Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ina
#3337646
Of een ontsteking altijd warm aanvoelt weet ik niet, ik weet wel dat een ontsteking vaak erg pijnlijk is als hij op een plek zit waar geen ruimte is voor het ontstekingsvocht en er daardoor druk ontstaat
Dit ziet er vrij los uit, in de zin van 'ruimte genoeg' dus misschien daardoor niet pijnlijk ??

Maar dat wil niet zeggen dat het een ontsteking is natuurlijk... dat is het vervelende met dit soort bulten.

Misschien gewoon nog even afwachten en zien of het morgen verergert... je kan natuurlijk altijd nog gaan dan
Door Anne in Zweden
#3337649
Ina schreef:Of een ontsteking altijd warm aanvoelt weet ik niet, ik weet wel dat een ontsteking vaak erg pijnlijk is als hij op een plek zit waar geen ruimte is voor het ontstekingsvocht en er daardoor druk ontstaat
Dit ziet er vrij los uit, in de zin van 'ruimte genoeg' dus misschien daardoor niet pijnlijk ??

Maar dat wil niet zeggen dat het een ontsteking is natuurlijk... dat is het vervelende met dit soort bulten.

Misschien gewoon nog even afwachten en zien of het morgen verergert... je kan natuurlijk altijd nog gaan dan
Zoals ik al schreef, het zit heel duidelijk niet vast aan een ondergrond als bot oid maar hangt als een losse bal aan een stuk huid. Wat niet wil zeggen dat er via dat stukje huid geen verbinding is met onderliggend weefsel natuurlijk, maar toch.

Als ik heel hard m'n fantasie gebruik, kan ik, wanneer ik de bult strak span onder de huid, een soort plekje zien dat nog het meest doet denken aan een soort bloedblaartje, maar dan zonder de donkere kleur. Ik vind de huid op de bult ook wat donker ogen (toch een bloeduitstorting?), maar eerlijk gezegd weet ik niet wat voor kleur de huid daar normaal heeft bij Mäxchen.

Ik kijk het nog even aan. Toen ik daarnet voelde in het voorbijgaan, leek de bult me een pietsje kleiner, maar dat kan wishful thinking zijn. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de reacties allemaal! :-*
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3337650
En een vetbultje?
Ik denk wel niet dat dat zo snel groeit, maar verder vind ik het er wel op lijken. En dat is ook niet zo uitzondelijk bij oudere honden als ik het goed heb.

Anderzijds heb ik bij Kleintje op een paar dagen tijd bijna net zo grote kankergezwellen zien opschieten. Dat is wel geweten bij mammatumoren natuurlijk. Ik vind.dat ook niet erg waarschijnlijk, maar je kan het ook niet uitsluiten.

Een ontsteking als in de vorm van abces lijkt het mij ook niet te zijn aan de hand van je beschrijving en de foto. Maar andere vormen, ken ik niet veel van.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3337652
Anne in Zweden schreef:Zoals ik al schreef, het zit heel duidelijk niet vast aan een ondergrond als bot oid maar hangt als een losse bal aan een stuk huid. Wat niet wil zeggen dat er via dat stukje huid geen verbinding is met onderliggend weefsel natuurlijk, maar toch.

Als ik heel hard m'n fantasie gebruik, kan ik, wanneer ik de bult strak span onder de huid, een soort plekje zien dat nog het meest doet denken aan een soort bloedblaartje, maar dan zonder de donkere kleur. Ik vind de huid op de bult ook wat donker ogen (toch een bloeduitstorting?), maar eerlijk gezegd weet ik niet wat voor kleur de huid daar normaal heeft bij Mäxchen.

