Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2552185
Flat schreef: ja heel veel twijfels en ik weet niet waarom :-[
dat probeer ik achter te komen door deze topic

als ik haar los in het bos zou laten kan ik haar van de weg gaan plukken, ze loopt en ze loopt!!
Omdat het een zwaar besluit is...

Als ik in Tessa haar ogen keek was het leeg, Tessa was al lang weg en dat was denk ik het teken...
Als je in Tika haar ogen kijkt...wat zie je dan?
Door eelke
#2552189
Flat schreef: voor mij was het bij Mientje heel duidelijk
(voor de mensen die niet weten van Mientje...ze was 19 en eigelijk het zelfde verhaal als Tika nu)
wel met 1 verschiel, Mientje ging zich zelf bevuilen, en toen was het voor mij duidelijk


Dory, als ik het begrijp is volgens het lijst
8 punten nodig om een beslissing te nemen( cru gezegd hoor)

bij het plassen in huis heb we al 8 punten

is het niet erg hard om een hond in te laten slapen vanwegen het plassen in huis?


wat is me afvraag.... ik weet echt niet of Tika " in huis plats"

laten we het zo zeggen
snachts bv, ze krabbeld op de duer, maar als ik bewust ben er van dan is het eigelijk al gebeurd.

maar ze kan ook krabbelen door niks, gewoon, dan loop ik buiten en ze doet niks
Het plassen in huis is geen 8 punten, maar 3 punten. 8 punten is plassen en poepen op zichzelf.
Het lijkt me ook erg moeilijk inderdaad....in hoeverre heeft zo'n hondje er zelf last van....  :-\ maar hard is het sowieso niet vind ik, het beestje heeft het goed gehad. Iemand zei eens liever 3 dagen te vroeg dan 1 dag te laat, ik kan me daar wel in vinden. Maar jullie zijn de enige die deze beslissing kunnen maken... sterkte!
Door Do
#2552225
Plassen en poepen in de mand of zo doet ze niet

Als ik in de ogen kijk: geen leegte maar vraag tekens
Door millyckk
#2552254
Flat schreef: Plassen en poepen in de mand of zo doet ze niet

Als ik in de ogen kijk: geen leegte maar vraag tekens
Kan je ook niet raden Do, dat kan alleen jijzelf, maar voor mij zou gelden dat als ik alleen vraagtekens in haar ogen zou zien, het voor mij genoeg zou zijn. Ze begrijpt a.h.w. zelf niet meer dat ze bestaat :(  Verwarring en de weg kwijt zijn, zou voor mij de grens zijn.

Maar nogmaals, zoals hiereerder gezegd:dat kan alleen jij bepalen :-\
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2552257
Ja Flat je hond is in een andere wereld dan jij graag zou hebben, is het een wereld waarin zij het slecht heeft? ik kan daar niet over oordelen, zo te lezen niet, je gaat het meten naar je eigen gevoelens. Duidelijker om de eind beslissing te nemen is het als ze lichamelijk ziek is, nu mankeert ze mn geestelijk wat, en ik denk zelf dat je dan de beslissing neemt vanuit je eigen gevoel, je wilt niet meer dat je wakker word gemaakt, je wilt dat ze niet meer zo onrustig is, je wilt niet meer plas ed ruimen.
Is zij ongelukkig? Moeilijk. Zoals een ander al schreef bij mensen die dement beginnen te raken die hebben er last van, als ze weg zijn is het voor de gezinsleden het moeilijkst en ik denk dat dit ook bij jou hond is. Ik denk dat op het moment dat het genoeg is dat je dat zeker voor jezelf weet, wij kunnen zeggen het is genoeg, maar jij moet er vrede mee hebben.
Ik zit in een vergelijkbare situatie met mijn kat, ja je schuift je lat verder weg, misschien heb je ooit wel gezegd als ze in huis gaat plassen is het einde, na de 1e plas die je ruimt mopper je en denkt ach het is 1 keer, een ongelukje, na de 10 plas is het ach als dat het ergste is, en zo schuif je op.
Als je het hebt met mensen die tika als gezonde hond hebben gekend en haar nu meemaken, wat is hun mening? Zeggen zij dat je haar moet laten gaan? En dan nog he, zij kunnen dan wel vinden klaar, maar het is en blijft jouw keus. De 1 laat zijn hond eerder inslapen dan de andere, en ik denk dat we met velen zijn die bang zijn te ver te gaan, had je idd niet eerder de knoop door moeten hakken, niemand kan het je zeggen, was het maar zo.
Vertrouw op je eigen gevoel  ;)
Door henneke
#2552259
Do maak eens een paar dagen achter elkaar een filmpje van een paar minuten en kijk die terug , ik merk dat het dan heel anders binnen komt hoe ze is , je ziet het dan meer en kan misschien dan wel tot een besluit komen .
Door millyckk
#2552261
henneke schreef: Do maak eens een paar dagen achter elkaar een filmpje van een paar minuten en kijk die terug , ik merk dat het dan heel anders binnen komt hoe ze is , je ziet het dan meer en kan misschien dan wel tot een besluit komen .
Dat vind ik wel een goeie!
Door 202Spots
#2552268
Flat schreef: Als ik in de ogen kijk: geen leegte maar vraag tekens
Wat denk je dat ze vraagd???

