Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#3248764
Ik weet het niet. Hij krijgt op dezelfde tijden eten als met brok, en toen had hij er geen last van, hij heeft nu ook veel slijm bij zijn ontlasting zitten. Nu krijgt hij qua hoeveelheid veel meer, misschien dat het aan de havermout ligt, ik weet het niet.
Ik denk dat het aan het vetpercentage van de brok ligt dat hij zo snel dikker wordt.
Maar ik ga toch weer terug op brok, hij voelt zich gewoon niet happy met het gekookte dieet, heeft er volgens mij ook buikpijn van.
Ze worden hier 4 tot 5x per dag uitgelaten. 's morgens ruim een half uur, tussen de middag 15 minuten. Om 17.00 weer 45 minuten. Meestal ga ik dan rond 20.00 nog een ronde van een half uur, en dan om 21.30 nog een rondje van 15 minuten. In het weekend worden ze wel meer uitgelaten, maar Chendo is nog steeds behoorlijk moe, loopt wel gewoon mee maar rent of speelt niet. Ook thuis niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3248767
Dan loopt hij toch nog aardig wat. Maar hier wordt wel altijd druk bewogen tijdens het wandelen, een Fauve kan niet rustig meelopen, zeker niet nu we naar wildrijk gebied verhuisd zijn... Zelfs Pike wou op zijn laatste avond nog het bos in, en werd door een mevrouw die ik tegenkwam aangezien voor een jonge hond :-X
Heel toevallig maar vannacht moest Armagnac er uit, hij moest dringend poepen, ook vrij dun met slijm. En dat is helemaal niks voor hem. Afgelopen twee dagen heeft hij havermout gehad. Ben nu dus weer terug naar de macaroni.
Als Chendo zich niet lekker voelt op het dieet zou ik hem ook terug op brok zetten. En ik begin er ook langzaamaan aan te denken om het te proberen. Het lijkt me verschrikkelijk, maar als ik hem nog meer moet geven om op gewicht te blijven moet ik dat kleine hondje zulke enorme bakken voor gaan zetten, dat moet zijn systeempje ook maar weer allemaal verwerken.
Door tt-tjes
#3248770
Ik heb dat ook heel lang uitgesteld, maar uiteindelijk toch besloten om dat te doen, vanwege het maagzuur. Daar had hij helemaal geen last van op brok. Ik denk dat idd de havermout de boosdoener is. Ik kan natuurlijk wel nog macaroni proberen, maar zoals jij ook zegt, de hoeveelheden die ze moeten eten om op gewicht te blijven stroken niet met wat ze zeggen "meerdere kleine maaltijden per dag".

Edit, mevr Google geeft aan dat havermout laxerend is :-X
Door smulpaap
#3248784
Amber is op Hills ID blikvoeding gezet . Ik moest haar een paar dagen Trovet blikvoeding geven omdat er nog niet genoeg Hills op voorraad was
Dat ging dus niet bepaald goed , misselijk en kotsen

We zijn nu een week of 5 -6 helemaal over op Hills -ID en het gaat prima . Voorheen op BARF kreeg ze 500 gram plus 27 gram groenten
Van Hills Id krijgt ze ook 500 gram , Wel drie keer een portie per dag . Ze poept eenmaal daags en voor blikdrab ziet de ontlasting er best goed uit
Amber is tot nu toe 500 gram afgevallen
Door tt-tjes
#3248799
Chendo doet het normaal goed op de Trovet, zowel blik als brokken. Maar op dit moment is het niet veel meer dan een hoopje ellende, eigenlijk een beetje als een aantal maanden geleden.
Hij eet, gaat mee naar buiten en als we terugkomen gaat hij meteen in zijn mand liggen of onder de tafel. Ik dacht dat als hij weer een zelf gekookt dieet zou krijgen dat het beter zou worden, maar ik heb hem vanmiddag weer brokken gegeven en daar wijk ik ook niet meer vanaf.
Ik heb zo'n misselijkmakend gevoel dat het van het biopt en de narcose komt. Ze hebben tegen me gezegd dat een biopt het begin van het einde is, en Lisette Overduin zei dat dit absoluut niet waar was, maar het idee laat me niet meer los.
Door tt-tjes
#3248802
smulpaap schreef:Amber is op Hills ID blikvoeding gezet . Ik moest haar een paar dagen Trovet blikvoeding geven omdat er nog niet genoeg Hills op voorraad was
Dat ging dus niet bepaald goed , misselijk en kotsen

