Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Laika
#3358183
De hele omega materie vind ik erg ingewikkeld maar ik denk wel dat dit supplement een van de pijlers is voor je therapie. Met een operatie maak je vaak meer stuk dan je lief is. Vertrouw op de natuur. Vaak kan het lichaam verbazingwekkend goed compenseren en zelfs als ze artrose krijgt hoeft ze er niet veel last van te krijgen. Medische wonderen bestaan echt (er ligt er eentje op mijn schoot).
#3358199
Ik weet niet hoe het bij honden is, maar bij mensen is er ook een enorme variatie in hoe snel iemand artrose ontwikkeld maar ook in hoeveel last iemand ervan heeft. Soms ziet een foto eruit om te huilen, maar heeft iemand totaal geen last.

Succes met je omega omreken zoektocht! En een knuf voor Fritzi. Hopelijk gaat ze lang goed!
Gebruikersavatar
Door Thea
#3358206
Ik weet niet of dit zou kunnen helpen http://www.puurvoordieren.nl
Onze hond heeft er veel baat bij.
Boy is bijna 13 jaar en artrose kwam niet meer de trap op en liep nog korte stukjes.
Verder veel slapen maar wel een blije vrolijke hond.
We zijn met de puur soepel en fit begonnen en na een week kwam Boy ineens weer boven paar dagen later sprong hij weer op een hoog bed.
Na 3 weken gebruiken een stuk naar de dijk geprobeerd en hij liep een uur lang en had het helemaal naar zijn zin.
Is niet 1 x gaan liggen en wou zelf verder lopen. Daarvoor vond hij eind van de straat eigenlijk wel genoeg.
Hij speelt weer met een bal terwijl hij op zijn rug lig te rollen en 4 poten omhoog.
Hij lijkt zeker 5 jaar jonger. ;D
Door Lizzy
#3358224
Laika schreef:De hele omega materie vind ik erg ingewikkeld maar ik denk wel dat dit supplement een van de pijlers is voor je therapie. Met een operatie maak je vaak meer stuk dan je lief is. Vertrouw op de natuur. Vaak kan het lichaam verbazingwekkend goed compenseren en zelfs als ze artrose krijgt hoeft ze er niet veel last van te krijgen. Medische wonderen bestaan echt (er ligt er eentje op mijn schoot).
Ik vind het ook lastig. Ben dan ook nog nergens gekomen met mijn berekening (voor de omega). Bedankt voor je berichtje. Het voelt echt als een hart onder de riem!
Door Lizzy
#3358226
Thea schreef:Ik weet niet of dit zou kunnen helpen http://www.puurvoordieren.nl
Onze hond heeft er veel baat bij.
Boy is bijna 13 jaar en artrose kwam niet meer de trap op en liep nog korte stukjes.
Verder veel slapen maar wel een blije vrolijke hond.
We zijn met de puur soepel en fit begonnen en na een week kwam Boy ineens weer boven paar dagen later sprong hij weer op een hoog bed.
Na 3 weken gebruiken een stuk naar de dijk geprobeerd en hij liep een uur lang en had het helemaal naar zijn zin.
Is niet 1 x gaan liggen en wou zelf verder lopen. Daarvoor vond hij eind van de straat eigenlijk wel genoeg.
Hij speelt weer met een bal terwijl hij op zijn rug lig te rollen en 4 poten omhoog.
Hij lijkt zeker 5 jaar jonger. ;D
Ik weet het ook niet. Bij Fritzi ga ik dan glucosamine preventief geven. En de meningen zijn daarover verdeeld. De een zegt "doet geen donder preventief" en de ander zegt van wel. Maar goed, in dit geval denk ik bij Fritzi dat het "baat het niet schaadt het niet" op gaat. Maar gisteren had ik dus al de Glucosamine besteld van Puur NML health ;D

Ik vond dit wel een interessant artikel: https://www.bewegenzonderpijn.com/glucosamine-artrose/. Nou twijfelde ik over of ik ook groenlipmossel preventief ga geven, ik denk dat ik het maar ga doen. Ook onder het mom van "baat het niet".
Door eelke
#3358232
Artrose in een voet lijkt mij ook best goed te compenseren voor een hond. In een elleboog is dat al lastiger; doet je elleboog pijn wil je er niet/minder op steunen maar dan moet je met diezelfde elleboog je poot opgetrokken houden.

