Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2968561
Hoe normaal is het dat Nelson al drie maanden zwaar in de rui is?
Je aait hem en de haren hangen aan je handen. Als hij zich krabt zie je ze vallen, je ziet elke plak waar hij gelegen heeft en ik moet twee keer per dag stofzuigen/vegen om de vloer een beetje toonbaar te houden. Hij heeft ook wat schilfertjes, maar niet veel.
Hij is nu zeven maanden.
Laatst gewijzigd door Hope op do 21 feb 2019, 20:57, 20 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2968826
Op zich vrij normaal, hij moet toch een keer zn pupvacht kwijt en zn grote hondenvacht krijgen, maar de hoeveelheden zijn wisselend. Flow verhaarde op een gegeven moment ook stevig, maar niet zoals jij het beschrijft. :) k zou zelf extra theelepeltje kokosvet en gedroogd zeewier inzetten, niet te vaak meer borstelen, en als het kan veel laten zwemmen.

Zomaar een hersenspinsel: Kan het soms zijn dat Nelson nu overmatig verhaart door stress, door dat gedoe met Duuk erbij nu? Of dat dat de trigger is om nu extra los te laten?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2968847
Els&Flow schreef: Op zich vrij normaal, hij moet toch een keer zn pupvacht kwijt en zn grote hondenvacht krijgen, maar de hoeveelheden zijn wisselend. Flow verhaarde op een gegeven moment ook stevig, maar niet zoals jij het beschrijft. :) k zou zelf extra theelepeltje kokosvet en gedroogd zeewier inzetten, niet te vaak meer borstelen, en als het kan veel laten zwemmen.

Zomaar een hersenspinsel: Kan het soms zijn dat Nelson nu overmatig verhaart door stress, door dat gedoe met Duuk erbij nu? Of dat dat de trigger is om nu extra los te laten?
Ik weet het niet, ik denk er aan om met hem naar Tannetje te rijden. Hij heeft ook weer veel jeuk, krabt en bijt zich veel.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2969406
Al een tijd is Nelson vreselijk aan het verharen. Maar sinds een dag of drie krijgt hij ook steeds meer jeuk.
Zijn oksels voelen klam en warm, 1 oksel is kapot. Het begon gisteren met twee rode plekjes met een korstje erop, vandaag is het erger. De hele oksel is nu rood en er zijn ook meer plekken kapot.
Het voelt nog altijd klam en erg warm. De huid is rood.

Ook de huid in de liezen is erg rood. Hij heeft ook in zijn liezen veel jeuk. Hij krabt en bijt zich veel.
Zijn staart lijkt ook veel te jeuken, hij rent soms rondjes en als hij hem te pakken krijgt bijt hij behoorlijk in zijn eigen staart.
Hij hijgt veel en is erg onrustig. Ik ben altijd een beetje huiverig om met dit soort dingen naar een reguliere da te gaan, want ik pak het veel liever aan bij de oorzaak en niet zozeer bij het gevolg.

Heeft iemand enig idee wat dit is of wat ik kan doen? Kan het voedsel gerelateerd zijn, of kan het ook zijn van het vele gif (entingen, iets tegen vlooien, ontworming) kan zijn en kan ik beter (met begeleiding!) gaan ontgiften of zo?

