Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
Hopelijk is het gewoon van een hersenschudding, dan kan het even duren maar gaat het toch gewoon over.
Door Marie Sofie
Hoi Angelique,

Hetgeen wat ik weet over epilepsie (mensen)
is dat het zomaar (de aanval) kan komen. het zit er dan al eerder maar openbaart zich pas later in aanvallen.

Medicijnen (depakine, tegratol) kan voorlopig een oplossing zijn, om meerdere aanvallen te voorkomen en ernstige blessures (v.d trap vallen etc.)

In America zij er mensen "genezen/verminderde aanvallen d.m.v. een ketogeen dieet :zie google
(wat dit dieet precies inhoud en hoe je dit naar een hond zou kunnen transmitten weet ik niet, maar je zou dan toch denken dat de juiste voedsel (voor een hond met epilepsie) een positieve invloed kan hebben
m.b.t. vermindering v.d. aanvallen.
Epilesie is of aangeboren of door een ernstige val.
Een enkele keer kan je eroverheen groeien...)

Hopelijk heb je wat aan deze informatie

Groet, Ria
Door 202spots
Op de Amerikaanse Epilepsy lists,zijn er veel honden die geen of minder seizures hebben nadat ze op rauw voer zijn overgeschakeld.
Timmy (van Linda) is wel een van de grootste voorbeelden daarvan!
Ik denk dat het Ketogeen Diet waarschijnlijk veels te vet is voor de hond ??? :-\
En het is al bewezen is dat gewoon RAUW in de meeste gevallen al heel goed resultaat heeft. ;)
Door Angelique
202spots schreef: Op de Amerikaanse Epilepsy lists,zijn er veel honden die geen of minder seizures hebben nadat ze op rauw voer zijn overgeschakeld.
Ik denk dat het Ketogeen Diet waarschijnlijk veels te vet is voor de hond ??? :-\
En het is al bewezen is dat gewoon RAUW in de meeste gevallen al heel goed resultaat heeft. ;)
Het Atkinsdieet voor mensen is dus zo'n soort ketogeendieet. Men eet heel weinig koolhydraten, geen suikers en veel vet en eiwitten. Het lichaam schakeld dan automatisch over naar vetverbranding. Bij mensen is dat effectief gebleken, bij honden niet, wel de omschakeling brok naar rauw, maar een echt ketogeendieet had ivm een afwijkende spijsvertering tussen mens en hond geen tot weinig effect. Ik zal nog wel eens kijken waar ik die info opgeduikeld had.
Door Timmy
Angelique schreef:Bij mensen is dat effectief gebleken, bij honden niet, wel de omschakeling brok naar rauw, maar een echt ketogeendieet had ivm een afwijkende spijsvertering tussen mens en hond geen tot weinig effect. Ik zal nog wel eens kijken waar ik die info opgeduikeld had.
Dat heeft niet echt met de spijsvertering te maken, maar met de vorming van keto-acidose. Honden ontwikkelen dat niet. Het komt namelijk tot stand (heel erg eenvoudig gezegd, anders kost de uitleg erg veel tijd) door vasten. Een hond kan van nature veel langer vasten dan een mens, waardoor de hond zijn glucosespiegel op peil houd. Bij de mens daalt die glucose spiegel erg snel, waardoor dus die keto-acidose optreedt. Gevolg: het ketogeen dieet is bij honden niet werkzaam (helaas).

Gr.
Linda
Door Marie Sofie
Timmy schreef:

Gevolg: het ketogeen dieet is bij honden niet werkzaam (helaas).

Gr.
Linda
Hmmmmm. jammer.....
Door karray
202spots schreef: Op de Amerikaanse Epilepsy lists,zijn er veel honden die geen of minder seizures hebben nadat ze op rauw voer zijn overgeschakeld.

Dit vind ik heel mooi natuurlijk, maar wat is het dan in brokken wat dan aanvallen tiggeren?
zijn hiervan dan documentatie of info over?
Door 202spots
karray schreef: Dit vind ik heel mooi natuurlijk, maar wat is het dan in brokken wat dan aanvallen tiggeren?
De kunstmatige kleurstoffen,'t vergif om 't lang goed te houwen,de namaak smaakjes, enz enz enz...
Ik denk dat 't zichzelf wel bewijst dat wanneer er geen brokken meer worden gegeven...dan verdwijnen de aanvallen wel genoeg zegd?
Als dat niet genoeg is...
misschien dat Linda de "echte" bewijs heeft ???
Door Timmy
karray schreef:Dit vind ik heel mooi natuurlijk, maar wat is het dan in brokken wat dan aanvallen tiggeren?
Voornamelijk BHA (Butylhydroxyanisol, E320), BHT (Butylhydroxytolueen, E321) en Ethoxyquin. Dat laatste is een landbouwgif dat in humane voeding verboden is, maar nog wel is toegestaan in diervoeding. Als je deze namen bij Google intikt vind je enorm veel informatie erover en ook wat deze middelen kunnen aanrichten.

