Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
Timmy schreef:

Eigenlijk moest ik hier om lachen, nou ja, niet om jou, maar om het feit dat er iets tegenstrijdigs inzit (en dat bedoel ik niet persoonlijk, maar over het algemeen). Men "klaagt" dat er teveel gevaccineerd wordt (is ook zo, dat is het punt niet) en dat dierenartsen hun meeste geld verdienen met vaccinaties. Het overgrote deel dat gevaccineerd wordt is gezond. Met andere woorden: dierenartsen zouden dus naar verhouding vaker gezonde honden zien, dan zieke ;D

Voor wat betreft die CEH, die heb ik toch vaker bij oude honden gezien, dan bij jonge. En of voeding ermee te maken heeft... misschien wel, een lagere weerstand, zou kunnen. Misschien als straks het overgrote deel van de honden van Nederland op vers vlees staat kunnen we bekijken of dat zo is. Tot het zover is zou ik er niet mijn miljoenen op durven verwedden (voor zover ik die heb... ::) )

Gr.
Linda
Maar daar doe je verder niets anders mee als er een spuit in jassen en dat was het,die hondenblijven ook niet hangen in je herinnering dat zijn toch de gevallen die iets mankeren.Als je kijkt hoeveel teven er bij jou komen met een mamatumor springen niet alle honden uit je buurt in je gedachten die alleen voor een enting komen maar wel die honden die hetzelfde euvel hebben gehad.

Volgens mijn DA is vlees en rauw eten heel ongezond voor een hond,terwijl hij dan ook verteld dat mijn honden de best uitziende honden van de praktijk zijn en de meest gezonde daar hij ze nooit ziet voor het één of ander. (Hij ziet ze alleen als hij puppen komt enten of als ik de rabies moet hebben voor het buitenland) Maar hij heeft wel geleerd dat de meest gezonde voeding voor een hond brok is,dat is wetenschappelijk onderzocht en bewezen.

Het heeft niets met castratie te maken maar wel met het zelfde systeem van iets geleerd hebben en dat zo hebben aangenomen en daar aan vasthouden omdat je in je praktijk niet direct de bewijzen ziet van het tegendeel terwijl die er eigenlijk wel zijn.

Als één van mijn teven op oudere leeftijd alsnog een mamatumor mocht ontwikkelen dan heb ik daar vrede mee want dat wil ook nog niet zeggen dat het kwaadaardig is en dat weghalen de beste optie is.
En het zegt zeker niet dat ze er aan dood gaat of last van heeft.Doodsoorzaken van oude honden zijn er legio,en er zijn vele voorkomende redenen anders dan mamatumoren. Dat is allemaal een gevolg van de ziekte die leven heet.
Door sylvia
yalla schreef:

Waarom ben je dan niet tegen het couperen van staarten? Over onnodige mutulatie gesproken. Dat is gewoon amputatie van een gezond lichaamsdeel uit naam van schoonheid.
Ik ben geen voorstander om couperen weer in te voeren,mij zit die staart daar best.Donna had ook nog gecoupeerd mogen worden.
Maar als je couperen tegen castratie zet heb ik minder moeite met couperen als met castratie .De reden is dat couperen gebeurd voor de pup 4 dagen oud is en verder geen conseqeunties met zich meebrengt ,het heeft geen impact op de rest van de werking van het lichaam.Het couperen is ooit bedacht om de problemen waar men tegen aanliep met blessures bij gebruikshonden te voorkomen.Een castratie is een ingrijpende ingreep waarbij een hele hormoonhuishouding wordt stil gelegd en waar een reeks van nadelen aankleven voor de hond.
Nu is couperen verboden van mij mag dat dus ook voor castratie zonder gegronde medische reden.
Door sylvia
Linda ik heb het nog steeds niet binen hoor dus ik denk dat het bestand te groot is,zou je het naar mijn zeelandnetadres willen sturen,die zit in je PB :D
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 17 mei 2004, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
sylvia schreef:

Ik ben geen voorstander om couperen weer in te voeren,mij zit die staart daar best.Donna had ook nog gecoupeerd mogen worden.
Maar als je couperen tegen castratie zet heb ik minder moeite met couperen als met castratie .De reden is dat couperen gebeurd voor de pup 4 dagen oud is en verder geen conseqeunties met zich meebrengt ,het heeft geen impact op de rest van de werking van het lichaam.Het couperen is ooit bedacht om de problemen waar men tegen aanliep met blessures bij gebruikshonden te voorkomen.Een castratie is een ingrijpende ingreep waarbij een hele hormoonhuishouding wordt stil gelegd en waar een reeks van nadelen aankleven voor de hond.
Nu is couperen verboden van mij mag dat dus ook voor castratie zonder gegronde medische reden.
In hoeverre zit er eigenlijk verschil tussen de castratie/sterilisatie bij mensen en die van honden??? Er zijn, bij mijn weten, zat mensen die hiervoor kiezen nadat ze 'uitgebaard' ;) zijn....
Door sylvia
geer schreef:

