Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3180861
Lizzy schreef:De pil Milbemax zit er in. Iedereen die een duimpje over heeft voor Lingie: heel graag!

De poep staat hier dun in de broek :-X

Voor iedereen interessant, helaas natuuuuurlijk wel weer in het Engels: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 1000.x/pdf
Dank je voor het artikel! Zo te lezen helpt preventief ontwormen ook niet 100% afdoende, maar allicht is het beter dan niets. Ik blijf het vreemd vinden dat mijn Zweedse da 1 pilletje Milbemax als behandeling heeft voorgeschreven, en meer niet. Ik denk dat ik in januari maar weer een wormtest laat doen bij Max, om te kijken of er nog larfjes in de ontlasting zitten. En ik begin ook steeds meer te voelen voor 4 x per jaar Milbemax voor alle honden. Zweden is een land waar longworm veel voorkomt (hoewel Max hem in Duitsland of Nederland moet hebben opgelopen), en nu de Franse hartworm ook in onze contreien (en niet alleen in Zuid-Europa) algemener wordt, ga ik toch maar aan preventie doen, ook al is die niet 100%.

Interessant ook dat jij en ik allebei een oudere hond hebben die hier last van heeft, terwijl het voorheen eigenlijk meer typerend was voor jonge honden. Misschien zijn onze knuffels gewoon nog erg jong van hart! :D

De duimen draaien voor Linga. Hou je goed!
Door Parelridder
#3180863
Lizzy schreef:De pil Milbemax zit er in. Iedereen die een duimpje over heeft voor Lingie: heel graag!
Jullie kunnen op mijn duimpies rekenen!! Ik herinner me nog heel goed hoe eng ik het vond, letterlijk dood eng - en dan zat ik in de relatief zorgeloze situatie van herkenning-door-screening.
Hou je haaks meis!! En nogmaals, als ik iets betekenen kan.. ik doe het graag voor je!
Door Parelridder
#3180868
Anne in Duitsland schreef:Interessant ook dat jij en ik allebei een oudere hond hebben die hier last van heeft, terwijl het voorheen eigenlijk meer typerend was voor jonge honden.
Worminfectie (incl. Franse Hartworm) wordt vaker gezien bij jonge honden (tot 1 jaar), zieke dieren en oude honden. Allemaal vanwege hetzelfde: een (nu) niet optimaal werkend afweersysteem (info Rolf Nijsse, UKG).
Door Lizzy
#3180870
Anne in Duitsland schreef:Dank je voor het artikel! Zo te lezen helpt preventief ontwormen ook niet 100% afdoende, maar allicht is het beter dan niets. Ik blijf het vreemd vinden dat mijn Zweedse da 1 pilletje Milbemax als behandeling heeft voorgeschreven, en meer niet. Ik denk dat ik in januari maar weer een wormtest laat doen bij Max, om te kijken of er nog larfjes in de ontlasting zitten. En ik begin ook steeds meer te voelen voor 4 x per jaar Milbemax voor alle honden. Zweden is een land waar longworm veel voorkomt (hoewel Max hem in Duitsland of Nederland moet hebben opgelopen), en nu de Franse hartworm ook in onze contreien (en niet alleen in Zuid-Europa) algemener wordt, ga ik toch maar aan preventie doen, ook al is die niet 100%.

Interessant ook dat jij en ik allebei een oudere hond hebben die hier last van heeft, terwijl het voorheen eigenlijk meer typerend was voor jonge honden. Misschien zijn onze knuffels gewoon nog erg jong van hart! :D

De duimen draaien voor Linga. Hou je goed!
Als ik jou was? Herhaalde ik de Milbemax gewoon nog 4 keer. Eén keer is sowieso niet voldoende. Dat staat ook in het artikel.

Ik denk dat wat Parelridder schrijft eerder klopt: alle dieren met een minder goed werkend immuunsysteem.

