Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3297906
Beste medehondenbezitters,

Onze pup heeft nu al een hele poos giardia. Waarschijnlijk al vanuit het nest, maar wij zijn er sinds twee maanden ongeveer achter via een test van de DA. Hij is nu 7 maanden. Hij heeft inmiddels twee keer een panacur behandeling gehad. Dan kreeg hij vijf dagen een pil, twee weken rust en dan weer vijf dagen een pil. Daarna twee weken wachten en weer een test bij de DA laten doen. Dit hele gedoe hebben we twee keer doorlopen. Nu heeft hij vorige week een antibiotica kuur gehad van een week en mogen we over 6 dagen weer een test laten doen. Maar zijn ontlasting is weer zo dun dat ik me ernstig afvraag of deze kuur wel gewerkt heeft. Ik word er moedeloos van inmiddels. Ik denk dat ik in ieder geval al eerder de ontlasting laat testen, dan weet ik het maar.
We hebben by the way ook steeds goed schoongemaakt in huis en de hond gewassen. Sowieso maken wij altijd z 'n billen schoon na het poepen met een babydoekje. Dus volgens mij kan het niet aan de hygiëne liggen. De giardia is gewoon nog steeds niet uit z 'n lichaam.
Maar mijn vraag is of er hier mensen zijn die dit ook meegemaakt hebben met hun hond en of zij misschien een gouden tip hebben? Is er een ander medicijn dat goed werkt? Moet ik misschien tijdelijk geen vers vlees geven en overgaan op brok? Alle tips zijn welkom, want ik wil graag dat het over gaat.
Door Martine-Tom
#3297911
Waar heb je mee schoon gemaakt en heb je ook de manden en kleden enzo gewassen? ;)
Overigens na panacur en ab kan het ook zo zijn dat de darmen gewoon flink over de zeik zijn. Giardia ensich is heel normaal om bij honden aan te treffen en geeft lang niet altijd klachten. Misschien kan je eerst een kuur probiotica oid doen zodat de ab bijwerkingen tegen gegaan worden en dan daarna weer eens testen.
#3297917
Martine-Tom schreef:Waar heb je mee schoon gemaakt en heb je ook de manden en kleden enzo gewassen? ;)
Overigens na panacur en ab kan het ook zo zijn dat de darmen gewoon flink over de zeik zijn. Giardia ensich is heel normaal om bij honden aan te treffen en geeft lang niet altijd klachten. Misschien kan je eerst een kuur probiotica oid doen zodat de ab bijwerkingen tegen gegaan worden en dan daarna weer eens testen.
Ik heb een stoomreiniger voor de vloer en maak met dettol schoon. Zijn speeltjes kook ik uit, z 'n spullen van z 'n bench worden op minimaal 60 graden gewassen en z 'n voer en drinkbak worden met heel heet water gewassen.
Probiotica krijgt hij al twee keer per dag sinds we weten dat hij giardia heeft. Dat was ik vergeten te melden.
Door Martine-Tom
#3297921
Abiri schreef:Ik heb een stoomreiniger voor de vloer en maak met dettol schoon. Zijn speeltjes kook ik uit, z 'n spullen van z 'n bench worden op minimaal 60 graden gewassen en z 'n voer en drinkbak worden met heel heet water gewassen.
Probiotica krijgt hij al twee keer per dag sinds we weten dat hij giardia heeft. Dat was ik vergeten te melden.
Dettol helpt niet tegen giardia ;)
1 van de heel weinig bewezen middelen is suma bac D10 (quarternaire ammoniumchloride verbinding) als je die niet te pakken kan krijgen kan je ook Savic Refres'r van zooplus gebruiken. Van de Savic zijn ook doekjes verkrijgbaar die je op de hond kan gebruiken...want babydoekjes doen ook niks tegen giardia ;)
#3297932
Too schreef:Het verhaal van Parelridder mbt protocol heb je in een vorige topic al gelezen he? ( 5 tot 10 dagen panacur, hoger doseren, diarree moet 2 dagen voor beëindigen weg zijn etc)
Dat de diarree twee dagen voor beëindigen van de kuur weg moet zijn wist ik nog niet. Dat is dus duidelijk niet het geval :'(
#3297934
Parelridder schreef:(...)
Ik heb een hardnekkige giardia infectie te bestrijden gehad bij een puppy en omdat ik me zo'n zorgen maakte hierover verschillende artsen geraadpleegd. Hieronder waren Maarten Kappen, Tannetje Koning en parasitoloog Wicher Holland (eigenaar Het Woud).
(...)

