Lizzy schreef:
Die vlieger gaat, vrees ik, niet op Syl. Want men neme gewoon Beagle-tjes, stoppen die in een laboratorium.....
Ja, dat zijn ook wel ideale leefomstandigheden voor een hond ???
Geeft dat een beeld van de werkelijkheid? Want naast de discussie over de invloed van vroege, late of geen castratie op de vorming van kwaadaardige mammtumoren, vraag ik me af of er wel eens gekeken is naar rasgebondenheid en andere kankerverwekkende factoren.
We weten dat bepaalde vormen van kanker vaker voorkomen bij ras A als bij ras B, en binnen een ras weer meer bij de ene dan bij de andere lijn. Ook zal de voeding een grote invloed hebben op de vatbaarheid of de kans van ontwikkeling bij het individu, daarnaast zijn ook leefsomstandigheden bepalend, zoals stevig rokende eigenaren, of een zeer vervuilde leefomgeving (aan de A13 b.v.) stress enz..
Nu wordt er één onderdeeltje wat misschien ooit een tumor zou kunnen veroorzaken uit het geheel gehaald, terwijl er met de andere factoren ogenschijnlijk niets gedaan wordt aangezien het gros van d dierenartsen nog steeds zweert bij brokken en volhouden dat de schadelijkheid van bht e.d. nog steeds niet is aangetoond.
Zo ook met de baarmoederontstekingen. Die ontstaan tijdens de loopsheid omdat de vulva dan open staat, ook voor bacteriën. Niet alle honden krijgen een baarmoederonsteking na de loopsheid, ook hier weer lijken mij leefomstandigheden zeer belangrijk. Hoe schoon is de teef, hoe is haar weerstand enz. alles wat bij iedere andere infectie ook geldt. Daarbij lees ik nooit ergens iets over je teef na de loopsheid in de gaten houden op de aanwezigheid van afwijkende vloeingen oid. die dus wel meestal met een klein kuurtje zijn op te lossen. Men vind het blijkbaar niet de moeite om teveneigenaren in te lichten over hoe je zo'n gesloten baarmoederonsteking kan voorkomen en beperkt zich tot het adviseren van complete verwijdering.
Het meest vreemde van alles in deze kwestie vind ik dat er ondanks dat men uit waarschijnlijk dezelfde onderzoeksresultaten hun nfo haalt, de meningen onder Da's sterk verdeeld is. De een zegt vóór de 1ste loopsheid, de ander na de 1ste, de volgende weer na de 2de. Er zijn zelfs Da's die hun cliënt adviseren om na de 2de te castreren, en tot die tijd de loopsheid weg te spuiten, want daar krijg je maar infecties van.
Overigens heb ik 1 teef die om reden van mamamtumeren e.d. gecastreerd is. Ze is nu 10 en heeft geen mammtumoren, wel andere