Ik ga preventief vaker op deze hartworm testen. Ik heb al uitgerekend dat als ik het ga doen zoals het moet, me dat 1000 euro per jaar kost. Dus ik beraad me op een tussenoplossing, want 1000 euro per jaar heb ik niet.
Door Lizzy
#3180871
Parelridder schreef:Jullie kunnen op mijn duimpies rekenen!! Ik herinner me nog heel goed hoe eng ik het vond, letterlijk dood eng - en dan zat ik in de relatief zorgeloze situatie van herkenning-door-screening.
Hou je haaks meis!! En nogmaals, als ik iets betekenen kan.. ik doe het graag voor je!
Dank je, je bent een lieverd :-* ! Ik ben blij met alle info die je me geeft :-* !
Door Parelridder
#3180875
Lizzy schreef:Ik ga preventief vaker op deze hartworm testen. Ik heb al uitgerekend dat als ik het ga doen zoals het moet, me dat 1000 euro per jaar kost. Dus ik beraad me op een tussenoplossing, want 1000 euro per jaar heb ik niet.
Ik herken je 'paniek' ontzettend: van het ene op het andere moment heeft je stralend gezonde hond een levensbedreigende worminfectie, dat wil je nóóit meer meemaken!!!
Ik kwam na lang overleg met Rolf Nijsse uit op de keuze om alleen de honden met verhoogd risico hierop uitvoeriger te volgen. Dus honden die niet extra kwetsbaar zijn, wegens leeftijd of ziekte, niet checken als ze klachtenvrij zijn. Honden die kwetsbaar zijn, danwel eerder FH infectie opliepen wél laten screenen hierop (ontlastingsonderzoek). Bij klachtenvrij 2 monsters na elkaar: 1e uitslag afwachten en zodra die binnen is én 'negatief' een 2e monster sturen. Indien 'positief' heb je immers geen 2e monster nodig.. Bij twijfel - 'negatief', maar toch een kuchje - ga je door t/m 3 monsters na elkaar.
Je volgt de hond met extra risico eens per kwartaal (dan ben je volgens Nijsse al héél voorzichtig). Incubatietijd is uit mijn hoofd minimaal 6-8 weken? (zou ik moeten nakijken als je wilt). Blijkt vervolgens de hond een heel jaar zonder infectie te blijven, dan kun je de frequentie minderen, want valt het risico kennelijk mee. Loopt je hond wél herhaaldelijk deze infectie op, dan is preventieve (maandelijkse) behandeling misschien het beste.

Mijn maatje is na die ene keer volkomen vrij gebleven en inmiddels heb ik het preventieve onderzoek met een gerust hart sterk terug gebracht.
Door Lizzy
#3180888
Parelridder schreef:Ik herken je 'paniek' ontzettend: van het ene op het andere moment heeft je stralend gezonde hond een levensbedreigende worminfectie, dat wil je nóóit meer meemaken!!!
Ik kwam na lang overleg met Rolf Nijsse uit op de keuze om alleen de honden met verhoogd risico hierop uitvoeriger te volgen. Dus honden die niet extra kwetsbaar zijn, wegens leeftijd of ziekte, niet checken als ze klachtenvrij zijn. Honden die kwetsbaar zijn, danwel eerder FH infectie opliepen wél laten screenen hierop (ontlastingsonderzoek). Bij klachtenvrij 2 monsters na elkaar: 1e uitslag afwachten en zodra die binnen is én 'negatief' een 2e monster sturen. Indien 'positief' heb je immers geen 2e monster nodig.. Bij twijfel - 'negatief', maar toch een kuchje - ga je door t/m 3 monsters na elkaar.
Je volgt de hond met extra risico eens per kwartaal (dan ben je volgens Nijsse al héél voorzichtig). Incubatietijd is uit mijn hoofd minimaal 6-8 weken? (zou ik moeten nakijken als je wilt). Blijkt vervolgens de hond een heel jaar zonder infectie te blijven, dan kun je de frequentie minderen, want valt het risico kennelijk mee. Loopt je hond wél herhaaldelijk deze infectie op, dan is preventieve (maandelijkse) behandeling misschien het beste.