Wat ik leerde van de genoemde artsen, unaniem:
1) dien Panacur toe en doseer hoog (dus een hond van bijv. 5,2 kilo doseren voor 7,5 kilo in plaats van voor 5 kilo)
2) een kuur van minimaal 5 en maximaal 10 dagen geven (Tannetje gaf een mooi handvat t.a.v. de duur van de kuur: de diarree moet ca. 2 dagen voor het einde van de kuur over zijn, maar langer dan 10 dgn achtereen is niet zinvol dus als het dan nog niet helemaal oke is toch 5 dgn stoppen)
3) daarna 5 stopdagen (dus 5 dagen geen Panacur) Ik heb vóór ik dit leerde herhaaldelijk ervaren dat het onverstandig is om 10 stopdagen in te lassen
4) daarna herhaal je de kuur uit stap 2
5) als de diarree dan nog niet verholpen is of terug komt, een 3e kuur, na 5 stop-dagen.
6) was de patiënt vanaf de 3e dag van de behandeling om de dag met shampoo (ik heb haar dagelijks gewassen) ivm her-infectie, hiervoor is onbeschrijfelijk weinig nodig!!
7) was kleedjes/bedje van de hond op een temperatuur hóger dan 60 graden
8) de waterbak goed soppen, ivm her-infectie (het enige middel wat giardia doodt is chloor, zeep en dettol doen dat niet)
9) behandeling van klachtenvrije andere huisdieren is NIET zinvol. Sterker nog: onnodige inzet van wormbestrijdingsmiddel werkt resistentie in de hand (net als het te laag inzetten er van bij infectie)
Als ondanks deze behandeling (slechts 5 stopdagen, lang genoeg verstrekt, hoog genoeg gedoseerd) na een 3e kuur de giardia niet verholpen is, een dierenarts bezoeken.
Een combinatie met Metrazol is (pas) dan een afweging.

Als ik het goed begrijp heb jij nooit langer dan 5 dgn. achtereen gegeven en steeds 10 stopdagen. Het lijkt misschien weinig te kunnen uitmaken, maar echt hoor, hier maakte 't HET verschil!!!
Juist om te voorkomen dat giardia resistent wordt en blijvende schade veroorzaakt, is het zaak om stevig in te zetten op de bestrijding. De kwaal is erger dan het middel..

De L-glutamine (ik kreeg dat ook van Tannetje voorgeschreven) helpt de door giardia aangebrachte schade aan de darmwand te herstellen (aangetoonde werking). Dat is dus zinvol om toe te dienen, om de schade mee te beperken, maar de giardia wordt er niet mee verholpen.
Ik ben daarnaast al vlot begonnen met Phytonics Clear Intestine. dat bindt de ontlasting en is dus prettig voor patiënt en eigenaar, maar bevat ook pre-biotioca én het stimuleert de dikke darm, wat diens gezondheid ten goede komt!!

Ik wilde aanvankelijk alleen behandelen ná ontlastingsonderzoek, maar daar ben ik vanaf gestapt toen bleek dat je de kuur na 5 stopdagen al moet herhalen om terugval in de eerdere mate van klachten te voorkomen. Bovendien kwam ze als 'vrij van giardia' uit de test, terwijl zelfs de geur van de ontlasting boekdelen sprak!! Doorpakken is bij giardia bestrijding echt van belang.

