Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3377310
In blik zit wel erg veel vocht. Hoeveel gaf je daar dan van?
Want je moet ongeveer het dubbele voeren als van rauw, das normaal.

Als hij het op een vegetarisch dieet goed doet, waarom doe je dat dan niet? Valt hij daar ook ontzettend op af?
Die diarree duurt al veel te lang. Een gelukkig hond is veel belangrijker dan het principe dat het een vleeseter is.

Persoonlijk zie ik ook nog altijd de mogelijkheid dat er in jouw samengesteld menu iets mis zit. Te weinig calcium, om te beginnen. Want blik gaat wel en zelfgekookt niet. Dan klopt er iets niet.
Maar je vind het niet.
En het kan ook zijn dat hij idd iets daarin echt niet verdraagt.
Hopen dat het op een keer wel goed zal gaan op het zelfgekookte menu dat je nu hebt, kan je nu wel mee stoppen. Het is wel duidelijk dat het niet werkt.
:-* Ik hoop dat je iets vind waarop hij het goed doet en zijn gewicht houdt. Wat dan ook.
Door Lizzy
#3377323
pearlsofpassion schreef:In blik zit wel erg veel vocht. Hoeveel gaf je daar dan van?
Want je moet ongeveer het dubbele voeren als van rauw, das normaal.

Als hij het op een vegetarisch dieet goed doet, waarom doe je dat dan niet? Valt hij daar ook ontzettend op af?
Die diarree duurt al veel te lang. Een gelukkig hond is veel belangrijker dan het principe dat het een vleeseter is.

Persoonlijk zie ik ook nog altijd de mogelijkheid dat er in jouw samengesteld menu iets mis zit. Te weinig calcium, om te beginnen. Want blik gaat wel en zelfgekookt niet. Dan klopt er iets niet.
Maar je vind het niet.
En het kan ook zijn dat hij idd iets daarin echt niet verdraagt.
Hopen dat het op een keer wel goed zal gaan op het zelfgekookte menu dat je nu hebt, kan je nu wel mee stoppen. Het is wel duidelijk dat het niet werkt.
:-* Ik hoop dat je iets vind waarop hij het goed doet en zijn gewicht houdt. Wat dan ook.
Ik dacht precies hetzelfde. Ik ken een paar honden die niet tegen vlees kunnen. Geen enkel vlees. Niet rauw, niet gekookt, niks. En die doen het uitstekend op een vegetarische voeding (een paar zelf samengesteld met tofu en tempeh enzo en een paar op een vegetarische brok). Ja, een hond is een carnivoor en zou vlees moeten kunnen eten. En heel soms gaat er iets mis, doet moeder natuur rare dingen en kan een vleeseter niet tegen vlees.
#3377331
Bedankt voor jullie snelle reacties! :)

Die blikjes bestaan uit 100% biologische geit (mager vlees, hart en longen) gekookt in hun eigen sap.
Hij kreeg 3 x 400 gram. Met daarbij de poeders, vitamine's en calcium.
Normaal ad hij 3 x 240 gram vlees en 130 gram orgaan per dag. Met daarbij de poeders, vitamine's en calcium.

Het is gewoon zo raar (moet wennen) dat Bandit niet tegen eiwit kan.
Hij heeft altijd vlees gegeten. Wel had hij jeuk. Daarom ben ik met elimineren begonnen.
Pas sinds ongeveer 2 jaar heeft hij diarree. En nu kan hij opeens niet meer tegen vlees.

Het lijkt wel of hij steeds zieker wordt.

Omdat hij nu sinds 11 april niet meer goed poept, krijgt hij vanaf morgen parasiet-mix erbij en metrodinasol. Die laatste is een AB wat oa voor giardia ingezet wordt.


Zeker is een gelukkige hond belangrijk!!! :)
Maar op het moment heeft hij wel tekorten. Hij is weliswaar blij en krijgt soms 'de gekke 5 minuten', maar hij heeft duidelijk minder energie buiten en zijn tong is zeer bleek (hopelijk werken de ijzer-tabletjes daarvoor).
Hij is nog net niet mager, maar er zit geen grammetje vet op. Zo jammer, voor ik die blikjes ging geven, was hij een beetje aan het aankomen.

Theoretisch gezien, hadden die blikjes gewoon goed moeten gaan.
En ik vind het zo raar dat hij direct daarna niet meer aan zijn 'oude' voer kan wennen. :(

Ik houd hem nu vegetarisch. Met die nieuwe toevoegingen erbij en dan hopen dat hij opknapt.
Volgende week vrijdag is dat overleg weer met Caspar, Tannetje en Annette. Ze kunnen hem dan ook weer helemaal doormeten.
Even afwachten.
Annette zei dat ze een herder heeft gehad op vegetarische brokken. En die is gewoon oud geworden. Voor mij is dat helemaal nieuw. Blijkbaar is het toch te doen, een vegetarische hond.

