed en uiteindelijk was ik toch klaar voor een jonge hond erbij, maar met een héél bang hartje dat ook deze weer wat zou hebben (mijn 2 andere honden hebben nl ook respectievelijk een nierziekte en een autoimmuunziekte..)

Maar helaas, het heeft niet mogen zijn, ook dit hondje heeft een probleem :'( Ze heeft nl al een aantal maanden last van diarree... telkens met enkele dagen tot zelfs weken van normale ontlasting ertussen.. verder eet ze goed, is actief en vrolijk, mooie vacht enz... maar telkens weer komt het terug :-\ Ze moet dan plots heel dringend naar buiten, heeft dan diarree, ze staat een aantal keren te persen tot alles eruit is en dan is het weer ok.
Haar ontlasting is al 4x nagekeken, 1x had ze haakwormen (en dus dachten we dat dat het probleem was), daar is ze voor behandeld en die zijn ook weg, maar de diarree blijft terugkomen.

Wat ik zelf denk dat ze heeft is ICC: idiopathische chronische colitis... Ze past nl perfect in dit plaatje...
volgende week (ben nu op vakantie) ga ik nog een bloedonderzoek laten doen om alles uit te sluiten, maar ik verwacht dat dat normaal gaat zijn. Als volgende stap wil de dierenarts dan een biopsie v haar colon nemen.. ik ben zelf eerder voor het bijgeven van probiotica en dat eerst te proberen..
(ik denk dan aan Protexin pro-soluble of pro fibre… of een combinatie van beiden, als dat mag ?)

Zijn er mensen hier die ervaring hebben of advies, met chronische diarree of met deze probiotica ?

heel erg bedankt alvast, ik zit er echt zo erg mee in, wil haar zo graag helpen :'( En ook: waarom weer, waarom moet het ons wéér overkomen..
Oh wat vervelend joh :-\ . Wat een pech :-\

Het is wel gek, dat ze dagen of wekenlang normale ontlasting heeft en dan ineens diarree. Is ze daarbij dan ook ziek, als ze diarree heeft? Of is het "het lichaam uit werken en klaar is Kees"? Staan de klachten echt in verhouding tot dat behoorlijke zware onderzoek (nemen van biopten)?

Zijn er andere dingen die je aan de diarree zou kunnen linken, bijvoorbeeld bepaalde gebeurtenissen? (ik zeg maar wat, altijd als je in xx bosje bent wezen wandelen heeft ze een dag erna diarree of altijd als ze bij die of die op bezoek is geweest dan heeft ze de dag erop diarree). Valt het te relateren aan emotie, bedoel ik eigenlijk? Hoeft niet eens perse stress te zijn.

Ik zou zeker Protexin proberen. Nu weet ik niet wat je hond precies te eten krijgt? Want als je hond voldoende vezels in de voeding krijgt, zou ik zelf niet voor de Protexin Pro Fibre gaan. Teveel vezel is ook niet goed.

Ik zou zelf dus niet zo maar kiezen voor het laten nemen van biopten. Ik heb dit onderzoek 1 keer uit laten voeren bij een hond en ik vond dat een zwaar en naar onderzoek (mijn hond is daar echt ziek van geweest). Ik ging naar een holistisch dierenarts, maar wel eentje die in de basis klassiek homeopaat is.
Door Larshann
#3362641
Lizzy schreef:Oh wat vervelend joh :-\ . Wat een pech :-\

Het is wel gek, dat ze dagen of wekenlang normale ontlasting heeft en dan ineens diarree. Is ze daarbij dan ook ziek, als ze diarree heeft? Of is het "het lichaam uit werken en klaar is Kees"? Staan de klachten echt in verhouding tot dat behoorlijke zware onderzoek (nemen van biopten)?

Zijn er andere dingen die je aan de diarree zou kunnen linken, bijvoorbeeld bepaalde gebeurtenissen? (ik zeg maar wat, altijd als je in xx bosje bent wezen wandelen heeft ze een dag erna diarree of altijd als ze bij die of die op bezoek is geweest dan heeft ze de dag erop diarree). Valt het te relateren aan emotie, bedoel ik eigenlijk? Hoeft niet eens perse stress te zijn.

