Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3322440
Hanny schreef:Nee, hier geen medische kennis, alleen huisvrouwen ervaring.
Logisch dat er nog niet goed wordt gepoept, dat gaat niet zo maar over.
Als je de ingrediënten bekijkt zit er vlozaad in en dat bindt en van de andere denk ik, dat alleen de prebiotica van belang is.
Dat je hond mager wordt, is te verklaren, wie niet goed zijn voeding kan opnemen, die valt af. Dat is gewoon logisch.
Aankomen zal alleen lukken als hij zijn voeding goed kan gebruiken en het niet door zijn lijf laat sjesen,
Dus tot hij volledig gebruik kan maken van de voeding, zal hij niet groeien.
Jaren geleden had ik een hond met een darmontsteking, bloed bij de poep, oh wat een schrik. Naar de arts en zoals te verwachten ab. Herstel prima, maar met drie weken weer hetzelfde verhaal. Contact met Silverlinde en een weerstands bevorderend medicijn. 0.a. propolis.
Na een lange tijd een goed herstel en ik schrik zeker niet meer van een beetje bloed bij diarree.
Ook lang geleden dramatisch zieke pupjes gehad, te erg voor woorden. Ben blijvend bang voor dunne poep bij pupjes. Propolis capsules gegeven, nadat de da spullen weinig deden. De puppen knapten op, sneller dan snel.
Vandaar mijn voorkeur voor propolis. Er zijn natuurlijk ook andere middelen, maar ik ga voor propolis. Ik denk, dat een beetje bindmiddel niet zal helpen tegen darmellende. De tijd zal het leren, maar als het met regelmaat terugkomt is er toch wat anders nodig.
Eerst maar afwachten, of er blijvend herstel zal zijn en dan zijn dieet maar eens bekijken. Die jeuk wordt je natuurlijk ook niet blij van.
Stap voor stap. Succes,

Hanny
Het is toch echt een essentiele stap in de genezing. Diarree irriteert de darm (en de anus ook). Door te binden stopt die irritatie en hoeft de darm minder moeite te doen voor passage. Oftewel: rust in de tent en daarmee de mogelijkheid tot genezen geven.

Daarna (of daarnaast) genezende middelen geven als probiotica of propolis zal nog meer de goede kant op helpen.
Siberienne schreef: Ik zou de poeder gewoon even consequent geven. Psyllium is meer dan bindmiddel, het heeft ook invloed op darmflora, gasvorming en beweeglijkheid vd darm. Verstoppen dien ze er niet van, maar zo’n herstel heeft tijd nodig. Fijn dat het al beter gaat!
Ik ook. Wij hebben het een aantal weken gegeven voor we langzaam af zijn gaan bouwen. Ze raken er inderdaad echt niet van verstopt, de ontlasting wordt wel meer van al die vezels, maar juist van de goede structuur om makkelijk kwijt te raken. Oscar poepte op de psyllium wel 2 a 3 keer per dag een enorme drol, maar was duidelijk veel blijer en fitter, dan met de diarree die hij had.

Bestaat wat Tannetje je gestuurd heeft alleen uit psyllium? Want dan kun je net zo makkelijk een potje van 2 a 3 euro bij de drogist halen. Just a tip.
#3322450
Oh, bedankt voor jullie informatie Siberienne en Kaela!
Wat fijn om dat te lezen!
Voor mij is het allemaal nieuw.

Hij hoeft inderdaad geen windjes meer te laten sinds hij die poeder heeft! Ook oogt hij gelukkiger, hij wil soms zelfs spelen!

Ik ben blij dat ik nu weet dat je het gerust langer kan geven en dat hij er niet verstopt door raakt. :)

Zelf denk ik dat ik dit nog even moet geven, wachten op de uitslag van het ontlasting-onderzoek en kijken of hij ergens voor beter gemaakt moet worden. Daarna misschien probiotica of zo, dat verbeterd de darmflora toch?
Misschien is dat wel een goed plan van aanpak.

Ik moet het nu even 'uitzingen' tot de uitslag van het onderzoek.

Bedankt voor de extra informatie en ervaringen!! :)
#3322452
Oh, Kaela, dit zit er in Puur Digest:

per 18 gram: Psyllium Husk. Overige ingrediënten: 3,8 g Methylsulfonylmethaan, 360,0 mg N-Acetyl-Glucosamine, 48,4 mg Magnesium (als -citraat), Fructo Oligo Sacchariden en een verdunning van Magnesium phosphoricum.

Waar veel Psyllium houdende producten de hele zaden bevatten, bevat PUUR Spijsvertering alleen de epidermis van deze zaden, waarin de werkzame bestanddelen (slijmstoffen en oplosbare vezels) zijn geconcentreerd.
Volgens mij het het voornamelijk psyllium.

