Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3297354
Net mijn moeder gesproken en die kan zich niet herinneren dat ze ergens heeft staan vreten en heeft zelf ook niets anders gegeven. Ze zei nog wel dat ze heel veel gras at ook tijdens de wandelingen. Ben dus bang dat dat de vertering verstoord heeft waardoor het fazantbotje niet goed verteerd is en misschien dat dit nu de darm blokkeerd.

Ontbijtkoek gaan we dan niet doen! Katoenwattenbolletjes gaan op het boodschappenlijstje en in de kast met een korte beschrijving erbij voor het geval het ooit nodig is!
#3297358
Hoor net dat ze vanmorgen 2 kleine harde drolletjes had maar dat het daarna weer niet wilde en dat ze nog wel steeds aandrang had. Hij is weer met haar naar de da gegaan en daar konden ze er nog een hard drolletje er uit halen en verder voelde ze niets meer zitten. Zou dus hoop ik opgelost moeten zijn… Vraag me dan wel nog steeds af wat dan de oorzaak is :-\ Ze hebben geen nieuw merk kvv gehad ofzo. Nou ja misschien toch iets gevroten wat we niet hebben gezien.
#3297372
El_Kato schreef:Hoor net dat ze vanmorgen 2 kleine harde drolletjes had maar dat het daarna weer niet wilde en dat ze nog wel steeds aandrang had. Hij is weer met haar naar de da gegaan en daar konden ze er nog een hard drolletje er uit halen en verder voelde ze niets meer zitten. Zou dus hoop ik opgelost moeten zijn… Vraag me dan wel nog steeds af wat dan de oorzaak is :-\ Ze hebben geen nieuw merk kvv gehad ofzo. Nou ja misschien toch iets gevroten wat we niet hebben gezien.
Ik kan me voorstellen dat ze niet verder wilde/kon als de drolletjes erg hard waren, deed wellicht pijn door de beschadiging van de botsplinters...

Hopelijk is de verstopping nu opgelost!
En wat de oorzaak was... :???:

Misschien kan ze op dit moment wat pre- en probiotica gebruiken.
#3297376
El_Kato schreef:Dat gras eten gaan we in de gaten houden trouwens. En dit weekend even rustig op het forum en het net zoeken waarom ze dat doet en of we misschien iets kunnen toevoegen wat ze nu mist.
Dan kun je lang zoeken vrees ik. Er bestaan allerlei theorieën over van ontbrekende voedingsstoffen tot misselijkheid tot het is gewoon lekker maar er is niet 1 ding wat je kunt aanpakken. Ik denk zelf dat het ook een
Dus ga voor jezelf na wanneer ze gras eet, welk gras en hoeveel en ga vandaaruit dingen proberen.
En denk ook aan gras eten als oversprong gedrag!
#3297377
eelke schreef:Ik zou haar in ieder geval veel laten drinken de komende dagen. Misschien wat geitenmelk of zelfgemaakte bouillon door het water. In ieder geval zorgen dat de darmen genoeg vocht tot hun beschikking hebben om goed te functioneren.
+1
En ze niet hoeft te persen omdat de drollen hard zijn.
#3297432
En wat je ook nog kunt proberen is haar een klisma van een beetje parafine en warm water te geven. Hier wordt het ook glibberig door en komt er makkelijker uit.
Balou krijgt nog iedere dag een warm water klisma omdat hij anders niet kan poepen, en als hij weer eens iets opgevreten heeft dat doe ik er ook een beetje parafine bij.
#3297590
Beter maar nog niet helemaal lekker. Ze heeft vandaag wat gepoept maar ook een paar keer aandrang zonder ontlasting gehad. Vandaag hebben ze al extra groente gekregen en ik ga morgen een verse portie met sla, komkommer en iets van courgette maken wat zachte groenten in iedergeval. Ze heeft vandaag ook een paar keer geitenmelk met wat water gehad maar drink sowieso wel.
#3297657
[quote="Anne in Duitsland"]Ik zou bij een hond die al een leven lang rauw gevoerd wordt ook niet denken dat een verdwaald fazantenboutje voor zulke problemen kan zorgen. Dat moet toch gewoon oplossen in het maagzuur? Heeft Rana niet stiekem een tak of zo gegeten, of iets anders wat niet verteerd wordt? Een week geleden zag ik dat Max enorm rode poep had; ik schrok me wild natuurlijk, maar het bleek zo'n elastisch netje te zijn dat vaak om rollade zit. ::) Dat moet ie ergens bij de buren hier in Zweden hebben opgesnord, want wij eten geen rollade. In ieder geval was het een flink groot netje, keurig in elkaar en om/in een drol gedraaid. Ik bedoel maar, soms kijk je een seconde de andere kant op en dan eet je hond iets oneetbaars.

