Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hafdis
#359167
Onze herderkruising van 2,5 jaar oud heeft nu voor de tweede keer in 1 maand tijd zijn voetzool dusdanig kapotgebeten dat hij er niet meer op kan lopen. We zijn er mee naar de dierenarts gegaan en hij heeft prednison, vitaminen en cortisonen gekregen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Door Lizzy
#359172
Hafdis schreef: Onze herderkruising van 2,5 jaar oud heeft nu voor de tweede keer in 1 maand tijd zijn voetzool dusdanig kapotgebeten dat hij er niet meer op kan lopen. We zijn er mee naar de dierenarts gegaan en hij heeft prednison, vitaminen en cortisonen gekregen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Allereerst maar even welkom op Barfplaats! Wat een vervelende toestand zeg, het pootkluiven! Hoe gaat het nu, op de medicijnen? Ik vraag me eerlijk gezegd wel af of het kluiven niet gedrag-gerelateerd is. Sommige honden automutileren (zelfbeschadigen/verwonding) bijv. door stress of ander geestelijk ongemak. Of heeft jullie herder eerst een wond aan de poot gehad ofzo? Heb je het idee dat het kluiven op de poot in sommige situaties erger is?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#359191
Wanneer de dierenarts niets fysiologisch kan constateren is hier mijns inziens sprake van een chronisch gestresste hond en hiervoor moet je een gedragstherapeut inschakelen.
Kijk voor meer info op www.hondengedragsforum.nl.
Door Peet
#359198
Hafdis schreef: Onze herderkruising van 2,5 jaar oud heeft nu voor de tweede keer in 1 maand tijd zijn voetzool dusdanig kapotgebeten dat hij er niet meer op kan lopen. We zijn er mee naar de dierenarts gegaan en hij heeft prednison, vitaminen en cortisonen gekregen.
Maar zei de DA verder niets waaróm je hond zo aan die poot kluift?

Is er een afkrabsel genomen? Of een allergie geconstateerd? Hoe zijn de andere poten, en is er iets tussen de tenen te zien (rode huid, schilfers etc)?

Ik zou zelf toch eerst een medische oorzaak willen kunnen uitsluiten. :-\
Door Lizzy
#359200
Peet schreef: Maar zei de DA verder niets waaróm je hond zo aan die poot kluift?

Is er een afkrabsel genomen? Of een allergie geconstateerd? Hoe zijn de andere poten, en is er iets tussen de tenen te zien (rode huid, schilfers etc)?

Ik zou zelf toch eerst een medische oorzaak willen kunnen uitsluiten. :-\
Ja, ik vraag me dat ook in alle ernstigheid af hoor. Want een dierenarts moet toch verdomd goede redenen hebben om een paardemiddel als prednison voor te schrijven!
Door Hafdis
#359210
Ik zal in het kort onze hond omschrijven: We hebben hem uit het asiel in Roosendaal gehaald toen hij ca. 6 - 7 maanden oud was. Hij was brood mager, had een slechte huid, wormen, vlooien etc. We hebben hem gewassen, meegenomen naar de dierenarts, naar een hondenschool gegaan en langzaam aan zijn conditie opgebouwd. Van een tam scharminkel is hij uitgegroeid tot een mooie, energieke en hele lieve huisgenoot. Hij heeft in 1 jaar tijd de beginners, gevorderden en GG1 cursus met goed resultaat doorlopen. Omdat wij de indruk hadden dat hij eenzaam was hebben we na 2 maanden al een pup (IJslands hondje) gekocht. Sindsdien zijn ze onafscheidelijk. Ik denk dat het pootkluiven begonnen is toen ik dit jaar een paar weken op vakantie was en Mickey bij mijn man thuis is gebleven. Waarom dat hij later aan een andere poot begonnen is blijft voor mij onduidelijk. In principe doet hij het goed met de medicatie die hij heeft gekregen maar volgens de DA komt het weer gewoon terug. Mede daarom was ik al vrij snel na het herstellen van de eerste poot naar een klassiek homeopaat die praktijk houdt in Lelystad. (De hoofdreden van mijn bezoek aan de homeopaat is dat hij erg druk is in de auto.) Echter is Mickey daarna aan een andere poot begonnen en kon mijn man het niet langer aanzien en is weer naar de dierenarts gegaan. Met de homeopaat heb ik afgesproken om haar over 10 dagen weer te bellen om te kijken of Mickey weer 'bijgestuurd' moet worden.
Door Hafdis
#359218
De andere poten zien er goed uit. Er zijn geen monsters genomen omdat de DA een schimmel uitsluit. Volgens hem is het een beginnende tic, maar ik weet niet wat ik daarvan moet denken.
Door Lizzy
#359226
Hafdis schreef: Ik zal in het kort onze hond omschrijven: We hebben hem uit het asiel in Roosendaal gehaald toen hij ca. 6 - 7 maanden oud was. Hij was brood mager, had een slechte huid, wormen, vlooien etc. We hebben hem gewassen, meegenomen naar de dierenarts, naar een hondenschool gegaan en langzaam aan zijn conditie opgebouwd. Van een tam scharminkel is hij uitgegroeid tot een mooie, energieke en hele lieve huisgenoot. Hij heeft in 1 jaar tijd de beginners, gevorderden en GG1 cursus met goed resultaat doorlopen. Omdat wij de indruk hadden dat hij eenzaam was hebben we na 2 maanden al een pup (IJslands hondje) gekocht. Sindsdien zijn ze onafscheidelijk. Ik denk dat het pootkluiven begonnen is toen ik dit jaar een paar weken op vakantie was en Mickey bij mijn man thuis is gebleven. Waarom dat hij later aan een andere poot begonnen is blijft voor mij onduidelijk. In principe doet hij het goed met de medicatie die hij heeft gekregen maar volgens de DA komt het weer gewoon terug. Mede daarom was ik al vrij snel na het herstellen van de eerste poot naar een klassiek homeopaat die praktijk houdt in Lelystad. (De hoofdreden van mijn bezoek aan de homeopaat is dat hij erg druk is in de auto.) Echter is Mickey daarna aan een andere poot begonnen en kon mijn man het niet langer aanzien en is weer naar de dierenarts gegaan. Met de homeopaat heb ik afgesproken om haar over 10 dagen weer te bellen om te kijken of Mickey weer 'bijgestuurd' moet worden.
Mijn ervaring is dat honden op hun poten gaan kluiven door stress. En door het kluiven komen er stofjes vrij in het lichaam van de hond waardoor hij rustiger wordt. Aan dit stofje raken de honden een soort van 'verslaaft'.