Gr.
Linda
Door Timmy
Vergat te zeggen dat de drie genoemde anti-oxidanten tegenwoordig onder de noemer "in de EG goedgekeurde anti-oxidanten" staan. Laat je dus niet misleiden.

Gr.
Linda
Door Angelique
Timmy schreef:

Dat heeft niet echt met de spijsvertering te maken, maar met de vorming van keto-acidose. Honden ontwikkelen dat niet. Het komt namelijk tot stand (heel erg eenvoudig gezegd, anders kost de uitleg erg veel tijd) door vasten. Een hond kan van nature veel langer vasten dan een mens, waardoor de hond zijn glucosespiegel op peil houd. Bij de mens daalt die glucose spiegel erg snel, waardoor dus die keto-acidose optreedt. Gevolg: het ketogeen dieet is bij honden niet werkzaam (helaas).

Gr.
Linda
Dit bedoelde ik, maar blijkbaar was de helft maar blijven hangen :D
Door karray
[Voornamelijk BHA (Butylhydroxyanisol, E320), BHT (Butylhydroxytolueen, E321) en Ethoxyquin. Dat laatste is een landbouwgif dat in humane voeding verboden is, maar nog wel is toegestaan in diervoeding. Als je deze namen bij Google intikt vind je enorm veel informatie erover en ook wat deze middelen kunnen aanrichten.

Gr.
Linda
[quote][/quote]

Maar toch niet alle brokken hebben deze oxidanten in zich?
Vraag mij wel af hoe dan de brokken goed kunnen blijven alleen op vit E
Door Timmy
karray schreef:Maar toch niet alle brokken hebben deze oxidanten in zich?
Nee, dat klopt. Niet alle brokkenfabrikanten voegen het toe. Maar da's heel wat anders dan "er niet inzitten". een fabrikant is alleen verplicht op de zak te zetten wat ze er zelf instoppen. Grondstoffen worden ook nogal eens behandeld met conserveringsmiddelen e.d. Producenten hoeven die middelen dus niet te vermelden, terwijl ze er wel inzitten!
Het is dus moeilijk te zeggen wat er precies in een merk hondenbrok zit. Vandaar dat het fenomeen "brok" er bij mij dus niet meer inkomt. Ik weet liever precies wat ik mijn hond voorschotel ;D

Gr.
Linda
Door karray
Timmy schreef:

Nee, dat klopt. Niet alle brokkenfabrikanten voegen het toe. Maar da's heel wat anders dan "er niet inzitten". een fabrikant is alleen verplicht op de zak te zetten wat ze er zelf instoppen. Grondstoffen worden ook nogal eens behandeld met conserveringsmiddelen e.d. Producenten hoeven die middelen dus niet te vermelden, terwijl ze er wel inzitten!
Het is dus moeilijk te zeggen wat er precies in een merk hondenbrok zit. Vandaar dat het fenomeen "brok" er bij mij dus niet meer inkomt. Ik weet liever precies wat ik mijn hond voorschotel ;D

Gr.
Linda
Ik vermoedde al zoiets, vond het al vreemd.Bedankt voor de uiteenzetting, hier aan heb ik veel
Door Angelique
karray schreef: [Voornamelijk BHA (Butylhydroxyanisol, E320), BHT (Butylhydroxytolueen, E321) en Ethoxyquin. Dat laatste is een landbouwgif dat in humane voeding verboden is, maar nog wel is toegestaan in diervoeding. Als je deze namen bij Google intikt vind je enorm veel informatie erover en ook wat deze middelen kunnen aanrichten.

Gr.
Linda

Maar toch niet alle brokken hebben deze oxidanten in zich?
Daar blijven ze ook niet goed op, maar de meeste vleesmeelfabrikanten (lees destructors)voegen ter stabilisatie van het product de bht's en consorten toe. Omdat hun dat doen, kan de brokkenfabrikant naar eer en geweten zeggen dat hij er geen bht's in gestopt heeft. Daarbij kun je ook vraagtekens zetten bij gigahoeveelheden vit E in het voer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door