Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lyadeh
#3105963
Wie kan mij vertellen hoe ik kurkuma pasta moet maken ?/

Zie uitleg bij topic ' taai slijm en groene leem'
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3105971
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 64.15.html
Lizzy schreef: Je kunt trouwens ook een soort kant en klare pasta maken van de kurkuma. Ik heb dat net gedaan want men zegt dat de smaak dan minder bitter is en aangezien ik het zelf ook neem, leek me dat wel wat :biggrin2:

Dit is het originele recept:

GOLDEN PASTE - for people and pets
1/2 cup turmeric powder (125 mls)
2 cups water (500 mls)
1/2 cup water extra, if needed (125 mls)
1 1/2 teaspoons ground black pepper (7.5 mls)
70 ml cold pressed Olive or Coconut oil

Place turmeric and water in pan, stirring over gentle heat until you have a thick paste. This should take about 7 - 10 minutes and you may need to add additional water along the way (it seems to depend on the turmeric you have).

Add the pepper and oil at the end of cooking. Stir vigorously to incorporate the oil and allow to cool. Store in sterilised glass jar and refrigerate. (To sterilise jar - place clean glass jar, without lid, on cold oven shelf, turn oven on to medium and heat for 10 minutes. Turn off and pop lid in, leave with jar to cool.)

Should keep for up to four weeks, refrigerated - best used within two.

If your mix is looking too watery, add a little more turmeric and continue cooking a few more minutes. Don't worry too much that it does not look 'perfect' - as long as it is cooked and has the oil and pepper, it will work. If the oil marbles in the jar, it just means it was not stirred enough at the end or the mix is a bit watery, but it will not affect the performance.

Use for Golden Milk, Smoothies, stir into Yoghurt, add to your dinner plate ... your pet's dinner plate or your horse feed ... run wild!

===============

Omdat deze hoeveelheid voor Linga en mijzelf veel te veel is om binnen 2 of 4 weken op te maken, heb ik de helft gemaakt. Daarmee vul je een klein groenten conserven potje met pasta:

- 1/4 cup kurkuma ; dat overeen komt met 60 ml/60 gram.
- 250 ml water (en wat extra’s tijdens het maken van de pasta).
- 3/4 theelepel verse gemalen zwarte peper
- 35 ml extra vergine olijf of kokosolie

En dan het maken van de pasta: doe het water en de kurkuma in een pan. Roer het mengsel op een zacht vuurtje totdat je een dikke pasta krijgt. Dit duurt ongeveer 7 tot 10 minuten. Tijdens dit proces moet je er misschien af en toe wat water bij doen, dat hangt af van je kurkuma.

Voeg de gemalen zwarte peper en de olie toe aan het eind van het kookproces. Roer stevig zodat de olie het opgenomen wordt door het mengsel. Laat het afkoelen. Doe het in een gesteriliseerd potje en zet het in de koekkast.

Je kunt dit 4 weken in de koelkast bewaren maar beter binnen 2 weken gebruiken.

Als je mix te waterig is, doe er gewoon wat meer kurkuma bij en kook het een paar minuten langer. Zit er niet mee als het er niet perfect uit ziet. Zolang het gekookt is, zolang er zwarte peper en olie in zit, werkt het. Geen plantaardige olie gebruiken. Alleen extra vergine olijf of kokosolie. Als het er marmer-achtig uit gaat zien betekent dit dat het mengsel niet goed genoeg geroerd is aan het eind van het proces of dat er teveel water in zit. Maar dit heeft geen effect op de uitwerking.

OK. Ik heb net mijn eerste theelepeltje pasta met tomatensap gedronken en inderdaad, de smaak is veel minder bitter.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3106019
Als je even doorgeeft hoeveel je hond precies weegt kan ik wel voor je uitrekenen hoe je voor enkele dagen pasta kunt klaarmaken.
Door lyadeh
#3106125
Het heeft even geduurd  maar Bas weegt nu 26,5 kilo.
In betere tijden wel een kilo of 10 meer. :(
Gebruikersavatar
Door doranto
#3106183
Bas zou dan iets minder dan 1 gram kurkuma per dag mogen hebben.
Er zijn meerdere manieren om het te maken, maar dit is zoals ik het altijd doe:
Als je alleen voor Bas wilt maken, weeg je voor 7 dagen, 7 gram kurkuma af.
Doe het in een pannetje samen met 50 gram water en een paar drupjes extra vierge olijfolie.
Aan de kook brengen en een paar minuutjes heel zachtjes door laten koken.
Van het vuur halen en als het een beetje afgekoeld is voeg je een gram of 20 extra vierge kokosolie toe (liefst bio).
Dan zet je een bakje (waar je de pasta in kunt bewaren) op de weegschaal en doe je de pasta erin.
De hoeveelheid die je nu hebt deel je door 7, dan weet je precies hoeveel je iedere dag uit het bakje moet halen. De rest bewaar je in de koelkast.

Dit is maar een kleine hoeveelheid om te koken, maar voor nóg meer dagen zou ik het niet klaarmaken, omdat ik denk dat het beter is om het af en toe vers te maken.

