Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
Anna Penta schreef: maar ik kan toch niet zomaar aanraden je (brokken)hond rauwe botten te gaan geven om tandplaque tegen te gaan? Toch niet elke willekeurige hond kan zomaar rauwe botten aan? Of ik moet erbij zetten: 'rauwe harde botten en de hond er niet te lang op laten knagen'?
(dit is maar 1 onderdeel van het stuk, dat toevallig gaat over botten ter voorkoming van tandproblemen, maar wel een heel belangrijke)
Anna,de honden die alleen maar rauw vlees met rauw GEMALEN botten krijgen, hebben (volgens veel eigenaars) het zelfde mooie gebit als de honden die op hele botten kluiven.
Had dit ook nog voor je..

From Raw Meaty Bones,Tom Lonsdale schrijft bij ,
Veteranary preventive dentistry ,page 182-183 :

Providing that the daily food supply is fed in 1 large piece(smaller pieces require less chewing and predispose to choking) this should provide sufficiant quality,quantity and frequency of cleaning for most pets.

There is one important exeption.
Domestic pets do not kill their food and as a consequence do not use their canine teeth.
During the gnawing and chewing action pets actively shield their canine teeth from abrasive forces.
Negligible cleaning occurs as a result of salivary flow and movement of lip and tongue,with the result that plaque accumulates.

Fortunately the canine teeth in dogs are the easiest to inspect and clean with a toothbrush or wet rag.
(Calculus deposits can be scraped with a spoon)
For these reasons I recommend that dog owners clean the outer surface of their pets canine teeth regularly.
Daily would be best,but once a week is better than not at all.
Attention should be directed at the gum margin where plaque does most damage and where small hairs can be trapped.

Ik heb nou geen tijd meer,maar zal wel verder zoeken..
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 21 mei 2004, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
He Dory, bedankt hoor! Geweldig. Dat van dat versvlees en schone tanden daar ben ik van overtuigd maar wat ik zoek is een onderzoek daarnaar. Of in elk geval een bewering van iemand die dat onderzocht heeft. Ik denk dat ik op basis van de info die ik nu heb een genuanceerd stuk kan schrijven, maar mis nog het stukje over versvlees en hoe het komt dat de tanden schoon blijven (okay, ik weet het wel, door de enzymen, maar heb een bewijsstuk hiervan nodig anders heb ik er niets aan).

De links op de linkpagina aan de rechterkant die beginnen met Gebitsproblemen, bevatten zowel info over problemen als preventie.
Paul_Barte schreef: Anna...lees ze ;)

http://www.simplyschnauzer.net/sshnhealth.html#Teeth
En dit is ook een goeie, niet alleen over gebitsproblemen maar wellicht over nog andere dingen die ik nodig ga hebben. Dank!

En ja, er zijn zeker triljoenen sites over dit onderwerp maar toch kan blijken dat je net niet dat vindt waar je naar op zoek bent. In mijn geval dus: wat is de invloed van versvlees op het gebit? Je vindt wel van alles over het effect van rauwe botten. Natuurlijk is er vast wel wat te vinden maar daar kunnen heel wat uurtjes zoeken aan vooraf gaan.

En wat mij helemaal het mooist lijkt is om een site te vinden van een niet-barfer die versvlees noemt als beste manier om het gebit schoon te houden. Ik heb er één (Nederlandstalig) gevonden maar helaas wordt de bewering niet onderbouwd. Toch heel bijzonder want nergens wordt er verder ook maar iets over barf of zo gezegd.
Vraagje: mogen harde botten (niet om op te eten maar om aan te knagen voor de brokkenhond) ook beslist niet gekookt worden? Daarover bestaat nogal wat misverstand. Kan een knoerthard bot (zoals een mergpijp) nadat het is gekookt ook gaan splinteren? Ik zou hier graag iets over zeggen.
Trouwens Dory, ik had het niet niet zo goed gelezen maar als ik het nu nog eens lees zou je kunnen concluderen dat alleen rauw vlees niet voldoende is voor een schoon gebit maar dat het toch de botten zijn die het doen, al dan niet gemalen...
Door 202spots
Anna hier is nog wat...
Het is weer de mening van de schrijver,maar ik zou niet weten waar er 'n proefstuk geschreven is dat op paper bewijst waarom..
Ik denk dat 100% van de eigenaars de witte gezonde gebit van hun dieren als "bewijs" aan nemen... ???