Ik kijk het nog even aan. Toen ik daarnet voelde in het voorbijgaan, leek de bult me een pietsje kleiner, maar dat kan wishful thinking zijn. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de reacties allemaal! :-*
Kan het zijn dat er tijdens spel een hapje bijna-oor meegenomen is waardoor er een bloedinkje/bloedblaar ontstaan is, dat zou dan ook nog logisch klinken
Door Anne in Zweden
#3337692
Ina schreef:Kan het zijn dat er tijdens spel een hapje bijna-oor meegenomen is waardoor er een bloedinkje/bloedblaar ontstaan is, dat zou dan ook nog logisch klinken
Spelen en happen denk ik niet, we waren afgelopen week op vakantie en daar moest zoveel worden gesnuffeld dat er bij thuiskomst alleen nog maar geslapen werd. :biggrin2: Maar ik zag dat zijn nagels vrij lang zijn (sinds ik ze regelmatig knip, groeien ze veel sneller, heb ik de indruk), dus misschien heeft hij zich gekrabd. In ieder geval zit de bult er nog vanochtend. Ik kijk het nog even aan, want hij heeft er echt geen last van.
Door hamada
#3337834
een tijd geleden had Spike een flink abces bij zijn mondhoek.
Ik heb hem toen flink op de CBD olie gezet (4x 3 druppels van 4% bij een hondje van 10 kilo). In een paar dagen was het abces geminimaliseerd en is niet doorgebroken (wat de DA wel verwachtte).
Ik weet nog niet of CBD olie tegenwoordig wel te krijgen is in Zweden? Zamnesia levert het wel naar Zweden.
Als het een ontstekingsreactie is, zou het, mits ook in Zweden legaal, te proberen zijn.
Succes en beterschap voor de patiënt.
Door Anne in Zweden
#3338156
Dank voor de reacties, en lief dat je aan Mäxchen denkt, Border Bandit! De bult zit er nog steeds, onveranderd. Ik heb soms de indruk dat hij ietsje kleiner is, maar dat is waarschijnlijk wishful thinking. In ieder geval heeft Max er nog steeds geen last van. Ik denk niet aan een ontsteking (geen pijn, bult niet warm), eerder aan een vetbult of een atheroomcyste. In beide gevallen helpt alleen een operatie, en aangezien Max 14 is en zijn leverwaarden niet helemaal optimaal zijn (ook niet schrikwekkend hoog, maar toch net iets buiten de lijntjes), durf ik een OP sowieso niet aan. Bovendien is hij nu nog hartstikke kwiek is en nieuwsgierig, bij wandelingen loopt hij altijd voorop en een sprintje bergop zit er ook nog in, en ik wil niet het risico lopen dat dat door een OP verslechtert.

Cbd krijgt Max al heel lang, 2 x daags een druppel of 10 denk ik van 5%, omdat ik daardoor de hoeveelheid pijnstiller ivm artrose laag kan houden. Overigens is cbd ook in Zweden verkrijgbaar, in verschillende sterktes en smaakjes zelfs. Er is zelfs een merk dat alleen Scandinavische hennep gebruikt voor z'n olie. :D Al bestel ik mijn cbd gewoon in NL via Holland&Barrett of de Online Drogist, die hebben vaak aanbiedingen waardoor het een betaalbare hobby blijft.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3338157
Wat gek he, zo opeens een bult die dan vervolgens onveranderd blijft.

Nou, als Mäxchen er geen last van heeft en het niks ernstigs lijkt te zijn, zou ik het ook met rust laten. Zeker als hij al zo'n mooie leeftijd heeft bereikt. :-*

Wat leuk om te lezen dat hij nog zo kwiek is! :-*
Door Anne in Zweden
#3338159
Border Bandit schreef:Wat gek he, zo opeens een bult die dan vervolgens onveranderd blijft.