Weet je, al die stoffen zeggen mij niks. :(

Deze link heb ik gevonden. :)
Je kan per ingrediënt lezen wat de werking is.
https://www.nmlhealth.com/puur/puur-spi ... gest-100-g
#3322498
Siberienne schreef:Ik zou de poeder gewoon even consequent geven. Psyllium is meer dan bindmiddel, het heeft ook invloed op darmflora, gasvorming en beweeglijkheid vd darm. Verstoppen dien ze er niet van, maar zo’n herstel heeft tijd nodig. Fijn dat het al beter gaat!
+1
Psyllium geeft een soort gelatine-achtige consistentie, dat wordt niet zo vast dat het niet meer uit te poepen is. Je hoeft dus niet bang te zijn dat het te vast wordt :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3322542
Border Bandit schreef:Oh, Kaela, dit zit er in Puur Digest:

per 18 gram: Psyllium Husk. Overige ingrediënten: 3,8 g Methylsulfonylmethaan, 360,0 mg N-Acetyl-Glucosamine, 48,4 mg Magnesium (als -citraat), Fructo Oligo Sacchariden en een verdunning van Magnesium phosphoricum.

Waar veel Psyllium houdende producten de hele zaden bevatten, bevat PUUR Spijsvertering alleen de epidermis van deze zaden, waarin de werkzame bestanddelen (slijmstoffen en oplosbare vezels) zijn geconcentreerd.
Volgens mij het het voornamelijk psyllium.

Weet je, al die stoffen zeggen mij niks. :(

Deze link heb ik gevonden. :)
Je kan per ingrediënt lezen wat de werking is.
https://www.nmlhealth.com/puur/puur-spi ... gest-100-g
Ik heb eens gekeken. Op de probiotica (1 stam) en prebiotica na, zit er vooral spul voor de gewrichten en kraakbeen in. Ik kan niet bedenken wat de achterliggende gedachte daarvan is.
De probioticastam zal wel zijn nut hebben, maar of dat voldoende is zou moeten blijken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3322645
Eef+doggies schreef:+1
Psyllium geeft een soort gelatine-achtige consistentie, dat wordt niet zo vast dat het niet meer uit te poepen is. Je hoeft dus niet bang te zijn dat het te vast wordt :)
Sterker nog, je kan psyllium niet alleen geven aan een hond met diarree, maar ook aan een hond die lastig kan poepen. Het maakt de ontlasting dan zachter. Psyllium werkt beide kanten op ;)
#3322714
Hihi, wonderspul dus. :)

Kaela, ik begrijp ook niet zo goed waarom ze die andere twee stoffen erbij gedaan hebben.
Het zal wel nuttig zijn toch, anders hadden ze het vast achterwege gelaten? :-\


Goed nieuws:
Sinds gisteravond merk ik dat Bandit wat vrolijker is. Hij heeft zin in spelen (komt hij zelf mee, ik vraag nog steeds niks van hem) en hij was echt super enthausiast in het begroeten van een kennis. :-*
Mijn hulp zij vanmiddag dat ze vond dat hij ietsje aangekomen was.
En hij heeft net toch een best goede drol gemaakt! :)
Ik ga nog wel even door met die poeders. Vanochtend vond ik het nog wat te breiïg.

Deze week komt de uitslag van zijn ontlasting. Spannend.....

O, ik heb hem vanochtend voor het eerst zijn ontbijt weer in één keer gegeven i.p.v. verdeeld over 2 porties. Een paar uur later kotste hij alles weer uit.
Misschien toch nog maar alles in kleinere porties houden/verdelen.
Helemaal opgeknapt is hij blijkbaar nog niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3322722
Kaela schreef:Ik heb eens gekeken. Op de probiotica (1 stam) en prebiotica na, zit er vooral spul voor de gewrichten en kraakbeen in. Ik kan niet bedenken wat de achterliggende gedachte daarvan is.
De probioticastam zal wel zijn nut hebben, maar of dat voldoende is zou moeten blijken.
N-Acetyl-Glucosamine versterkt het darmslijmvlies
Methylsulfonylmethaan (MSM) pijnstillend en ontstekingsremmend, ontgiftend
bentoniet: darmreiniging
Magnesiumcitraat geen idee, mogelijk iets met de electrolytenbalans

Mocht de hond nog steeds te weinig drinken, haal dan wat electrolyten (div. lichaamszouten) voor hem bij de dierenarts. Want die verliest hij ook als hij zo waterdun poept. En een goede balans hiervan is nodig voor het goed functioneren van de organen. Het is poeder in zakjes om op te lossen. En zelf geef ik altijd wat zelfgetrokken bouillon te drinken, als de hond wel eetlust heeft gaat dat er altijd in, in tegenstelling tot water. In jouw geval kan je wat bouillon trekken van een vleessoort die hij mag eten. En je kan daar ook de electrolyten in doen.
#3323037
Oh, Pike, wat fijn dat je dat weet! Bedankt.
Dus het werkt ook voor de darmen.