Ik zou zeker Protexin proberen. Nu weet ik niet wat je hond precies te eten krijgt? Want als je hond voldoende vezels in de voeding krijgt, zou ik zelf niet voor de Protexin Pro Fibre gaan. Teveel vezel is ook niet goed.

Ik zou zelf dus niet zo maar kiezen voor het laten nemen van biopten. Ik heb dit onderzoek 1 keer uit laten voeren bij een hond en ik vond dat een zwaar en naar onderzoek (mijn hond is daar echt ziek van geweest). Ik ging naar een holistisch dierenarts, maar wel eentje die in de basis klassiek homeopaat is.
Hoi bedankt alvast voor je antwoord !

Het is blijkbaar erg typisch voor Icc dat honden dagen tot weken geen symptomen hebben en dan telkens toch weer diarree, daarom dat ik ook vermoed dat het dat is. Ze is niet ziek op die momenten, ze krijgt het echt heel plots, staat te springen aan de deur om naar buiten te gaan, en na een aantal minuten, als alle ontlasing eruit is voelt ze zich weer prima. Ook haar eetlust is vlak erna en vlak ervoor gewoon goed.

Ik vind dat het min of meer te linken is aan stress, bv we zijn nu 2x op vakantie geweest en dan heeft ze het veel erger.. in periodes zonder iets heeft ze ook wel diarree, maar dan zit er meer tijd tussen.. gewoonlijk om de 2 tot 4 weken. Op vakantie is het eerder 4x in 1 week..

Ze eet drie dagen zelf samengesteld, vleesbot met spiervlees of orgaan, en 2x per week een groentenmix erbij. De overige 4 dagen is het kvv.

Ik vind meteen biopten nemen dus ook nogal drastisch.. omdat ze dus echt nooit ziek is. Maar het zo laten vind ik ook geen optie, daarvoor heeft ze toch te vaak diarree... het lijkt me een veel zachtere benadering om eerst met probiotica te proberen, ik denk dat die ruimte er wel is net omdat ze niet echt ziek is... een holistisch dierenarts is wel een goed idee, ik ga eens bekijken of ik iemand min of meer in de buurt vind.. (Ik ben van Antwerpen)

Heel erg bedankt in ieder geval voor het advies, was ook even fijn om mijn 'verhaal' te kunnen doen en om wat bevestiging te krijgen over wat mijn mening is over die biopsie.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3362660
Als ze diarree heeft hoeveel dagen duurt dit dan? En hoe oud is je hond? Of lees ik daar overheen?
En wat krijgt ze te eten?
Door Larshann
#3362676
pluk schreef:Als ze diarree heeft hoeveel dagen duurt dit dan? En hoe oud is je hond? Of lees ik daar overheen?
En wat krijgt ze te eten?
-Het is telkens maar 1x diarree, de dag erna weer 'normale' ontlasting... tussen aanhalingstekens omdat ik vind dat haar ontlasting altijd ietsje slapper is dan bij onze andere honden.

- Ze is 15 maanden oud

- voeding: drie dagen zelf samengesteld, vleesbot met spiervlees of orgaan, en 2x per week een groentenmix erbij. De overige 4 dagen is het kvv.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3362690
Larshann schreef:
-Het is telkens maar 1x diarree, de dag erna weer 'normale' ontlasting... tussen aanhalingstekens omdat ik vind dat haar ontlasting altijd ietsje slapper is dan bij onze andere honden.

- Ze is 15 maanden oud

- voeding: drie dagen zelf samengesteld, vleesbot met spiervlees of orgaan, en 2x per week een groentenmix erbij. De overige 4 dagen is het kvv.
Larshann schreef:
-Het is telkens maar 1x diarree, de dag erna weer 'normale' ontlasting... tussen aanhalingstekens omdat ik vind dat haar ontlasting altijd ietsje slapper is dan bij onze andere honden.