Mijn pup kreeg op zeker moment een wratje. Dat is niks 'engs', maar ik zat er enorm mee, omdat het een virus is en dat dus duidde op (verdere) afname van de weerstand. Dat is ook het ellendige van giardia: het slaat toe als de weerstand even niet zo goed is (bijv. tgv leeftijd) en vervolgens maakt het de patiënt onmogelijk die weerstand op peil te brengen. Alleen al omdat je tgv diarree weinig voeding op kunt nemen..
In overleg met Tannetje ben ik begonnen met een multi vitamine van Puur. Kort daarna was de wrat ineens weg, in plaats van dat er meer bij kwamen! Ik ben er van overtuigt dat mijn puppy baat gehad heft bij deze multi vitamine en ik kan in zoverre mij ook helemaal vinden in de stelling dat je giardia óók(!) moet bestrijden door de weerstand zo veel mogelijk te ondersteunen.
Beterschap!!!!
#3297990
Parelridder schreef:Beterschap!!!!
Nog een paar vraagjes Parelridder.... Hoe lang had jouw pup last van giardia? Ik ben namelijk best bang dat onze pup inmiddels resistent is geworden van twee panacur kuren en een antibiotica kuur.
En de andere middelen die je hebt gebruikt heb ik ook bekeken. Zijn deze allemaal noodzakelijk? Ze werken allemaal aan het immuun systeem en de darmflora. Dus ik vroeg me af of het allemaal nodig is.

Groet Bianca
#3298020
Het begon in de eerste nacht. En het heeft enkele maanden aangehouden. Dat heeft zo lang geduurd omdat ik pas na 2 weken achterhaalde dat het giardia kon zijn: ze is op de dag van aankomst in haar buik gebeten door een daas en de volgende ochtend door een wesp gegrepen, dat samen met de verhuizing vond ik een hel begrijpelijke reden voor diarree. De dierenarts, die ik natuurlijk wel gelijk raadpleegde, hield het gedurende 2 weken op probiotica en dieetvoeding, in plaats van op een giardia test. Gelukkig tipte de fokker me na 2 weken dat er enkele nestgenootjes giardia hadden, waarop ik gelijk een snel-test liet doen: bingo!
De dierenarts gaf me het schema zoals jij het volgde: 5 dagen panacur. In principe moest het dan over zijn, maar zo nodig de kuur van 5 dgn dan eenmalig herhalen.
Voor die 2 weken om waren was de diarree in alle hevigheid terug. En in de loop der tijd werd het alleen maar akeliger en akeliger, want ze verzwakte gewoon! (logisch, ze was nog maar een babyhondje! en de diarree belette haar voeding op te nemen uit haar maaltijden.. schreeuwende honger en in plaats van te groeien, voel ze tenslotte zelfs wat af..).
Jullie maatje heeft ook slechts 2x5 dgn Panacur gehad, dus ze zal zeker nog niet resistent zijn! Ik zou echt zonder meer de juiste dosis Panacur bepalen na haar gewogen te hebben (dosis omhoog afronden dus! bijvoorbeeld: een hond van 25 kilo niet behandelen voor 25 kilo, maar voor 27,5 kg, advies Wicher Holland!) en die behandeling in kuren van 10 dagen toedienen, met 5 stopdagen er tussen.
Niet combineren met Metrazol (anti-biotica) want dat helpt de darmflora om zeep, Panacur heeft verreweg de voorkeur en moet volgens o.a. Wicher Holland volstaan.

Vanaf dag 3 weer dagelijks douchen met hondenshampoo. Dat klinkt absurd, want je hond zit immers niet onder de poep, maar als je leest hoe verschrikkelijk makkelijk giardia zich verspreid en leidt tot her-besmetting via het likken aan de eigen vacht.. Er is werkelijk niks voor nodig.
Om diezelfde reden de waterbak dagelijks desinfecteren met chloor (en daarna uiteraard heel goed spoelen!!) want ook een waterbak is een bekende bron van besmetting. En ligplaatsen wassen op een temperatuur hóger dan 60 graden, steeds verschonen na het wassen van de hond.. (om knetter van te worden, maar als een infectie zo hardnekkig is, dan maar alles op álles..).