Aangezien ze nu geen pijn heeft (lijkt te hebben) belast ze haar poot normaal. Mogelijk krijgt ze dan artrose in die poot. Dat zal je dan best een tijd kunnen opvangen met pijnstillers. Lukt dat niet meer zal ze haar poot gaan ontlasten en haar andere drie poten meer gaan gebruiken denk ik? Als ik zie hoe makkelijk honden op 3 poten kunnen lopen en dan zeker zulke lenige types...uiteindelijk kan dat natuurlijk weer ergens anders overbelasting veroorzaken, maar dan ben je al weer heel wat jaren verder, lijkt mij.

Hebben ze het daar nu niet over gehad? Toen met Gijs zijn pees sprak de orthopeed ook over pootamputatie. Hij gaf alleen aan dat dat voor hem geen meerwaarde had. Gijs was natuurlijk wel erg zwaar, 75 kilo verdelen over 3 poten is echt wel een flink gewicht erbij. Daarbij is een newf natuurlijk al geen lichtvoetige hond, die zijn al zwaar en log in hun bouw, zeker vergeleken met een Fritzi.
Dat was toen sowieso een probleem voor Gijs zijn herstel. De orthopeed zei ook, heb je een Jack Russel met eenzelfde blessure dan lopen die gewoon een tijd op drie poten. Die pees kan dan dus echt rusten. Veel grotere kans op herstel.
Gijs heeft maar een keer op drie poten 'gelopen'. Dat was direct nadat het mis ging, en toen kwam hij eigenlijk niet eens vooruit, daar moesten we hem bij helpen. Fritzi lijkt mij van het type dat met twee vingers in haar neus fluitend de trap op vliegt op 3 poten? Of valt dat tegen?
Door Lizzy
#3358233
eelke schreef:Artrose in een voet lijkt mij ook best goed te compenseren voor een hond. In een elleboog is dat al lastiger; doet je elleboog pijn wil je er niet/minder op steunen maar dan moet je met diezelfde elleboog je poot opgetrokken houden.
Brutus had artrose in zijn tenen. Daar had hij echt wel pijn aan en liep ook op het laatst op eieren. Heel voorzichtig, voetje voor voetje. Dus eerlijk gezegd denk ik dat artrose in de voet heel pijnlijk kan zijn. En wat Siberienne hierboven schrijft is ook waar. Brutus had maar heel weinig artrose maar dat was genoeg om hem heel veel pijn te bezorgen. Mijn moeder haar rug :-X . We waren laatst weer in het ziekenhuis voor een foto van het bekkengebied (mijn moeder heeft een niersteentje) en die rug van haar is serieus 1 grote puinhoop. Slijtage, artrose, alles. Mijn moeder wordt 4 december 79 jaar en danst nog 3 keer in de week :-X . Ik kan alleen maar hopen dat Fritzi op mijn moeder lijkt :biggrin2:
Aangezien ze nu geen pijn heeft (lijkt te hebben) belast ze haar poot normaal. Mogelijk krijgt ze dan artrose in die poot. Dat zal je dan best een tijd kunnen opvangen met pijnstillers. Lukt dat niet meer zal ze haar poot gaan ontlasten en haar andere drie poten meer gaan gebruiken denk ik? Als ik zie hoe makkelijk honden op 3 poten kunnen lopen en dan zeker zulke lenige types...uiteindelijk kan dat natuurlijk weer ergens anders overbelasting veroorzaken, maar dan ben je al weer heel wat jaren verder, lijkt mij.
Ik heb geen idee. Ik heb daarom al wel lopen kijken haar die ondersteunende rolstoelen, voor de voorpoten zeg maar. Voor als ze 15 is. Punt bij Fritzi is een beetje dat ze fors is gebouwd aan de voorkant. Ze heeft een zware borstkas. Haar pootjes moeten dat gewicht natuurlijk zien te dragen en nou heeft ze ook nog eens een slechte poot. Ik ben er dus niet helemaal gerust op, zeg maar (eigenlijk gewoon echt niet gerust op).
Hebben ze het daar nu niet over gehad? Toen met Gijs zijn pees sprak de orthopeed ook over pootamputatie. Hij gaf alleen aan dat dat voor hem geen meerwaarde had. Gijs was natuurlijk wel erg zwaar, 75 kilo verdelen over 3 poten is echt wel een flink gewicht erbij. Daarbij is een newf natuurlijk al geen lichtvoetige hond, die zijn al zwaar en log in hun bouw, zeker vergeleken met een Fritzi.
Dat was toen sowieso een probleem voor Gijs zijn herstel. De orthopeed zei ook, heb je een Jack Russel met eenzelfde blessure dan lopen die gewoon een tijd op drie poten. Die pees kan dan dus echt rusten. Veel grotere kans op herstel.
Gijs heeft maar een keer op drie poten 'gelopen'. Dat was direct nadat het mis ging, en toen kwam hij eigenlijk niet eens vooruit, daar moesten we hem bij helpen. Fritzi lijkt mij van het type dat met twee vingers in haar neus fluitend de trap op vliegt op 3 poten? Of valt dat tegen?
Nee, Fritzi is natuurlijk lang niet zo zwaar als Gijs maar ook geen hond die makkelijk op 3 poten zal lopen. Ja, ze kan het wel super goed (toen ze geopereerd was aan die teen - zelfde poot, ook rechts - heeft ze weken gelopen op 3 poten. Als een raket). Maar doordat ze zo zwaar is (zie boven), denk ik niet dat dit langdurig goed zal gaan. Dat belast ook haar schouders behoorlijk. Wat trouwens de reden is waarom ik naar de fysio blijf gaan voorlopig en misschien wel de rest van haar (hele lange) leven. Om ook de schouders en ellebogen en rug goed te houden.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3358234
Een vriendin van me heeft bouwkunde gedaan en is een rekenwonder en vind dat ook leuk.
Als je wilt dan kan ik haar vragen als je concreet de vraag stelt. Ze rekent ook voor mij dingen uit ;)
Door eelke
#3358238
Nee dat je niet gerust bent lijkt me ook logisch, daar ging ik al niet van uit. Maar goed, je weet nu wat je nu weet en daar kun je wel vast wat mee. Ik zou ook eens kijken of er zo'n waterbak in je buurt is? En wat je verder zou kunnen doen om spieren op pijl te houden zonder die poot extra te belasten. Maar dat had je zelf ook al bedacht uiteraard.