- Ze is 15 maanden oud

- voeding: drie dagen zelf samengesteld, vleesbot met spiervlees of orgaan, en 2x per week een groentenmix erbij. De overige 4 dagen is het kvv.
Mijn hond had toen hij jong was ook zo nu en dan een dag (of 2) diarree. Getest op wormen en giardia. Beide negatief. Uiteindelijk heb ik een tijd dagelijks probiotica gegeven en toen was het beter. Wel was/is hij erg gevoelig voor stress/spanning. Een uitje, vakantie of familiebezoek? Dat was goed voor slappe kak.

Daarnaast was zijn ontlasting op barf heel wisselend, dan weer slap of juist knetterhard. Sinds ruim een jaar krijgt hij vooral kvv en zijn ontlasting is veel meer consistent. Je zou kunnen kijken of je een patroon herkent. En als het altijd wat slapper is dan zou je eventueel ook wat meer vleesbot kunnen geven. Ook het vetpercentage van kvv kan een rol spelen.
Recent heb ik nog ontdekt dat (zelf) gedroogde long hier niet goed gaat en tot diarree leidt.

Ik zou dus zeker probiotica gaan geven en verder toch blijven zoeken naar patronen.
Zo'n biopt kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362706
Dan zou ik eens een eetdagboekje bijhouden. Misschien ga je dan merken dat het steeds de dag na lever of zo is. Of na een bepaalde vleesbot of vis of nog wat anders.
Door Eef+Stippels
#3362724
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan.
Liever verder kijken naar mogelijke oorzaken/patronen, een biopt kan altijd nog. Helemaal omdat ze gewoon goed te pas is.

Ik heb er hier ook 1 die gauw aan de diarree is, bij haar is spanning de oorzaak.
Door Siberienne
#3362747
Ik heb een hond met een chronische darmontsteking en hoewel het klopt van afwisselend gewone poep en last was mijn hond er wel ziek van.wilde dan ook niet eten. Hij had ook niet zozeer ‘gewone’ diarree als wel een vast poep met slijm , soms gevolgd door een flats water een uur later, heel veel loze aandrang en slijmpoepen.

Wij hebben uiteindelijk wel biopten laten nemen omdat we voor de keuze stonden wel of niet met prednison starten. Ik heb dat via een scopie laten doen, zowel maag/dunne darm als dikke darm. Het nare is de voorbereiding (vasten en laxeren) en een narcose maar zijn buik hoefde niet open en ik had niet het idee dat hij er veel last van had. Was wat lastig omdat hij toen ook ziek was van zijn darmen, en hij knapte enorm op toen we met prednison begonnen nav de biopten.

Ik heb ooit een heel stuk op papier gezet, is al wel een poos geleden maar de strekking klopt denk ik nog steeds heel aardig.
viewtopic.php?t=131486
Spot doet het nu trouwens aardig goed, is op een dieet van de prednison af. Een vd dingen die bij hem hielpen was echt weinig koolhydraten. Hij heeft wel pre en probiotica gehad maar ik weet even niet meer welke :P moet ik opzoeken.

En een dagboek is heeeeeeel verhelderend. Mijn hond is trouwens ook stressgevoelig, dat en darmproblemen is een fijne combi :P maar niet onlogisch
Door Larshann
#3363022
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties, ik neem het mee... ben in ieder geval wel zeker nu dat ik voorlopig geen biopsie laat doen.

Ik hou al maanden bij wanneer ze diarree heeft, makkelijk te controleren ook in combi met voeding omdat ze hier elke week hetzelfde eten op dezelfde dagen. Er zit geen patroon in, of toch niet dat ik het zie :???:
En het is ook vrij typisch, dat ze het altijd om de 2 of 4 weken heeft
enkel in stressvolle periodes is het veel meer (zoals afgelopen week op vakantie)

Volgende week eerst bloedonderzoek, als dat normaal is bestel ik de probiotica en gaan we dat eerst eens proberen.