Ik moet er eerlijk bij zeggen, dat ik het niet erg zou vinden als er een brok is die het goed doet. Hoeveel tijd het me nu allemaal kost. Bandit moet 4 x per dag eten en alles moet gekookt worden....
Oh, ik kan er misschien een hobby bijnemen straks, ik houd zeeën van tijd over. :P

Maar goed. Bandit's gezondheid staat voorop en hij zal alles krijgen wat hij nodig heeft, hoeveel uren het mij ook kost!!
Door Lizzy
#3377423
Border Bandit schreef:Bedankt voor jullie snelle reacties! :)

Die blikjes bestaan uit 100% biologische geit (mager vlees, hart en longen) gekookt in hun eigen sap.
Hij kreeg 3 x 400 gram. Met daarbij de poeders, vitamine's en calcium.
Normaal ad hij 3 x 240 gram vlees en 130 gram orgaan per dag. Met daarbij de poeders, vitamine's en calcium.

Het is gewoon zo raar (moet wennen) dat Bandit niet tegen eiwit kan.
Hij heeft altijd vlees gegeten. Wel had hij jeuk. Daarom ben ik met elimineren begonnen.
Pas sinds ongeveer 2 jaar heeft hij diarree. En nu kan hij opeens niet meer tegen vlees.

Het lijkt wel of hij steeds zieker wordt.

Omdat hij nu sinds 11 april niet meer goed poept, krijgt hij vanaf morgen parasiet-mix erbij en metrodinasol. Die laatste is een AB wat oa voor giardia ingezet wordt.


Zeker is een gelukkige hond belangrijk!!! :)
Maar op het moment heeft hij wel tekorten. Hij is weliswaar blij en krijgt soms 'de gekke 5 minuten', maar hij heeft duidelijk minder energie buiten en zijn tong is zeer bleek (hopelijk werken de ijzer-tabletjes daarvoor).
Hij is nog net niet mager, maar er zit geen grammetje vet op. Zo jammer, voor ik die blikjes ging geven, was hij een beetje aan het aankomen.

Theoretisch gezien, hadden die blikjes gewoon goed moeten gaan.
En ik vind het zo raar dat hij direct daarna niet meer aan zijn 'oude' voer kan wennen. :(

Ik houd hem nu vegetarisch. Met die nieuwe toevoegingen erbij en dan hopen dat hij opknapt.
Volgende week vrijdag is dat overleg weer met Caspar, Tannetje en Annette. Ze kunnen hem dan ook weer helemaal doormeten.
Even afwachten.
Annette zei dat ze een herder heeft gehad op vegetarische brokken. En die is gewoon oud geworden. Voor mij is dat helemaal nieuw. Blijkbaar is het toch te doen, een vegetarische hond.

Ik moet er eerlijk bij zeggen, dat ik het niet erg zou vinden als er een brok is die het goed doet. Hoeveel tijd het me nu allemaal kost. Bandit moet 4 x per dag eten en alles moet gekookt worden....
Oh, ik kan er misschien een hobby bijnemen straks, ik houd zeeën van tijd over. :P

Maar goed. Bandit's gezondheid staat voorop en hij zal alles krijgen wat hij nodig heeft, hoeveel uren het mij ook kost!!
Nou sec gezien is het natuurlijk ook raar, een hond die niet tegen vlees kan. Da's als een koe die geen gras kan eten. In de natuur zou een dier niet overleven...

We hebben hier een Golden Retriever op Barfplaats gehad. Die hoefde bij wijze van spreken alleen aan vlees te ruiken en het was al mis.

Eko4petz heeft een heel regiment aan vega brokken: https://www.eko4petz.nl/c-3339651/vega-hondenbrokken/
#3377433
Als het op die vega brokken heel goed gaat, zou ik dat gaan voeren.
En ik zou daar merken in afwisselen, want voor die brokken geldt natuurlijk hetzelfde als voor KVV, elke fabrikant hanteert zijn eigen receptje en koopt ergens anders de ingrediënten.
Je zou ook nog naar Herrmanns Fruit & Groenten mixen en Vlokken kunnen kijken.
Misschien wil je de vega maaltijden zelf gaan koken. Volgens mij is daarover hier op BP ook het een en ander te vinden.
#3377475
O, bedankt voor de tips!!!! Super.

Lizzy, jij kan dingen zo mooi uitleggen. :-* Dat er soms iets mis gaat en moeder natuur rare dingen doet. En nu weer de vergelijking van een koe die niet tegen gras kan.

Caspar had al gewaarschuwd dat Bandit eens ondeugender kon worden als hij zich beter ging voelen.
Nou, vandaag moest ik daar erg aan denken.

Hij trekt, ik moet commando´s soms 3 x zeggen voor hij reageert en hij heeft kuilen gegraven in de tuin! :biggrin2:
Niet zo leuk voor mij, maar toch allemaal wel tekenen dat hij zich lekkerder voelt! ;)
En zo gaaf dat hij af-en-toe kei hard van binnen naar buiten op-en-neer rent! :)

Vandaag wel 4 x gepoept, maar niet meer dun! :)

Ik ben heel benieuwd hoe dit allemaal af gaat lopen...
#3378566
Bandit krijgt nu vegetarische brokken. Ik ben het heel langzaam aan het toevoegen. Tot nu toe blijft het goed gaan. Zijn ontlasting wordt zelfs goed!?

