Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3257566
Na mn verhuizing van een half jaar geleden leek het alsof noa flinke hooikoords verschijnselen had.
( niesen tot bloedens toe , snurken als een platneus , moeilijk ademhalen en regelmatig vieze dichte ogen .)
De dierenarts bevestigde dat het dat ook was en ze er maar mee moest leven naast regelmatige corticosteroïden .... tot een vrijdag ze zo slecht ademde en snotterde ...en ik zo niet het weekend in wou gaan .
dus weer naar de DA ... nu een andere DA waar ik eigenlijk wel blij mee was want ze ging echt graven en vragen voor een oplossing .
bloed afgenomen , novacam spuit en AB (stomorgyl) voor t weekend en de dinsdag erna kon ze onder narcose voor een neus en tandenonderzoek .
dinsdag middag weer opgehaald met resultaat 1 slechte kies minder (andere tanden ook meteen schoongemaakt), bloedonderzoek en 2 biopsies uit de neus ( 1 voor onderzoek cellen en 1 voor een bacteriekweek) .
donderdag de uitslag dat het geen kanker was ... een hele opluchting , want een heel scala is al door mijn hoofd gegaan :o
vrijdag avond de uitslag van de bacterie biopsie , helaas positief .... dus hiervoor een nieuwe AB (clavubactin )
op de nieuwe AB reageerde ze goed tot de vrijdag erop, en rochelt en niest ze weer ...
nu twijfel ik weer of ik er na 10 dagen AB ( heb voor 20 dagen mee gekregen ) mee door moet gaan en of ik dr verder moet laten onderzoeken ... en waar?

( het bovenste gedeelte gekopieerd van mijn reactie in een ander topic)

maandag op dinsdag was ze weer erg benauwd, krampachtig gesloten ogen en schichtig met dr hoofd naar 1 kant gedraait alsof ze een erge migraine heeft en dat elk geluid of licht haar pijn doet.
vanmorgen weer naar de dierarts (vervanging omdat de vaste DA een paar dagen weg waren ) , weer het hele verhaal verteld .
na mijn vraag wat voor bacterie er uit de test kwam vertelde ze me dat het een pasteurella bacterie was ... een moeilijk te bestrijden bacterie .
om de last van Noa zo mogelijk te verminderen heeft ze voor 3 dagen Moderin 4 mg (prednison) mee gekregen en moet ik vrijdag bellen hoe het met dr gaat ....

Met Noa gaat t ietsjes beter en kan ze een beetje rusten ...ikzelf laat af en toe een traantje want ik heb zo het gevoel dat we geen stap verder komen ....
heb gezocht naar pasteurella canis ... veel engelstalig en met mn spanning kom ik er niet doorheen .... dus als iemand mij uitleg kan geven hierover, graag!!
Laatst gewijzigd door lauraV op do 08 dec 2016, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#3257577
Tja, pasteurella is inderdaad een moeilijke klant. Je hoort soms dat hij zich zou verstoppen in de neusplooien en zo voor de AB ontoegankelijk zijn. Of dat echt kan weet ik niet, maar wel dat besmettingen vaak chronisch blijven...

Kijk eens op Pasteurella multocida bij konijnen. Daar is veel over beschreven want komt veel voor. P.canis is wel iets minder agressief maar de werking en soort kiem is heel vergelijkbaar.
P. canis heeft ook een stuk minder resistenties dus heb je ook wat meer kans om hem succesvol te bestrijden. Maar ik vermoed wel dat je meerdere kuren van minstens een maand nodig zal hebben. Misschien zelfs overlappen.
Door Lizzy
#3257679
Dit is een oud topic van barfplaats: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=103195

En volgens alle websites die ik er over kan vinden moet je langdurig met AB behandelen. En langdurig: ik heb gelezen van een maand tot langer. Ja, bij wie kun je hierover terecht...? Jeetje. Ik heb geen idee eigenlijk.

Ik zou voor ondersteunende therapie zelf contact opnemen met een holistisch dierenarts. Want volgens mij is deze bacterie er eentje die normaal gesproken in de bek van de hond voorkomt en ik denk dat zoiets uit de hand kan lopen wanneer het immuunsysteem op de een of andere manier minder goed functioneert. Het lijkt me dat dit ook aangepakt moet worden.
#3267804
na weken van AB (voor een pasteurella bacterie) bleef het gesnotter en moeizaam ademen aan ...
uit zorg dinsdag weer naar de DA ...ze was zo slecht met de ademhaling...
besproken hoe nu verder ...de DA zou bij een collega informeren voor een ct-scan en mijn dit woensdag laten weten ....tot ze , terwijl ik op de terugweg naar huis was , belde met de vraag of er al eens een rontgen foto genomen was ?...niet dus ...
vanmorgen Noa om 10.00 achter gelaten voor een roesje , neusspoeling en een rontgen ... en vanmiddag om 14.00 weer opgehaald ....
de uitslag was kanker in de sinus ... ze heeft nog een foto van de organen gemaakt en daar zat nog geen uitzaaiing in ....
ben nu kapot , maar ook opgelucht .
#3267848
Wat een ellendig bericht heb je gekregen :'(
Heb je nog info gekregen wat het perspectief is?
In elk geval veel sterkte en wijsheid toegewenst.

