Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door rosmin
#3354326
Oh sh*t, op zo’n uitslag zit je niet t e wachten,
veel sterkte en duimen dat de AB aanslaat,
Gabi, zet 'm op
Door - pien -
#3354327
Het gaat niet slecht met Gabi, dus eigenlijk wel goed!
Hij heeft z'n pillen op met leverworst en daarstraks ging er een penslapje in :D
Ik vertrouw er al bijna helemaal op dat het de goeie kant op blijft gaan...
Door - pien -
#3354330
Lizzy schreef:Dat zijn de betere berichten! Oh fijn zeg!
Lizzy? Kan ik hem rauw voeren met buikvliesontsteking?
Door Lizzy
#3354348
Ik zit te zoeken op buikvliesontsteking en wat ik niet begrijp: ze kunnen dag gediagnosticeerd hebben maar wat is de oorzaak hiervan? Op elke site die ik lees staat dat het A)levensbedreigend is en B)dat er dus een lek ergens moet zijn waardoor de darminhoud in de buikholte terecht is gekomen. Bijv. deze site:

https://dierenziekenhuizen.nl/honden/ve ... azen-buik/

https://www.mcvoordieren.nl/antibiotica-hond

Als die lek er nog steeds is, gaat dit naar mijn beleving niet zomaar genezen? En nogmaals, wat is bij jouw hond de oorzaak van dit alles, hebben ze daar ook naar gezocht?

Ik zou in ieder geval zelf echt geen rauwe voeding durven geven nu. Zeker niet nu je eigenlijk niet weet wat er aan de hand is, wat de oorzaak is van de buikvliesontsteking. Als dit inderdaad zo is en als er inderdaad een lek is: wie zegt dat deze gedicht is? Hoeft allemaal niet zo te zijn maar ik zou geen risico durven nemen....

Ik zou dus zelf een gekookte voeding geven. En dus geen vleesbot (want dat kun je niet koken). Spiervlees, orgaanvlees, groenten: alles gekookt. En om de lever wat de ondersteunen wat gekookte havermout. Voor dit moment hoef je niet perse een calcium preparaat toe te dienen. Dat kan wel even wachten. Mocht je eierschillen kunnen verzamelen zou je daar met een koffiemolen poeder van kunnen maken en 1 theelepel per 500 gram vlees kunnen geven. Maar voor nu heeft dat geen prioriteit.
Door Lizzy
#3354349
Ik had de vorige pagina, waarin je schreef dat hij buikvliesontsteking had, helemaal niet gelezen :-[ . Ik had geklikt op het bekijken van de nieuwe berichten en kwam gelijk uit waar je schreef dat het best goed ging met hem. Zodoende dat ik ook niet op je vraag heb gereageerd, sorry!
Door - pien -
#3354350
Lizzy schreef:Ik had de vorige pagina, waarin je schreef dat hij buikvliesontsteking had, helemaal niet gelezen :-[ . Ik had geklikt op het bekijken van de nieuwe berichten en kwam gelijk uit waar je schreef dat het best goed ging met hem. Zodoende dat ik ook niet op je vraag heb gereageerd, sorry!
Geeft helemaal niks Lizzy :-*
Ik had je geciteerd en dacht dat je dat misschien zou zien ;)

Mijn da kwam met nierdieet-brokjes. Die heb ik aangepakt maar die krijgen ze als snackje. Een folder over dat dieetvoer heb ik beleefd maar heel beslist afgeslagen ;D
Gelukkig heb ik jou/het forum voor dit soort adviezen, alleen als het écht niet anders zou kunnen zou ik brok geven.
Maar eerst ga ik dit dieet voor Gabi maken.

edit: aangevuld
Laatst gewijzigd door - pien - op zo 09 sep 2018, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
#3354352
Lizzy schreef:Ik zit te zoeken op buikvliesontsteking en wat ik niet begrijp: ze kunnen dag gediagnosticeerd hebben maar wat is de oorzaak hiervan? Op elke site die ik lees staat dat het A)levensbedreigend is en B)dat er dus een lek ergens moet zijn waardoor de darminhoud in de buikholte terecht is gekomen. Bijv. deze site:

https://dierenziekenhuizen.nl/honden/ve ... azen-buik/

https://www.mcvoordieren.nl/antibiotica-hond

Als die lek er nog steeds is, gaat dit naar mijn beleving niet zomaar genezen? En nogmaals, wat is bij jouw hond de oorzaak van dit alles, hebben ze daar ook naar gezocht?