Lastig. Ik vind jeuk altijd zo iets moeilijks om aan te pakken.  :(

Zo was het gisteren:
Afbeelding

Zo was het vanmorgen:
Afbeelding

Zoals je ziet is de plek ook kaal. Ik heb rondom wel wat haren weggeknipt zodat er meer lucht bij kan en ik het beter kan zien.
Door Lizzy
#2969433
Ik weet nou niet meer in wiens topic ik dit pasgeleden schreef..... Enniewees, honden onder de 6 maanden met jeuk: in de regel is dat geen atopische dermatitis, daar is de hond nog te jong voor. Hoewel het wel kan hoor. Maar dat komt eigenlijk hoogst zelden voor. Het wordt eerder veroorzaakt door dingen als: slecht water waar in gezwommen is, bacterieen of schimmels of gisten of mijten (dat is vast te stellen dmv biopten/afkrabsels) en ook voedsel kan een oorzaak zijn. Overigens kan het zeker ook een overbelast immuunsysteem zijn. De pest is met pups/jonge honden, die zijn volop hun immuunsysteem aan het ontwikkelen en wij bombarderen hen met allerlei zooi dat het opbouwen van een goed immuunsysteem verhinderd. Ik denk dan aan vaccinatie en allerlei vormen van gif. En, stress kan ook nog eens een rol spelen. Al dan niet in combinatie met andere factoren. Ik heb natuurlijk ook je topic in de bar gelezen met je logeetje Duuk. Ik weet niet, maar het zou zo maar kunnen zijn dat jouw Nelson opvlammende problemen heeft door stress... Wat in theorie zelfs mogelijk kan zijn is dat zijn vorige episode van problemen niet door die mieren werd veroorzaakt.....

Hoe vind je dat hij ruikt? Lijkt een rare vraag maar kan een belangrijke indicatie zijn voor dingen.

Wat geef je hem te eten?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2969456
Lizzy schreef: Ik weet nou niet meer in wiens topic ik dit pasgeleden schreef..... Enniewees, honden onder de 6 maanden met jeuk: in de regel is dat geen atopische dermatitis, daar is de hond nog te jong voor. Hoewel het wel kan hoor. Maar dat komt eigenlijk hoogst zelden voor. Het wordt eerder veroorzaakt door dingen als: slecht water waar in gezwommen is, bacterieen of schimmels of gisten of mijten (dat is vast te stellen dmv biopten/afkrabsels) en ook voedsel kan een oorzaak zijn. Overigens kan het zeker ook een overbelast immuunsysteem zijn. De pest is met pups/jonge honden, die zijn volop hun immuunsysteem aan het ontwikkelen en wij bombarderen hen met allerlei zooi dat het opbouwen van een goed immuunsysteem verhinderd. Ik denk dan aan vaccinatie en allerlei vormen van gif. En, stress kan ook nog eens een rol spelen. Al dan niet in combinatie met andere factoren. Ik heb natuurlijk ook je topic in de bar gelezen met je logeetje Duuk. Ik weet niet, maar het zou zo maar kunnen zijn dat jouw Nelson opvlammende problemen heeft door stress... Wat in theorie zelfs mogelijk kan zijn is dat zijn vorige episode van problemen niet door die mieren werd veroorzaakt.....

Hoe vind je dat hij ruikt? Lijkt een rare vraag maar kan een belangrijke indicatie zijn voor dingen.

Wat geef je hem te eten?
Nelson is nu ruim 7 maanden.
Dit is zijn menu:
Maandag: orgaanmix, paardenvlees, kippenrug
Dinsdag: orgaanmix, runderhachee, eendkarkas
Woensdag: orgaanmix, kalkoenspiervlees, kwartelkarkas
Donderdag: pens, paardenvlees, parelhoenkarkas
Vrijdag: orgaanmix, runderhachee, konijnkarkas met voorpoten
Zaterdag: orgaanmix, kalkoenspiervlees, kippennekken
Zondag: pens, bosduif, kwartels of haanjes, maar net wat ik van de buren krijg.
Extra: 2 x per week een rauw ei met schil, 1 x sardientje, 1 keer stukje zalmlijf.
Trainingssnacks: gedroogd spiervlees.
Groentenmix: andijvie, courgette, witlof, spinazie, worteltjes.
Orgaanmix: lamslever, lamsnier, kalkoenhart