Zoals Tom Lonsdale het schrijft,zou je inderdaad gaan denken dat alleen vlees geen preventie geeft.
Het kan inderdaad zijn dat de bot al of niet gemalen, voldoende is om de tanden schoon te houden,maar ik denk dat 'n vlees-bot combinatie het beste is.

Ook is het denk ik moeilijk om "bewijs" te vinden dat alle gekookte botten WEL splinteren,en de rauwe botten dat niet doen.
Gekookte botten verteren slecht en kan ophoping veroorzaken.
~~~
Reigning Cats and Dogs, page129:
by Pat McKay,

Dry Food does not clean teeth

Another myth is that hard,dry food cleans teeth.
There is no truth in that either.
Dogs and Cats teeth are cleaned by the acids that comes up in their mouths,just as they are about to eat.
When carnivores in the wild are stalking their prey,their digestive systems get ready for the food by producing highly acidic digestive juices.
In order to break down skin,bones,hair and meat of their prey,those juices need to be extremely powerful.
When there acids come up into the mouth to break down the mouse or bird,they clean any plaque or tartar that may have accumulated on the teeth.
Raw...NOT cooked..meat stimulates these digestive juices.
Plaque buildup can often be reduced within a few weeks just by eating the fresh food.
He dory, gooooeeeeeddddd zeg!!!! Ik kan dit zeker zo overnemen met een verwijzing naar Pat McKay. Ook al is zij die enige die het zo ziet, het is interessant en geloofwaardig genoeg om het te vermelden. Ik slaag er trouwens zo gauw niet in te achterhalen wat Pat McKay is... schrijfster van een boek over Rauw voedsel voor dieren? Is ze misschien ook dierenarts of zo?
Door 202spots
Anna Penta schreef: He dory, gooooeeeeeddddd zeg!!!! Ik kan dit zeker zo overnemen met een verwijzing naar Pat McKay. Ook al is zij die enige die het zo ziet, het is interessant en geloofwaardig genoeg om het te vermelden. Ik slaag er trouwens zo gauw niet in te achterhalen wat Pat McKay is... schrijfster van een boek over Rauw voedsel voor dieren? Is ze misschien ook dierenarts of zo?
Fijn dat jer wat aan hebt!!
Nee ze is geen DA of ik zie ook geen title achter haar naam staan,ze is wel bekend voor haar schrijfwerk.
Sylvia schreef al welke boeken ze heeft geschreven,en die boek over de vaccinaties hebben we ook naar Holland gestuurd(ik heb er nog 2 als er nog iemand wil hebben?? ;D)
Reigning Cats & Dogs is A holistic approach to Royal treatment for healthy happy Carnivores.
Die ander heb ik niet.
Maar dit is de website,en je kan ook haar Eboek gratis dowloaden hier.
http://www.patmckay.com/

Ik had er OOK aan gedacht om haar te schrijven, ;D maar was bezig met 'n ander adressie van me,en ALS er ook maar iets bekend is over een of andere test met scientific data...dan weet "MARY" waar het is.
Net gestuurd dus effe geduld.
Dus ik zou zeggen... schrijf jij Pat zelf maar om te vragen of zie iets kan vertellen?? ;D
sylvia schreef: vraag het haar zelf,want ik heb het ook nergens kunnen ontdekken,ik geloof niet dat ze da is.
Ze heeft drie boeken geschreven over dieren:
Healty happy animals
Reigning Cats & Dogs
Natural immunity

e-mail [email protected]
Dankje Sylvia. Ik heb Pat net gemaild en gevraagd naar haar beroep.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door