Moderator: Lizzy
eelke schreef:Dat ligt er denk ik aan of die tumor groeit onder invloed van hormonen? En dat verschilt volgens mij per soort tumor....Ja, dit is wat ik ook denk. Volgens mij een hele goede vraag voor een dierenarts of misschien zelfs een oncoloog. Ik vind Johan de Vos in Terneuzen altijd erg bereidwillig om dit soort vragen telefonisch te beantwoorden.
sella schreef:De milt verwijderen geen optie dan?Nope kwaadaardig en dan is de kans erg groot dat er uitzaaiingen zijn en het is een optelsom van alle dingen die maken dat die optie niet de beste is.
MillyMol schreef:Volgens mij is er nooit een directe relatie aangetoond tussen de toediening van anabole steroïden ( synthetische steroïden, afgeleid van het mannelijk geslachtshormoon testosteron), en een versnelde groei van tumoren. Wel kunnen bij gebruik van zeer hoge doses algemene bijwerkingen optreden, zoals water- en zoutretentie en verminderde glucosetolerantie. Verder kunnen leverfunctiestoornissen ontstaan en in zeldzame gevallen ook levertumoren. Mochten er al levertumoren aanwezig zijn (in dit geval wellicht een uitzaaiing van de milttumor?) die de leverfunctie nadelig beïnvloeden dan zou het een contra-indicatie kunnen zijn.Ga dat van leveruitzaaiingen nakijken. De prognose is slecht en doel is zo optimaal mogelijk genieten. Gezien de afnemende bespiering (andere oorzaak) dus anabolen bedacht mits die de tumor niet extreem in groei doen versnellen.
Een (uitgezaaide) milttumor heeft voor over ik erover gelezen heb een erg slechte prognose, maar dat zal je DA je ook wel verteld hebben neem ik aan? Zijn er überhaupt nog behandelopties?