Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3384658
Lizzy schreef: vr 23 aug 2019, 21:33 Ja. Maar ik word echt heel erg niet blij als ik dit lees :-X

Ik dacht ook dat dit niet vaak voor kwam, eerlijk gezegd. Zag van de week wel een foto van een andere Dalmaat waarbij ik dacht "hee, die lijkt hetzelfde te hebben". Maar aangezien dit een hond was van een Russische eigenaar ben ik het maar niet na gaan proberen te vragen (spreekt gebrekkig Engels).
Nee, ik word er ook niet blij van :(
En dan is Xindy 'al' 11 en inmiddels een rustige wandelaar, Fritzi is nog een jonge sjeesblom.

Beide dalmaten op de foto lijken wel langere middelste tenen te hebben..?
Zou dit een onbekende rasspecifieke aandoening kunnen zijn? Ik vind het wel heel typisch...

Ik ben me ervan bewust dat ik een foto zou moeten laten maken om zeker te weten of ze artrose heeft, daarvoor ging ik eigenlijk ook naar de da van de week. Maar ze vond het niet nodig, omdat duidelijk te zien is dat haar tweede teen nu ook een afwijkende stand heeft en ze daar sowieso pijn aan heeft omdat het afscheuren net gebeurd is. Wat jij al zegt, in het begin hebben ze er last van, daarna gaat dat over (of wordt het in ieder geval minder, ze lopen dan niet meer kreupel). Dus Xindy moest sowieso op Novacam.

Bij het checken van de tweede gescheurde pees, bevoelde ze ook de eerste teen en zei dat ze dacht artrose te voelen. Ik ga er vanuit dat dit klopt, aangezien ze altijd gelijk heeft gehad in de 15 jaar dat ik daar kom met vier honden die tig dingen gehad hebben ;)
Bij de eerste gescheurde pees heb ik voor de zekerheid wel een foto laten maken, ook al zei de da al dat dat niet nodig was. Had ze weer gelijk :biggrin2: Maar ik was bang dat het gebroken was.

Nu weer een foto laten maken zou betekenen dat Xindy onder narcose moet of met drie vrouw sterk in de houdgreep op de tafel moet voor die foto. Ze vindt dat verschrikkelijk en verzet zicht elke seconde alsof ze vermoord wordt. Dat is iets van de laatste tijd, ouderdomsverzet ofzo.. :-\
Omdat een foto voor haar nu niets toevoegt, ga ik haar dat niet aan doen.
Misschien als ze weer onder narcose moet voor haar gebit, dat ik dan meteen even een foto laat maken.

Maar ik dacht ik meld het hier toch, zodat men extra alert op voorkoming van artrose kan zijn.
Ik dacht zelf dat het niet zo'n vaart zou lopen, maar supplementen of wat dan ook ter voorkoming van artrose zijn dus heel belangrijk. Ik had zelf direct meer omega 3 moeten geven denk ik.

Jij zit er al bovenop, maar voor mensen die hiernaar zoeken op het forum leek me het belangrijk om nog even aan te halen :)

En aangezien jij direct met een hoge dosis omega 3 bent begonnen kunnen we zo misschien ook een beetje zien of dat verschil maakt? Ik weet wel dat 2 honden geen goed onderzoek betreft :biggrin2: Maar het geeft misschien wel een beetje een uitgangspunt.

Xindy krijgt al jaren een combinatiesupplement met glucosamine, chondroitine, groenlipmossel, msm en ook UCII collageen en omega 3 (2-3 x in de week, zelfde als voor het gescheurde peesje). Dat was dus niet genoeg.

Ik geef haar nu sinds een paar weken Flexijoint en elke dag omega 3 (Solgar 700 mg).
Door Lizzy
#3384674
Eef+doggies schreef: za 24 aug 2019, 15:22 Nee, ik word er ook niet blij van :(
En dan is Xindy 'al' 11 en inmiddels een rustige wandelaar, Fritzi is nog een jonge sjeesblom.
Ja... Nou moet Xindy ook nog zeker 5 jaar mee maar Fritzi dus nog 10 jaar :-\
Beide dalmaten op de foto lijken wel langere middelste tenen te hebben..?
Zou dit een onbekende rasspecifieke aandoening kunnen zijn? Ik vind het wel heel typisch...
Die heeft volgens mij gewoon platvoeten. Dat had Pinkel ook. Die voeten waren gewoon plat in stand, met de geboorte meegekregen. Ik denk dat de hond rechts op de foto hetzelfde heeft als die van ons. Maar nee, ik geloof niet dat dit een Dalmatiër-ding is. Wie ik er ook over spreek in Dalmatier-land: ze kijken me allemaal aan of ik in de brand sta. Overigens hebben beide Engelse Setters van Marije dit aan de achterpoot!
Ik ben me ervan bewust dat ik een foto zou moeten laten maken om zeker te weten of ze artrose heeft, daarvoor ging ik eigenlijk ook naar de da van de week. Maar ze vond het niet nodig, omdat duidelijk te zien is dat haar tweede teen nu ook een afwijkende stand heeft en ze daar sowieso pijn aan heeft omdat het afscheuren net gebeurd is. Wat jij al zegt, in het begin hebben ze er last van, daarna gaat dat over (of wordt het in ieder geval minder, ze lopen dan niet meer kreupel). Dus Xindy moest sowieso op Novacam.