Wel grappig: ben ik zijn eten aan het koken en gaat hij naast de zak brokjes zitten alsof hij zeggen wil 'doe deze maar hoor! :)'.
Hij is gek op de brokjes.

Dit is de eerste zak. Als die bijna op is, ga ik een ander merk proberen.
Het was een goede tip om af te wisselen.

Het is nog een heel gedoe om een goede vegetarische brok te vinden. In heel veel zit soja, aardappels (tot 41% :o ), rijst of mais.
Nu heb ik er eentje op basis van zoete aardappel en erwten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3378582
Border Bandit schreef:Bandit krijgt nu vegetarische brokken. Ik ben het heel langzaam aan het toevoegen. Tot nu toe blijft het goed gaan. Zijn ontlasting wordt zelfs goed!?

Wel grappig: ben ik zijn eten aan het koken en gaat hij naast de zak brokjes zitten alsof hij zeggen wil 'doe deze maar hoor! :)'.
Hij is gek op de brokjes.

Dit is de eerste zak. Als die bijna op is, ga ik een ander merk proberen.
Het was een goede tip om af te wisselen.

Het is nog een heel gedoe om een goede vegetarische brok te vinden. In heel veel zit soja, aardappels (tot 41% :o ), rijst of mais.
Nu heb ik er eentje op basis van zoete aardappel en erwten.
Dat klinkt voorzichtig positief. Maar dan zou ik toch als ik jou was het volgende in overweging willen nemen: Als die zak leeg is en hij heeft er tot aan het eind goede ontlasting op, dan zou ik geen ander merk gaan proberen. Ik zou een gat in de lucht springen en hem nooit meer wat anders geven. Ook al staan de ingredienten je niet aan.
#3378587
Dank je wel voor je reactie Pike.

Ik zou inderdaad super blij zijn als er iets is wat goed (blijft) gaan bij Bandit.
De gedachte over afwisselen van brokken is dat Bandit steeds nieuwe allergieën o.i.d. ontwikkelt als hij langere tijd hetzelfde krijgt.
De afwisseling is juist om dat te voorkomen.
Bovendien vertrouw ik een vegetarisch dieet nog niet helemaal. Er zit zoveel verschil in ingrediënten als je op de verpakkingen kijkt. Ik denk dan dat hij op den duur misschien tekorten gaat oplopen als hij bv 1 jaar dezelfde brokken krijgt.

Maar dit zijn gedachtes he. ;)
Ik hoor graag andere meningen en ideeën. Dan kan ik alles in overweging nemen en hopelijk de juiste beslissingen nemen. :)
Ik vind het juist fijn als mensen meedenken.
#3378592
Qua tekorten zou ik me geen zorgen maken.
Brokken werken niet als vers. Die hebben standaard een premix, en wat er voor de rest inzit is (meestal) minder van belang. Het scheelt nog wel natuurlijk, maar zijn vitaminen en mineralen komen daar niet van. Eiwitten, vetten en koolhydraten natuurlijk wel.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3378599
Ik snap beide gedachtes wel. Nooit meer wisselen omdat het nu goed gaat en juist wel wisselen vanwege de allergieen.

Ik denk dat ik in ieder geval niet na 1 zak al zou wisselen. Ik zou het denk ik nog minstens een tweede zak aankijken. Dan geef je de boel de kans om tot rust te komen en dat is heel wat waard na de lange tijd van problemen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3378606
Kaela schreef:Ik snap beide gedachtes wel. Nooit meer wisselen omdat het nu goed gaat en juist wel wisselen vanwege de allergieen.

Ik denk dat ik in ieder geval niet na 1 zak al zou wisselen. Ik zou het denk ik nog minstens een tweede zak aankijken. Dan geef je de boel de kans om tot rust te komen en dat is heel wat waard na de lange tijd van problemen.
Ik vind dit een heel goed advies van Kaela. Probeer het (als het goed gaat) even vol te houden, dan heb je ook iets om op terug te vallen als een ander merk brokken toch niet goed aanslaat. Ga je nu al wisselen dan weet je nog niks.
#3378622
Bedankt!!!!!!

Dat is inderdaad misschien het beste idee: een paar zakken van dit en als echt alles goed gaat en goed blijft gaan, dan eventueel een ander (goed!) voer zoeken voor afwisseling.

Bandit eet nog steeds 4 x per dag. Ik heeft hem nu de 2e en 4e maaltijd brokken. Morgen wil ik hem 3 x brokken geven.
Oh, dat is toch makkelijk! Totaal geen voorbereidingstijd nodig!? Je weet niet wat je meemaakt. Haha.
De laatste maaltijd krijgt hij direct voor het slapen, dan heeft het de hele nacht om te verteren. Omdat hij altijd nog een keer moest plassen als ik het zelfgemaakt had, krijgt hij die maaltijd in ieder geval brokken. Dat scheelt zeg, kan ik ook doorslapen. :biggrin2:

Ik duim dat het de goede kant op blijft gaan. :)

Ontzettend bedankt voor het meedenken en de tips!!! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door