Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
Hoi allemaal,

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in het scotty cramp-verhaal omdat Bowie, onze beagle, regelmatig hinkteals hij naast de fiets liep. Let wel liep, tegenwoordig zit meneer in een karretje   ;D ;D

Hij hinkt afwisselend links- en rechtsachter, een paar hupjes met een poot omhoog en dan weer normaal. Stukkie verderop andere pootje een paar hupjes en dan weer gewoon.
Heidi is er wel eens mee bij de DA geweest (was voordat ik haar kende) die heeft wat aan de poot gevoeld en getrokken en zei vervolgens dat hij niets kon vinden.
Zelf zit ik heel erg aan scotty cramp te denken (is hier ook een nederlandse term voor?) maar ik weet niet of dit terecht is.

Een aantal dingen die me opvallen aan Bowie:

Hij hinkt zowel links al rechtsachter en er zit geen patroon in (soms gaat het wel een kwartier goed)
Hij lijkt geen pijn aan zijn pootje te hebben, het is meer een soort verkramping
Voor de zomer stonden we een keer op de steiger te kijken naar hoe de honden zwommen en in het licht van de zon zagen we dat hij grotendeels zijn voorpoten gebruikte (achter af en toe een slag)
Nu na heel veel zwemmen deze zomer gebruikt hij zijn achterpoten meer, maar hinkt nog steeds net zoveel.
Ik vind persoonlijk zijn poten erg kort in verhouding tot zijn lijf, en al helemaal als ik naar de verhoudingen van Sunday (duitse staande) kijk.
En tot slot vind ik (weer persoonlijk) dat hij erg op zijn achterhand leunt als hij staat. Sunday zijn poten staan ahw een stukje achter zijn lijf, bij Bowie staan ze juist een eind onder zijn lijf (nog voor zijn heupen)

Sjonge jonge wat een verhaal, en eigenlijk alleen maar om te vragen of het handig/zinvol/nuttig is om foto´s te laten maken. Als het een spierenkwestie is dan zul je er nog niet veel wijzer van worden, en bovendien moet ie dan toch onder narcose :-/

Oh ja dit schreef de dierenarts op adtm over een soortgelijk verhaal:

Hoi Jacky,
Het verschijnsel heet Scotty-cramp. Het is een neurologische afwijking. Het ziet er een beetje raar uit (sommige hondjes doen het zelfs om de paar passen) maar het kan absoluut geen kwaad, ook niet op de lange termijn.
Groetjes Nadine

maar ja.......weet ook niet wat ik daarvan moet denken... ik bedoel, als een hond dit vaak doet wordt de heup toch ook totaal verkeerd belast? (vandaar ook t karretje)

Bij een patella luxatie, moet de hond dan zichtbaar pijn hebben of niet? En kun je vanaf de buitenkant zien/voelen of er sprake is van een luxatie? En zo ja, kun je dit alleen zien ten tijde van de luxatie of ook als de knieschijf gewoon op z´n plaats zit? En kan een dierenarts hier uitsluitsel overgeven na een kort onderzoek (beetje voelen, buigen en trekken?)

Wie o wie?????????

Groetjes Femke
Door sylvia
onze poedels vroeger thuis hadden ook patella en hadden daar geen pijn aan.

de da op het hondenforum bij ADTM is trouwens liesbeth,op welk forum had je dat gevraagd dan of is het een oude vraag,van voor liesbeth
Door Lupa
hoi,
mijn een van mijn kooikers heeft patella gehad, ze is lang geleden aan geopereerd (7 jaar geleden), ik merkte aan haar dat ze af een toe de achter poot verkramte als of het op slot ging, ze rekte er aan een was weer voorbij, maar dat werd steeds vaker ze had er geen pijn aan maar op het laatst wilde ze soms niet lopen als ze weer op slot zat(ik wist dat ze patelle had, was al onderzocht) heb haar laten opereren en ze is nu 12 en nooit meer wat van gemerkt.ze heeft nooit een lage stand van haar achterkant gehad of te korte achter poten gehad, nog maals patella is het opslot draien van de knie en ze hebben er geen pijn aan, het is alleen maar lastig
Door Femke
Hoi Sylvia,

Ik had scotty cramp ingetikt bij Google en kwam vervolgens bij deze vraag terecht, het antwoord is van 5 mei 2002.

Ik kom verder nooit op dat forum (heb al moeite om naast fulltime baan, honden, huishouden barfplaats bij te houden, en dan ga ik in september ook nog studeren!!!) dus ik weet ook niet wie oud en wie nieuw is..........

Femke
Door oebaya
Scotty Cramp heet Scotty Cramp, omdat het vooral bij Schotse terriërs voorkomt en daarnaast soms in een aantal verwante rassen als Cairn, Westie e.d.
Maar Scottie cramp is een erfelijke, neurologische aandoening die een bepaald huppeltje geeft als de hond opgewonden is, b.v. als de baas thuiskomt. Het is heel moeilijk te beschrijven hoe het er precies uitziet, maar de hond gaat een beetje huppelen als een geit, beetje rare bokkensprongen maken. Als de hond Scotty Cramp in een niet al te zware vorm heeft, dan is het zelfs wel een grappig gezicht. Wat jij van je Beagle beschrijft is geen Scotty Cramp.
Door Helen
Hoi Sylvia,

Ik had scotty cramp ingetikt bij Google en kwam vervolgens bij deze vraag terecht, het antwoord is van 5 mei 2002.

Ik kom verder nooit op dat forum (heb al moeite om naast fulltime baan, honden, huishouden barfplaats bij te houden, en dan ga ik in september ook nog studeren!!!) dus ik weet ook niet wie oud en wie nieuw is..........

Femke
Leuk, wat ga je studeren?

groetjes Helen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door