Als hij er eenmaal bovenop is, dan levert het contact met giardia die infectie niet meer op. Giardia is overal en leidt relatief zelden tot dit soort ellende, maar het ellendige van deze parasiet is dat het toe slaat als de afweer even laag is en vervolgens een lage afweer veroorzaakt, zodat de hond (of het kind) in een vicieuze circel komt.
Om die reden is het zinvol de in het citaat genoemde supplementen in te zetten, om de afweer tegelijk een boost te geven: die parasieten de das om doen en tegelijk het lichaam weer laten herstellen van hun aanslag, zodat hij een volgende keer er niet meer ziek van wordt.
Phytonics Clear Intestine heb ik ook als heel helpend ervaren, zowel voor het comfort van m'n maatje (het bindt de ontlasting) als zeker ook de gezondheid van de darmen. Ze is er nu al meer dan een half jaar vanaf en heeft 0,0 schade!! Ze kan alles eten en allerlei smerigs in de bek proppen zonder ooit nog diarree. Ik had dit echt niet kunnen dromen! Mijn dierenarts had het al over levenslang dieetvoeding en ik werd hier en daar al voorbereid op schade in de trant van van allergieën en immuunsyteem. Dat ze hier zonder enige restklacht overheen gekomen is, met hoe hardnekkig het was, dat wijt ik echt aan die combi met stevige bestrijding versus inzetten op het herstel van de darmen en voedingstoestand.

Het standaard advies is '5 dagen op, 5 dagen af'. Dus niet zoals jij en ik leerden, 10-14 dgn er tussen, maar 5! Maar als het na die 5 dagen kuur nog helemaal niet 'over' is, dan de kuur verlengen tot 8-10 dgn. Geef het nadat het goed gaat nog 2 dgn, dus als er vanaf dag 6 mooie drollen uit komen dan geef je 8 dagen en als je pas na 8 dgn denk "Zó hoort het te zijn!" dan geef je een kuur van 10 dgn. Langer dan 10 kan geen kwaad, maar heeft geen zin, je zit daarmee dus niet 'op de grens', maar als het dan nog door rommelt kun je dus net zo goed die 5 stopdagen inlassen en daarna weer 10 dgn. E.e.a. zowel volgens Tannetje Koning als Wicher Holland (die de artsen in Utrecht op dit gebied op leidt en kritisch is op gebruik van ontwormmiddelen!) Het is volgens hen juist veel beter om 'zwaar geschut' in te zetten tegen giardia middels een wat langere kuur en extra herhaling als de giardia hardnekkig blijkt.

Hier zag ik wel duidelijk verbetering nav de Panacur, maar het was zeker nog niet over. En zodra ik stopte met de behandeling viel ze terug. Het goede nieuws was zodra ik de volgende kuur inzette trad er weer verbetering op en dit keer veel sneller. We waren dus aan het winnen! En dat hebben we gedaan :) Ik hoop dat jij nu ook gauw die strijd gewonnen hebt.
#3298039
Parelridder schreef:Het begon in de eerste nacht. En het heeft enkele maanden aangehouden. Dat heeft zo lang geduurd omdat ik pas na 2 weken achterhaalde dat het giardia kon zijn: ze is op de dag van aankomst in haar buik gebeten door een daas en de volgende ochtend door een wesp gegrepen, dat samen met de verhuizing vond ik een hel begrijpelijke reden voor diarree. De dierenarts, die ik natuurlijk wel gelijk raadpleegde, hield het gedurende 2 weken op probiotica en dieetvoeding, in plaats van op een giardia test. Gelukkig tipte de fokker me na 2 weken dat er enkele nestgenootjes giardia hadden, waarop ik gelijk een snel-test liet doen: bingo!
De dierenarts gaf me het schema zoals jij het volgde: 5 dagen panacur. In principe moest het dan over zijn, maar zo nodig de kuur van 5 dgn dan eenmalig herhalen.
Voor die 2 weken om waren was de diarree in alle hevigheid terug. En in de loop der tijd werd het alleen maar akeliger en akeliger, want ze verzwakte gewoon! (logisch, ze was nog maar een babyhondje! en de diarree belette haar voeding op te nemen uit haar maaltijden.. schreeuwende honger en in plaats van te groeien, voel ze tenslotte zelfs wat af..).
Jullie maatje heeft ook slechts 2x5 dgn Panacur gehad, dus ze zal zeker nog niet resistent zijn! Ik zou echt zonder meer de juiste dosis Panacur bepalen na haar gewogen te hebben (dosis omhoog afronden dus! bijvoorbeeld: een hond van 25 kilo niet behandelen voor 25 kilo, maar voor 27,5 kg, advies Wicher Holland!) en die behandeling in kuren van 10 dagen toedienen, met 5 stopdagen er tussen.
Niet combineren met Metrazol (anti-biotica) want dat helpt de darmflora om zeep, Panacur heeft verreweg de voorkeur en moet volgens o.a. Wicher Holland volstaan.

