Vorige week vrijdag nog niks aan de hand, zaterdag zie ik een (naar wat ik dacht ontstekingkje) aan haar poepert, dinsdag naar de dierenarts : diagnose "perianaaltumor - is bijna altijd goedaardig, we moeten het weghalen, volgende week is je eigen dierenarts er weer, plan maar een afspraak in". Goed. Thuis het e.e.a. gelezen, deze tumor blijkt bij reuen dan wel altijd goedaardig, de ervaring leert dat het bij teven bijna altijd kwaadaardig is, snel uitzaait, etc. Dus terug, dunne naald biopt genomen. Uitslag kwam gisterenavond binnen: ze kunnen er geen chocolade van maken.
Zo langzamerhand begin ik mij het nut van een dunne naald biopt af te vragen

Maar nu....? Ze heeft er hartstikke last van en ondanks pijnstillers blijft de irritatie, sopt zij eraan. Voor maandag staat er weer een afspraak bij onze eigen dierenarts. En het zal uitdraaien op een operatie. Maar ook daar lees ik veel tegenstrijdige berichten. Bij reuen opereren ze niet zo vaak, omdat castratie van de reu vaak voldoende is om de tumoren te laten verdwijnen. Bij de operatie kan de sluitspier geraakt worden en zit je met een ontlasting incontinente hond. Voor zowel je hond als voor onszelf ook niet echt fijn.....
Dus mijn vragen:
* Zijn hier mensen die ervaringen hebben met een teef met deze tumor? En zo ja: hoe is dat afgelopen?
* Wie heeft er ervaring met de operatie van een perianaaltumor? En hoe is die ervaring? Wie heeft de operatie uitgevoerd? (het is niet zeker of mijn dierenarts zelf gaat opereren of dat hij ons door gaat sturen naar een chirurg). Hoe is het herstel na de operatie?