Hodes zou een brace maken en orthopedieren had het over een bandage / schoen? Zou dat alsnog wat kunnen zijn voor bv de losloopwandelingen en speelmomenten? Ik kan me voorstellen dat gecontroleerde bewegingen belangrijk zijn zodat de spieren, ook in haar voet, goed belast worden en sterk blijven. Risico's zitten hem dan in slootje springen en korte draaien maken enzo. Zou het niet goed kunnen zijn om die risico's in te perken door iets van verstevigd?

De orthopeed was daar bij Gijs wel tevreden over. Die bandage gaf net wat extra druk waardoor het risico op opnieuw scheuren of overbelasten kleiner werd, maar nam niet de functie van de pees weg waardoor die wel op spanning bleef en sterker zou worden (tenminste, dat had het moeten doen, maar helaas).
Door Lizzy
#3358241
eelke schreef:Nee dat je niet gerust bent lijkt me ook logisch, daar ging ik al niet van uit. Maar goed, je weet nu wat je nu weet en daar kun je wel vast wat mee. Ik zou ook eens kijken of er zo'n waterbak in je buurt is? En wat je verder zou kunnen doen om spieren op pijl te houden zonder die poot extra te belasten. Maar dat had je zelf ook al bedacht uiteraard.

Hodes zou een brace maken en orthopedieren had het over een bandage / schoen? Zou dat alsnog wat kunnen zijn voor bv de losloopwandelingen en speelmomenten? Ik kan me voorstellen dat gecontroleerde bewegingen belangrijk zijn zodat de spieren, ook in haar voet, goed belast worden en sterk blijven. Risico's zitten hem dan in slootje springen en korte draaien maken enzo. Zou het niet goed kunnen zijn om die risico's in te perken door iets van verstevigd?

De orthopeed was daar bij Gijs wel tevreden over. Die bandage gaf net wat extra druk waardoor het risico op opnieuw scheuren of overbelasten kleiner werd, maar nam niet de functie van de pees weg waardoor die wel op spanning bleef en sterker zou worden (tenminste, dat had het moeten doen, maar helaas).
Ja, ik ga ook nog met mijn fysio verder in conclaaf over oefeningen. Denk dat Fritzi een waterbak echt niet grappig gaat vinden. Een zwembadje of een teiltje water is voor haar al een no-no-in-het-kwadraat-maal-100.

Hodes wilde een brace maken. Daarmee zegt hij artrose-vorming mee te kunnen voorkomen (garantie tot op de hoek). Omdat de poot hoger komt te staan en het lichaam daardoor ook weer anders komt te staan vond Erik Wouters dat niet echt een goed idee en bovendien zou het artrose-vorming in zijn ogen ook niet voorkomen. Daarnaast geven die braces vaak drukwondjes.

