Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chrisje
#3289609
Fonzke eet Bandit nierdieet. Zijn waarden staan tegenwoordig heel goed. Zijn ontlasting is lopend. Voordien at hij nrv en was zijn ontlasting stevig, nu waterachtig. Zou het mogen om na zijn eten enkele Kippenekken te geven of is dit nadelig voor de nieren? Of is er een andere oplossing?
Door Lizzy
#3289719
chrisje schreef:Fonzke eet Bandit nierdieet. Zijn waarden staan tegenwoordig heel goed. Zijn ontlasting is lopend. Voordien at hij nrv en was zijn ontlasting stevig, nu waterachtig. Zou het mogen om na zijn eten enkele Kippenekken te geven of is dit nadelig voor de nieren? Of is er een andere oplossing?
Dit is nadelig ja. Kippennekken zijn zeer rijk aan calcium en fosfor en dat wil je juist beperken bij een nierdieet. En daarom zit er in Bandit ook zeker geen kippennek. De ontlasting is dun omdat Bandit nierdieet en rijker is aan vet en minder bot bevat. Je zou wat extra gekookte pompoen kunnen geven om de darmen te reguleren. En als je er perse bot bij wilt geven, raad ik aan om karkassen te geven van kleine dieren. Dus konijn, parelhoen, eend, etc.
Door chrisje
#3293014
Nog één vraagje ...
Kan en/of mag je gemalen eierschaal toevoegen aan een nierdieet?
Ik vermoed dat we dan alleen over calcium spreken, maar hoe zit het dan met eiwit of fosfor?
Door Lizzy
#3293070
chrisje schreef:Nog één vraagje ...
Kan en/of mag je gemalen eierschaal toevoegen aan een nierdieet?
Ik vermoed dat we dan alleen over calcium spreken, maar hoe zit het dan met eiwit of fosfor?
Je bedoelt dat je vleesbot vervangt voor eierschaalpoeder?

DogAware is een betrouwbare bron. En zij schrijven dit bij dieet bij nierproblemen :

Raw Meaty Bones
For those who feed a diet based on raw meaty bones, you may be able to continue to feed that diet, but you will need to reduce the amount of bone fed, and eliminate bone altogether as the disease progresses (BUN and Creatinine increase), or if your dog has problems with elevated mineral values, such as magnesium, in their blood work. Bones are high in phosphorus and other minerals that can be hard on kidney patients. The Table of Nutritional Values lists some approximate values for a variety of raw meaty bones. When you reduce or eliminate the amount of bone in the diet, you should add 1/2 teaspoon ground eggshell (or 1,000 mg plain calcium from other sources) per pound of meat fed to balance out the calcium/phosphorus ratio. If your dog's calcium values are too high, you may need to use aluminum based phosphorus binders instead (see below).

Ik weet niet hoe je Engels is maar het komt hier in het kort op neer:

Voor de mensen die rauwe vleesbotten voeren: je kunt dat blijven doen maar je moet de hoeveelheid wel verminderen. En als de ziekte voortschrijd en erger wordt, (BUN en CREA wordt hoger) of wanneer je hond problemen heeft met verhoogde mineraalwaardes zoals magnesium: bot bevat veel fosfor en andere mineralen dus je kunt de hoeveelheid vleesbot verminderen of helemaal geen bot meer voeren en dat vervangen door eierschaalpoeder (dit moet trouwens echt heel goed gemalen zijn!). Je voegt 1/2 theelepel per pond rauw vlees.
Door chrisje
#3293702
Nogmaals bedankt. In Bandit nierdieet zit weinig bot, wat ook de bedoeling is. Maar zijn stoelgang is waterachtig. Nu ik eierschaal bijvoeg, is er instant beterschap. Ik heb nog een oude elektrische koffiemolen die alles tot poeder maalt.
Door Lizzy
#3293796
Graag gedaan. Ja, ik snap dat je er dan wat eierschaal bij wilt doen. Gekookte pompoen is misschien ook nog de moeite waard om naar te kijken als toevoeging om de ontlasting wat te verbeteren. Waterachtig is trouwens echt wel heel dun. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat door te weinig bot komt?
Door chrisje
#3294409
Ondertussen geef ik al een kleine week eierschaal bij en zijn ontlasting is nu een pak beter. Verleden week zei een voorbijganger nog: wat leuk dat een jonge hond zich zo kan uitleven, he! Ja, hij is in de fleur van zijn leven en hij wordt bijna 11 jaar :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door