Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Szazzer
#1827001
Hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, dus zal me meteen even kort voorstellen: ik ben Marloes, heb 5 katten (allemaal poezen) en 1 hond, een Zwitserse Witte Herder reu genaamd Storm. Ik woon samen met mijn vriend (aanstaande echtgenoot zelfs!) in Hoeven, en we zijn ook nog eens in blijde verwachting van ons eerste kindje!

Ik ben nu sinds ongeveer 2,5 week begonnen met KVV-en. Storm is nu 16 maanden en heeft van klein pupje af aan al een hele sterke allergische reactie op vlooien. Ik ben hiervoor een paar keer naar de dierenarts geweest, steeds kaalscheren, cortisonenspuit erin, en met hibiscrub en wondspray weer naar huis. Afgelopen zomer zijn we met de hond op vakantie geweest naar de Dordogne, ik had hem een tekenband om gegeven omdat ik bang was voor teken met enge ziektes daar, maar hij kreeg steeds meer jeuk en ik heb de band na nog geen week al af gedaan. De jeuk bleef en werd erger, maar er was niks te zien. Thuis kwamen er na een paar dagen toch weer hotspots, wij dus weer naar de dierenarts want het was heel snel heel groot geworden met pus enz. Dus weer een spuit troep erin en aan de hibiscrub. Die hotspots zijn niet helemaal weggegaan, Storm kreeg een hele dunne vacht boven op zijn rug en veel (bruinige) schilfers, en ook de vacht boven op zijn rug werd een beetje rood-bruinig van kleur. Ik ben toen heel veel op internet gaan zoeken want ik had het idee dat het eerder aan zijn voer zou liggen dan aan de vlooien (die ook niet hielpen, maar ik geloof niet dat al deze problemen alleen maar van vlooien komen).
Na flink geschrokken te zijn van de werkelijke inhoud van zijn voer (ik gaf heb Eukanuba puppy & junior large breed op advies van de fokker, hij zou dit tot 2 jaar oud moeten krijgen), ben ik uiteindelijk op Lotgering uitgekomen en heb daar 2 uitsluitingsdieten besteld: een krat puur rundvlees en een krat puur lamsvlees. We zijn begonnen met rund en daar staat hij nu bijna 2,5 week op.
Tot nu toe heb ik het idee dat het beter gaat, de plekjes op zijn rug worden minder (er zit er nog eentje helemaal bij het begin van zijn staart, en ik controleer hem nu dagelijks en haal steeds alle korstjes weg en doe daarna nog wel de wondspray, die verkoelt en dat lijkt goed te helpen), en ik heb het idee dat zijn vacht toch weer wat voller aan het worden is, langzaamaan ook wat lichter en ook dat zijn oortjes wat meer roze worden. Of het ook echt zo is dat weet ik niet, misschien is het wel wishful thinking, maar ik ben zowat dag en nacht onafscheidelijk met hem dus kan het verschil misschien ook niet zo duidelijk merken...
Verder is hij qua gedrag hetzelfde gebleven: een superlieve knuffel die graag overal bij wil zijn, en die goed zijn best doet met de training en heerlijk speelt met zijn hondenvriendjes. Hij heeft een paar keer gal opgegeven sinds we begonnen zijn, dat denk ik nu opgelost te hebben door 3 maaltijden per dag te doen ipv 2.
Volgens de website van Lotgering hoeft hij maar 500 gram per dag te geven, ik geef hem nu 3 x 250 gram. Als hij niet aankomt hou ik het op 750 gram en gaan we over een tijdje weer over naar 2 voedingen per dag, en als hij wel aankomt ga ik minder geven, maar dat wil ik een beetje op het oog doen, hij is nu prachtig droog en dat moet zo blijven!

Ik zou graag willen weten wat jullie als ervarenen zo van mijn verhaal vinden, en of jullie nog tips hebben? Ook vraag ik me af of dit dieet echt voldoende is voor hem. Hij krijgt regelmatig wel een koekje (markiesjes enzo) en iedere avond een dentastick, maar ben bijvoorbeeld wel even gestopt met een boterham geven omdat ik niet weet of hij allergisch is voor tarwe. Moet hij er fruit en groente bij hebben? En zo ja hoeveel ongeveer? Storm weeg overigens 35 kilo.

Ook heb ik op dit forum al tips gelezen over natuurlijke vlooienbestrijding, en ik ben nu begonnen met tea tree oil. Gek genoeg hebben de poezen geen vlooien, misschien hebben we geen lekkere poezen? Storm is denk ik iets te lekker...

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties! In ieder geval alvast heel erg bedankt!!!!

Groetjes
Marloes (en Storm!!)