In hoeverre zit er eigenlijk verschil tussen de castratie/sterilisatie bij mensen en die van honden??? Er zijn, bij mijn weten, zat mensen die hiervoor kiezen nadat ze 'uitgebaard' ;) zijn....
Nee hoor Geer mensen worden niet gecastreerd als ze uitgebaard zijn.Sterelisatie bij mensen is het dichtbinden van de eileiders of zaadleiders er wordt niets verwijderd.Alleen als vrouwen iets mankeren aan het voortplantingsorgaan wordt deze verwijderd en dan nog het liefst dat ze de eierstokken laten zitten omdat anders de hormoonhuishouding stilvalt.Alleen in uiterste nood wordt bij de vrouw alles weggenomen waarna de vrouw vaak aan de hormoon preparaten moet om de overgang te voorkomen bij te jonge vrouwen.
Mannen worden nooit gecastreerd zelfs niet die met hele grote gedragsproblemen terwijl dat voor die mensen nou juist een goeie optie zou zijn (denk aan meneer D. te Belgie)
Door geer
sylvia schreef:

Mannen worden nooit gecastreerd zelfs niet die met hele grote gedragsproblemen terwijl dat voor die mensen nou juist een goeie optie zou zijn (denk aan meneer D. te Belgie)
;D ;D
Door meesmerel1
Bij mijn zus in Gent doen ze praktijklessen met geuthaniseerde honden. Heel vaak hebben deze dieren een baarmoederontsteking (geen idee of ze daar aan zijn overleden) en zit er pus in de baarmoeder. Als leek zou ik dan zeggen dat baarmoederontsteking behoorlijk vaak voorkomt!
Als ik ooit een teefje zou hebben (Leonberger), dan zou ik haar ook laten steriliseren. Die loopsheid lijkt mij ook een hoop geheisa (vind ik bij mezelf ook en van mij mag het zwikje er ook prima uit...die rothormonen mogen ze ook houden), daarbij nog de evt. gezondheidsrisico's...
Door geer
sylvia schreef:
Ik vind dit dus geen representatief en goed gedaan onderzoek.Het behelst 1 ras en die dieren moeten nog onder leefomstandigheden leven die net zover afstaat van de normale huishond als lab apen van onze manier van leven.
Het geeft dus eerder aan hoe het gesteld is bij lab beagles :-\ (die vaak nog allemaal familie zijn ook,door het lab uit eigen bronnen getrokken)
Dat is dus het hele kloterige van wetenschappelijk onderzoek... Wil je een goed en representatief onderzoek doen (hoe raar dat ook klinkt), dan moet je alle variabelen zoveel mogelijk hetzelfde houden om tot significante resultaten te komen (dwz. resultaten die generaliseerbaar zijn naar een grotere groep)... Voor de wetenschap houdt dit helaas maar al te vaak in dat dieren onder dergelijke slechte omstandigheden gehouden worden... Kijk; je kan zeggen dat dit onderzoek niet representatief is, maar aan de andere kant (en zo wordt het wetenschappelijk bekeken) is het jUIst representatief, omdat je puur naar wel/niet castreren en het wel/niet ontstaan van tumoren kijkt. De overige factoren die mee kunnen spelen (erfelijkheid, ras, bloedlijn, voeding) zet je hiermee buiten spel... Het is bijna onmogelijk om een goed wetenschappelijk onderzoek te verrichten waarbij wel rekening wordt gehouden met al deze nevenfactoren. Ten eerste zou je ontiegelijk veel meer honden moeten hebben, die allemaal uitgebreid moeten beschrijven qua ras, voeding, leefomstandigheden etc.etc. EN die zou je ook nog eens een leven lang moeten volgen... Wetenschappelijk gezien is dit vrijwel niet te doen, teveel tijd en, vooral, teveel geld.... :-\ >:( (Waarmee ik NIET wil zeggen dat ik het daarmee eens ben ;))
Laatst gewijzigd door geer op ma 17 mei 2004, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
geer schreef:

Dat is dus het hele kloterige van wetenschappelijk onderzoek... Wil je een goed en representatief onderzoek doen (hoe raar dat ook klinkt), dan moet je alle variabelen zoveel mogelijk hetzelfde houden om tot significante resultaten te komen (dwz. resultaten die generaliseerbaar zijn naar een grotere groep)... Voor de wetenschap houdt dit helaas maar al te vaak in dat dieren onder dergelijke slechte omstandigheden gehouden worden... Kijk; je kan zeggen dat dit onderzoek niet representatief is, maar aan de andere kant (en zo wordt het wetenschappelijk bekeken) is het jUIst representatief, omdat je puur naar wel/niet castreren en het wel/niet ontstaan van tumoren kijkt. De overige factoren die mee kunnen spelen (erfelijkheid, ras, bloedlijn, voeding) zet je hiermee buiten spel... Het is bijna onmogelijk om een goed wetenschappelijk onderzoek te verrichten waarbij wel rekening wordt gehouden met al deze nevenfactoren. Ten eerste zou je ontiegelijk veel meer honden moeten hebben, die allemaal uitgebreid moeten beschrijven qua ras, voeding, leefomstandigheden etc.etc. EN die zou je ook nog eens een leven lang moeten volgen... Wetenschappelijk gezien is dit vrijwel niet te doen, teveel tijd en, vooral, teveel geld.... :-\ >:( (Waarmee ik NIET wil zeggen dat ik het daarmee eens ben ;))
het zou denk ik reprensentatief zijn als alle da praktijken in nederland hun klanten inventariseren.
Tenslotte ook al komen ze nooit, geent zullen ze eker wel worden dus zijn ze bekend en als je over een periode van zoveel jaar dan eens een vergelijkt trekt tussen het aantal teven dat ongecastreerd is en kwaadaardige mamatumoren hebben.dan ook nog eens kijkt in hoeveel gevallen een teef daaraan overlijd.
Door callas
Er heeft in het blad Dogma(gazine) een oproepje gestaan van Debbie Rijnders (gedragstherapeut)
Ik kan het blad nergens weer vinden dus weet niet meer precies wat ze wilde weten. Het ging er in ieder geval om of er gedragsveranderingen waren na castratie van honden en of eigenaren dit wilde melden!Misschien interessant voor jullie.
Misschien staat er ook iets op haar web-site te lezen. www.tinley.nl

groet callas
Door oebaya
Timmy schreef:

Tegen castreren of steriliseren? Da's nogal een verschil!
Dat weet ik, maar de meeste mensen spreken bij een teef nu eenmaal over steriliseren, vandaar dus. Maar uiteraard gaat het over castratie.

Daar zeg je wat: PITTIGE teven.... Ligt er ook nog aan wat je onder pittig verstaat. Volgens mij is dat gegeven ook al veel langer bekend, maar over het algemeen genomen zijn meer teven niet-pittig, dan wel-pittig.

O ja, moet je hier eens in het nestje komen kijken. Zitten een paar pittige tantes tussen, terwijl er juist een reu is die alles rustig en vanaf een afstand bekijkt.

Of jonge castratie de groei vertraagd... zou ik niet durven beweren. In Nederland wordt dat zelden gedaan, zo jong castreren. In de VS echter veel vaker en voor zover ik heb kunnen zien, zijn de aldaar zo jong gecastreerde teven gewoon net zo groot, en op ongeveer hetzelfde moment net zo groot, als hun niet-gecastreerde soortgenoten.

De verschillen zijn ook geen meters, ik denk dat je ze met het blote oog niet kunt zien.

Gr.
Linda

Door sylvia
op de lijst waar ik lid van ben van de amerikaanse show cockers zijn er fokkers die al pups met 10 weken laten castreren.Dit om te voorkomen dat ze in puppymills eindigen. Castratie op die leeftijd zorgt er dus voor dat de groeischijven later sluiten en de pezen en spieren te kort zijn voor het te grote skelet.
Door oebaya
sylvia schreef: op de lijst waar ik lid van ben van de amerikaanse show cockers zijn er fokkers die al pups met 10 weken laten castreren.Dit om te voorkomen dat ze in puppymills eindigen. Castratie op die leeftijd zorgt er dus voor dat de groeischijven later sluiten en de pezen en spieren te kort zijn voor het te grote skelet.
Ja en dankzij de praktijk van het zogenaamde spay/neuter contract voor honden die als huishond worden verkocht, klagen de Cesky terriërmensen in Amerika nu, dat er te weinig fokmateriaal voor handen is en dat ze het ras zo nooit erkend krijgen.
Kortom we moeten vooral naar Amerika kijken om iets goeds te leren, maar niet heus.
Door Timmy
sylvia schreef:Maar daar doe je verder niets anders mee als er een spuit in jassen en dat was het
Nouwww, een beetje dierenarts kijkt zo'n hond wel even na, hoor. Hart, longen, tandjes, oortjes, je kent het wel. De dierenarts die dat niet (meer) doet is rijp voor z'n pensioen of had nooit moeten kiezen voor het beroep. Maar als de eigenaar naast zo'n onderzoekje zegt dat de hond goed gaat en geen klachten heeft, dan ben je er toch? Tenslotte gaat zo'n eigenaar niet met zijn hond naar de dierenarts als hij niks mankeert en geen vaccinatie nodig heeft... Dus zie je zo'n hond ook niet op je spreekuur.
Enne... er zijn heus wel gezonde honden die door een dierenarts niet vergeten worden, hoor... ligt ook een beetje aan waar die dierenarts van houdt. De rassen die zijn of haar voorkeur niet hebben zijn gauwer vergeten dat de rassen die dat wel hebben.

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door