Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3298820
IMG-20170504-WA0013.jpg
IMG-20170504-WA0013.jpg (169.4 KiB) 6086 keer bekeken
Siberienne schreef:Ook Trovet! Daar doet Spot, mijn husky met de darmproblemen, het ook goed op. Al krijgt hij een andere variant ivm allergie. Werd mij aanbevolen door de interniste, hoop dat het bij jouw pup ook gaat helpen deze periode afgesloten te krijgen.
Het gaat nu al een stuk beter, de ontlasting is nu goed. Alleen hij poept wel erg veel.... Zo 'n zes keer per dag!!! Op vlees was dat één a twee keer. Zal wel de overgangsfase zijn. Maar vooralsnog ben ik erg te spreken hierover.Misschien i doet mijn mannetje het gewoon niet zo goed op vlees..
Maar daar kijken we allemaal later wel naar. Eerst die giardia (en wellicht nog andere dingen) aanpakken.
#3457690
Parelridder schreef: Mijn dierenarts adviseerde ook lichtverteerbare voeding. En wat kon mij het schelen wat ze at, als ze maar herstelde! Aangezien vers niet goed ging, heb ik Hill's ID geprobeerd, volgens het advies. Nou, dat was dus een drama, jemig wat een gore diarree leverde dat op! Het rook bij het uit poepen nog exact als toen het er in ging én zo zag hete r ook uit. Geen wonder dat mijn puppy het ook opnieuw wilde op eten. Dus daarmee ben ik al gauw weer gestopt.
Juist KVV heeft haar tenslotte geholpen er bovenop te komen. Ze verdroeg dat niet toen ze veel last had, dus ik gaarde het (een mens moet wat..) maar onder invloed van het resultaat van panacur heb ik het weer beetje voor beetje rauw toegevoegd en onder die voorwaarde - middels gelijktijdig met de panacurkuur - slaagde het!

Mijn dierenarts adviseerde dus exact wat de jouwe deed en als het niet aan sloeg dan anti-biotica. Tannetje is óók een reguliere dierenarts en adviseerde me (ik ben er met m'n puppy heen geweest) dus een langere kuur en de supplementen. Maarten Kappen (ook ervaren dierenarts) hanteert ook slechts 5 stopdagen en adviseerde eveneens een langere kuur. En Wicher Holland is parasitoloog én leidt toekomstige dierenartsen a/d Universiteit op op dit gebied. En hij kwam toen ik hem raadpleegde met hetzelfde advies: langere kuur, 5 dgn stoppen. Het is dus anders dan jouw eigen dierenarts adviseert, maar geen eigen bedenksel van 'iemand uit het park', maar ook gewoon een dierenarts advies en notabene van een parasitoloog.

Dus ja, ik zou in zo'n geval het advies van een andere arts volgen, aangezien dat van je eigen arts onvoldoende resultaat geeft en dat naar mijn ervaring (ook om me heen) ook gewoon niet het beste advies is..
Ik wachtte overigens ook niet meer op de sneltest met de behandeling als zelfs de geur je al laat weten dat het er nog is: giardia is niet in ieder monster waarneembaar, dus als je al weet dat dit de boosdoener is (het is zo'n kenmerkende stank..) dan hield ik dat geld in mijn zak. Ik heb zoals gezegd meermalen zo'n test gedaan. Hoewel de behandeling zonder succes was, gaf de 2e test aan dat ze 'vrij' was, terwijl het er uit spóót!! En stinken!!! Dus ik ben toen desondanks met die 10 dgn kuren begonnen en voila.. Om die reden heb ik daarna niet meer getest, je ziet en ruikt heel goed of het over is. Uitstel van behandeling geeft giardia de ruimte weer toe te nemen, dus ik zou van start gaan.

Ik ben speciaal lid geworden om je te kunnen bedanken voor de informatie over Giardia en de 10 daagse kuur met Panacure. Je informatie over het contact met parasitologen heeft ons overtuigd om het te gaan proberen.