Nu is het vaak een heel goed idee om het kluiven te doorbreken met medicatie (voor zover mogelijk), maar ik denk dat je ook aan de gedragskant moet onderzoeken of je daar iets moet doen/veranderen. Ik zou daarom zeker een topic openen bij http://www.hondengedragsforum.nl. Er zitten daar heel veel gedragstherapeuten!

Naar een homeopatisch DA gaan is altijd een super idee, vind ik! Er zijn zeker heel goede homeopathische middelen ter ondersteuning.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 27 jul 2005, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door e-st@r
#359502
hallo een ieder,

Met pootkluiven heb ik helaas veel ervaring. Ik heb vorig jaar vele wanhopige kreten hier op het forum geplaatst. Ik heb mijn mechelse herder teef nu 1,5 jaar. Zelfde verhaal, zwaar verwaarloosd en ze was overal bang voor. Na ongeveer 3 maanden begon ze met kluiven.. eerst 1 poot toen 2, uiteindelijk had ze heel haar poten kaal en ook plekken op haar rug en buik. Ze krabte ook aan 1 stuk door. Na veel dierenarts bezoekjes en afkrabsels en wijgeringen van mijn kant uit om speciaal voer van de DA te geven, stelde hij prednison voor. Maar daar wilde ik niet aan. Ik besloot het nog even (met lede ogen) aan te kijken. Ik ben een hondencursus met haar gaan doen, mijn thuissituatie verbeterde en zij werd steeds zekerder van zichzelf. De jeuk nam steeds verder af. Het gaat nu heel goed met haar en ik ben ervan overtuigd dat stress idd de oorzaak van alle ellende is geweest. Nu zie ik het oude gedrag alleen terug in situaties die duidelijk stress voor haar opleveren.
Ik ben geen expert maar hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt, ik weet precies hoe wanhopig je je voelt!Lijkt me verstandig idd een gedragstherapeut eens te raadplegen en misschien kan je iets met bach-bloesem.

heel veel succes, esther
Door Hafdis
#360026
Hallo Esther,
Hoe ver ging jouw hond met het stukbijten van haar voetzolen? Ook tot bloedens toe? Ik vind het ook verschrikkelijk om te zien. Dat krabben doet Mickey ook maar hij heeft geen kale plekken. Ook staat hij er dan flink bij te geeuwen. Dat doet hij trouwens al langer, dat pootkluiven is pas van de laatste tijd. Fijn om te lezen dat het met jouw hond beter gaat nu. Ben jij naar een gedragstherapeut gegaan of Bach-bloesem geprobeerd of heb je het afgewacht. We zijn nu onder behandeling van een klassiek homeopaat en daar heb ik wel vertrouwen in. Als het op die wijze niet te behandelen is, gaan we daarna weer verder zoeken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door