Sterkte in ieder geval, en beterschap voor Rana![/quote]


Een verdwaald fazantenboutje... Hoe bedoel je dat? ::) Toevallig, maar vanochtend pakte ik met een zakje Duc's ontlasting op. Aiai wat is dat nou? Verrek, eenstuk bot. Stak zomaar scherp in mijn hand door het zakje heen :-X Bij adere bestudering bleek het een botje van een fazantenbout. Dat was dus niet opgelost in het maagzuur (Duc is 9 jaar en eet vanaf 8 weken barf). En het ging niet om millimeters, maar om een duidelijk herkenbaar stuk van een lang bot uit een poot. Scherp. Het zet je wel te denken. Maar goed, Duc slikt medicatie, wie weet wat dat voor effect heeft op zijn maagzuur. Maar hij slikt dit al jaren zonder dat ik ooit rare dingen in zijn ontlasting heb aangetroffen. Maar het kan dus wel voorkomen om wat voor reden dan ook. Maar hij zit niet verstopt of zo. Hij poept dat gewoon uit. Hij is wel eens niet lekker, dan vreet hij gras alsof zijn leven ervan af hangt, en een klein half uurtje later poept hij alle gras uit, en dan gaat hij lekker liggen slapen. Het gras heeft dan blijkbaar de boel schoongeveegd van binnen en probleem is opgelost.
Oftewel, wat het probleem is bij Rana durf ik niet te zeggen. Onverteerde botjes hoeven niet perse een verstopping of ander probleem te veroorzaken. Gras eten kan van alles betekenen. Lastig dus.
#3298247
Hoe is het nu met Rana ?

Ik heb ooit eens een kat gehad die erg veel last kreeg van onverteerd hard gras
Dat zat dus in de keelholte en leidde tot een ontsteking . Hij begon o.a bloed te niezen . De d.a moest het onder narcose verwijderen . Er kwam echt een hele kluwen uit


Amber had ook weleens last als ze teveel gras had gegeten , dan stak er een spriet uit de anus . Maar ze kwam dan niet van haar ontlasting af , ik gaf haar ook weleens parafine
En ook altijd de wat hardere soorten gras , ik haalde haar dus weg
#3298249
Oh ja , nog even over het verdwaalde fazantenboutje , net als gans trouwens
Dat ging hier bij drie van mijn vier honden ook niet zo lekker
Het onderste stukje van een bout was altijd de boosdoener . Dat knipte ik er dus vanaf
Snavels idem . Twee van de vier hadden daar veel last van , en maar grazen en gras vreten
Amber moest er hevig van kotsen , Tessa zat piepend buiten en kon niet van haar ontlasting af komen
#3298441
Het blijft kwakkelen :-\ Weet ook niet zo goed wat te doen terug naar de da of aanpassingen in voer/supplementen geven. Ze is weer levendig en haar blije selfie poept ook elke dag maar heeft ook elke dag aandrang zonder ontlasting. In de tuin poept of probeert te poepen ze nu ook dat deed ze eigenlijk bijna niet maar de aandrang is schijnbaar zo groot. We zeggen er ook niets van dus dat zal het ook makkelijker maken. Gisteren zaten wij ook buiten en toen leek er niets uit te komen maar Toen ik later in de tuin ging kijken zag ik wel 2 drolletjes liggen.

De ontlasting is stevig/hard maar begreep net van mijn vriend dat ze vanmorgen ook wat diareerig had. Ze heeft (bewust) geen ander merk kvv gekregen en elke dag iets van groente en een keer ei zonder schil en af en toe wat geitenmelk erbij gekregen. Als groente zachte soorten gekozen zoals witlof, komkommer, courgette. De kvv die ze nu krijgen is van dogmeat en daar hebben we nooit eerder klachten van gehad. De bestelling waar deze rollen van zijn is van een paar weken terug en hier hebben ze al een paar weken van gegeten zonder klachten. Gebruik de besteld soorten altijd door elkaar. Krijg volgende week een nieuwe bestelling van andere merken maar betwijfel of dat verschil uit maakt.

Wat is nu wijsheid naar de da en haar verder laten onderzoeken, parafine toevoegen (kan ik dat bij bv een Kruidvat halen?), dagelijks pens of orgaan toevoegen… :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door