Mijn maatje is na die ene keer volkomen vrij gebleven en inmiddels heb ik het preventieve onderzoek met een gerust hart sterk terug gebracht.
Waar stuur jij de mest naartoe? (want ik kreeg pas na het weekend de uitslag dus dat schiet dan niet op om daar op te wachten alvorens de volgende op te sturen).

In dat artikel staat trouwens dat de ontlasting van 3 dagen kunt inzamelen (en ondertussen de ontlasting invriezen) en dan in 1 keer kunt opsturen. Heb jij het daar met Rolf over gehad?

Wat ik me ook af vroeg: hoe lang heb jij je hond rustig gehouden na het ingeven van de Milbemax? Betekende dat dat je je hond niet meer mee nam naar het bos? Hoe deed je dat in huis? Deed je dat na iedere pil Milbemax, dus 4 keer achter elkaar?
Door Anne in Zweden
#3180893
Lizzy schreef:Waar stuur jij de mest naartoe? (want ik kreeg pas na het weekend de uitslag dus dat schiet dan niet op om daar op te wachten alvorens de volgende op te sturen).

In dat artikel staat trouwens dat de ontlasting van 3 dagen kunt inzamelen (en ondertussen de ontlasting invriezen) en dan in 1 keer kunt opsturen. Heb jij het daar met Rolf over gehad?

Wat ik me ook af vroeg: hoe lang heb jij je hond rustig gehouden na het ingeven van de Milbemax? Betekende dat dat je je hond niet meer mee nam naar het bos? Hoe deed je dat in huis? Deed je dat na iedere pil Milbemax, dus 4 keer achter elkaar?
In de papieren die ik in Zweden kreeg over het verzamelen en opsturen van 3 dagen ontlasting stond juist met klem dat je juist NIET moest invriezen! In de koelkast bewaren moest wel. Ik snap er werkelijk helemaal niets meer van. Hoe kunnen landen zo verschillend met één het hetzelfde probleem omgaan? Van 'levensbedreigend' was al helemaal geen sprake in Zweden. En van rustig houden na het geven van Milbemax ook niet. Gewoon: je hond heeft longworm. Milbemaxje erin, voor de zekerheid de andere twee ook (geen symptomen), daarna fluitend verder. Is men in NL te paniekerig? Is men in Zweden niet paniekerig genoeg? Schiet mij maar lek.

Het enige wat ik kan bedenken is dat Max misschien een andere wormsoort had, niet de A. vasorum. Ik baal ervan dat ik de papieren in Zweden heb laten liggen, maar ook dat is een gevolg van het feit dat er zo laconiek mee werd omgegaan door de da.
Door Anne in Zweden
#3180898
Lizzy schreef:Als ik jou was? Herhaalde ik de Milbemax gewoon nog 4 keer. Eén keer is sowieso niet voldoende. Dat staat ook in het artikel.

Ik denk dat wat Parelridder schrijft eerder klopt: alle dieren met een minder goed werkend immuunsysteem.

Ik ga preventief vaker op deze hartworm testen. Ik heb al uitgerekend dat als ik het ga doen zoals het moet, me dat 1000 euro per jaar kost. Dus ik beraad me op een tussenoplossing, want 1000 euro per jaar heb ik niet.
Ik ga de Milbemax inderdaad gewoon herhalen. In Zweden is dat receptvrij bij de apotheek verkrijgbaar, moet even kijken hoe dat hier in Duitsland is.

Het grappige is dat Max van alle drie de honden volgens mij het beste immuunsysteem heeft. De keren dat de katten vlooien hadden, hadden alleen Scotch en Laika er ook een paar; Max heeft nooit vlooien gehad (nou ja, toen wij hem vonden op straat als pup van 2 maanden wel, maar daarna niet meer). En ook verder is hij nooit ziek of slapjes of een dag uit z'n hum. Zijn ze geen van drieën trouwens.