Hij ruikt een tikkie muf, maar niet zoals brokkenhond Duuk.
De jeuk lijkt hetzelfde als toen met de mieren. De mieren zijn 100% zeker het huis uit.
Hij heeft afgelopen weken niet in het water gezeten. Ik borstel hem niet, alleen met de waterblazer even doorblazen zodat het zand eruit is als hij mee het bos in is geweest.
Door Lizzy
#2969510
Hope schreef: Nelson is nu ruim 7 maanden.
OK, in dat geval mag je ook atopische dermatitis niet helemaal uitsluiten. Want tel bij zijn leeftijd op dat Labrador Retrievers een wat grotere (erfelijke) aanleg hebben voor atopie.... Meer over atopische dermatitis : http://www.allergie-bij-honden.nl/atopi ... sallergie/. Nu moet je niet gelijk het ergste denken hoor. Want dit roep ik wel als eerste maar het is helemaaaaaaal niet gezegd dat Nelson dit heeft!
Dit is zijn menu:
Maandag: orgaanmix, paardenvlees, kippenrug
Dinsdag: orgaanmix, runderhachee, eendkarkas
Woensdag: orgaanmix, kalkoenspiervlees, kwartelkarkas
Donderdag: pens, paardenvlees, parelhoenkarkas
Vrijdag: orgaanmix, runderhachee, konijnkarkas met voorpoten
Zaterdag: orgaanmix, kalkoenspiervlees, kippennekken
Zondag: pens, bosduif, kwartels of haanjes, maar net wat ik van de buren krijg.
Extra: 2 x per week een rauw ei met schil, 1 x sardientje, 1 keer stukje zalmlijf.
Trainingssnacks: gedroogd spiervlees.
Groentenmix: andijvie, courgette, witlof, spinazie, worteltjes.
Orgaanmix: lamslever, lamsnier, kalkoenhart
Is de jeuk alle dagen even erg?
Op zich ziet je menu er prima uit! Mooi afwisselend ook! Maar goed, het is natuurlijk mogelijk dat Nelson net overgevoelig of allergisch is voor paardenvlees (ik zeg maar wat), dan kan hij natuurlijk daar jeuk van krijgen. Voedselallergie is redelijk makkelijk uit te sluiten door hem op een eliminatie dieet te zetten. Dat is ook waarom de dierenartsen er vrij snel voor kiezen om dat als eerste stap te nemen, uitsluiten voedselallergie (moet je wel weten dat een echte voedselallergie helemaal niet dramatisch vaak voor komt bij honden...).
Hij ruikt een tikkie muf, maar niet zoals brokkenhond Duuk.
Dat zou kunnen wijzen op de aanwezigheid van gisten op de huid. Je zou dat door de dierenarts kunnen laten controleren. Geef je je hond visolie? Als je dat niet geeft, is het misschien een goed idee om dat wel te gaan geven. Ik hoor veel goeie dingen over Krill olie tegenwoordig. Ik heb echt geen idee hoe milieu vriendelijk dit is (en daar heb ik wel een beetje wat twijfels over) maar je zou kunnen kijken of het toedienen van extra omega 3 vetzuren werkt.

Geef je wel visolie, ik weet niet welke je geeft maar soms hoor je ook wel eens dat honden daar juist jeuk van krijgen dus als je het wel geeft, zou ik of switchen naar krill olie of stoppen.
De jeuk lijkt hetzelfde als toen met de mieren. De mieren zijn 100% zeker het huis uit.
Ja, ik twijfelde daar ook eigenlijk niet aan hoor, dat je die echt het huis wel uit hebt gekregen.
Hij heeft afgelopen weken niet in het water gezeten. Ik borstel hem niet, alleen met de waterblazer even doorblazen zodat het zand eruit is als hij mee het bos in is geweest.
OK, prima. Dat doe je goed.

Maar, stress..., je gaat er niet op in...? Zou het dat kunnen zijn? Als de jeuk acceptabel is, dan zou ik zelf eerst nog wat andere dingen proberen en wachten tot Duuk weer weg is voor ik naar een dierenarts zou rennen....