Ik blijf ondertussen bijhouden wat ze eet en wanneer ze diarree heeft
Door src_esther
#3363026
Larshann schreef:Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties, ik neem het mee... ben in ieder geval wel zeker nu dat ik voorlopig geen biopsie laat doen.

Ik hou al maanden bij wanneer ze diarree heeft, makkelijk te controleren ook in combi met voeding omdat ze hier elke week hetzelfde eten op dezelfde dagen. Er zit geen patroon in, of toch niet dat ik het zie :???:
En het is ook vrij typisch, dat ze het altijd om de 2 of 4 weken heeft
enkel in stressvolle periodes is het veel meer (zoals afgelopen week op vakantie)

Volgende week eerst bloedonderzoek, als dat normaal is bestel ik de probiotica en gaan we dat eerst eens proberen.

Ik blijf ondertussen bijhouden wat ze eet en wanneer ze diarree heeft
Daarnaast misschien ook bijhouden wat welke activiteiten er zijn.
Hier een hond in huis waar aan de ontlasting te zien is of hij stress heeft (gehad).

Wat mij nog niet duidelijk is: heeft ze de hele dag diarree ?of 1x per dag of wisselt dat ook?
Door Lizzy
#3363036
Larshann schreef:Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties, ik neem het mee... ben in ieder geval wel zeker nu dat ik voorlopig geen biopsie laat doen.

Ik hou al maanden bij wanneer ze diarree heeft, makkelijk te controleren ook in combi met voeding omdat ze hier elke week hetzelfde eten op dezelfde dagen. Er zit geen patroon in, of toch niet dat ik het zie :???:
En het is ook vrij typisch, dat ze het altijd om de 2 of 4 weken heeft
enkel in stressvolle periodes is het veel meer (zoals afgelopen week op vakantie)

Volgende week eerst bloedonderzoek, als dat normaal is bestel ik de probiotica en gaan we dat eerst eens proberen.

Ik blijf ondertussen bijhouden wat ze eet en wanneer ze diarree heeft
OK, laat je ons weten hoe het gaat? Succes! Ik hoop dat de probiotica goed z'n werk gaat doen. Denk wel dat je dit echt langdurig moet geven.
Door MillyMol
#3363045
Larshann schreef:Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties, ik neem het mee... ben in ieder geval wel zeker nu dat ik voorlopig geen biopsie laat doen.

Ik hou al maanden bij wanneer ze diarree heeft, makkelijk te controleren ook in combi met voeding omdat ze hier elke week hetzelfde eten op dezelfde dagen. Er zit geen patroon in, of toch niet dat ik het zie :???:
En het is ook vrij typisch, dat ze het altijd om de 2 of 4 weken heeft
enkel in stressvolle periodes is het veel meer (zoals afgelopen week op vakantie)

Volgende week eerst bloedonderzoek, als dat normaal is bestel ik de probiotica en gaan we dat eerst eens proberen.

Ik blijf ondertussen bijhouden wat ze eet en wanneer ze diarree heeft
Misschien ligt het niet aan haar voeding maar aan iets anders. Iets wat jullie doen of niet doen elke 2 of 4 weken? Hoe is jullie ritme? Verandert daar iets in rond de tijd dat ze diarree krijgt? Misschien ook eens bij gaan houden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3363061
Als het elke zoveel weken is, en je hebt een vast weekmenu waarin vb ook de diersoorten niet wisselen, dan zal het wss niet voedselgerelateerd zijn hé.
In de snacks of extraatjes zit ook geen verschil?
Door Larshann
#3363235
pearlsofpassion schreef:Als het elke zoveel weken is, en je hebt een vast weekmenu waarin vb ook de diersoorten niet wisselen, dan zal het wss niet voedselgerelateerd zijn hé.
In de snacks of extraatjes zit ook geen verschil?
Nee, dat is ook vrijwel hetzelfde, zeker sinds ze met die diarree zit. ik let er de laatste tijd echt op om haar voeding hetzelfde te houden doorheen de weken.. ik denk dus ook dat het niet voedingsgerelateerd is.
( en ook de dierenarts denkt er zo over)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door