Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sella
#3234425
Ik maak boekweitpannekoeken en die gaan er in als ketelapper. Wat water en ei en dan in een keramieke bodem pan stol ik dat op een laag vuur.
Gebruikersavatar
Door pike
#3234439
sella schreef:Ik maak boekweitpannekoeken en die gaan er in als ketelapper. Wat water en ei en dan in een keramieke bodem pan stol ik dat op een laag vuur.
Dat is wel een goed idee :D Ik denk namelijk wel dat hij die pannekoeken zou lusten. Maar dat eigeel, kan dat geen kwaad voor de lever? Misschien kan je ook een pannenkoek bakken met enkel het eiwit?
Door src_esther
#3234444
Met boekweitmeel zijn inderdaad pannenkoekjes te maken, kan prima zonder ei(geel). En de korrels kun je koken zoals rijst tot zachte korrels of tot een pap, check Pit&Pit, die hebben biologische boekweitkorrels en elke natuurvoedingswinkel verkoopt het ook.
Ik zou eerlijk gezegd eerder een vervanger afkomstig uit Europa gebruiken dan iets dat van ver moet komen.
Weet je zeker dat elke graansoort problemen geeft? Zelf zou ik ook gierst (ook als meel en korrels beschikbaar), rogge en/of haver(vlokken) proberen.
Voor mij speelt mee dat door de populariteit van quinoa hier, de mensen daar honger lijden omdat het voor henzelf te duur is geworden. Dat is een overweging die je natuurlijk zelf moet maken.

Groet, Esther
Door sella
#3234447
pike schreef:Dat is wel een goed idee :D Ik denk namelijk wel dat hij die pannekoeken zou lusten. Maar dat eigeel, kan dat geen kwaad voor de lever? Misschien kan je ook een pannenkoek bakken met enkel het eiwit?
i denk het wel. zal hooguit minder binden, dus sneller brokkelig
Door Lizzy
#3234448
pike schreef:Pike gaat nu aan de Prednison.

Dit zijn de gemeten bloedwaarden:

Totaal bilirubine 13.2 (<6.8 umol/l)
ALT (GPT) 1692 (<122 U/l)
Alkaline phosphatase 3432 (<147)
GGT 68 (<13 U/l)
AST (GOT) 340 (<59 U/l)
GLDH 103 (<18 U/l)
Oef. Dit is niet goed. Is er ook een galzuurmeting gedaan?
Gebruikersavatar
Door pike
#3234485
sella schreef:i denk het wel. zal hooguit minder binden, dus sneller brokkelig
Dat zal kleine Pike niet zo veel uitmaken, dat het brokkelt, denk ik zo. Dat eet alleen maar gemakkelijker ::) Ik ga het proberen. Eerst maar op zoek naar boekweitmeel. In Purmerend was dat geen probleem daar kon ik zowat alles krijgen wat er te koop is, waar ik nu woon ligt dat toch wat anders. Ik heb maar 1 winkel in het dorp en die heeft natuurlijk geen "aparte" dingen. Quinoa bv kennen ze hier niet. Maar ergens in de omgeving zal het hopelijk wel te koop zijn.

Lizzy schreef: Oef. Dit is niet goed. Is er ook een galzuurmeting gedaan?
Is dat een aparte bloedproef of zit dat bij de standaard? Hoe heet dat in jargon? Wat kan ik ermee?
Wat ik wel weet van de echo is dat de galblaas ofwel ontstoken is ofwel behoorlijk geirriteerd. Wat er precies aan de hand was was natuurlijk niet 100% duidelijk.
Door Lizzy
#3234498
pike schreef:Dat zal kleine Pike niet zo veel uitmaken, dat het brokkelt, denk ik zo. Dat eet alleen maar gemakkelijker ::) Ik ga het proberen. Eerst maar op zoek naar boekweitmeel. In Purmerend was dat geen probleem daar kon ik zowat alles krijgen wat er te koop is, waar ik nu woon ligt dat toch wat anders. Ik heb maar 1 winkel in het dorp en die heeft natuurlijk geen "aparte" dingen. Quinoa bv kennen ze hier niet. Maar ergens in de omgeving zal het hopelijk wel te koop zijn.




Is dat een aparte bloedproef of zit dat bij de standaard? Hoe heet dat in jargon? Wat kan ik ermee?
Wat ik wel weet van de echo is dat de galblaas ofwel ontstoken is ofwel behoorlijk geirriteerd. Wat er precies aan de hand was was natuurlijk niet 100% duidelijk.
Dat heet ook echt galzuur meting.

Meer info:

Galzuren zijn een betrouwbare maat voor de leverfunctie. Het moet wel altijd in een nuchter dier worden onderzocht.

Uitleg
Galzuren worden gevormd in de lever vanuit cholesterol. Ze worden ingezet bij de uitscheiding van afvalstoffen via de gal naar de darm.

Normaalwaarden
lager dan 8 µmol/l

Lage waarden
Geen betekenis

Hoge waarden
Verminderde galstroom door leveraandoeningen
Lekkage van galzuren naar het bloed door leveraandoeningen
Verminderde galafvoer door blokkade van de galwegen
Portosystemische shunt

====

Uitleg
ALT komt vrij in het bloed bij beschadiging van levercellen. Dat kan een geringe beschadiging zijn die snel herstelt, maar ook bij zeer ernstig levercelverval. Een verhoging van ALT zegt alleen iets, als die verhoging minimaal 2 keer de maximale normaalwaarde is en moet altijd in samenhang met andere metingen beoordeeld worden; bij vermoeden van leverlijden altijd de galzuren meten. Het is een waardevolle bepaling bij de hond.


