Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door veronique
#3360590
Rufa, het hondje van mijn dochter is 8 maanden oud en heeft haar derde oorontsteking :(
De DA zegt dat het mogelijk is dat het door allergie op voeding komt :(
Rufa krijgt van bij de kweker al nest kvv. Eet kvv van natuur en dier. Veel verschillende smaken.
Eet ook eendenek, kippennek, geitenvlees, lamsvlees, lamavlees, paardenvlees, te zien wat er voorradig is.
De DA is niet pro vers voor een opgroeiende hond en gaf aan om Rufa op brok te zetten....
Ik vroeg uiteraard of Rufa dan van de oorontstekingen verlost zal zijn maar dat kon ook even zoeken zijn.
Persoonlijk vind ik dit dan geen goed alternatief.
Nu kunnen we wel proberen met elimineren maar welke vleessoorten kunnen we dan het beste geven?
Alvast bedankt om te lezen en te reageren.
Door Lizzy
#3360591
Ik ben om te beginnen wel benieuwd of er een kweek is gemaakt van het vuil uit het oor. En of er daadwerkelijk een bacterie zat. En of deze dan (als ie er zat) met de juiste antibiotica is behandeld? Want als er een bacterie X in het oor zit en je behandeld met antibiotica Y: dan komt het probleem steeds opnieuw terug. En zit er wel echt een bacterie? Want als er geen bacterie in zit, wat zit er dan in? Een gist? Want dat is wel een beruchte oorontsteking-veroorzaker-veroorzaakt-door-een-allergie.

Dus dat is mijn eerst advies. Laat een kweek maken en laat dit controleren op gisten, schimmels en bacteriën.

Je moet elimineren met een diersoort dat de hond nog nooit eerder gegeten heeft. En het beste is om geen KVV te geven, omdat er altijd kruisbesmetting-gevaar is. Ik weet niet welke diersoorten de hond wel/niet heeft gegeten. Maar zo te lezen is konijn een optie. En dan is konijn best handig want het is niet moeilijk om vleesbot (karkas) en orgaan en spiervlees te krijgen van konijn. Hele wilde konijnen is ook een optie! En dan mag de hond gedurende een week of 6 a 8 alleen maar konijn, niks anders. Nog geen snoepje of koekje. Maar daarmee ben je er nog niet. Want stel de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon? Zijn de problemen al eens eerder 6 a 8 weken weggeweest? Dus is het echt wel een voedsel allergie? Heeft de hond nog andere problemen dan alleen het oor? Want bij een voedsel allergie (overgevoeligheid) zie je toch al gauw meer problemen dan alleen ontstoken oren. Ik denk dan aan jeuk of maag/darmproblemen zoals diarree.

Ik ging alleen eerst stap 1 ondernemen: kweek.
Door veronique
#3360594
De uitslag van de kweek is er over drie dagen (was ik vergeten vermelden)
Buiten het oorprobleem heeft Rufa nergens last van.
Ze eet kvv van Natuur en dier. Krijgt afwisselend alle soorten smaken. De rollen worden in stukken gehakt, ze krijgt dan dagelijks een portie van een andere rol zodat ze zeker aan 5 verschillende diersoorten komt. Dit leek me wel belangrijk, zeker bij een pup. Aanvullend krijgt ze nog wat extra spiervlees bij, ook van verschillende dieren.
Vis eet ze niet, daar braakt ze van en krijgt ze diarree van.
Door Lizzy
#3360616
veronique schreef:De uitslag van de kweek is er over drie dagen (was ik vergeten vermelden)
Buiten het oorprobleem heeft Rufa nergens last van.
Ze eet kvv van Natuur en dier. Krijgt afwisselend alle soorten smaken. De rollen worden in stukken gehakt, ze krijgt dan dagelijks een portie van een andere rol zodat ze zeker aan 5 verschillende diersoorten komt. Dit leek me wel belangrijk, zeker bij een pup. Aanvullend krijgt ze nog wat extra spiervlees bij, ook van verschillende dieren.
Vis eet ze niet, daar braakt ze van en krijgt ze diarree van.
Ik denk dat je de kweek even af moet wachten. Mogelijk dat de hond behandeld is met de verkeerde AB. Of mogelijk zit er een gist in het oor, helemaal geen bacterie.

Wat voor snacks krijgt de hond naast de KVV (die ziet er prima uit zo op het eerste oog, bevat geen rijst of andere granen).

De hond heeft wel omega 3 vetzuren nodig. Die zitten in vis. Of in visolie. Het lijkt mij toch geen verkeerd idee (omdat het ook juist tegen ontstekingen werkt) om een goede visolie (zoals Solgar of Royal Green) aan de hond te gaan geven als toevoeging. Even kijken hoe ze daar op reageert natuurlijk maar omega 3 is wel een belangrijke aanvulling. Je dochter zou ook algenolie kunnen geven, als ze niet goed op visolie reageert. Testa is een prima algenolie.
Door Lizzy
#3360617
Brokjes gaan voeren is natuurlijk kwarts. Dat is echt weer de weg van de minste weerstand van zo'n dierenarts (of eigenlijk de weg van de minste kennis :-X ).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3360621
Die gist zien ze meteen via een rechtstreeks onderzoek, daarvoor moet je de kweek niet afwachten.
Je zou even kunnen navragen of je dierenarts tussentijdse rapporten kan opvragen? Want anders zit je misschien nodeloos te wachten. Als er Malassezia (die gist) aanwezig is, kan je daar al voor gaan behandelen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door