Nee inslapen omdat ze in "af en toe" in huis plassen hoeft geen reden te zijn...maar wanneer 'n oudere hond die al in de war is
dan bijna dagelijks op zichzelf zit te poepen en plassen dan is dat voor mij WEL 'n reden..
Maar jij bemt de persoon die de beslissing moet maken...

Ik kan me ook vinden in TE lang wachten...ik had foto's gemaakt van Boef voordat we naar de DA gingen, dat was voor de digital tijdperk, en in die tijd moesten foto's nog ontwikkeld en nog afgedrukt worden, en toen ik de foto's in handen had, toen schrok ik eigenlijk wel, want toen zag ik pas dat hij wel erg zielig was....
Ik had eerder moeten gaan,maar op ouderjaarsavond werd hij slechter, en de DA die ik toen had wilde niks doen, ik wilde niet naar de Nood hulp, dus ik moest wachten tot 2 Jan voordat ik met hem naar 'n andere DA toe kon...
Door smulpaap
#2552301
Bosliefje schreef: Een vroegere, oude wijze dierenarts zei eens tegen mij: mensen nemen HET besluit nooit te vroeg, maar vaak te laat.


Daar ben ik het wel mee eens . Zeker als er sprake is van langzame aftakeling , dan moeten we er als eigenaar denk ik goed voor waken om er niet al teveel in mee te groeien en alles maar als ""normaal en dat hoort er nu eenmaal bij "" te gaan zien . De meeste honden zijn snoeihard voor zichzelf en blijven hun grenzen verleggen .
Wijzelf hebben ook spijt van een aantal vorige honden , nog steeds zeggen we .... we zijn te laat geweest . Bij de honden waarbij we wel tijdig hebben besloten , het is genoeg hebben we een voldaan gevoel . Opluchting ook voor het dier , we hebben hem niet te lang laten lijden , hoe moeilijk en hard het ook voor jezelf is hoor , wetende dat je trouwe maatje de laatste spuit gaat krijgen en dat jij dat hebt bedacht , in overleg met de d.a
Door Lizzy
#2552321
Flat schreef: daar ben ik weer :-[
Tika
iedere nacht een paar keer " komen" het maak niks uit hoe ik haar voor de nacht klaar maak, in de bench, uit de bench, in de hal uit de hal, in de slaap kamer uit de slaapkamer ,
ze plaast overal, zonder een logica, ik bedoel gaan we 5 uur weg is ze droog gaan we 1 uur weg heeft ze geoept en geplast
ze snapt weinig meer van het leven, ze staat te staan, geen rust in haar kop, ze wilt de woonkamer in en dan weer weg, ze wil naar boven en dan weer naar beneden.
ze krabbeld de hele tijd tegen deuren
vanmorgen(zoals iedere morgen) was het om 4 uur raak
kan geen kontakt meer met haar maken

ik weet niet of ze nog " gelukkig" is?

wanneer bepaal je om te laten gaan?
ik bedoel....ze loopt maar...het lijkt alsof ze vegeteert
Ik heb met Pinkel ook zo lopen tobben over "het juiste moment". En ik heb inderdaad gedaan wat Henneke schrijft, ik heb haar meerdere keren per dag per week per uur gefilmd en die filmpjes terug gekeken. Op de een of andere manier kun je er dan (heel gek eigenlijk) afstandelijker naar kijken. En dat schept soms/misschien duidelijkheid.

Sterkte Do :-*
Door Do
#2552454
op zichzelf poepen...ze bevuilt zichzelf niet, als we thuis zijn of het zien dan geef ze aan dat ze naar buiten wilt, maar dat kan ook voor niks zijn
als ze het binnen doet doet ze het an bij de achterdeur of bij de trimsalon.

naar mijn mening dus nog bewust?

ze loopt nu buiten in de tuin, te snuffelen aan de hele tuin, de tuinman is gisteren geweest en alles is gekortwiekt, dat vind ze blijkbaar vreemd

bewust?

ik weet het even niet.......
Door Lil
#2552456
Mag ik even snel en gemakkelijke concluderen dat het voor jou nog niet zo ver is?  :-* :-* :-*

Ik vind de tip om elke dag video's te maken echt een hele goede, die ga ik tzt ook inzetten.
Door Do
#2552501
Lil schreef: Mag ik even snel en gemakkelijke concluderen dat het voor jou nog niet zo ver is?  :-* :-* :-*

Ik vind de tip om elke dag video's te maken echt een hele goede, die ga ik tzt ook inzetten.
dat blijkt.....
volgens mij ben ik niet iemand die rekt puur voor me zelf
het schreven van deze topic helpt me al om alles op een rij te zetten
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2552539
Gewoon even een  :bigarmhug: want dit is moeilijk.
De  tip over filmen vind ik heel erg goed en ook wat Martine zei, als je zo twijfelt, dan ben je nog niet zover.

Het lijstje met de punten is overigens wel goed om iedere keer te overwegen. Al is het maar om iedere keer aan te geven voor jezelf hoe het staat en hoe het daarvoor was. Desnoods doe je het wekelijks of zelfs dagelijks.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door