Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chrisje
#3258851
Allen,

Het is weer heel lang geleden sinds ik hier ben komen lezen.
Vooral omdat ik al zolang zelf samenstel.
Ik heb eens ergens gelezen dat honden die vers eten, hun bloedwaarden kunnen afwijken van honden die brok eten.
Dan zou dit vooral over de nierwaarden gaan.
Hebben jullie hier al over gehoord?
Volgens de DA zou mijn hond beginnend nierfalen hebben (capaciteit van 70%).
De bloedwaarden heb ik niet meegevraagd (stom van me), maar deze ga ik volgende week wel ophalen.
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3258860
Onze Shiba krijgt al ruim 3 jaar vers vlees. Toevallig is deze week een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Alle nierwaarden kwamen hier perfect uit. Hier heeft vers vlees dus in elk geval geen enkel effect op de nierwaarden.
Wel kan ik me voorstellen dat, als je zelf samenstelt, er problemen kunnen optreden wanneer je teveel orgaanvlees of eenzijdig voert misschien? Niet dat ik zeg dat jij dat doet hoor ;) Maar lijkt me de enige plausibele oorzaak als je vers vlees en nierfalen aan elkaar gaat linken.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3258864
chrisje schreef:Allen,

Het is weer heel lang geleden sinds ik hier ben komen lezen.
Vooral omdat ik al zolang zelf samenstel.
Ik heb eens ergens gelezen dat honden die vers eten, hun bloedwaarden kunnen afwijken van honden die brok eten.
Dan zou dit vooral over de nierwaarden gaan.
Hebben jullie hier al over gehoord?
Volgens de DA zou mijn hond beginnend nierfalen hebben (capaciteit van 70%).
De bloedwaarden heb ik niet meegevraagd (stom van me), maar deze ga ik volgende week wel ophalen.
Klopt. Nierwaarden van vers gevoerde honden zijn gemiddeld wat hoger dan die van brok honden. De referentiewaarden van da's gaan nog weleens uit van brok honden. Post hier vooral de waarden even als je ze hebt.

Er is ook een barf dieet bij nierproblemen http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... er#p775954
Misschien handig om je vast in te lezen voor het geval dat
Door chrisje
#3258868
pluk schreef:Klopt. Nierwaarden van vers gevoerde honden zijn gemiddeld wat hoger dan die van brok honden. De referentiewaarden van da's gaan nog weleens uit van brok honden. Post hier vooral de waarden even als je ze hebt.

Er is ook een barf dieet bij nierproblemen http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... er#p775954
Misschien handig om je vast in te lezen voor het geval dat
Bedankt, ga volop beginnen lezen.
Door chrisje
#3258874
Kimiko schreef:Onze Shiba krijgt al ruim 3 jaar vers vlees. Toevallig is deze week een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Alle nierwaarden kwamen hier perfect uit. Hier heeft vers vlees dus in elk geval geen enkel effect op de nierwaarden.
Wel kan ik me voorstellen dat, als je zelf samenstelt, er problemen kunnen optreden wanneer je teveel orgaanvlees of eenzijdig voert misschien? Niet dat ik zeg dat jij dat doet hoor ;) Maar lijkt me de enige plausibele oorzaak als je vers vlees en nierfalen aan elkaar gaat linken.
Ik heb me inderdaad steeds aan de percentages gehouden en voldoende afgewisseld.

Nu heb ik ook ontdekt dat zijn hoektand dof/grijs is, met onderaan een rode gloed.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de tandarts om de tand te laten röntgen.
Misschien eet hij hierdoor moeilijker?


Momenteel krijgt hij Fortekor, maar ik heb het idee dat hij hier wat van onder de voet is.
Normaal gezien komen symptomen pas later aan het licht, dacht ik.
Hij heeft nu blijkbaar een capaciteit van 70%.
Het zal wat een zoektocht worden en hopelijk kunnen we nog wat van elkaar genieten. Hij is nu 10 jaar.
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3258878
Ah die tand kan best eens meespelen inderdaad. Zeker hoektanden. Die gebruiken ze natuurlijk een beetje zoals wij onze handen gebruiken ;)
De tand zit wel nog stevig vast? En is het de tand of het tandvlees dat rood kleurt? Als het tandvlees rood is weet je eigenlijk vaak al genoeg. Ontsteking. In combinatie met de verkleuring van de tand zou je dank al gauw denken richting een ontsteking in het wortelkanaal. Niet zo zeer van het tandvlees. Wie weet is dat t wel.
Door chrisje
#3258885
Kimiko schreef:Ah die tand kan best eens meespelen inderdaad. Zeker hoektanden. Die gebruiken ze natuurlijk een beetje zoals wij onze handen gebruiken ;)
De tand zit wel nog stevig vast? En is het de tand of het tandvlees dat rood kleurt? Als het tandvlees rood is weet je eigenlijk vaak al genoeg. Ontsteking. In combinatie met de verkleuring van de tand zou je dank al gauw denken richting een ontsteking in het wortelkanaal. Niet zo zeer van het tandvlees. Wie weet is dat t wel.
De tand zit nog heel stevig vast.
De rand van zijn tandvlees (dun randje is rood) en onderaan de tand is echt wel een rode gloed. Heel raar, zijn tand is dan weer grijs (niet bruin).
7/11 kan hij geröntgend worden, indien nodig zal hij, na het reinigen van de tanden, behandeld worden.
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3258887
chrisje schreef:De tand zit nog heel stevig vast.
De rand van zijn tandvlees (dun randje is rood) en onderaan de tand is echt wel een rode gloed. Heel raar, zijn tand is dan weer grijs (niet bruin).
7/11 kan hij geröntgend worden, indien nodig zal hij, na het reinigen van de tanden, behandeld worden.
Hopen dat dat de oorzaak is. Toi toi toi!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3258905
Tandontstekingen hebben vaak hun weerslag op de nieren dus het is zeker goed dat je ernaar laat kijken.

Verder zou ik zeker de waarden opvragen want ik meende dat je pas verhoogde nierwaarden krijgt wanneer al het merendeel van de werking weg is. Dus of je een werking van 70% zelfs maar kan zien, vraag in me af.
Voor hetzelfde geldt is het inderdaad een heel lichte verhoging door de vleesvoeding.
Door chrisje
#3258913
pearlsofpassion schreef:Tandontstekingen hebben vaak hun weerslag op de nieren dus het is zeker goed dat je ernaar laat kijken.

Verder zou ik zeker de waarden opvragen want ik meende dat je pas verhoogde nierwaarden krijgt wanneer al het merendeel van de werking weg is. Dus of je een werking van 70% zelfs maar kan zien, vraag in me af.
Voor hetzelfde geldt is het inderdaad een heel lichte verhoging door de vleesvoeding.
Dat was ik ook al aan het denken.
Natuurlijk werd zijn voeding als grote oorzaak gezien door de dierenarts.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door