Nou, als Mäxchen er geen last van heeft en het niks ernstigs lijkt te zijn, zou ik het ook met rust laten. Zeker als hij al zo'n mooie leeftijd heeft bereikt. :-*

Wat leuk om te lezen dat hij nog zo kwiek is! :-*



Ja, daar richt ik me ook wel een beetje naar. Als hij minder goed in zijn vel zou zitten nu, zou ik me meer zorgen maken. Maar we waren vorige week in Finland een week, en hij heeft z'n neus niet van de straat gehad. Zooooveel spannende geurtjes die we hier in het bos niet hebben! :biggrin2: Hij eet goed, als hij de buuf (= jaszak met stukjes amandel voor de vogels ::) ) dan rent hij met een propellerstaart op d'r af om te schooien, dat soort dingen. Hij ziet nog goed, hoort wel iets minder maar is nog lang niet doof. Kortom, dezelfde Action Mäxchen als altijd. Het enige wat zijn leven zwaar vergalt momenteel is de inzettende dooi, waardoor de grindweg waarop we wandelen een soort modderpoel is, en de resten sneeuw die nog over zijn, zijn ook erg vochtig. Onze wandelroute over de berg kunnen we nog niet lopen omdat daar nog te veel sneeuw ligt. Het leven is hard... :biggrin2:
Door Lizzy
#3338253
Anne in Zweden schreef:Dank voor de reacties, en lief dat je aan Mäxchen denkt, Border Bandit! De bult zit er nog steeds, onveranderd. Ik heb soms de indruk dat hij ietsje kleiner is, maar dat is waarschijnlijk wishful thinking. In ieder geval heeft Max er nog steeds geen last van. Ik denk niet aan een ontsteking (geen pijn, bult niet warm), eerder aan een vetbult of een atheroomcyste. In beide gevallen helpt alleen een operatie, en aangezien Max 14 is en zijn leverwaarden niet helemaal optimaal zijn (ook niet schrikwekkend hoog, maar toch net iets buiten de lijntjes), durf ik een OP sowieso niet aan. Bovendien is hij nu nog hartstikke kwiek is en nieuwsgierig, bij wandelingen loopt hij altijd voorop en een sprintje bergop zit er ook nog in, en ik wil niet het risico lopen dat dat door een OP verslechtert.

Cbd krijgt Max al heel lang, 2 x daags een druppel of 10 denk ik van 5%, omdat ik daardoor de hoeveelheid pijnstiller ivm artrose laag kan houden. Overigens is cbd ook in Zweden verkrijgbaar, in verschillende sterktes en smaakjes zelfs. Er is zelfs een merk dat alleen Scandinavische hennep gebruikt voor z'n olie. :D Al bestel ik mijn cbd gewoon in NL via Holland&Barrett of de Online Drogist, die hebben vaak aanbiedingen waardoor het een betaalbare hobby blijft.
Dat is ook een lastige beslissing, om een hond van 14 te laten opereren.... Wij hebben natuurlijk Linga laatst laten opereren, zij is bijna 13. Ik moet zeggen dat ik niks aan haar merk. Volgens mij is een narcose echt veel minder heftig vandaag de dag anno 2018 dan zeg 10 jaar gelden. Maar goed, dan nog.... En zou ik 6 maanden geleden gezegd hebben "ik zou een dunne naald biopt laten maken" denk ik daar vandaag de dag (na al mijn ervaringen) ook anders over :-\ (bij de laatste biopten bij Fritzi en Linga is er echt niks zinnigs uit gekomen, meerdere keren). Ik kan je niet adviseren maar bij een hond van 14 jaar die nog lekker in z'n vel zit, zou ik ook overwegen gewoon niks te doen. Af te wachten. Hooguit dat ik uitwendig Golden Paste zou smeren. Ik zie hele goede resultaten met allerlei verschillende bulten.
Door Eef+Stippels
#3338264
Lizzy schreef:Dat is ook een lastige beslissing, om een hond van 14 te laten opereren.... Wij hebben natuurlijk Linga laatst laten opereren, zij is bijna 13. Ik moet zeggen dat ik niks aan haar merk. Volgens mij is een narcose echt veel minder heftig vandaag de dag anno 2018 dan zeg 10 jaar gelden. Maar goed, dan nog.... En zou ik 6 maanden geleden gezegd hebben "ik zou een dunne naald biopt laten maken" denk ik daar vandaag de dag (na al mijn ervaringen) ook anders over :-\ (bij de laatste biopten bij Fritzi en Linga is er echt niks zinnigs uit gekomen, meerdere keren). Ik kan je niet adviseren maar bij een hond van 14 jaar die nog lekker in z'n vel zit, zou ik ook overwegen gewoon niks te doen. Af te wachten. Hooguit dat ik uitwendig Golden Paste zou smeren. Ik zie hele goede resultaten met allerlei verschillende bulten.
+1 x2

