Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3389098
OK. Dank voor je antwoord. Ik kan er eerlijk gezegd niks over vinden op google, ook niet Engelstalig.

Wat me wel ineens te binnen schiet: ik heb ook gehoord (en ik weet bij God de bron niet meer) dat ze tegenwoordig alleen de tumor weghalen en niet meer de hele melklijst. Omdat dit net zulke goede kansen geeft. Ohhww, waar heb ik dat nou toch gelezen/gehoord...?!??
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3389103
Lizzy schreef: do 07 nov 2019, 15:42 OK. Dank voor je antwoord. Ik kan er eerlijk gezegd niks over vinden op google, ook niet Engelstalig.

Wat me wel ineens te binnen schiet: ik heb ook gehoord (en ik weet bij God de bron niet meer) dat ze tegenwoordig alleen de tumor weghalen en niet meer de hele melklijst. Omdat dit net zulke goede kansen geeft. Ohhww, waar heb ik dat nou toch gelezen/gehoord...?!??
Dat heb ik dus hier gelezen https://dierenziekenhuizen.nl/honden/ee ... oren-hond/

En aangezien Bea dus al 13,5 jaar is.
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3389105
Lizzy schreef: wo 06 nov 2019, 07:34
Ik denk daarbij ook aan inwendig en uitwendig Golden Paste bijvoorbeeld.
Ze krijgt al Golden Paste voor haar artrose maar bedoel je nou dat dat ook uitwendig gebruikt wordt?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3389116
Lizzy schreef: do 07 nov 2019, 15:42 OK. Dank voor je antwoord. Ik kan er eerlijk gezegd niks over vinden op google, ook niet Engelstalig.

Wat me wel ineens te binnen schiet: ik heb ook gehoord (en ik weet bij God de bron niet meer) dat ze tegenwoordig alleen de tumor weghalen en niet meer de hele melklijst. Omdat dit net zulke goede kansen geeft. Ohhww, waar heb ik dat nou toch gelezen/gehoord...?!??
Ze halen de alleen alles rond de tepel waar de tumor zit weg.
Dus wel de hele melklijst maar dan van maar 1 tepel.
Door Lizzy
#3389268
MarijeEnBoomer schreef: do 07 nov 2019, 20:27 Ze halen de alleen alles rond de tepel waar de tumor zit weg.
Dus wel de hele melklijst maar dan van maar 1 tepel.
Maar de hele melklijst is toch wat anders dan het weefsel rondom 1 tepel?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3389272
Lizzy schreef: zo 10 nov 2019, 09:09 Maar de hele melklijst is toch wat anders dan het weefsel rondom 1 tepel?
Ze halen het melkpakket per tepel weg bij bultjes.
B mist er 3, waar ze vroeger van voor tot achter had open gelegen waren het nu relatief kleine wonden die bij een normale hond snel genezen.
Door Lizzy
#3389274
MarijeEnBoomer schreef: zo 10 nov 2019, 11:16 Ze halen het melkpakket per tepel weg bij bultjes.
B mist er 3, waar ze vroeger van voor tot achter had open gelegen waren het nu relatief kleine wonden die bij een normale hond snel genezen.
Ah zo! Ja, op die manier. En ja, dat is dus ook wat ik vernomen had, dat het een ouderwetse procedure is om de boel van achter naar voor open te halen. Was het bij B nou voor of na de castratie of tijdens? En had jij ze nou ingestuurd om te laten onderzoeken?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3389284
Lizzy schreef: zo 10 nov 2019, 11:30 Ah zo! Ja, op die manier. En ja, dat is dus ook wat ik vernomen had, dat het een ouderwetse procedure is om de boel van achter naar voor open te halen. Was het bij B nou voor of na de castratie of tijdens? En had jij ze nou ingestuurd om te laten onderzoeken?
Ik heb B toen gelijk laten castreren omdat ze al ruim 10 was en in goede conditie en ik bang was voor een BMO op latere leeftijd.
Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij is er niks ingestuurd.
Het waren bij B verstopte melkkliertjes die best flinke bulten veroorzaakten
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3389459
Lizzy schreef: wo 06 nov 2019, 09:13 Maar wat zijn het voor bulten? Praten we hier nou over ontstekingen of over tumoren? Wat wil de dierenarts weghalen? Of weet de dierenarts het niet? Het schijnt trouwens wel zo te zijn dat het nemen van biopten niet echt heel zinvol is in geval van borstkliertumoren dus dat pleit dan weer voor helemaal weg halen.....