Vanaf dag 3 weer dagelijks douchen met hondenshampoo. Dat klinkt absurd, want je hond zit immers niet onder de poep, maar als je leest hoe verschrikkelijk makkelijk giardia zich verspreid en leidt tot her-besmetting via het likken aan de eigen vacht.. Er is werkelijk niks voor nodig.
Om diezelfde reden de waterbak dagelijks desinfecteren met chloor (en daarna uiteraard heel goed spoelen!!) want ook een waterbak is een bekende bron van besmetting. En ligplaatsen wassen op een temperatuur hóger dan 60 graden, steeds verschonen na het wassen van de hond.. (om knetter van te worden, maar als een infectie zo hardnekkig is, dan maar alles op álles..).

Als hij er eenmaal bovenop is, dan levert het contact met giardia die infectie niet meer op. Giardia is overal en leidt relatief zelden tot dit soort ellende, maar het ellendige van deze parasiet is dat het toe slaat als de afweer even laag is en vervolgens een lage afweer veroorzaakt, zodat de hond (of het kind) in een vicieuze circel komt.
Om die reden is het zinvol de in het citaat genoemde supplementen in te zetten, om de afweer tegelijk een boost te geven: die parasieten de das om doen en tegelijk het lichaam weer laten herstellen van hun aanslag, zodat hij een volgende keer er niet meer ziek van wordt.
Phytonics Clear Intestine heb ik ook als heel helpend ervaren, zowel voor het comfort van m'n maatje (het bindt de ontlasting) als zeker ook de gezondheid van de darmen. Ze is er nu al meer dan een half jaar vanaf en heeft 0,0 schade!! Ze kan alles eten en allerlei smerigs in de bek proppen zonder ooit nog diarree. Ik had dit echt niet kunnen dromen! Mijn dierenarts had het al over levenslang dieetvoeding en ik werd hier en daar al voorbereid op schade in de trant van van allergieën en immuunsyteem. Dat ze hier zonder enige restklacht overheen gekomen is, met hoe hardnekkig het was, dat wijt ik echt aan die combi met stevige bestrijding versus inzetten op het herstel van de darmen en voedingstoestand.

Het standaard advies is '5 dagen op, 5 dagen af'. Dus niet zoals jij en ik leerden, 10-14 dgn er tussen, maar 5! Maar als het na die 5 dagen kuur nog helemaal niet 'over' is, dan de kuur verlengen tot 8-10 dgn. Geef het nadat het goed gaat nog 2 dgn, dus als er vanaf dag 6 mooie drollen uit komen dan geef je 8 dagen en als je pas na 8 dgn denk "Zó hoort het te zijn!" dan geef je een kuur van 10 dgn. Langer dan 10 kan geen kwaad, maar heeft geen zin, je zit daarmee dus niet 'op de grens', maar als het dan nog door rommelt kun je dus net zo goed die 5 stopdagen inlassen en daarna weer 10 dgn. E.e.a. zowel volgens Tannetje Koning als Wicher Holland (die de artsen in Utrecht op dit gebied op leidt en kritisch is op gebruik van ontwormmiddelen!) Het is volgens hen juist veel beter om 'zwaar geschut' in te zetten tegen giardia middels een wat langere kuur en extra herhaling als de giardia hardnekkig blijkt.