Edit: er zijn de nodige ervaringen hier op BP met honden die bij kanker de nodige supplementen kregen. Het boek Anti kanker van David Servan Schreiber geeft veel info over de werking van voeding op afweersysteem en kankercellen. Inclusief een " soep" van diverse groentes en kruiden, waar met kanker besmette muizen positief op reageerden.
Door Lizzy
#3267866
lauraV schreef:na weken van AB (voor een pasteurella bacterie) bleef het gesnotter en moeizaam ademen aan ...
uit zorg dinsdag weer naar de DA ...ze was zo slecht met de ademhaling...
besproken hoe nu verder ...de DA zou bij een collega informeren voor een ct-scan en mijn dit woensdag laten weten ....tot ze , terwijl ik op de terugweg naar huis was , belde met de vraag of er al eens een rontgen foto genomen was ?...niet dus ...
vanmorgen Noa om 10.00 achter gelaten voor een roesje , neusspoeling en een rontgen ... en vanmiddag om 14.00 weer opgehaald ....
de uitslag was kanker in de sinus ... ze heeft nog een foto van de organen gemaakt en daar zat nog geen uitzaaiing in ....
ben nu kapot , maar ook opgelucht .
Oh mijn hemel, wat een akelig nieuws :'(
#3268706
ok een paar daagjes verder ....
paar dagen vloeibare dwangvoer gedaan .... ze vind t vreselijk .... en ik vind t nog erger :(
dus zaterdag rondje stad gedaan ... allerlei soorten voer gehaald pate , proefverpakkingen brokken en verschillende klein verpakkingen van 100 gram kvv.
ze neemt niets aan uit de hand (wat ze al zelden deed) , en een bakje met eten ruikt ze ff aan en draait dr hoofd weg ...
tot ik de brokjes, een handje vol over de vloer strooide .... tot mn verbazing at ze de puppie brokjes op ...
dus maken we er een spelletje van ... met de klikker ... en erna met hoge stem prijzen ... ze nam als beloning erna zelfs nog een gedroogd stukje vlees aan :)
vandaag heeft ze zelfs 50 gram carnilove zalm/kalkoen pup op .... brok ...maar t is niet anders , ze moet wat in de maag hebben voor de medicatie ....

en die medicatie is , voor zolang het goed gaat, novacam en broomhexine ( tegen de slijm die vast zit in dr neus)
vandaag een telefoontje gekregen van de DA ,dat de stof acetylcysteine beter de slijm op zou lossen en ik in apotheek of drogisterij gewoon fluimicil 200mg tabletten kon halen .....
ik blij natuurlijk ... wat snel voorbij was :( ... want het waren grote kauw tabletten met de smaak citroen .... die krijg ik natuurlijk niet door dr strot geduwd :-[

mn vraag aan jullie ( na veel gezocht te hebben op internet ) : , ik zoek dus kleine tabletten acetylcysteine van 200 mg ....
helaas nergens kunnen vinden ....
volgende vraag ... mocht ik ze niet kunnen vinden , zou ik ze (met evt recept van de DA) bij de apotheek kunnen laten maken?

lang verhaal :) maar ze is wat levendiger geworden en hoop dat zo voorlopig te houden ...
vrijdag op controle bij de DA , dan meteen ff kijken of ze aan is gekomen .
#3268720
yep , toen ik ze thuis open maakte 1 geprobeerd , noa zal ze toch niet wegkrijgen en ikzelf zit met de griep .... wat een gore citroen dingen die in de mond super sterk waren en zelfs mn tong irriteerde .
verder hebben ze inderdaad ook bruistabletten ... maar daar hoef ik niet aan te beginnen bij dr ...
op internet verder gezocht met de stof acetylcysteine maar dan kom ik alleen kauwtabletten , bruistabletten of zakjes poeder tegen :(
#3268731
ff telefonisch overleg gehad met de dierenarts en mijn bevindingen doorgegeven ...
wb zelf 200mg pillen laten maken bij de apotheek was niet gebruikelijk , omdat het een vrij verkrijgbaar middel (stof ) is in de winkel .... maar ze ging informeren
morgenvroeg ff bellen of dit mogelijk is want belde net onder t spreekuur .
dus nog ff door gaan met de broomhexine ....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door