We hebben een kruising Berner Sennen/Poedel van 8 maanden die al vanaf het begin problemen met ontlasting had. Veel diarree en ook Giardia.
Van de dierenarts kregen we 3 dagen Panacure wat uiteraard niet hielp. Goed onderzoek gedaan naar voer (hij zit nu op hypoallergeen voer) en uiteindelijk jouw advies geprobeerd.
M'n partner vond het eng, zij wist niet of het kwaad kon. Maar op dat moment moesten we er al maandenlang elke nacht 2x uit vanwege de diarree. Dat sloopt je.

We hebben een flinke voorraad Panacure gekocht, probiotica en giardex.
We hebben de 10 dagen aangehouden met mogelijk eerder stoppen wanneer de ontlasting 2 dagen achter elkaar goed was.

Na 10 dagen hoefden we het niet meer voort te zetten!
We letten erop dat hij niks van straat eet en vooral niet uit plassen drinkt.

Dus bij deze HEEL ERG BEDANKT!
#3457705
Pas wel op mensen met hoge dosering en veel achter elkaar doseren met Panacur. Dit is niet zo'n onschuldig middel als het lijkt en als ik ook dacht, ik heb er dieren zieker op zien worden. En geschrokken van artikel in een veterinair blad dat twee honden beschrijft die na hun tweede? kuur 60 mg/kg allebei de 1 na de ander zeer zeer ernstig ziek worden en wat ze terugleiden op fenbendazol vergiftiging.

tevens ook steeds meer artikelen dat plantaardige middelen net zo, of soms zelfs effectiever kunnen zijn dan fenbendazole of metronidazole
https://jesp.journals.ekb.eg/article_219342.html
#3460195
Mijn vorige bericht was van 13 maart en we leven nu op 30 mei en onze hond is nog steeds Giardia-vrij.
Hij drinkt inmiddels ook weer uit plassen (al proberen we dat nog steeds te voorkomen) maar het heeft geen gevolgen.

We hebben dus alleen de 10 daagse kuur met Panacure volgemaakt en daarna was het over en is het ook niet meer terug gekomen.
Met Giardex waren we wel 2 weken langer doorgegaan, maar ook dat is gestopt.
#3460196
Twixz schreef: di 30 mei 2023, 11:03 Mijn vorige bericht was van 13 maart en we leven nu op 30 mei en onze hond is nog steeds Giardia-vrij.
Hij drinkt inmiddels ook weer uit plassen (al proberen we dat nog steeds te voorkomen) maar het heeft geen gevolgen.

We hebben dus alleen de 10 daagse kuur met Panacure volgemaakt en daarna was het over en is het ook niet meer terug gekomen.
Met Giardex waren we wel 2 weken langer doorgegaan, maar ook dat is gestopt.
Super goed! Ook geen vervelende gevolgen gemerkt, qua spijsvertering?
#3460490
Martine-Tom schreef: di 09 mei 2017, 13:51 Dettol helpt niet tegen giardia ;)
1 van de heel weinig bewezen middelen is suma bac D10 (quarternaire ammoniumchloride verbinding) als je die niet te pakken kan krijgen kan je ook Savic Refres'r van zooplus gebruiken. Van de Savic zijn ook doekjes verkrijgbaar die je op de hond kan gebruiken...want babydoekjes doen ook niks tegen giardia ;)
Ik kreeg van de dierenartsassistente de tip Blue Wonder desinfectiereiniger. Dat gebruikte ik toen, zowel spray als doekjes. Is niet duur en makkelijk verkrijgbaar (ik kocht het bij de AH).
#3460498
Lizzy schreef: di 30 mei 2023, 11:27 Super goed! Ook geen vervelende gevolgen gemerkt, qua spijsvertering?
Nee helemaal niet gelukkig!
Het was echt ellendig, we moesten er maandenlang (hij had het al vanaf oktober vorig jaar) 's nachts 2x uit, het hield niet op. We wisten niet meer wat we moesten doen. Erg dankbaar voor het advies!
#3460500
Twixz schreef: vr 09 jun 2023, 08:27 Nee helemaal niet gelukkig!
Het was echt ellendig, we moesten er maandenlang (hij had het al vanaf oktober vorig jaar) 's nachts 2x uit, het hield niet op. We wisten niet meer wat we moesten doen. Erg dankbaar voor het advies!
Super! Want jaaaa, wat een ellende he, Giardia... :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door