Hier zag ik wel duidelijk verbetering nav de Panacur, maar het was zeker nog niet over. En zodra ik stopte met de behandeling viel ze terug. Het goede nieuws was zodra ik de volgende kuur inzette trad er weer verbetering op en dit keer veel sneller. We waren dus aan het winnen! En dat hebben we gedaan :) Ik hoop dat jij nu ook gauw die strijd gewonnen hebt.
Erg bedankt voor je duidelijke uitleg. Onze pup had vage klachten in het begin dat hij bij ons was en heeft er waarschijnlijk ongemerkt ruim twee maanden mee rondgelopen voordat de DA met het idee van giardia kwam. Dit bleek zo te zijn en nu zijn we er ruim twee maanden misschien wel drie mee bezig.
Hij heeft twee keer een kuur van 5 pillen, twee weken rust en weer
5 pillen gehad. Dus twintig pillen in totaal van panacur. De eerste keer een lagere dosis dan de tweede keer. Gelukkig groeit hij wel nog steeds. Hij is nu 7 kilo en zou dan dus de dosis van 10 kilo moeten krijgen?! Ik ben er nu heilig van overtuigd dat de rust periode korter moet, uit jouw verhaal is me dat wel duidelijk geworden. Ik kan nu gelukkig beslagen ten ijs komen als ik weer naar de DA ga dit weekend.
Nog een paar kleine vraagjes ... Welke L-glutamine heb je gebruikt want die kan ik moeilijk vinden op internet. En de multivitamine van puur is dat de vitamine en mineralen van puur? En als je dat spul om de ontlasting dikker te maken gebruikt, hoe weet je dan wanneer je met de panacur kan stoppen ? Want dan moet de ontlasting 2 dagen goed zijn toch ?
Hoe lang heb je al deze supplementen gebruikt?
Nogmaals erg bedankt!!

Groet Bianca
Laatst gewijzigd door Does72 op wo 10 mei 2017, 06:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#3298140
Tannetje verkocht me de L-glutamine van Bonusan. De kleine pot (200 gram) is meer dan genoeg! Het maatschepje bevat volgens de pot 6,5 mg. en dit wordt op de pot gehanteerd als de dagelijkse dosis voor 1 persoon, tenzij anders voorgeschreven. Tannetje schreef voor mijn pup (toen 10 kg) 2 x daags een chinese lepel (is een forse theelepel) voor. Je mag dus royaal doseren!

Ik had idd die Multi vitamine van Puur (https://www.dierapotheker.nl/Hond/645-V ... at-75-gram) en heb korte tijd de op de pot voorgeschreven dosering gegeven en ben toen het weer beter ging nog even de helft van de voorgeschreven dosering blijven geven nav onvermijdelijk opgelopen tekorten tgv de langdurige diarree. De kleinste pot (75 gram) is meer dan genoeg.

Tav de Panacur: bij een lichaamsgewicht van 7 kilo moet je inderdaad kiezen tussen een dosering voor 7,5 of 10 kilo. Is jouw hondje schraal op de ribben en/of karig bespierd n.a.v. de diarree? Oftewel verwacht je dat hij nav succesvolle behandeling zwaarder gaat worden?
Bij 7,5 kilo moet je zeker voor 10 kilo doseren. En bij 7 kilo moet doseren voor 10 ook veilig zijn, info Wicher Holland. Als je hond met 7 kilo goed op gewicht is, ondanks de diarree, zowel qua vet op de ribben als bespiering, zou ik starten met een dosering voor 7,5 kilo. In dat geval goed in de smiezen houden of het lichaamsgewicht werkelijk niet iets stijgt, om zo nodig de dosis gedurende de kuur aan te passen.

De Phytonics Clear Intestine bindt de ontlasting, maar daarmee is het niet 'normaal'. Je ruimt de poep indien opraapbaar waarschijnlijk op? (even buiten of je dat normaal ook doet, zeker met een giardia infectie ook in je eigen belang ivm verspreiding) Als je dat met een zakje doet voel je goed het verschil tussen een normaal stevige drol en een 'gebonden' drol. En als je toch denkt "Volgens mij is 'ie nu goed..?", maar je twijfelt toch nog, dan kan het geen kwaad om de Clear Intestine even te stoppen om het resultaat te bekijken.
Bij stevige diarree mag je een dubbel dosis geven en als het echt héél erg is (mijn pup heeft dat zodanig gehad op een bepaald moment) dan breekt het zelfs daar dwars doorheen. Het verbloemd dus niet alles. Anderzijds kun je als het weer goed gaat het nog een poosje blijven geven om de darmen lekker aan het werk te zetten (bevordert herstel v/d darm) en daarnaast bevat het pre-biotica (= voeding voor de goede bacteriën). Voor die nabehandeling kun je de dosis van de PCI ook prima halveren, vanwege kosten of de omvang van de ontlasting (dat neemt in volume toe wgns die vezels).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door