Bandit heeft gister en vandaag rond 15.00 een grote drol gemaakt. Beide dagen ongeveer even groot, zelfde kleur en zelfde dichtheid.
Ik vind het wel een fijn poeder. Volgens mij maakt het de drollen zoals Bandit ze nu legt, of het nu van diarree of te dik afkomt.
Voor de zekerheid ga ik er nog even mee door.

Vandaag is het een week geleden dat ik de ontlasting ingeleverd heb. Ik vind het wel lang duren.
Morgen ga ik weer bellen, als ik nog niks gehoord heb.

Bandit drinkt weer 'normaal'. :)
Gelukkig maar.
Ik wist niet van die electrolyten, wellicht iets om te onthouden voor een volgende keer (die hopelijk lang op zich laat wachten!)
Ik had inderdaad bouillon gemaakt van zijn eigen lamsvlees. Heerlijk dat hij het vond!! :) :)
#3323177
Vanmiddag kwam de uitslag.
Alles was goed!?

Ergens heel fijn om te weten dat Bandit (nu) niet ziek is. Maar wat is er dan de oorzaak van dat hij zo vaak diarree heeft de laatste 2 maanden?
Met de poeders is het niet meer dun, maar er zit nog steeds slijm bij zijn ontlasting. :-\

Ik weet niet of het goed zichtbaar wordt, maar dit zijn de gecopieerde uitslagen van het onderzoek.


Het onderzoek van het faecesmonster op Salmonella spp., thermofiele Campylobacter spp., hemolyserende E. coli, mucoidgroeiende E. coli, coagulase-positieve Stafylokokken, Klebsiella, Proteus spp., Yersinia, gisten en talrijke andere verwekkers bij gebruik van 5 verschillende vaste agar voedingsbodems en twee verrijkingsbouillons leverde het volgende resultaat op:

Bacteriologie enteropathogene kiemen
Kweek

Gramnegatieve aerobe faecesflora. Uit de visuele beoordeling blijkt een fysiologische samenstelling van de voornamelijk uit enterobacteriaceae (bijv. E. coli) bestaande gramnegatieve aerobe faecesflora. Grampositieve aerobe faecesflora. Uit de visuele beoordeling blijkt een fysiologische samenstelling van de voornamelijk uit enterokokken bestaande grampositieve aerobe faecesflora. - Geen groei van Salmonella spp. - Geen groei van Campylobacter spp. - Geen groei van hemolytische E.coli-stammen - Geen groei van mucoide E.coli-stammen - Geen groei van coagulase positieve stafylokokken - Geen overmatige groei Klebsiella - Geen overmatige groei Proteus-flora - Tot nu toe geen groei van Yersinia (als een koude verrijking binnen 6 dagen toch nog een positief resultaat oplevert, dan informeren wij u hierover afzonderlijk).

Mycologisch onderzoek
Geen groei van gisten

Endoparasieten
Flotatie negatief
Giardia (ag) (ELISA) negatief
Cryptosporidium (ag) (ELISA) negatief
#3323334
Bandit voelt zich wat lekkerder. Hij is alerter en slaapt niet meer de hele dag.

Maar zijn ontlasting is nog steeds niet goed. Zo hopeloos. De dierenarts zegt: alle onderzoeken zijn goed. Afwachten tot het weer verkeerd gaat en dan AB erin.

Ja zeg, ik wil weten wáárom het steeds verkeerd gaat!

Ik heb foto's gemaakt van zijn ontlasting van vanochtend. Het is gewoon niet goed. En veel slijm erbij. :(
DSC07668.JPG
DSC07668.JPG (2.72 MiB) 5707 keer bekeken
DSC07666.JPG
DSC07666.JPG (2.82 MiB) 5707 keer bekeken
#3323337
Het lijkt precies op wat Spot produceerde, oftewel een irritatie van de dikke darm

https://www.mcvoordieren.nl/dikke-darm-diarree-hond

Dat kan ook een gevold zijn van een dunne darm diarree, dus nog een soort naijl effect van de giardia. Antibiotic erin? Waarom dan?

Wij hebben bij Spot uiteindelijk gekozen voor een scopie, omdat na een half jaar de klachten nog niet over waren, die was ook giardia vrij maar bleef klachten houden. Hij bleek een colitis te hebben obv voedsel intolerantie en knapte pas op na prednison. Maar dat wilde ik miet blind starten.. vandaar de scopie.

Sterkte en zoek anders ons oude topic eens op?
#3323354
Dat is inderdaad veel slijm...

Ik zou er ook niet blindelings ab in kiepen als het weer mis gaat. Een scopie lijkt me dan een beter vervolg ...
Zodat je een idee krijgt waar het nou aan ligt.

Maar ik hoop voor je dat het met een tijdje Puur Digest vanzelf steeds beter gaat en blijft gaan. Daar zou ik nog wel mee doorgaan.
Hopelijk komt de dikke darm dan steeds meer tot rust tot ie het zelf weer afkan. Misschien is ie toch geirriteerd geraakt door iets wat Bandit niet goed kan verdragen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door