Ik zou in ieder geval zelf echt geen rauwe voeding durven geven nu. Zeker niet nu je eigenlijk niet weet wat er aan de hand is, wat de oorzaak is van de buikvliesontsteking. Als dit inderdaad zo is en als er inderdaad een lek is: wie zegt dat deze gedicht is? Hoeft allemaal niet zo te zijn maar ik zou geen risico durven nemen....

Ik zou dus zelf een gekookte voeding geven. En dus geen vleesbot (want dat kun je niet koken). Spiervlees, orgaanvlees, groenten: alles gekookt. En om de lever wat de ondersteunen wat gekookte havermout. Voor dit moment hoef je niet perse een calcium preparaat toe te dienen. Dat kan wel even wachten. Mocht je eierschillen kunnen verzamelen zou je daar met een koffiemolen poeder van kunnen maken en 1 theelepel per 500 gram vlees kunnen geven. Maar voor nu heeft dat geen prioriteit.
Er zijn 'gaatjes' gezien op de echo (ik heb niet alle informatie die ik heb opgeschreven anders verwoord ik het misschien verkeerd en wordt het verwarrend :-[ ) Er zat zo'n bult lucht bij de maag dat Warmerdam de maag niet goed kon zien :-X
Okee. Duidelijk! Eten koken. Ik ben spiervlees aan het ontdooien en er gaat zometeen pompoen en wortel gekookt worden.

Als het een klein lekje is kan het genezen...gisterochtend heb ik dat aan de da gevraagd. Mijn da is héél duidelijk altijd tegen mij, ze zei ook dat het heel ernstig was. Opereren was geen optie omdat z'n nieren heel slecht zijn. En dan nog zou het de vraag zijn wat er in z'n buikholte zou zitten en zou je alles eruit krijgen?
Het gaat om een ontsteking die al langere tijd aan de gang is bleek uit de uitslag van het bloedonderzoek. Hij likte regelmatig in z'n liezen... dan denk je dat 'ie rugpijn heeft of dat het een gewoonte is (geworden/kalmerend zeg maar)...maar dan is het misschien die ontsteking geweest die al een tijd aan de gang was...

Welke percentages neem ik dan? Van het lever-nierdieet? En weeg ik het dan gekookt of rauw?
#3354356
- pien - schreef:Er zijn 'gaatjes' gezien op de echo (ik heb niet alle informatie die ik heb opgeschreven anders verwoord ik het misschien verkeerd en wordt het verwarrend :-[ ) Er zat zo'n bult lucht bij de maag dat Warmerdam de maag niet goed kon zien :-X
Okee. Duidelijk! Eten koken. Ik ben spiervlees aan het ontdooien en er gaat zometeen pompoen en wortel gekookt worden.

Als het een klein lekje is kan het genezen...gisterochtend heb ik dat aan de da gevraagd. Mijn da is héél duidelijk altijd tegen mij, ze zei ook dat het heel ernstig was. Opereren was geen optie omdat z'n nieren heel slecht zijn. En dan nog zou het de vraag zijn wat er in z'n buikholte zou zitten en zou je alles eruit krijgen?
Het gaat om een ontsteking die al langere tijd aan de gang is bleek uit de uitslag van het bloedonderzoek. Hij likte regelmatig in z'n liezen... dan denk je dat 'ie rugpijn heeft of dat het een gewoonte is (geworden/kalmerend zeg maar)...maar dan is het misschien die ontsteking geweest die al een tijd aan de gang was...