Wat je nog zou kunnen proberen is om Nelson in te sprayen met een oplossing van lauw water en biologische appelazijn. Dit werkt niet bij alle honden maar het werkt bij sommige honden erg goed. Je neemt 50% water en 50% appelazijn en het makkelijkst doe je dit in een plantenspuitje en spuit je hem daar 1 a 2 keer per dag mee in. Lekker in masseren en op laten drogen (of droogblazen). Appelazijn werkt goed bij jeuk en geeft gisten minder kans. Dus dat zou van 2 kanten kunnen werken (mocht Nelson wat meer huidgisten hebben dan gewenst). Appelazijn werkt ook lichtjes bacterie-dodend. Dat komt, de meeste bacterieen haten een zure omgeving.

Ik moet zeggen dat ik zelf liever bij een holistisch dierenarts langs zou gaan dan bij een gewone. Ik vind de gemiddelde gewone dierenarts op gebied van huidproblemen/jeuk eigenlijk niet ijzersterk.... (uitzonderingen daargelaten). Ze staan rete snel klaar met prednison. En dat mag Nelson echt niet hebben hoor, dat belemmert hem in alles qua groei!

En verder staan ze eigenlijk direct klaar met een hypoallergeen brokkie. Om een voedselallergie uit te sluiten. Nou is dat geen probleem en misschien zelfs wel een goed idee (uit te sluiten dat het aan de voeding ligt), maar daar hoef je dus niet persee een hypoallergeen brokje voor te geven, dat kun je ook zelf. Je geeft dan een diersoort dat Nelson nog nooit eerder gegeten heeft. In jouw geval zal dat helemaal niet zo heel simpel zijn, omdat je al zoveel diersoorten geeft... Maar goed, je zult er dan 1 moeten vinden en dit 6 tot 9 weken aan hem moeten geven. En dan alleen dat, niks anders. Als de problemen verdwijnen, zou je aan kunnen nemen dat de problemen worden veroorzaakt door iets in de voeding. Wat mij brengt op het volgende. Ik ken jouw situatie helemaal niet (ik volg de bar ook te weinig) maar ik weet dat jij paarden hebt. Ik vroeg me af, heb jij zelf geen last van jeuk? Want hooimijt zou een mogelijkheid kunnen zijn. Wat ik me verder af vroeg of Nelson de gelegenheid heeft om wel eens mee te snacken van het paardenvoer? Als dat het geval is, zou ik er rigoureus voor zorgen dat hij dat niet meer binnen krijgt.

Wat sommige dierenarts doen (en dat vind ik wel nuttig maar de meeste doen dit dus niet als 1ste of 2de zet) is testen op mijten, bacteriën, schimmels en gisten. Alleen is de reguliere behandeling om daar dan weer vanaf te komen niet mijn ding.... Zouden er al bacteriën zitten of huidgisten, zou ik dat zelf ook liever alternatief laten behandelen maar goed, wie ben ik (ik schrijf het omdat ik weet dat jij niet terug deinst van een holistische/natuurlijke behandeling). Soms kun je niet anders hoor, dan een langdurige AB kuur in zetten om van specifieke bacterieen af te komen. Maar mijn eerste en tweede en derde keus zou het niet zijn, omdat je hiermee toch vaak van de regen in de drup raakt. Nou, als daar allemaal niks uit komt, is vaak hun volgende stap om je een allergie-test te laten doen. Huid en/of bloedtest. Verklap ik je alvast dat je daar nu gewoon niet in moet trappen, dat is geld wegknikkeren. Honden onder de anderhalf jaar vallen helemaal niet goed te testen..... Dus als je daar al voor wilt gaan, wacht tot hij anderhalf is en laat zo'n test direct uitvoeren door Dr. Vroom (Oisterwijk).