Narcose is inderdaad veel minder heftig. Mijn da zei laatst nog dat ze met een gerust hart een hond met hartruisje onder narcose brengt tegenwoordig. Dat was vroeger wel anders.

Die dunne naald biopten zijn hier ook maar weinig succesvol geweest. Alleen om vast te stellen of het een vetbult is, is het wel handig.

Maar goed, bij een hond van 14 die goed te pas is, zou ik ook niet gauw laten opereren.
Heel fijn dat Max zo goed in zijn vel zit!
Door Anne in Zweden
#3338276
Lizzy schreef:Dat is ook een lastige beslissing, om een hond van 14 te laten opereren.... Wij hebben natuurlijk Linga laatst laten opereren, zij is bijna 13. Ik moet zeggen dat ik niks aan haar merk. Volgens mij is een narcose echt veel minder heftig vandaag de dag anno 2018 dan zeg 10 jaar gelden. Maar goed, dan nog.... En zou ik 6 maanden geleden gezegd hebben "ik zou een dunne naald biopt laten maken" denk ik daar vandaag de dag (na al mijn ervaringen) ook anders over :-\ (bij de laatste biopten bij Fritzi en Linga is er echt niks zinnigs uit gekomen, meerdere keren). Ik kan je niet adviseren maar bij een hond van 14 jaar die nog lekker in z'n vel zit, zou ik ook overwegen gewoon niks te doen. Af te wachten. Hooguit dat ik uitwendig Golden Paste zou smeren. Ik zie hele goede resultaten met allerlei verschillende bulten.

O echt? Die kende ik nog niet! Ga ik proberen, zodra ik een manier heb gevonden om te voorkomen dat hij met één keer z'n kop schudden het hele huis geel kleurt. ;D

Ik moet zeggen dat ik eerder geneigd zou zijn een operatie te overwegen als ik nog in Duitsland zou wonen. Maar ik wil niet het risico lopen dat de da hier een OP eigenlijk maar onzin vindt omdat Max al 14 is, en dat hij er daarom met de pet naar gooit en achteraf zegt: sorry, hond heeft narcose/OP niet overleefd. :-X
Door Anne in Zweden
#3338277
Eef+doggies schreef:+1 x2

Narcose is inderdaad veel minder heftig. Mijn da zei laatst nog dat ze met een gerust hart een hond met hartruisje onder narcose brengt tegenwoordig. Dat was vroeger wel anders.

Die dunne naald biopten zijn hier ook maar weinig succesvol geweest. Alleen om vast te stellen of het een vetbult is, is het wel handig.

Maar goed, bij een hond van 14 die goed te pas is, zou ik ook niet gauw laten opereren.
Heel fijn dat Max zo goed in zijn vel zit!
Bij Max zijn het vooral de niet-optimale leverwaarden die me qua OP zorgen baren. Al moet ik zeggen dat hij sinds de laatste bloedtest de helft minder Cimalgex krijgt, en ik ben begonnen met mariadistel bij hem, dus misschien zijn de waarden nu wel verbeterd.

Ik hou het gewoon nog even in de gaten allemaal. Bedankt voor het meedenken allemaal! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door