Bij het checken van de tweede gescheurde pees, bevoelde ze ook de eerste teen en zei dat ze dacht artrose te voelen. Ik ga er vanuit dat dit klopt, aangezien ze altijd gelijk heeft gehad in de 15 jaar dat ik daar kom met vier honden die tig dingen gehad hebben ;)
Bij de eerste gescheurde pees heb ik voor de zekerheid wel een foto laten maken, ook al zei de da al dat dat niet nodig was. Had ze weer gelijk :biggrin2: Maar ik was bang dat het gebroken was.

Nu weer een foto laten maken zou betekenen dat Xindy onder narcose moet of met drie vrouw sterk in de houdgreep op de tafel moet voor die foto. Ze vindt dat verschrikkelijk en verzet zicht elke seconde alsof ze vermoord wordt. Dat is iets van de laatste tijd, ouderdomsverzet ofzo.. :-\
Omdat een foto voor haar nu niets toevoegt, ga ik haar dat niet aan doen.
Misschien als ze weer onder narcose moet voor haar gebit, dat ik dan meteen even een foto laat maken.
Het kan natuurlijk heel goed artrose zijn! Ik moet zeggen dat ik het bij Brutus ook aan de stand van zijn voeten zag, dat er artrose in zat. Die waren echt vergroeid. En nee, als het zo moet deed ik haar zeker-te-weten ook niet onder narcose! Wat heb je eraan, aan de wetenschap...?
Maar ik dacht ik meld het hier toch, zodat men extra alert op voorkoming van artrose kan zijn.
Ik dacht zelf dat het niet zo'n vaart zou lopen, maar supplementen of wat dan ook ter voorkoming van artrose zijn dus heel belangrijk. Ik had zelf direct meer omega 3 moeten geven denk ik.
Is ook hartstikke goed hoor, dank je wel :-*
Jij zit er al bovenop, maar voor mensen die hiernaar zoeken op het forum leek me het belangrijk om nog even aan te halen :)

En aangezien jij direct met een hoge dosis omega 3 bent begonnen kunnen we zo misschien ook een beetje zien of dat verschil maakt? Ik weet wel dat 2 honden geen goed onderzoek betreft :biggrin2: Maar het geeft misschien wel een beetje een uitgangspunt.
Ik geef inderdaad visolie. Maar ook groenlipmossel, collageen type 2, glucosamine/chondroïtine/msm/Hydrolysaat Collageen (Gluco extra sterk tabletten van de Tuinen).
Xindy krijgt al jaren een combinatiesupplement met glucosamine, chondroitine, groenlipmossel, msm en ook UCII collageen en omega 3 (2-3 x in de week, zelfde als voor het gescheurde peesje). Dat was dus niet genoeg.

Ik geef haar nu sinds een paar weken Flexijoint en elke dag omega 3 (Solgar 700 mg).
Ik weet eerlijk gezegd niet of meer omega 3 nou werkelijk het verschil had gemaakt hoor :-\ . Je hebt al zoveel gegeven, dat zou eigenlijk genoeg geweest moeten zijn :-\ . Ik weet ook niet of je het uberhaupt kunt voorkomen hoor :-\
#3384707
Alleen die Engelse setters zijn dus zelf herstellend vreemd genoeg!
Ik zal van de week proberen een foto te maken van Pip haar voet die gewoon weer ‘normaal’ is.
B haar poezelige voetjes staan al ergens hier in het topic toch?
Door Lizzy
#3384734
Ja, die mazzel heb jij inderdaad met B en P. Die hebben wij helaas niet.

