Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3180676
Lizzy schreef:Angiostrongylus vasorum.
O, da's een andere dan de 'mijne' inderdaad. En waar bestaat de behandeling dan uit?

Edit: Nou weet ik het niet meer zeker. Maar je behandelt dus niet met Milbemax?

Edit 2: komt het gevaar door dit verhaal? "Behandeling
Wanneer de Franse hartworm op tijd wordt vastgesteld kan er na de behandeling restloos herstel optreden. De parasiet kan worden bestreden met Milbemax ® tabletten. Dit is een tablet die ook wordt gebruikt om honden en katten te ontwormen.

In een later stadium van de ziekte kan de behandeling moeilijker zijn. Wanneer er veel wormen in de rechter harthelft aanwezig zijn kan het gevaarlijk zijn om deze te bestrijden. De dode wormen kunnen namelijk in de bloedbaan terechtkomen en de bloedvaten verstoppen. Door een verstopping van een bloedvat (embolie) kan de hond overlijden.

Wanneer de parasiet met succes is bestreden in een later stadium van de ziekte kan het zijn dat de schade aan het hart en de longen niet geheel herstelt. Er is dan vaak medicatie nodig om de hond te ondersteunen, zoals hartmedicatie of ontstekingsremmers. Dit kan worden vastgesteld met behulp van röntgenfoto’s en/of een hartecho. Er zullen dus meerdere controles nodig zijn om het effect van de behandeling te controleren. In sommige gevallen is levenslange ondersteuning noodzakelijk. Als de ziekte te ver gevorderd is kan het soms beter zijn om de hond in te laten slapen."
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 21 dec 2015, 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3180679
Lizzy schreef:Ik heb te vroeg gejuicht. De behandeling om die longworm te doden is hartstikke gevaarlijk............. :'(

Ow fok, dat is wel weer een domper :-\
Door Hanny
#3180686
Ai, ai. Blij met iets, wat zorgen gaat geven.
Ik weet er te weinig vanaf, maar hoop, dat Linga met goede hulp helemaal kan genezen.
Ga er nu wel over lezen om er iets van te weten.

Sterkte,
Hanny
Gebruikersavatar
Door joel
#3180721
He bah, wat een narigheid, hoop dat de DA een goed behandelplan heeft voor jullie waar Linga snel beter van wordt, knuffel voor jullie!!
Door Lizzy
#3180725
Anne in Duitsland schreef:O, da's een andere dan de 'mijne' inderdaad. En waar bestaat de behandeling dan uit?

Edit: Nou weet ik het niet meer zeker. Maar je behandelt dus niet met Milbemax?

Edit 2: komt het gevaar door dit verhaal? "Behandeling
Wanneer de Franse hartworm op tijd wordt vastgesteld kan er na de behandeling restloos herstel optreden. De parasiet kan worden bestreden met Milbemax ® tabletten. Dit is een tablet die ook wordt gebruikt om honden en katten te ontwormen.

In een later stadium van de ziekte kan de behandeling moeilijker zijn. Wanneer er veel wormen in de rechter harthelft aanwezig zijn kan het gevaarlijk zijn om deze te bestrijden. De dode wormen kunnen namelijk in de bloedbaan terechtkomen en de bloedvaten verstoppen. Door een verstopping van een bloedvat (embolie) kan de hond overlijden.

Wanneer de parasiet met succes is bestreden in een later stadium van de ziekte kan het zijn dat de schade aan het hart en de longen niet geheel herstelt. Er is dan vaak medicatie nodig om de hond te ondersteunen, zoals hartmedicatie of ontstekingsremmers. Dit kan worden vastgesteld met behulp van röntgenfoto’s en/of een hartecho. Er zullen dus meerdere controles nodig zijn om het effect van de behandeling te controleren. In sommige gevallen is levenslange ondersteuning noodzakelijk. Als de ziekte te ver gevorderd is kan het soms beter zijn om de hond in te laten slapen."
Nou dit dus precies. Linga heeft al symptomen, ze hoest....

We zijn net terug van onze DA. We hebben een bloed onderzoekje laten doen om te kijken of alles van binnen nog goed werkt en we gaan morgen, zodra de praktijk de deuren opent, de eerste pil Milbemax geven.