Orthopedieren adviseerde niks te doen. Geen brace, geen schoen. Alleen een schoen aan laten meten als ze pijn krijgt. Want met een schoen kon hij dat iets verzachten.

Ik heb daar ook aan lopen denken hoor, een brace voor de momenten dat ze door het bos crosst. Ben er gewoon nog niet 100% uit. Leo vindt het niks, een paar vriendinnen (met honden) vinden het niks en juist omdat je met immobiliseren de poot niet verstevigt. Misschien dat ik nog wel een keer ga bellen met beide. En ik bespreek het ook wel met de fysio.
Door eelke
#3358242
Lizzy schreef:Ja, ik ga ook nog met mijn fysio verder in conclaaf over oefeningen. Denk dat Fritzi een waterbak echt niet grappig gaat vinden. Een zwembadje of een teiltje water is voor haar al een no-no-in-het-kwadraat-maal-100.

Hodes wilde een brace maken. Daarmee zegt hij artrose-vorming mee te kunnen voorkomen (garantie tot op de hoek). Omdat de poot hoger komt te staan en het lichaam daardoor ook weer anders komt te staan vond Erik Wouters dat niet echt een goed idee en bovendien zou het artrose-vorming in zijn ogen ook niet voorkomen. Daarnaast geven die braces vaak drukwondjes.

Orthopedieren adviseerde niks te doen. Geen brace, geen schoen. Alleen een schoen aan laten meten als ze pijn krijgt. Want met een schoen kon hij dat iets verzachten.

Ik heb daar ook aan lopen denken hoor, een brace voor de momenten dat ze door het bos crosst. Ben er gewoon nog niet 100% uit. Leo vindt het niks, een paar vriendinnen (met honden) vinden het niks en juist omdat je met immobiliseren de poot niet verstevigt. Misschien dat ik nog wel een keer ga bellen met beide. En ik bespreek het ook wel met de fysio.
Ik had voor Gijs deze;

Afbeelding

Immobiliseren moet je zeker niet doen, daar wordt de boel alleen maar slapper van. Deze bandage gaf niet veel / niets bij normale bewegingen. Maar bij ongecontroleerde bewegingen (ver door je poten zakken om een sprintje in te starten, springen, draaien) gaf hij wel steun. Dat zou voor die pees net te belastend kunnen zijn (het risico dat ie afscheurt) en dat zou kleiner kunnen zijn met die bandage. Ik wandelde met Gijs dan ook nog normaal, zonder bandage, op een zo vlak mogelijke ondergrond (gewoon hier in de wijk, zo min mogelijk stoepjes op en af, daar zocht ik dan de schuine randjes voor op). Op die manier kon ik die pees trainen op een gecontroleerde manier, maar kon Gijs ook nog wel lekker los (al was 'los' op dat moment aan een lange flexlijn want anders was ie helemaal lijp gegaan, echt los hebben we alleen nog de ochtend voor het inslapen gedaan). Maar goed, Gijs liep natuurlijk ook nog wel een stuk slechter dan Fritzi nu.
Daarbij zit een voet ook ingewikkelder in elkaar dan een hakgewricht.
Ik zou nu ook niet iets zoeken wat haar hele stand veranderd. Ook niet iets voor in het bos. Ik zou dan iets zoeken wat iets ondersteund zonder echt iets aan te passen aan haar stand. Zoals een schoen, of bv de bandage hierboven (zoals je ook van die pols, knie en elleboogbandages hebt voor mensen). Maar ja, wat dan voor een poot hé?

Zou fietsen ook niet wat zijn? Lekker rechtlijnige herhalende beweging?
#3358253
Ik vind dit laatste stukje van Eelke ook erg wijs.
Niets nemen dat verandert of beperkt, enkel iets dat bij overdreven bewegingen alles op zijn plaats houdt.
Denk aan wat er allemaal in het barefoot-topic gezegd is: dempen of steun geven maakt de spieren en overgebleven pezen enkel slapper en dan krijgt ze nog sneller last. Dat soort schoen is imo ook enkel goed om de pijn te verzachten.
#3358254
Ik zat daar ook aan te denken ja. Puur iets voor tijdens de wandelingen wat de ongecontroleerde bewegingen opvangt, maar wat niet de boel verslapt. Daar zou ze veel baat bij kunnen hebben en geeft jou wellicht wat rust als ze in het bos gek loopt te doen. Ikzelf heb een polsbrace die bovenstaande doet, vandaar dat ik daar aan dacht.

Het blijft natuurlijk ruk deze uitslag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door