Welke percentages neem ik dan? Van het lever-nierdieet? En weeg ik het dan gekookt of rauw?
Ik denk dat je het beste iets van 20% gekookte groenten (waterkers, andijvie, paksoi, dingen als courgette, witlof, pompoen, sperzieboontjes, etc) 20% gekookt orgaanvlees (durf je pens te koken? Da's goed bij honden met nierfalen), 40% gekookt spiervlees en 20% gekookte havermout. En ik zou voor de nieren toch wel Solidago durven geven. En voor de lever Mariadistel. Van A. Vogel hebben ze goede tabletten Solidago en daar kun je er 1 van per dag geven. Mariadistel kun je bijv. bij de Tuinen kopen (van Arkopharma). Zou je die van Arkopharma kopen, kun je anderhalve tot 2 capsules per dag geven. Wel verspreid. Maar voor z'n lever moet je hem nu toch verspreid over de dag gaan voeren. Liefst 3 a 4 maaltijden.
#3354358
Lizzy schreef:Ik denk dat je het beste iets van 20% gekookte groenten (waterkers, andijvie, paksoi, dingen als courgette, witlof, pompoen, sperzieboontjes, etc) 20% gekookt orgaanvlees (durf je pens te koken? Da's goed bij honden met nierfalen), 40% gekookt spiervlees en 20% gekookte havermout. En ik zou voor de nieren toch wel Solidago durven geven. En voor de lever Mariadistel. Van A. Vogel hebben ze goede tabletten Solidago en daar kun je er 1 van per dag geven. Mariadistel kun je bijv. bij de Tuinen kopen (van Arkopharma). Zou je die van Arkopharma kopen, kun je anderhalve tot 2 capsules per dag geven. Wel verspreid. Maar voor z'n lever moet je hem nu toch verspreid over de dag gaan voeren. Liefst 3 a 4 maaltijden.
Ik zat net te denken aan pens koken ;D
Voor m'n dieren durf ik alles: ik kook het wel buiten hoor :D al heb ik binnen een mooie barfkeuken (o ja, geen kooktoestel daar natuurlijk).
Voor Poef heb ik al Mariadistel (idd van Arkopharma) in huis, dus die krijgt Gabi dan ook. En Solidago ga ik kopen.

Hij vindt havermout niet lekker...wat kan ik doen om het lekkerder te maken? Mengen met vlees(sap) (gekookt)? Idem met de groenten?
En inderdaad meerder maaltijden per dag geven.

Dankjewel :-* ! Ik ga ermee aan de slag!
#3354359
- pien - schreef:Ik zat net te denken aan pens koken ;D
Voor m'n dieren durf ik alles: ik kook het wel buiten hoor :D al heb ik binnen een mooie barfkeuken (o ja, geen kooktoestel daar natuurlijk).
Voor Poef heb ik al Mariadistel (idd van Arkopharma) in huis, dus die krijgt Gabi dan ook. En Solidago ga ik kopen.

Hij vindt havermout niet lekker...wat kan ik doen om het lekkerder te maken? Mengen met vlees(sap) (gekookt)? Idem met de groenten?
En inderdaad meerder maaltijden per dag geven.

Dankjewel :-* ! Ik ga ermee aan de slag!
Bruine rijst, vindt hij dat wel lekker? En dan mengen met vlees? Idem voor de groenten. Ik zou dat mengen of zelfs koken met het vlees.
#3354360
Lizzy schreef:Bruine rijst, vindt hij dat wel lekker? En dan mengen met vlees? Idem voor de groenten. Ik zou dat mengen of zelfs koken met het vlees.
Ik heb géén idee, hij krijgt nooit rijst.
Ik kan het proberen. En alles met elkaar koken.
In principe is hij bíjna een kliko hoor, althans met barf.
Hij heeft nu ook weer een erg gezonde eetlust :smitten: dus wie weet...
Door toscak
#3354361
Ik weet niet hoe ik een oud topic van mij erin kan plakken. Maar hier ook ervaring met een buikvliesontsteking als gevolg van een maag/darmperforatie (maagzweer). Buikvliesontsteking is echt heel ernstig en onze Bob heeft dagenlang op het randje gelegen.

Ik mocht absoluut geen rauw geven en alleen Hills I/D totdat hij helemaal beter was. Overigens at Bob de eerste periode ook niet tot nauwelijks en waren we al blij als er een frolic in ging.
Bob lag in het MCD en zijn nierwaarden toen ook super slecht, maar dat bleek dus door die buikvliesontsteking te komen. Toen hij er weer bovenop was heb ik ze nog regelmatig laten testen en alles is weer goed.

Bob werd niet beter na zijn eerste operatie (de perforatie) en op een gegeven moment was het kiezen of delen en moest een volgende operatie plaatsvinden ondanks dat de nieren slecht waren.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3354365
Voor Tungsten heb ik een tijd gekookt; ook pens. Ik nam van die bakjes van Smuldier enkelvoudig pens, dat is al fijn gemalen. Als je dat mengt met de havermout, kan ik me niet voorstellen dat hij het niet eet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door