Je zou misschien ook gelijk voor jezelf wat klaar kunnen maken als je zelf ook kurkuma neemt. Je kunt dan alle hoeveelheden x3 doen. Van het eindresultaat hou je dan 1/3 deel voor Bas en 2/3 voor jezelf. Je hebt dan allebei voor 7 dagen pasta.
Door lyadeh
#3106313
[quote="Doranto"]
Bas zou dan iets minder dan 1 gram kurkuma per dag mogen hebben.
Er zijn meerdere manieren om het te maken, maar dit is zoals ik het altijd doe:
Als je alleen voor Bas wilt maken, weeg je voor 7 dagen, 7 gram kurkuma af.
Doe het in een pannetje samen met 50 gram water en een paar drupjes extra vierge olijfolie.
Aan de kook brengen en een paar minuutjes heel zachtjes door laten koken.
Van het vuur halen en als het een beetje afgekoeld is voeg je een gram of 20 extra vierge kokosolie toe (liefst bio).
Dan zet je een bakje (waar je de pasta in kunt bewaren) op de weegschaal en doe je de pasta erin.
De hoeveelheid die je nu hebt deel je door 7, dan weet je precies hoeveel je iedere dag uit het bakje moet halen. De rest bewaar je in de koelkast.

Dit is maar een kleine hoeveelheid om te koken, maar voor nóg meer dagen zou ik het niet klaarmaken, omdat ik denk dat het beter is om het af en toe vers te maken.

Je zou misschien ook gelijk voor jezelf wat klaar kunnen maken als je zelf ook kurkuma neemt. Je kunt dan alle hoeveelheden x3 doen. Van het eindresultaat hou je dan 1/3 deel voor Bas en 2/3 voor jezelf. Je hebt dan allebei voor 7 dagen pasta.
[/quote
Dank je wel voor je duidelijke uitleg.Heb geen kokosolie in huis maar ga dat donderdag halen.Ben zeer benieuwd hoe Bas hierop gaat reageren.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3106321
tt-tjes schreef: Hoe reken jij uit hoeveel ze mogen hebben per dag? Mijn jongens wegen ongeveer 11 kilo.
De hoeveelheid is 0,165 gram per 5 kilo lichaamsgewicht.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3106322
Oja, ben vergeten te vermelden dat ik er ook nog wat zwarte peper bij doe. Dan schijnt het beter te werken. Gewoon een paar keer draaien met de pepermolen.
Door tt-tjes
#3106502
Doranto schreef: De hoeveelheid is 0,165 gram per 5 kilo lichaamsgewicht.
Thanks. Dan mogen die van mij dus maar ongeveer 0,4 gram kurkuma per dag. Is dat dan het gewicht van de pasta of alleen de kurkuma?
Ik heb ze dan al die tijd veel te veel gegeven volgens mij.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3106510
tt-tjes schreef: Thanks. Dan mogen die van mij dus maar ongeveer 0,4 gram kurkuma per dag. Is dat dan het gewicht van de pasta of alleen de kurkuma?
Ik heb ze dan al die tijd veel te veel gegeven volgens mij.
Alleen de kurkuma.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3106793
ik heb even zitten rekenen en Scott mag 0,231 gram per dag. Ik heb geen weegschaal waarmee ik dit goed kan afwegen, dus losse poeder lijkt me niet handig...
Nu zag ik bij de Tuinen kurkuma capsules http://www.detuinen.nl/natures-garden-curcuma-400mg.html Deze bevatten 400 mg kurkuma. Zou ik dan 1 capsule over 2 dagen kunnen geven? of eventueel de pasta maken voor 8 dagen (4 capsules)?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3106833
Gebruik je het zelf niet? Anders kun je het gelijk voor jezelf ook maken, dan heb je wat meer en dat is gemakkelijker. Voor een weekje kun je best wel maken hoor, misschien voor wat langer ook nog wel. Verder komt de hoeveelheid niet zo heel precies hoor. Het is maar een richtlijn.
Ikzelf doe altijd voor een dag of 6. Dat kwam bij mij met het gewicht toevallig goed uit. Maar ja, ik maak ook voor mezelf én heb in totaal ongeveer 80 kilo hond rondlopen hier.  ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3106836
Heb geen plannen om het zelf te gebruiken. Scott weegt een tiende van mij, dus dan wordt t nog een puzzel hoeveel ik hem kan geven.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3106844
pluk schreef: Heb geen plannen om het zelf te gebruiken. Scott weegt een tiende van mij, dus dan wordt t nog een puzzel hoeveel ik hem kan geven.
Dan zou ik voor een dag of 10 maken. Kun je wel hele grammen afwegen? Ik zou dan voor 10 dagen 3 gram afwegen. Dan zit je goed genoeg in de richting met de hoeveelheid. Ik zou daar dan een gram of 20 water bij doen (of wat meer, want het verdampt natuurlijk ook nog wat). Een klein beetje zwarte peper erbij en een heel klein scheutje olijfolie. Dat even zachtjes koken en als het wat is afgekoeld, een gram of 10 kokosolie erbij. Dan moet je toch aardig in de richting van een eetbare pasta kunnen komen denk ik.
Dan kieper je alles in een bewaarbakje en weegt tevens hoeveel je nu hebt. Als je dat dan door 10 deelt, heb je precies genoeg om hem 10 dagen lang kurkuma pasta te kunnen geven.  :)
Als je de hoeveelheid graag preciezer aan wilt houden, deel je het eindproduct door 12 of 13, dan wijkt het nog minder af.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 01 mei 2015, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door