Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
#3184266
Mag ik een hele onbescheiden vraag stellen? Waarom wil je eigenlijk gaan hardlopen? Voor jezelf of voor je manneke? Want je hebt het over je eigen gewicht nl en hardlopen is niet de makkelijkste sport om dan goed te beginnen.

En wat voor uitrusting wil je gebruiken?
Dat laatst vraag ik met het oog op harnassen: er is veel op de markt maar ik ben niet over alles even enthousiast, vooral niet als je je hond wil laten trekken (is dat je bedoeling trouwens? echt canicrossen op termijn?

_ alleen als je zin hebt erover te discussiëren hoor, woon samen met een hardloop fanaat (ik heb zelf meer een haat-liefde verhouding, hoewel in canicross wel leuk vind) en heb nogal wat zoekwerk gedaan naar optimaal harnas voor Spotteke... _

By the way: Spot de slungel (ahem) http://3.bp.blogspot.com/-_boeXnQbaF4/U ... G_8027.jpg
Door Syrae
#3184300
heel eerlijk, ik heb me vorig jaar voorgenomen gezonde gewoonten op te bouwen. En meer bewegen hoort daarbij.

Hardlopen zelf vind ik erg prettig om te doen, hoewel dat nu dus binnen gaat op de elliptical maar toch.

Fietsen vind ik niet fijn en heb met jarenlang wedstrijdzwemmen al in mijn pubertijd mijn schouders kapot gemaakt dus dat Is geen optie meer (ik ben hypermobiel, speelde mee)

Wildwaterkanoen doe ik alleen nog maar op vakantie nu ik niet meer bij mijn ouders woon, plus dat die kapotte schouders te veel opspelen als ik te vaak vaar en met sportklimmen spelen die schouders weer op samen met hakende vingers (mijn vingers blijven dan vast zitten in klimstand)

Ik heb overgewicht, maar ben ook mijn hele leven vrij sportief gebleven. Ook de houding "je bent te dik dus je kan alleen wandelen vanwege je knieën " ben ik een beetje zat, das zo ontzettend demotiverend! Ik ben graag bezig, zit niet graag stil en werk me graag in het zweet. Dat ik een probleem heb met eten Is vervelend, maar dat weerhoud me niet van andere dingen.

Mijn man Is nogal a-sportief (en mager) en mijn kinderen zijn nog te jong om iets mee te doen. Samen met een ander gaat snel te zwaar voor mijn knieën dus de hond lijkt een ideaal maatje.

Echter canicross hoeft niet, of nog niet zolang ik zo zwaar ben, lijkt me voor een hond nogal wat om te moeten trekken ;) maar lopen door de natuur, onverharde paden etc lijkt me erg verstandig voor ons beiden. Hij hoeft dus niet een super-duper tuig te hebben. Heb een simpele gordel (met beenlussen, dat omhoogkruipen naar je taille heb ik met te veel spullen al ervaren) een lijn met bungee en een simpel tuig. Daar beginnen we mee en we zien wel verder.

Maar ondanks dat die weegschaal eigenlijk niet omlaag wil, moet ik binnenkort een gaatje bijknippen in mijn riem. Ik ben dus 6 gaten gekrompen. Ik hang dan ook de uitspraak "healthy at any size" aan.
Door Siberienne
#3184346
Wat zonde van je schouders. Ik ben ook hypermobiel, niet altijd even handig he? Bij mij is het vooral mijn rug die het niet altijd even fijn vindt...

Als je het leuk vindt is het toch prima? Hoeft ook niet perse slecht voor je knien te zijn als je te zwaar bent. Goede looptechniek is daarin veel belangrijker en rustig opbouwen. Ik ben zelf richting minimale schoenen gegaan, juist door blessures (mijn haat-liefde komt daar uit: ik vind het leuk maar heb vaak blessures -terwijl ik geen overgewicht heb... ) Ik loop dus het liefst op zachte ondergrond en ongelijk terrein. Omdat mijn honden wel trekken, vind ik in de blubber trailrun schoenen wel fijn, net wat meer grip.

Ik vroeg het eigenlijk meer omdat er nogal wat mensen zijn die willen gaan lopen om af te vallen: en dat is vaak lastig, dat duurt gewoon lang. En als wie het dan niet leuk vindt, maar het alleen doet om af te vallen, houdt het vaak niet vol. En je hebt gelijk: inactief zijn is ongezonder dan overgewicht hebben per se.

Als je hond niet trekt maakt het ook niet zoveel uit, zolang het tuig maar niet schuurt. Ik ben mn niet zo'n fan van X-back harnassen bij trekkende honden, van die "lange" harnassen.
En verder ben ik wel tevreden over de spullen van manmat, zeker prijs-kwaliteit gezien. Heupgordels die inderdaad niet naar boven kruipen en stevige bungee lijnen en ik gebruik deze tuigen voor het hardlopen & langlaufen (mijn favoriete sport, helaas helaas geen winters meer.... ) : http://www.cooldogs.nl/logivert/nl/p/wa ... g/10000012
Helaas onverslijtbaar want deze is nog net wat mooier : http://www.cooldogs.nl/logivert/nl/p/so ... s/10000013 :P ;)

Veel plezier tzt!
Door Syrae
#3184359
ben idd langzaam aan het overgaan naar minimalistische schoenen in het dagelijks leven :)

Dat gaat steeds beter dus wil met mijn renschoenen ook langzaam die overgang gaan maken.

Blessures zijn bij mij weggebleven sinds ik op hartslag train ipv op tempo. Mijn tempo moet een stuk lager liggen voor de zelfde inspanning qua hartslag, zal door het overgewicht komen dat maakt dingen nu eenmaal een stuk zwaarder.
Door Syrae
#3185570
Ha dank je :)

Ik loop thuis altijd op sokken of blote voeten, even afhankelijk van het seizoen. Sloffen vergat ik altijd. In de zomer al jaren op tevatjes, worden dit jaar zerox shoes.

Voor in de winter van van Haren gevoerde gympen, 1 maatje te ruim, zonder voetbed en met nagenoeg zero drop. Werd door de verkoopster nog gewaarschuwd dat de hakken zo laag zijn dat ze de kopers adviseert er zooltjes bij te kopen waarop ik lachend antwoordde dat ik ze juist op die lage hakken had uitgezocht
Door Siberienne
#3185703
Oh die gympen zijn een goede tip! Ik heb nu schoenen van merrell voor de blubber wandelingen. Zijn ook fijn; ruim en plat :)
Door Parelridder
#3185704
Siberienne schreef:Dit artikel is oa geschreven door Marcel Nijland (fysiotherapeut) die ook een leuk boek heeft geschreven over het bewegingsapparaat van de hond: "Over groeistuipen en mijlpalen" maar helaas is dat uitverkocht.
Super goed boek en leest ook nog eens lekker. Het is bij de div. boekhandels nog goed verkrijgbaar hoor: http://www.bol.com/nl/p/over-groeistuip ... 005697174/
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door