Oh, ik geef Fritzi ook dagelijks Golden Paste. Maar ja goed, of het allemaal gaat helpen te voorkomen dat ze artrose krijgt :-\

Brutus had trouwens dit probleem niet (afgescheurde pezen of platte voeten) maar hij ontwikkelde wel artrose in zijn tenen. Hij kreeg daar ook pijn aan en het leek alsof ie op eieren liep :-\
#3384737
AfbeeldingVoor de artrose in de tenen kan ik dan weer wel zo’n schoen enorm aanraden. Quincy, mijn oudste van bijna 13 heeft al jaren veel artrose in de tenen in haar voorpoten. Ze heeft dan geen kapot peesje maar inmiddels wel enorme platvoeten door de vergoeiingen. Ze liep, zoals jij ook bij Brutus zag, echt alsof ze op eieren loopt. Maar dat ging met pijnstilling eigenlijk best goed en het sluimert dan voort. Vorig jaar waren haar tenen zo vergroeid dat ze drukplekken en zweren tussen haar tenen kreeg. Toch besloten te kijken voor schoenen. En sinds ze die heeft gaat het zo vreselijk veel beter met haar! De zweren zijn weg, ze loopt echt zo veel beter buiten. Zelfs mensen die haar niet goed kennen en haar alleen af en toe voorbij zien komen zien grote verschillen! Dus wellicht is zo’n schoen toch een optie dan. Ze gaven bij mij ook aan, we gaan niets corrigeren. De vergroeiing is er. Maar we gaan ervoor zorgen dat ze de tenen (kootjes) niet meer apart van elkaar hoeft te bewegen wat voor comfort gaat zorgen. Zowaar namen de artrose ontsteking knokkels al snel zienderogen af! ;)
Bijlagen
40B3C144-AEA2-4DAD-930A-2C1B2AB5BABB.jpeg
40B3C144-AEA2-4DAD-930A-2C1B2AB5BABB.jpeg (4.12 MiB) 2753 keer bekeken
Door Lizzy
#3384749
*Marieke* schreef: zo 25 aug 2019, 12:21 AfbeeldingVoor de artrose in de tenen kan ik dan weer wel zo’n schoen enorm aanraden. Quincy, mijn oudste van bijna 13 heeft al jaren veel artrose in de tenen in haar voorpoten. Ze heeft dan geen kapot peesje maar inmiddels wel enorme platvoeten door de vergoeiingen. Ze liep, zoals jij ook bij Brutus zag, echt alsof ze op eieren loopt. Maar dat ging met pijnstilling eigenlijk best goed en het sluimert dan voort. Vorig jaar waren haar tenen zo vergroeid dat ze drukplekken en zweren tussen haar tenen kreeg. Toch besloten te kijken voor schoenen. En sinds ze die heeft gaat het zo vreselijk veel beter met haar! De zweren zijn weg, ze loopt echt zo veel beter buiten. Zelfs mensen die haar niet goed kennen en haar alleen af en toe voorbij zien komen zien grote verschillen! Dus wellicht is zo’n schoen toch een optie dan. Ze gaven bij mij ook aan, we gaan niets corrigeren. De vergroeiing is er. Maar we gaan ervoor zorgen dat ze de tenen (kootjes) niet meer apart van elkaar hoeft te bewegen wat voor comfort gaat zorgen. Zowaar namen de artrose ontsteking knokkels al snel zienderogen af! ;)
Ohhww, wat goed joh, wat fijn voor Quincy!! En wat een heerlijke fijne tip geef je hier. Deze ga ik zeker-te-weten heeeeel goed onthouden, mocht Fritzi last gaan krijgen!! En voor Xindy is het misschien nu al een goed idee!

Waar heb jij de schoenen laten maken, Hodes of Orthopedieren of ergens anders?
#3384753
Lizzy schreef: zo 25 aug 2019, 14:59 Ohhww, wat goed joh, wat fijn voor Quincy!! En wat een heerlijke fijne tip geef je hier. Deze ga ik zeker-te-weten heeeeel goed onthouden, mocht Fritzi last gaan krijgen!! En voor Xindy is het misschien nu al een goed idee!

Waar heb jij de schoenen laten maken, Hodes of Orthopedieren of ergens anders?

Ik ben bij orthopedieren geweest in Chaam. Kost echt wel een paar centen maar eerlijk waar, als ik zie hoeveel comfort het Quincy geeft, is het meer dan waard! Enige waar ik spijt van heb is dat ik dit toch niet jaren eerder heb gedaan!!!
Door Lizzy
#3384756
*Marieke* schreef: zo 25 aug 2019, 15:52 Ik ben bij orthopedieren geweest in Chaam. Kost echt wel een paar centen maar eerlijk waar, als ik zie hoeveel comfort het Quincy geeft, is het meer dan waard! Enige waar ik spijt van heb is dat ik dit toch niet jaren eerder heb gedaan!!!
OK super, dank je wel. Orthopedieren staat genoteerd (ik vond hem ook een hele sympathieke man aan de telefoon).

