Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2587416
Heb meer een vraagje over gedrag, weet niet waar ik dit kan posten?

Twee weken geleden was mijn broer bij mij met zijn hond, Bagoes duitse herder reu van 10 maanden.
In het begin ging het goed samen met Djinty, ze was wat snauwerig maar op zich ging het goed.

Na een uurtje plaste Bagoes in huis. We dachten dat hij naar buiten moest dus even uitgelaten.
Na de wandeling ging het plassen gewoon door, door het hele huis.
Djinty gedroeg zich of ze onwijs op haar donder had gehad, staart tussen haar benen, oren plat en kop omlaag.
Ze is de hele avond niet meer in zijn buurt geweest, ze ontliep hem de hele tijd!

Weet iemand hoe we dit gedrag moeten uitleggen? Is het dominantie? En is de hond daar niet veel te jong voor?
Door sella
#2587610
Markeren, als in zeggen mijn teef, en last van zijn hormonen. Ook is het natuurlijk een puber met zijn 10 maanden. Mijn reuen hebben dit nog nooit geflikt, maar die mogen dan ook bij een ander, ook familie niet los rond lopen als ik ze niet vertrouw. En 1 keer is nog onder een ongelukje te schalen, maar doorgaan, dan had mijn hond met de riem aan mijn stoel vast gezeten. Dan vindt ik mijn hond niet te vertrouwen. Onderschat trouwens niet hoeveel een ongecastreerde reu nog aan vlag urine in zijn blaas op vooraad kan hebben ;) Dat in huis plassen heeft dus niets met nodig moeten te maken, en is ook geen teken van een blaas ontsteking. Vanuit zijn oogpunt gezien een logische aktie, ze is waarschijnlijk of net loops geweest, of is in de aanloop tot weer loops moeten worden, dan zijn de kerels altijd wat sneller hotel de botel.

Dit is géén dominantie.
Door mysmoothcollies
#2587888
Zijn ze eerst samen uit geweest? Dus voor dat de reu bij jou het huis in ging? Ik zou veel meer duidelijkheid scheppen voor beide honden.
Eerst samen uit op liefst voor beide onbekend terrein en dan bij thuiskomst de reu als laatste het huis binnen, zodat (hopelijk) duidelijker word dat dit niet zijn terrein is. En verder zelf rustig blijven en niet boos worden ofzo. Indien dit niet werkt zou ik de reu apart zetten. Dit werkt erg veel stress in de hand bij jou hond zo en het is wel haar huis/veiligheid.....
Door Mevroi Kruim
#2588360
Is idd van dat typische pubergedrag, te pas en te onpas markeren vooral in spannende situaties. Heeft helemaal niks met dominantie te maken. Het verhaal dat de 'dominante' reu altijd als laatste overal plast en als enige 'mag' markeren is absolute onzin. Bij honden werkt dat absoluut niet zo.

Spanning, hormonen en gepuber dus. Niet straffen, de hond kan er in feite niks aan doen, hij wordt door zijn hormonen en de stress gestuurd, er is geen sprake van een weloverwogen handeling. Gewoon voorkomen. Dus hond goed uitlaten, aangelijnd houden en heel goed in de gaten houden zodat je elke aanzet tot poot optillen direct kunt ombuigen. De meeste reuen leren naarmate ze volwassen en stabiel worden dat dat gepies overal niet aan de orde is. Je helpt hem dus het beste door te zorgen dat hij stabiel en rustig wordt, doordat jij rustig en duidelijk bent en niet gaat corrigeren voor dingen waar hij niks aan kan doen en niks van snapt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door