We zijn nu een week of 5 -6 helemaal over op Hills -ID en het gaat prima . Voorheen op BARF kreeg ze 500 gram plus 27 gram groenten
Van Hills Id krijgt ze ook 500 gram , Wel drie keer een portie per dag . Ze poept eenmaal daags en voor blikdrab ziet de ontlasting er best goed uit
Amber is tot nu toe 500 gram afgevallen
Maar is Hills-ID dan ook voor leverproblemen?
Gebruikersavatar
Door pike
#3248850
tt-tjes schreef:Maar is Hills-ID dan ook voor leverproblemen?
Ja ze hebben ook een leverdieet. Hill's prescription diet id hepatic health, zowel natvoer als brok.
tt-tjes schreef:Chendo doet het normaal goed op de Trovet, zowel blik als brokken. Maar op dit moment is het niet veel meer dan een hoopje ellende, eigenlijk een beetje als een aantal maanden geleden.
Hij eet, gaat mee naar buiten en als we terugkomen gaat hij meteen in zijn mand liggen of onder de tafel. Ik dacht dat als hij weer een zelf gekookt dieet zou krijgen dat het beter zou worden, maar ik heb hem vanmiddag weer brokken gegeven en daar wijk ik ook niet meer vanaf.
Ik heb zo'n misselijkmakend gevoel dat het van het biopt en de narcose komt. Ze hebben tegen me gezegd dat een biopt het begin van het einde is, en Lisette Overduin zei dat dit absoluut niet waar was, maar het idee laat me niet meer los.
Ik heb zelf alleen de ervaring met Pike, die is na het roesje en de (dunne)naaldbiopten niet meer geworden wat hij daarvoor was. En ging heel snel bergaf. Maar hij was natuurlijk wel al bijna 14 en reeds behoorlijk ziek ook al was hem dat niet direct aan te zien. En misschien had hij zonder dat nog een maand geleefd, of twee, of een half jaar, voordat die bikkel zou laten merken dat het over was, maar dat zal ik nooit weten. En ook niet of dat dan wel beter voor hem zou zijn geweest.
Maar nu zit ik met Armagnac, 11 jaar oud, springlevend, en wat moet ik straks doen als zijn leverwaardes niet gezakt zijn???? Ik ben ook doodsbenauwd dat een narcose en dikkenaaldbiopt voor Jakkie het einde gaat betekenen. Dan laat ik hem nog liever vrolijk rondhuppelen met zijn foute leverwaardes. Maar Jakkie is niet vergelijkbaar met Pike. Pike had een compleet fout echobeeld. Bij Jakkie was niets te zien op de echo. Dus misschien doet het hem niet zo'n kwaad. Dilemma.
Maar ik begrijp dus heel erg goed wat jij voelt. Maar probeer dat los te laten. Pijnig je er niet mee, je doet toch alles wat in je vermogen ligt om hem te helpen. Als je iemand als Lisette al niet meer kan vertrouwen, wie dan wel. En welke weg je ook kiest, achteraf vraag je je altijd weer af of je het misschien toch niet anders had moeten doen.
:bigarmhug:
Door smulpaap
#3248863
Ik zag net ook dat er idd ook een leverdieet -variant is van Hills

De variant die Amber nu krijgt is een drastische . Wordt o.a ook ingezet na ingreep of verzwakking na ziekte
Het geeft o.a verbetering van de maag -darm-gezondheid
De samenstelling is zeer gemakkelijk verteerbaar en goed voor gevoelige honden
Verder geschikt voor honden met een vet intolerantie
Het gaat (verdere ) eventuele verzwakking tegen

Het was even slikken , maar het werkt . En ook ik zag mijn geest al dwalen . Ik heb dus geen zin in een hond die ev doodziek kan worden
Ik heb de hele film met Milo ook meegemaakt .