Hier nog een foto van hem:
Afbeelding
Door Dacelo
#1827391
Hoi Marloes en Storm,
Welkom hier! Mooie hond hoor! Je menu klinkt prima, als je eenmaal verbetering in zijn conditie gaat zien kan je altijd wat meer gaan varieren. Het is eerst al heel goed dat je over op vers voer bent gegaan. Mijn hond had ook huidproblemen, niet zo veel als die van jou, maar deze zijn volledig verdwenen met het verse voer.
Qua hoeveelheid moet je het even in de gaten blijven houden. Mijn hond is 35 kg. en eet 900gr. per dag, dit kan erg verschillen per hond. Groente zou je er wat bij kunnen geven, maar ook dat zou ik even afwachten tot je weet hoe je hond op het vlees reageert. Rustig uitproberen lijkt me.. Boterhammen kan je beter zelf op eten, honden hebben hier niet zo veel uit nodig..  ;)
Door Pedro98
#1827398
Ten eerste welkom op de Forum waar ik zelf ook nog maar kort op zit maar al wel een hoop te weten ben geworden. En ook door het forum steeds meer opzoek gegaan en gaan lezen of de voeding en wat er van onjuiste voeding ook kan komen.

En de jeuk en schilfers kunnen wel degelijk komen door het voer of een product wat er aan toegevoegd word van kleurstof tot de granen die er in zitten.

En weet niet of lotgering een compleet voer is en of je dan weg kan met twee soorten maar denk dat je daar snel genoeg antwoord op krijgt van mensen die het gebruiken of er meer verstand van hebben als ik. Ik overleg vaak met de persoon waar ik mijn vlees haal wat wel en niet te geven, en de man is in mijn ogen erg goed op de hoogte wat wel en niet goed is voor onze pup.

Maar dat gal kan ook wel komen door het overschakelen van brokken naar KVV denk ik is toch iets heel anders wat de maag te verwerken krijg.

En je hond ziet er wel vrolijk uit op de foto te zien, en hopen dat je met kvv meer behaald als alleen de spuiten van de DA die ook niet altijd gelijk heeft.
Door M@rina
#1827589
Welkom op dit forum!

Goed om over te stappen naar vers ipv brokken!!!
Allereerste de hoeveelheid. over het algemeen adviseren de kvv producenten20 á 30 gram per kg lichaams gewicht voor Storm zou dit 700  en 1000 gram zijn. Die 750 is dus helemaal zo gek niet. 500 vind i wel erg weinig voor een hond van storms formaat.

Als je zeker wilt weten of je hond een allergische reactie heeft van voer dan zou je een eliminatiedieet moeten gaan doen. Zo'n 6 weken een kvv voeren van een vleessoort die hij nog nooit eerder gegeten heeft. Geen andere snacks, snoepjes o.i.d alleen iets gedroogds van dezelfde vleessoort. Een kvv van bijv. eend  of geit is meestal wel goed.

Omdat je nu al resultaat ziet zou ik op dezelfde voet verder gaan, alleen de markiesje en de dentastix achterwege laten, die laatse is toch troep  :P. Geef hem liever snacks waar geen granen in zitten, bijv. pensstaafje gedroogd kipfilet o.i.d.

Als hij goed blijft reageren kan je langzaam... (echt langzaam, dus over een paar weken) proberen andere vleessoorten toe te voegen dan wordt zijn menu wat gevarieerder.
Door Nynke
#1827619
Welkom op Barfplaats Marloes  :) :)

Allereerst raad ik je aan, om per direct te stoppen met koekjes en troep zoals markiesjes en dentasticks. Dat is echt troep !!!

Daarnaast zou ik je aanraden om een eliminatiedieet te voeren met een diersoort waarvan je hond ook de botten kan eten, zoals konijn bijv. En dan ook alleen maar 100% konijn, niks anders, en dat zeker 6 weken volhouden. Zoek op barfplaats maar eens op het woord eliminatie, dan vond je heel veel info !!

Succes !!!!!!
Door Pedro98
#1827680
Inderdaad die dentasticks heeft onze vorig vriend Pedro ook wel eens gehad maar was nooit echt een succes. Vaak naar lekker te hebben gesmuld kwam de boel er net zo hard weer uit geld het zelfde voor die rode staafje ook geen succes.
Gebruikersavatar
Door Szazzer
#1828602
Wauw bedankt voor de reacties!!

Ik maak de koekjes nog even op (weggooien vind ik ook weer zonde, hij vindt het lekker en ik merk er niet echt (veel) negatieve effecten van).
Wat zou ik hem dan als lekkertje kunnen geven? Pensstaafjes oid ben ik zelf niet zo'n fan van want die stinken echt te erg...... ;-)
Met trainen geef ik hem altijd stukjes Rodi hondenworst.