"Testen zoals het moet" - is dat dan inclusief röntgen, dat het zo duur is? Of komt dat doordat je vier honden hebt die je wilt laten testen? Zou een aantal keren per jaar mestonderzoek niet voldoende zijn in eerste instantie?
Door Ruisje
#3180908
Alle duimen, ook die van de honden en poezels, draaien hier voor jullie Linga! Ik heb geen ervaring en dus ook geen enkel zinnig advies of iets dergelijks. Wij gaan ons hier dus alleen een slag in de rondte duimen voor een spoedig en volledig herstel van Linga. Jij en Leo heel veel sterkte! :bigarmhug: :-*
Door Lizzy
#3180910
Anne in Duitsland schreef:In de papieren die ik in Zweden kreeg over het verzamelen en opsturen van 3 dagen ontlasting stond juist met klem dat je juist NIET moest invriezen! In de koelkast bewaren moest wel. Ik snap er werkelijk helemaal niets meer van. Hoe kunnen landen zo verschillend met één het hetzelfde probleem omgaan? Van 'levensbedreigend' was al helemaal geen sprake in Zweden. En van rustig houden na het geven van Milbemax ook niet. Gewoon: je hond heeft longworm. Milbemaxje erin, voor de zekerheid de andere twee ook (geen symptomen), daarna fluitend verder. Is men in NL te paniekerig? Is men in Zweden niet paniekerig genoeg? Schiet mij maar lek.

Het enige wat ik kan bedenken is dat Max misschien een andere wormsoort had, niet de A. vasorum. Ik baal ervan dat ik de papieren in Zweden heb laten liggen, maar ook dat is een gevolg van het feit dat er zo laconiek mee werd omgegaan door de da.
Misschien lees ik het verkeerd over dat invriezen? Wil jij dat artikel anders ook lezen?

Het zou heel goed een andere worm kunnen zijn. Maar als het wel om dezelfde worm gaat: ja, met alle respect maar dan zit je dierenarts er al naast met de behandeling met Milbemax dus zou het me niet verbazen als ze voor de rest ook niet echt zijn/haar huiswerk heeft gemaakt en daarom wat laconiek doet....

Mijn dierenarts doet overigens niet paniekerig hoor. Maar hij is altijd wel reëel en spelt me geen lul-verhaaltjes op de mouw om me maar onwetend en kalm te houden. Ik ben wel in paniek :-X . Maar ja, ze is dan ook mijn mattie!

Ik ben wel benieuwd naar welke worm het nou was! Dus als je in Zweden bent zou ik het wel lief vinden als je het voor me opzoekt :-*
Door Lizzy
#3180911
Anne in Duitsland schreef:Ik ga de Milbemax inderdaad gewoon herhalen. In Zweden is dat receptvrij bij de apotheek verkrijgbaar, moet even kijken hoe dat hier in Duitsland is.

Het grappige is dat Max van alle drie de honden volgens mij het beste immuunsysteem heeft. De keren dat de katten vlooien hadden, hadden alleen Scotch en Laika er ook een paar; Max heeft nooit vlooien gehad (nou ja, toen wij hem vonden op straat als pup van 2 maanden wel, maar daarna niet meer). En ook verder is hij nooit ziek of slapjes of een dag uit z'n hum. Zijn ze geen van drieën trouwens.

"Testen zoals het moet" - is dat dan inclusief röntgen, dat het zo duur is? Of komt dat doordat je vier honden hebt die je wilt laten testen? Zou een aantal keren per jaar mestonderzoek niet voldoende zijn in eerste instantie?
Met testen zoals het moet zou ik dan 4 keer per jaar alle 4 mijn honden moeten testen. En dat drie dagen achter elkaar. Eén test kost 20 euro.

Nou ben ik vandaag niet op mijn best hoor, maar ik kwam op: 4 keer (4 honden) 20 euro per test = 80 euro. Dat maal 3 omdat je 3 dagen mest achter elkaar moet testen = 240 euro. En dat 4 keer per jaar = 960 euro.

Dat maakt het verhaal dan ook niet duidelijker he, dat Max een super conditie heeft?!?!

Linga mankeert overigens ook niks. Ja, ze hoest.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door