Drie jaar geleden was je hond natuurlijk nog maar 10. En ik kan hier vandaan natuurlijk niet zien in welke conditie je hond verder is.
De antibiotica hebben ze gegeven om het gebied wat rustiger te houden..en zoals ik zelf al dacht zijn de rode plekjes die aan de buitenkant zitten bij haar voorpoot/oksel niet weg gegaan.

Nu ben ik wel vergeten te vragen wat die plekjes/bultjes op die plek dan zijn, want als dat tumoren zijn dan zijn er toch al uitzaaiingen aangezien ze bij haar oksel zitten en niet bij de melklijst?

Gistermiddag een gesprek gehad met de DA; ze zegt dat alleen het aangetaste gedeelte weghalen geen nut heeft, omdat de kans dat er zich nieuwe tumoren ontwikkelen dan aanwezig blijft, daar zit wat in; maar over wat voor termijn spreken we dan? Volgens haar kan dat snel zijn maar ook even duren.

De operatie zal voor Bea waarschijnlijk niet heel veel zwaarder zijn dan 3 jaar terug, aangezien ze nog gezond oogt, hoe gezond zal dan blijken uit het algemeen bloedonderzoek.

Ze zei ook; je kan ook niks doen en afwachten totdat ze bijv. gaat hoesten.....maar dan ben je volgens mij al te laat; ik vind dat nogal een dingetje, helemaal niets doen, ook al is Bea al 13,5 jaar.

Voor de eventuele operatie doen ze een bloedonderzoek op nieren en lever en maken ze een longfoto.

Golden Paste krijgt ze al. Niet uitwending.
Door Lizzy
#3389477
Vanzelfsprekend, als je gaat zitten afwachten en je doet niks en het is kanker en het zaait zich uit: dan gaat ze er aan dood. En ik denk dat zoiets 3 maanden kan duren. En een jaar. Ofzo. En alles er tussen in.

Wat ze meestal doen is eerst een thorax foto maken. Als die schoon is, dan gaan ze opereren. Als jij haar goed genoeg vindt en je vindt dat je moet handelen: dan zou ik dat doen en dan zal de dierenarts inderdaad zoveel mogelijk weefsel eromheen weg moeten halen, anders is het zinloos.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3389478
En ga naar een ervaren chirurg. Wat dat ik toen het door mijn gewone DA heb laten doen, heeft wss een jaar later mijn kat haar leven gekost.
Er waren wat tumorcellen achtergebleven... Dus een 8-tal maanden had ze plots booming gezwellen en nu wel uitzaaiingen. Blijkbaar is melkklierweefsel heel los en blubberig en niet eenvoudig in compleet te verwijderen. Maar wel heel belangrijk.

Maar als het al gemigreerd is naar haar oksel en een lymfeknoop geïnfecteerd is, dan is heel haar lijf geïnfecteerd en heeft opereren niet veel zin meer. Natuurlijk weet je dat laatste pas zeker na de operatie. ::)
Tenzij er al uitzaaiingen op de foto te zien zijn, of de bultjes duidelijk uitzaaiingen zijn.
In dat geval liet ik haar niet meer opereren want je neemt het er toch niet mee weg. En het is zo'n zware operatie.

Chemo is dan nog een optie. Dat hebben wij trouwens niet gedaan (ik was zwanger op dat moment) . Kleintje (m'n kat) is na de tweede operatie (wel door een chirurg) waarbij bleek dat de lymfe besmet was (thoraxfoto was nog steeds clear) , nooit meer geheel hersteld. We hebben haar 3 maand later moeten laten gaan.
Niet ten gevolge van de kanker zelf maar wss de impact van de operaties en bijhorende medicatie op haar lijfje.
Soms is niets doen echt wel beter. Maar vooraf valt dat moeilijk te voorspellen.
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3389485
We hebben de knoop doorgehakt; ze wordt geopereerd.

Eerst wordt er een foto gemaakt om te zien of er uitzaaiingen zijn, zoja, dan gaat de operatie niet door.
Door Lizzy
#3389498
Nou, fijn dat je er uit bent! Wanneer gaat de operatie plaats vinden?

In ieder geval veel succes en we duimen voor een snel herstel!
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3389503
Lizzy schreef: do 14 nov 2019, 16:56 Nou, fijn dat je er uit bent! Wanneer gaat de operatie plaats vinden?

In ieder geval veel succes en we duimen voor een snel herstel!
Dankjewel. Vlgd week woensdag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door