Dus nou, resume: ik zou zelf eerst grondig voor mijzelf beoordelen hoe erg de jeuk is bij Nelson. Kijk, als je het een cijfer 9 zou geven, moet je gewoon naar de dierenarts. Want dan lijdt zijn leven eronder. Maar is het een 4, zou ik dus zelf wachten en zelf aan de slag gaan. Met appelazijn, met krill olie en eventueel zelf een eliminatie dieet gaan doen en wachten tot een paar weken na het vertrek van Duuk. Doe ook weer niet teveel dingen tegelijkertijd want als de jeuk verdwijnt, weet je niet wat daar voor heeft gezorgd. En houd een dagboekje bij.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2969590
Stress, owja, ik vergeet altijd wel ergens op in te gaan.

Ik sluit niks uit, maar het is hier tussen de twee wel rustig nu. Of Nelson dat ook echt zo ervaart is natuurlijk moeilijk te zeggen maar in huis is hij ontspannen.

Op schaal 1 t/m 10 van jeuk, in vergelijking met Hope die ik echt een 10+ gaf, geef ik Nelson toch wel een 6,5. Hij is er veel mee bezig, ook bijvoorbeeld tijdens wandelen of spelen en ook wordt hij er regelmatig wakker van.
Paardenvoer krijgt hij niet. Hij gaat niet mee naar stal met voeren en ik veeg eerst de vloer voor ik hem binnen laat. Vooral ook omdat hij anders niet alleen brokjes eet, maar ook zaagsel en mest. De mesthoop is afgesloten, dus ook daar kan hij niet bij.

Wat is nu de meest handige volgorde?
13 augustus is Duuk weg. Ik kan er mee naar mijn reguliere dierenarts. Die heeft alleen maar kvv in de praktijk liggen dus voor dieetvoer ben ik daar niet bang en ik ben er zelf bij voor er medicatie gegeven wordt. Ik kan natuurlijk gewoon zeggen dat ik een test wil op mijten etc. en verder niks.
Dan zou ik, aan de hand van die uitslag, een plan van aanpak kunnen maken. Manlief wil met plezier mee naar Otterloo, maar misschien is het beter om dat te doen met een huiduitslag en zonder logee?
Door Lizzy
#2969730
Overigens, ik zou dus geen krillolie kiezen als omega 3 leverancier: http://www.naturalnews.com/025748_krill ... sting.html en http://www.biotivia.nl/omega3/krill-oil ... ncies.html en http://blog.pasioingredients.com/index. ... oorgeprikt en zo zijn er nog legio te vinden. Krillolie is voor mij echt meer dan een dikke vette no no. 

En nou kan ik ernaast zitten maar volgens mij heb ik wel wat aanwijzingen gegeven over welke volgorde je kunt nemen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 05 aug 2014, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2969771
Lizzy schreef: Overigens, ik zou dus geen krillolie kiezen als omega 3 leverancier: http://www.naturalnews.com/025748_krill ... sting.html en http://www.biotivia.nl/omega3/krill-oil ... ncies.html en http://blog.pasioingredients.com/index. ... oorgeprikt en zo zijn er nog legio te vinden. Krillolie is voor mij echt meer dan een dikke vette no no. 

En nou kan ik ernaast zitten maar volgens mij heb ik wel wat aanwijzingen gegeven over welke volgorde je kunt nemen?
Oke, krillolie gaan we niet doen.  :-X
Door Hanny
#2969774
Ik ben zo simpel dat ik denk, dat je een jonge hond helemaal geen supplementen hoeft te geven.
Een net samengesteld menu en dat is het.
Ik zou die vochtig warme plekken een paar keer per dag inpoederen met groene leem, witte leem, of diatom aarde.
Thee van brandnetel maken of gedroogde brandnetel even inweken en toevoegen, dat is makkelijker.
Een theelepeltje chlorella over zijn voer, zou ik zeker doen.
Groene leem voor 14 dagen kan ook, maar misschien is hij daar nog wat jong voor.
Ik lees, dat dat wat heftig werkt, maar zo iets hebben we hier nog niet  ervaren. Het zou dus kunnen dat het wat te sterk is.

Wat ik belangrijk vind in zo'n situatie, is mezelf tot de orde te roepen, niet meer aandacht dan strikt nodig is, anders wordt het zo'n, kijk eens ik krab, help je me" toestand.