Ik zal je zeggen dat ik er hard over twijfel om alle 3 mijn andere honden en ook Linga in de toekomst preventief te gaan ontwormen met Milbemax :-X . Want voor het mooie zijn nu eigenlijk te laat. Ze hoest al. Maar ja, verder heeft ze geen symptomen en hoe hadden we anders moeten weten dat ze deze hartworm heeft? Ik doe nog wel 2 keer per jaar een preventief hartwormonderzoek :-X
Door Lizzy
#3180730
hannabelgje schreef:Is het nou hartworm of longworm?

Ik ga het simpel maken. Het is: Angiostrongylus vasorum.

En sommige noemen dat Franse hartworm. En sommige noemen het longworm.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3180735
:(

Eet Linga weleens slakken of poep?
Het schijnt niet zo vaak voor te komen, maar sinds een aantal jaren wel in Den Haag en omgeving.
Onze vorige hond is er verdacht op geweest, maar bleek het niet te hebben.
De da was trouwens redelijk optimistisch. Maar 't is ook al weer even terug, en hij had het niet, dus niet verder meer wat mee gedaan natuurlijk.

Sterkte
Door Parelridder
#3180739
Franse hartworm..
Het afvoeren, via de bloedbaan, is echt zwaar voor het lijf en niet ongevaarlijk. dus houd haar tijdens de weken van behandeling goed kalm!!
Milbemax heeft hier goed en zonder bijwerkingen geholpen. Als je wilt zoek ik uiteraard e.e.a. voor je op uit die tijd.

Ik kan me goed voorstellen dat je nu overweegt om preventief te gaan ontwormen, in je eerste schrik en angst. Realiseer je dat dit dan maandelijks moet, dat is ook niet je-van-het.
Het oplopen van deze worminfectie is net als iedere andere worminfectie niet slechts een kwestie van er mee in aanraking komen, maar tévens van de combi met een (op dat moment) mindere afweer. Dus m.n. bij pups, zieke en oude dieren. Dat Linga het opgelopen heeft voorspeld dus niet het risico voor jullie andere maatjes.

Rolf Nijsse (UKG) adviseerde mij om alleen een hond die herhaaldelijk(!!) deze infectie opgelopen heeft en er dus kennelijk vatbaar voor is (door afweer en/of gedrag) preventief te behandelen.
De ontlasting van een hond die het eens opgelopen heeft, zou hij zelf gedurende een jaar bijv. eens per kwartaal laten testen met steeds 2 monsters na elkaar (en bij symptomen 3x indien de 1e 2 vrij zijn). Herhaalt het zich niet, blijft ze verder vrij van deze infectie, dan er vanuit gaan dat het een eenmalige akelige pech was, zoals we allemaal eens iets onder de leden kunnen krijgen. Dat klinkt nu 'makkelijk gezegd', maar eerlijk, de angst slijt weer.

Voor nu: BETERSCHAP!!! en heeeel veel sterkte!!!!! :-* :-*

P.s. Middels een hartecho in de UKG is bij mijn maatje onderzocht of er schade was opgelopen. Ze had nog geen symptomen , maar wél duidelijk klachten gehad tgv de behandeling (hoesten, moe, oorontsteking..) en herstelde volledig zonder schade. Ik hoop dat jullie dezelfde goede afloop hebben!!!
Door Parelridder
#3180741
Het advies wat ik van Nijsse kreeg tav controle van het resultaat na afloop van de behandeling:
Een eerste monster enkele weken na de laatste behandeling, een 2e controle 6 weken na het einde van de behandeling en (voor zekerheid) nog een 3e kort daarna.
Door Parelridder
#3180742
Ik heb zitten zoeken naar de info van Rolf Nijsse en misschien is dit ook goed om met je te delen: De huid is één van de eerste organen die te lijden krijgen onder een verhoogde vraag van het lichaam. Het opruimen van macroscopisch zichtbare wormpjes uit bloedbaan is heel erg veel gevraagd van het lichaam en dit komt tot uiting in mogelijk sluimerende, maar niet zichtbare, zwakke plekken in de gezondheid. Vaak zien we vieze oogjes bij honden met andere ziekteprocessen omdat het evenwicht hier heel precair is.
Kortom, tijdens de behandeling kan Linga gaan 'kwakkelen', niet als reactie op alle Milbemax of de worminfectie, maar vanwege de inspanning die het 'opruimen' vergt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door