Haar waardes zijn nog niet geheel in orde , maar we gaan wel de goede kant weer op
Blijft ze op deze waardes dan is het nog geen ramp en kan ze nog vrolijk rond blijven hobbelen
En dan maar op drab . Het is zoals het is
Het kan bij Amber eenmalig zijn , maar ook net zo goed te maken hebben met haar leeftijd , doorbloedingsstoornissen, belemmering afvoergang etc komen ook nog weleens voor bij het ras
Amber had in Maart een groot bloedonderzoek , licht verhoogde leverwaardes , maar nog niet verontrustend
Augustus een bloedonderzoek , leverwaardes niet verder verhoogd . Maar ook nog steeds niet wat ze zouden moeten zijn
En wat later de pancreas erbij

Dit is de lijst met ingredienten die in de Hill ID (kalkoen ) zit , je kan ze lezen in de li-kolom


Gemiddelde analyse Blikvoer Droogvoer
Bèta-caroteen 0,4 mg/kg 1,5 mg/kg
Calcium 0,26 % 1,04 %
Fosfor 0,19 % 0,73 %
Kalium 0,23 % 0,89 %
Koolhydraten (NFE) 13,4 % 47,7 %
Magnesium 0,03 % 0,08 %
Natrium 0,11 % 0,42 %
Omega-3 vetzuren 0,17 % 0,34 %
Omega-6 vetzuren 0,8 % 3,06 %
Ruw eiwit 6,8 % 23,5 %
Ruw vet 3,7 % 13 %
Ruwe celstof 0,7 % 1,5 %
Taurine 0,05 % 0,1 %
Vitamine A 7500 IU/kg 18000 IU/kg
Vitamine C 18,3 mg/kg 70 mg/kg
Vitamine D 220 IU/kg 900 IU/kg
Vitamine E 157 mg/kg 600 mg/kg
Vocht 73,8 % 8 %
Door tt-tjes
#3248967
Chendo is natuurlijk ook heel erg ziek maar een stuk jonger dan Pike. Maar hij kwam heel moeilijk uit zijn narcose en is een paar dagen doodziek geweest. En nu is het nog niet veel. Hij is echt extreem moe, slaapt alleen maar.


Ik zal eens vergelijken met de trovet. Het vetgehalte is iig lager. Ik weet alleen niet of ik dit ook bij het leverprobleem van Chendo zou kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3248994
smulpaap schreef:Ik zag net ook dat er idd ook een leverdieet -variant is van Hills

De variant die Amber nu krijgt is een drastische . Wordt o.a ook ingezet na ingreep of verzwakking na ziekte
Het geeft o.a verbetering van de maag -darm-gezondheid
De samenstelling is zeer gemakkelijk verteerbaar en goed voor gevoelige honden
Verder geschikt voor honden met een vet intolerantie
Het gaat (verdere ) eventuele verzwakking tegen

Het was even slikken , maar het werkt . En ook ik zag mijn geest al dwalen . Ik heb dus geen zin in een hond die ev doodziek kan worden
Ik heb de hele film met Milo ook meegemaakt .

Haar waardes zijn nog niet geheel in orde , maar we gaan wel de goede kant weer op
Blijft ze op deze waardes dan is het nog geen ramp en kan ze nog vrolijk rond blijven hobbelen
En dan maar op drab . Het is zoals het is
Het kan bij Amber eenmalig zijn , maar ook net zo goed te maken hebben met haar leeftijd , doorbloedingsstoornissen, belemmering afvoergang etc komen ook nog weleens voor bij het ras
Amber had in Maart een groot bloedonderzoek , licht verhoogde leverwaardes , maar nog niet verontrustend
Augustus een bloedonderzoek , leverwaardes niet verder verhoogd . Maar ook nog steeds niet wat ze zouden moeten zijn
En wat later de pancreas erbij
Maar dit is dus geen leverdieet. Het is een dieet voor gastro-intestinale aandoeningen. Dus aandoeningen van het spijsverteringskanaal , maag, darmen of beide. Er zitten nogal wat ingredienten in die in het leverdieet absoluut ontbreken zoals o.a. kippen- en kalkoenmeel, varkenslever, varken :-X .