Als je naar Otterlo zou willen gaan, dan is daar de juiste plaats om advies te vragen over wel, of niet eerst een test uitslag.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Hope
#2969809
Hanny schreef: Ik ben zo simpel dat ik denk, dat je een jonge hond helemaal geen supplementen hoeft te geven.
Een net samengesteld menu en dat is het.
Ik zou die vochtig warme plekken een paar keer per dag inpoederen met groene leem, witte leem, of diatom aarde.
Thee van brandnetel maken of gedroogde brandnetel even inweken en toevoegen, dat is makkelijker.
Een theelepeltje chlorella over zijn voer, zou ik zeker doen.
Groene leem voor 14 dagen kan ook, maar misschien is hij daar nog wat jong voor.
Ik lees, dat dat wat heftig werkt, maar zo iets hebben we hier nog niet  ervaren. Het zou dus kunnen dat het wat te sterk is.

Wat ik belangrijk vind in zo'n situatie, is mezelf tot de orde te roepen, niet meer aandacht dan strikt nodig is, anders wordt het zo'n, kijk eens ik krab, help je me" toestand.

Als je naar Otterlo zou willen gaan, dan is daar de juiste plaats om advies te vragen over wel, of niet eerst een test uitslag.

Hanny
Ik ben ook helemaal geen supplementen mens. Maar soms moet je iets, en wanneer is het daar tijd voor.
We laten hem gewoon doen hoor, als hij krabt. We maken er inderdaad geen toestand van, maar ik zie het wel degelijk en wil het niet zo laten doorgaan, maar toch bedankt voor je tip. Ik zal gewoon eens bellen met Tannetje, wat nu het handigste is.
Door Hanny
#2969863
Ik weet niet wanneer het tijd is om iets toe te voegen aan supplementen, vandaar dat ik dat vrijwel niets doe.
In het geval van Nelson, had ik wel iets geprobeerd om de jeuk wat te laten verminderen..
Wat heb je nu geprobeerd en langer dan een dagje?
Ik ben al wat ouder en dan heb je toch meer ervaring en rust om iets te proberen.
Niet zo veel angst, dat ik iets verkeerd zal doen.
Ik zorgde wel, dat Nelson 's nachts gewoon kon slapen en eerlijk gezegd geloof ik niet, dat je  nachts geroepen wordt door je hond, maar dat er gewoon onrust heerst, waardoor Nelson overprikkeld raakt en dan gaat blaffen. Is een andere benadering van het blaffen.
Een keertje is er wel weer rust in huis en dan de kriebels nog onder controle en het is weer in orde.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Hope
#2969880
Hanny schreef: Ik weet niet wanneer het tijd is om iets toe te voegen aan supplementen, vandaar dat ik dat vrijwel niets doe.
In het geval van Nelson, had ik wel iets geprobeerd om de jeuk wat te laten verminderen..
Wat heb je nu geprobeerd en langer dan een dagje?
Ik ben al wat ouder en dan heb je toch meer ervaring en rust om iets te proberen.
Niet zo veel angst, dat ik iets verkeerd zal doen.
Ik zorgde wel, dat Nelson 's nachts gewoon kon slapen en eerlijk gezegd geloof ik niet, dat je  nachts geroepen wordt door je hond, maar dat er gewoon onrust heerst, waardoor Nelson overprikkeld raakt en dan gaat blaffen. Is een andere benadering van het blaffen.
Een keertje is er wel weer rust in huis en dan de kriebels nog onder controle en het is weer in orde.

Hanny
Tja wat ik geprobeerd heb.
Geen graan meer (hij kreeg af en toe dierenwinkel koekjes als trainingssnoepjes)
Niet meer zwemmen
Elke dag met de waterblazer met koude lucht en niet te hard het zand uit de vacht blazen.
Wassen met zilverteershampo.

Mijn plan was om morgen de holistisch arts te bellen en daarmee te overleggen en een afspraak te maken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door