Deze is ook interessant: http://www.mcvoordieren.nl/lever-alat-a ... n-ammoniak
Gebruikersavatar
Door pike
#3234569
De link die je geeft had ik zelf ook al gevonden, maar daar lees ik:

"Verhoogde galzuren wijzen op een leverprobleem. Een echo en leverbiopten zijn nodig om te zien wat er aan de hand is. De hoogte van de galzuren zegt niets over de prognose van het leverprobleem."

Die echo en de biopten heb ik gehad. Oke, dunne naald biopten, met als gevolg dat ik helaas geen 100% diagnose heb omdat er wat weinig materiaal was om te beoordelen wat betreft de tumorcellen. En we gaan niet verder voor dikke naald biopten want ik vrees dan Pike dit niet overleefd. Maar dat er ontstekingen zitten dat is wel duidelijk. Alleen niet hoe lang die er al zitten.

De ALT is veel meer dan 10x boven de maximale waarde
Alkaline phosphatase (en dat zijn toch de galzuren dacht ik?) liggen zo'n 25x boven de maximale waarde :-X

[quote="Lizzy"]
bij vermoeden van leverlijden altijd de galzuren meten. Het is een waardevolle bepaling bij de hond.

Hier is toch geen vermoeden het is wel zeker. Ik heb de echo zelf ook gezien. Van de gal en van de leverlobben. Maar ik zal er evengoed naar vragen van de week misschien begrijp ik het verkeerd. Jammer, want ik ben net vanmiddag bij de da geweest.

Hoe dan ook, in de ochtend loopt Pike nog pittig een wandelingetje van drie kwartier. Als je hem dan ziet lopen zou je niet zeggen dat hij ziek (of zelfs maar oud) is. De rest van de dag echter loopt hij te tutten en te sjokken en gaat hij dan ook alleen op stap, de andere twee gaan apart want het tempo ligt voor hun veels te laag. Een rondje van 10 minuten duurt zeker een half uur. Maar vanavond liep die Pike ineens als een tierelier. Hij had me daar toch een tempo erin, ik kon hem maar net aan bijhouden. Als dat de gevolgen zijn van die prednison die hij vanmiddag heeft gehad dan doet die wel flink wat met hem... Kan dat spul zo snel werken of was dit een toevallige opleving?
Door smulpaap
#3234576
Mijn ervaring met Pred is dat je snel resultaat ziet
Ik had een erg zieke Herder met een agressieve vorm van leukemie
En hij was nog jong ook , de diagnose viel ons erg rauw op het dak
We wilden toch nog een week Pred , afscheid nemen , het de nog vrij jonge kids vertellen .....
Hij ging als de brandweer .
Door tt-tjes
#3234769
pike schreef:Pike gaat nu aan de Prednison.

Dit zijn de gemeten bloedwaarden:

Totaal bilirubine 13.2 (<6.8 umol/l)
ALT (GPT) 1692 (<122 U/l)
Alkaline phosphatase 3432 (<147)
GGT 68 (<13 U/l)
AST (GOT) 340 (<59 U/l)
GLDH 103 (<18 U/l)
Oei, dat zijn idd hele hoge waarden, Chendo zat niet zo hoog, maar had wel verhoogde galzuren. Echo wees uit bij hem dat zijn galblaas flink dik was en vol zat met sediment.
Chendo staat nu op 10 mg prednison per dag, en dit 6 weken lang. Daarna gaan we een dikke naald biopt doen om te kijken hoe het met de lever staat en de galblaas.
En hopelijk zit er dan geen ontsteking meer in.
Gebruikersavatar
Door pike
#3234857
tt-tjes schreef:
Oei, dat zijn idd hele hoge waarden, Chendo zat niet zo hoog, maar had wel verhoogde galzuren. Echo wees uit bij hem dat zijn galblaas flink dik was en vol zat met sediment.
Chendo staat nu op 10 mg prednison per dag, en dit 6 weken lang. Daarna gaan we een dikke naald biopt doen om te kijken hoe het met de lever staat en de galblaas.
En hopelijk zit er dan geen ontsteking meer in.


6 weken pff da's een hele tijd. Pike krijgt nu 15 mg de eerste week lang, daarna een week 10 mg, en intussen in de gaten houden hoe hij het doet. Daarna zien we weer hoe verder. Hoeveel weegt Chendo?


Sella: ik had er helemaal niet bij stilgestaan maar als ik pannekoekjes maak dan moet ik wel vet gebruiken en dat mag hij natuurlijk eigenlijk niet hebben. Dan kan ik misschien beter grutten kopen en die koken, hopen dat hij dat lust ik heb geen idee.
Door sella
#3234873
Ik laat het in een keramische pan op laag vuur stollen zonder vet. Is niet te vergelijken met een pannekoek voor ons qua smaak, echter de heren doen er toch een moord voor.
Gebruikersavatar
Door pike
#3234914
Hmm heb wel een keramische koekenpan maar of die het zonder vet redt, geen idee. Ik heb nu meel en grutten besteld en ga het beide uitproberen. Met een beetje mazzel heb ik het morgen al.
Door tt-tjes
#3234988
Chendo weegt 13 kg. Maar hij zit als sinds november 2015 op prednison. Wel in een lage dosering omdat ik hem niet er van af kreeg zonder dat hij ziek werd. Nu volg ik toch het protocol van de internist, al is het niet graag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door