Manonn schreef:
Goedeavond allemaal,
vriendin van mij heeft een Boerboel met een tussenteen ontsteking, tussen zijn tenen is het vaak open en het bloed vaak.
Hier heeft haar hond al een geruime tijd last van en wij zijn eigenlijk ten einde raad, want ze heeft echt al van alle geprobeerd en gekregen van haar dierenarts.
Op dit moment krijgt haar hond clindamycine. Haar hond eet brokken, maar ze wilt graag overstappen naar vers vlees.
Nu is haar vraag, is iemand bekend met een tussenteen ontsteking? Zijn er ook natuurlijke middelen waarmee deze ontsteking opgelost kan worden?

Je hebt hier foto's geplaatst he? Ik kan ze helaas niet zien. En ik zou ze wel graag willen zien.
Want nu vraag ik me af hoe ze eruit zien? Zijn het bulten gevuld met pus? Zijn het een soort eczeem-achtige plekken? Likt hij er veel aan?
Dit is wel een probleem dat past bij het ras. En wat de dierenarts tot nu toe kennelijk heeft gedaan is het symptoom bestrijden. Maar daarmee is de oorzaak nog niet achterhaalt. En dat is nou weer vervelend....
Meestal worden dit soort dingen veroorzaakt door een combinatie van dingen. De vorm van de poten (en dat is natuurlijk erfelijk) in combinatie met een voedselallergie of een omgevingsallergie. Een voedselallergie is het makkelijkst uit de sluiten door een eliminatie dieet (en daarom schrijven dierenartsen zo graag een hypo-allergene brok voor) maar voedsel-allergieen zijn niet echt veel voorkomend. Het kan ook een combinatie zijn van voedselallergie en omgevingsallergie. En bij een omgevingsallergie moet je denken aan een allergie voor grassen, pollen, mijten (huisstof of voorraadmijt bijvoorbeeld), etc.
En feit blijft dat onnatuurlijke belastende voeding (lees brok) de boel niet beter maakt. Maar, het is ook niet gezegd dat de problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen op verse voeding. Was het maar zo. Maarrrr, het kan natuurlijk wel. Stel de hond is allergisch voor granen of krijgt door teveel koolhydraat (in brok) gisten op zijn huid: dan verdwijnen de problemen op een graanvrij vers rauw voer de problemen wel als sneeuw voor de zon. En stel hij is allergisch voor voorraadmijten, dan kunnen de problemen ook zomaar verdwijnen aangezien brok stijf staat van deze mijt en verse rauwe voeding niet.
Maar stel hij is allergisch voor huisstofmijt, dan kun je hem 10 keer op verse voeding zetten: dat gaat het probleem niet oplossen.
Het is jammer dat jullie geen idee hebben wat de problemen zijn. Maar mijn aanpak zou de volgende zijn:
1)De hond over zetten op rauwe verse voeding. Dat is de beste basis voor een goede gezondheid.
2)Als de hond op vers staat en het gaat goed, een kuur doen om hem te ontgiften.
3)Geen fruit aan de hond geven en ook geen troep in de vorm van snacks uit de dierenwinkel geven.
4)De hond heeft antibiotica gekregen en zijn darmflora werkt niet optimaal. Ik zou de hond langdurig op probiotica zetten. Solgar Advanced 40+ Acidophilus vind ik echt heel goed spul.
Als dat de problemen niet oplost, zou ik zelf meerdere keren per dag de poten gaan inspuiten (plantenspuit) met een oplossing van groene thee en biologische appelazijn (50:50). Dit helpt heel goed tegen gisten, schimmels en verhoogd plaatselijk de weerstand. Op zich kan ze dit natuurlijk sowieso gaan doen, alleen: als je van alles tegelijkertijd inzet en de problemen verdwijnen: weet je nooit waar dat aan gelegen heeft. Dus dat is een nadeel.
Mocht dit nou allemaal geen soelaas gaan bieden (en laten we hopen dat de hond met bovenstaande maatregelen gewoon geneest/opknapt), dan zou ik een eliminatie dieet gaan doen. En daarvoor moet ze een rauw vers diersoort nemen die de hond nog nooit eerder gegeten heeft. Dus het lijkt me in deze raadzaam om 1 diersoort achter de hand te houden, bijvoorbeeld eend, en dat nu niet te gaan voeren. De hond mag dan 6 tot 9 weken niets anders eten dan dit ene diersoort. Geen tussendoortjes, niks.
Als het probleem niet in de voeding zit, dan bestaat dus altijd de mogelijkheid dat de problemen worden veroorzaakt door iets van buitenaf. Kun je me zeggen of de hond het hele jaar door kampt met deze problemen. Of alleen in specifieke jaargetijden? Als het het hele jaar door is, dan zijn pollen wel onwaarschijnlijker dan bijvoorbeeld een allergie voor huisstofmijt. Hoe dan ook, het wassen en spoelen en inspuiten van de poten met bovenstaande oplossing (na elke wandeling poten wassen in geval van mogelijke allergie voor pollen en anders gewoon 2 keer per dag de poten wassen eventueel met een anti allergische shampoo als Allermyl) kan in die gevallen zeker een oplossing bieden.
Er bestaat ook een kans dat de hond dit probleem van tijd tot tijd terug krijgt. Ik zou dit zelf toch zoveel mogelijk natuurlijk proberen te behandelen met dingen als Echinacea Extra Forte druppels van Bloem (weerstandsverhogend, ontstekingsremmend), zilverwater. Dit moet lokaal gebruikt worden en kan daarnaast ook inwendig gebruikt worden. Verder zou ik extra vitamines en mineralen (bijvoorbeeld van Puur) geven om de weerstand ook van binnenuit op te peppen.
Ze zou ook naar een holistisch dierenarts kunnen gaan.