Gelukkig kan ik in ieder geval al melden dat zijn vacht echt verbetering toont! Ik heb gisteren gezien dat het laatste dubieuze plekje ook helemaal genezen is!!! Zondag ga ik hem weer in bad doen om alle schilfers en korst-restjes die nog op zijn vacht en huid zitten weg te halen, ik verwacht dat dan ook de laatste jeuk weg zal zijn...
Daarnaast heb ik gezien dat overal op zijn rug nu nieuwe haartjes van een milimeter of 3 zitten!!! Zowel de stuggere haren als zachte ondervacht, hier ben ik natuurlijk heeeeeeel erg blij mee!

Tenslotte zijn we begonnen met wat fruit, dat moet hij echt nog leren eten. Tot nu toe hebben we wat stukjes banaan, appel en mandarijn geprobeerd, en het is steeds sneller weg. Ook heeft hij gisteren voor het eerst een rauw ei op. De schil werd in een miljoen stukjes over de keukenvloer verspreid, dat was een beetje jammer, maar het ei zelf vond hij heerlijk.
Hoeveel moet hij hier ongeveer van krijgen? Is 2 stuks fruit ook voor een hond een goede richtlijn? En qua eieren, eentje per week ofzo?

Groetjes!! Marloes
Door TMG1961
#1828634
Welkom op BP. Ik geef 2 keer per week 1 ei (Pixie weegt 27kg), maar ik geef het zonder schaal..wel rauw. Fruit geef ik dagelijks, ik neem altijd een appel of peer mee tijdens wandelingen en ze krijgt er altijd een paar stukjes van. In plaats van koekjes kun je gedroogde spulletjes geven zoals long, pensstaafjes.
Laatst gewijzigd door TMG1961 op di 16 nov 2010, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~anna~
#1829646
welkom op het forum.
ik heb ook een witte herder die is allergisch voor meerdere dingen, ondankt dat ze altijd vers kreeg.
mijn advies:vermijd de gewone dierenarts.
en hopelijk valt het met Storm mee en heeft hij nu nergens meer last van.
en probeer zo schoon mogelijk te voeren, dus in ieder geval geen (giftige)mandarijntjes :-\
ze bevatten de meeste bestrijdingsmiddelen, op Google even giftige mandarijnen intoetsen.
misschien is Storm wel familie van crystal, bijna iedere witte op BP is familie :biggrin2:
#1829693
Welkom hier! Hartstikke leuk. Er zijn een aantal beginnersdocumenten aanwezig hier op Barfplaats, ik zou eens voorzichtig wat gaan lezen, ook over de verschillende merken (KVV's), hun voor en nadelen etc. etc. Voor een witte herder kan je denk ik makkelijk 2 eieren per week geven, vis etc. Met schil kan, maar de eierschaal kan zeker als het ei wat ouder is en in de koelkast heeft gelegen, vrij hard en scherp zijn. Ik zou de schaal of weglaten of tot poeder vermalen/fijn stampen.
Door M@rina
#1829758
Bij dierenspeciaalzaak verkopen zo ook gedroogde kipfilet en penstrainertjes dat zijn kleine beloningsnoepjes van geperste en gedroogde pens.
Soms ook andere gedroogde vleessnacks. Maar je doet echt een groot plezier als je af en toe een pensstaafje geeft, ze smullen ervan!
Door jara
#1830810
Welkom hier op BP.
Het feit dat je zo snel al verbetering ziet zegt al genoeg denk ik...
Waarom je mooie hond dan nog langer de verkeerde snoepjes/snacks geven. Ook mijn vriendin wilde eerst de pot verkeerde snoepjes opmaken omdat ze het zonde vond, maar ik heb de pot op een ochtend maar geleegd in de container op de dag dat ie werd geleegd en meteen maar gedroogde kip en pens gehaald.
En het lijkt wel of Jara ineens veel beter haar best deed op de cursussen....vooral voor de gedroogde kipfilet (C1000)doet ze bijna alles
Gebruikersavatar
Door Ronald
#1830966
Als je het zonde vindt om de pot met koekjes weg te gooien, geef het dan aan een asiel!

Echt... voor je eigen hond is het veel beter om (zelf gedroogd?) vlees/kiptipjes/longstukjes, kortom: noem maar op te geven.
Door *sanne*
#1831439
Hoi,

Nou al adviezen genoeg gehad  ;)

Waar ik je nog wel even op wil wijzen; ik las dat je m in bad wilt gaan doen, op zich niks mis mee maar kijk echt uit met wat voor een shampoo je gebruikt!! Dit kan echt funest zijn voor de huid...
Succes met je knappe man!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door