Bedoel je dat je ze had willen aanschaffen toen de artrose begon? (ze last van haar voeten kreeg).
#3384757
Lizzy schreef: zo 25 aug 2019, 16:58 OK super, dank je wel. Orthopedieren staat genoteerd (ik vond hem ook een hele sympathieke man aan de telefoon).

Bedoel je dat je ze had willen aanschaffen toen de artrose begon? (ze last van haar voeten kreeg).
Nou Quincy had al vrij jong van die knokkels op haar voeten, wat artroseknokkels waren. Ze had er weinig last van. Een jaar of 4 geleden begon je te merken dat ze er last van kreeg. Ze liep minder goed. Maar dat proces is zo geleidelijk gegaan dat je het moeilijk ziet. Bedoel, ze loopt niet van het ene op het andere moment mank of slecht. Je “went” eraan. Op een gegeven moment gestart met pijnstilling, ging aanzienlijk beter. Toen kreeg ze problemen met haar maag van de pijnstilling, minder fit daarbij. Andere pijnstilling gestart, ging weer beter. Liep ook weer een stuk beter. en zo als je dan terug gaat denken ben ik toch echt wel even aan het “tobben” geweest. Met name als je ziet hoe goed ze met die schoenen loopt. Neem mezelf niets kwalijk hoor. Maar als je achteraf terug gaat kijken hadden de schoenen haar eerder ook al enorm geholpen. Je ziet nu echt nog steeds gigantisch verschil met lopen met en zonder schoenen buiten. Ik zal het van de week als het kouder is eens vastleggen op film. ;)

Dus ja, ik zou met een andere hond waarbij jk weet dat ze de artrose hebben ik die tenen al sneller naar de schoenen gaan, al veel vroeger in dat traject, misschien wel op het moment dat in pijnstilling zou gaan overwegen..
#3385080
Bedankt voor de tip, Marieke!
Fijn dat Quincy er zoveel baat bij heeft!
En dat komt dan voornamelijk omdat ze de teentjes niet meer afzonderlijk hoeven te bewegen?

Ik hoop voor Xindy dat die tweede gescheurde pees over een tijdje gestabiliseerd is, net zoals bij de eerste gebeurde, en dat ze dan weer zonder pijnstilling kan. Maar we gaan het zien. Ik weet nog niet in hoeverre de artrose pijn geeft.

Ik denk zelf ergens wel dat ze in meer voeten artrose heeft, ze loopt wat voorzichtiger en over grind of eikels lopen vindt ze niets.

Ik hou die schoentjes in ieder geval in gedachten!
#3385081
Lizzy schreef: za 24 aug 2019, 17:33
Ik weet eerlijk gezegd niet of meer omega 3 nou werkelijk het verschil had gemaakt hoor :-\ . Je hebt al zoveel gegeven, dat zou eigenlijk genoeg geweest moeten zijn :-\ . Ik weet ook niet of je het uberhaupt kunt voorkomen hoor :-\
Fijn om te horen. Je voelt je al gauw tekort schieten wat dat betreft :-\

Maar het lijkt er idd op dat het niet te voorkomen is helaas...

Maar de supplementen industrie wordt wel rijk van ons ::) De gekkies die het beste voor hun dier willen en proberen het onvermijdelijke te voorkomen :cool:
Ik voel een Deja Vu naar het 'wat eten we vandaag' topic :biggrin2:
#3385112
Eef+doggies schreef: vr 30 aug 2019, 15:37 Bedankt voor de tip, Marieke!
Fijn dat Quincy er zoveel baat bij heeft!
En dat komt dan voornamelijk omdat ze de teentjes niet meer afzonderlijk hoeven te bewegen?

Ik hoop voor Xindy dat die tweede gescheurde pees over een tijdje gestabiliseerd is, net zoals bij de eerste gebeurde, en dat ze dan weer zonder pijnstilling kan. Maar we gaan het zien. Ik weet nog niet in hoeverre de artrose pijn geeft.

Ik denk zelf ergens wel dat ze in meer voeten artrose heeft, ze loopt wat voorzichtiger en over grind of eikels lopen vindt ze niets.

Ik hou die schoentjes in ieder geval in gedachten!
Ja ze hoeft met lopen de tenen niet meer allemaal te bewegen, sterker nog de tenen bewegen bijna niet. En doordat de ondergrond van de tenen altijd hetzelfde en vlak is scheelt dat enorm met ongelijke ondergrond.
Ik schreef al dat Quincy zweren kreeg door de vergroeiing van de tenen en veranderde druk. Met schoenen is de zweer weg. Ik ben op wintersport geweest en op de sneeuw waren de schoenen 1 grote glij partij. Dus schoenen uit. Einde van de week resulteerde dat direct weer in een zweer. Je merkt dus echt dat het bewegen van de tenen echt enorm verminderd wordt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door