Dit is het leverdieet van Hills: http://www.medpets.nl/hills+canine+ld/
Door tt-tjes
#3249029
Ik had het al vergeleken maar het is idd anders. Ik hou het voorlopig op trovet. Heb nog voldoende blik staan en brokken in de vriezer.
Heel jammer maar helaas.
Verder ben ik gisteren weer begonnen met hem B12 te spuiten en hij lijkt iets levendiger.
Honden met een lever/alvleesklier probleem kunnen blijkbaar geen b12 opnemen wat dan weer bloedarmoede kan veroorzaken.
Door tt-tjes
#3249124
pike schreef: Maar nu zit ik met Armagnac, 11 jaar oud, springlevend, en wat moet ik straks doen als zijn leverwaardes niet gezakt zijn???? Ik ben ook doodsbenauwd dat een narcose en dikkenaaldbiopt voor Jakkie het einde gaat betekenen. Dan laat ik hem nog liever vrolijk rondhuppelen met zijn foute waardes
:bigarmhug:
weet je Lisette zei tegen me dat je een hond kunt hebben met goede waardes die heel ziek is maar ook met slechte waardes waar je niets aan merkt en die nog jaren mee kunnen.
als er niets op de echo te zien is zou ik al helemaal geen biopt laten doen.
Door smulpaap
#3249202
pike schreef:Maar dit is dus geen leverdieet. Het is een dieet voor gastro-intestinale aandoeningen. Dus aandoeningen van het spijsverteringskanaal , maag, darmen of beide. Er zitten nogal wat ingredienten in die in het leverdieet absoluut ontbreken zoals o.a. kippen- en kalkoenmeel, varkenslever, varken :-X .

Dit is het leverdieet van Hills: http://www.medpets.nl/hills+canine+ld/
De link die jij hebt geplaatst had ik er ook even bij moeten zetten
Ik zat ook te kijken op de site van Hills en zag ook dat er idd een leverdieet is

En idd hetgeen Amber krijgt is anders natuurlijk .
Door Siberienne
#3249250
tt-tjes schreef:Chendo doet het normaal goed op de Trovet, zowel blik als brokken. Maar op dit moment is het niet veel meer dan een hoopje ellende, eigenlijk een beetje als een aantal maanden geleden.
Hij eet, gaat mee naar buiten en als we terugkomen gaat hij meteen in zijn mand liggen of onder de tafel. Ik dacht dat als hij weer een zelf gekookt dieet zou krijgen dat het beter zou worden, maar ik heb hem vanmiddag weer brokken gegeven en daar wijk ik ook niet meer vanaf.
Ik heb zo'n misselijkmakend gevoel dat het van het biopt en de narcose komt. Ze hebben tegen me gezegd dat een biopt het begin van het einde is, en Lisette Overduin zei dat dit absoluut niet waar was, maar het idee laat me niet meer los.

ach wat naar dat die gedachte je zo achtervolgt.

Weet je, ik denk dat de drempel om een biopt te doen best hoog is. Dat bij veel honden een biopt pas gedaan wordt als een proces al heel ver is. En dan krijg je dat het na een biopt snel afgelopen kan zijn. Maar ja, is dat dan door het biopt of door het ziekteproces...

Dus verwijt jezelf nu niks, je doet wat je kan, zorgt goed voor hem en volgt het advies van een ervaren & kundige DA. Dan blijkt je hond een ernstige aandoening te hebben (want dat is het he, een hepatitis met cirrhose). Dat is erg, en leidt altijd tot gedachten "had ik niet dit of had ik niet zus of zo" Maar soms heb je gewoon heel erg pech, heb je je >100% ingezet en gaat het niet goed met je manneke. Dit had je niet kunnen voorkomen of voorzien.

Ik hoop dat hij op de brok nog een beetje opknapt. Knuffel voor jullie allebei.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door