Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Sylvie
#8883
Ik zag dat Roger 1 maal daags voert en daar wou ik toch nog even op reageren.
Ik kan me voorstellen dat een aantal honden dat kan, 1 maal daags eten, maar ik zou hier toch een beetje mee oppassen en het niet voor alle honden willen aanraden.
Ten eerste ben ik bang dat het voor echt kleine rassen ronduit slecht is. Hun lever is gewoon te klein om genoeg energie op reserve te houden, waardoor de bloedsuikerspiegel veel te laag wordt.
Verder zijn er nogal wat honden die gal gaan spugen met een lege maag.
En verder aarzel ik een beetje over maagtorsies. Ik meen dat de kans op een torsie het grootste is bij een lege maag, eventueel in combinatie met beweging?
Door sylvia
#8884
Ik zag dat Roger 1 maal daags voert en daar wou ik toch nog even op reageren.
Ik kan me voorstellen dat een aantal honden dat kan, 1 maal daags eten, maar ik zou hier toch een beetje mee oppassen en het niet voor alle honden willen aanraden.
Ten eerste ben ik bang dat het voor echt kleine rassen ronduit slecht is. Hun lever is gewoon te klein om genoeg energie op reserve te houden, waardoor de bloedsuikerspiegel veel te laag wordt.
Verder zijn er nogal wat honden die gal gaan spugen met een lege maag.
En verder aarzel ik een beetje over maagtorsies. Ik meen dat de kans op een torsie het grootste is bij een lege maag, eventueel in combinatie met beweging?
Ik voer ook 1x per dag,altijd al gedaan,waarom de hoeveelheid vlees die ze moeten hebben is al niet al te veel als ik dat ook nog moet gaan verdelen over twee keer krijgen ze dus 2x net niks (1 hap dus)
Nu hebben ze een normale maaltijd,en ze doen het er bijzonder goed op ,er zullen best rassen zijn met fysiologische afwijkingen waar dit niet kan,en bij brokken honden wordt het al helemaal een probleem,maar bij die van mij gaat het perfect.
Door oebaya
#8885
<<


Waarom geef je de voorkeur aan chlorofyl ipv. bv. groene leem?
Daar mijn honden allemaal gechipped zijn en met groene leem het risico bestaat, dat de chip eruit komt. Daarom het duurdere chlorofyl.
Door oebaya
#8886
Kunnen jullie wat meer vertellen over het geven van een reinigingskuur. Maw hoe doen jullie dat precies?

groetjes Helen
Hoi Helen,
De kuur duurt 14 dagen en is als volgt:
1x daags 1 eetlepel groene leem of chlorofyl over het eten (middenslag 1/2 en kleine 1/4 eetlepel)
1x daag 1 druppel jeneverbes over het eten (middenslag honden om de dag en kleine honden om de 2 dagen 1 druppel)
2x daags 2 druppels teatree olie over het voer
2x daags 2 druppes citroen olie over het voer.
Roer de teatree en citroen door wat honing, dan is het minder scherp en wordt beter opgenomen.

Denk er om honden met nierproblemen, die hoog in training staan, dieren met structurele fysieke afwijkingen en dieren die reguliere medicijnen krijgen toegediend mogen niet zo maar een reinigingskuur. Neem dan contact op met een dierenarts die hier iets van begrijpt. Ook niet direct na entingen of zo de reinigingskuur geven.
Door roger
#8887
<<Kunnen jullie wat meer vertellen over het geven van een reinigingskuur. Maw hoe doen jullie dat precies?<<

Hoi Helen, je kan op verschillende manieren je hond een reinigingskuur geven.

Een dag vleesloos en een dag vasten is in principe ook een vorm van reinigingskuur,vermits je de hard werkende  organen van de vleeseter de nodige rust geeft.
Volgens JdBL verjongd het ook de hond en zij is héél sterk voorstander van een dag vasten per week.
JdBl heeft  zelfs een dieetlijst voor16 dagen opgesteld op basis van een aantal  kruiden, laxeermiddelen en graanvlokken bij honden die koorts maken.

Ook op basis van groene leem (merk Vertagil ) kan je reinigen, eventueel aangevuld met jeverbes, silsterk (een eigen mengsel van Margriet Cremers of tea tree en citroen olie.)
Jeneverbes werkt ontslakkend en voert de reststoffen van het verteringsproces af
Tea tree zou de eigenschap hebben om in geval er een onbalans is in het darmstelsel de overtollige bacterien doden.
Door de citroen olie tenslote kunnen de darmenop een juiste manier de aminozuren opnemen.

Silsterk is een combinatie van  laatstgenoemden , aangevuld met propolis (denk ik)

Propolis zou ook darmreinigend werken en dan heb je nog de chloropyl, die ter vervanging is van de groene leem, maar minder sterk werkend,en meestal zoniet altijd gewonnen word uit alfalfa.
Een reden te meer om volgens mij zelf je alfalfa zaadjes te laten kiemen en regelmatig door het voer te mixen.

groetjes
Roger.
Door Helen
#8888
<<Kunnen jullie wat meer vertellen over het geven van een reinigingskuur. Maw hoe doen jullie dat precies?<<

Hoi Helen, je kan op verschillende manieren je hond een reinigingskuur geven.

Een dag vleesloos en een dag vasten is in principe ook een vorm van reinigingskuur,vermits je de hard werkende  organen van de vleeseter de nodige rust geeft.
Volgens JdBL verjongd het ook de hond en zij is héél sterk voorstander van een dag vasten per week.
JdBl heeft  zelfs een dieetlijst voor16 dagen opgesteld op basis van een aantal  kruiden, laxeermiddelen en graanvlokken bij honden die koorts maken.

Ook op basis van groene leem (merk Vertagil ) kan je reinigen, eventueel aangevuld met jeverbes, silsterk (een eigen mengsel van Margriet Cremers of tea tree en citroen olie.)
Jeneverbes werkt ontslakkend en voert de reststoffen van het verteringsproces af
Tea tree zou de eigenschap hebben om in geval er een onbalans is in het darmstelsel de overtollige bacterien doden.
Door de citroen olie tenslote kunnen de darmenop een juiste manier de aminozuren opnemen.

Silsterk is een combinatie van  laatstgenoemden , aangevuld met propolis (denk ik)

Propolis zou ook darmreinigend werken en dan heb je nog de chloropyl, die ter vervanging is van de groene leem, maar minder sterk werkend,en meestal zoniet altijd gewonnen word uit alfalfa.
Een reden te meer om volgens mij zelf je alfalfa zaadjes te laten kiemen en regelmatig door het voer te mixen.

groetjes
Roger.
Ik heb voor Balou al een vasten dag in de week en een halve vleesloze dag ( een granenmaaltijd). Deze week heeft ze niet gevast omdat ze wat terug is gevallen in gewicht na een paar zeer actieve dagen. :-/
Kan je misschien iets uitgebreider vertellen hoe je de leem ( en de rest) geeft en hoeveel en wanneer. Poeh veel vragen dus. Ik hoor dit nu voor het eerst en ik snap nog niet zo goed hoe je het precies moet geven allemaal.

groetjes Helen
Door roger
#8889
<<je misschien iets uitgebreider vertellen hoe je de leem ( en de rest) geeft en hoeveel en wanneer. Poeh veel vragen dus. Ik hoor dit nu voor het eerst en ik snap nog niet zo goed hoe je het precies moet geven allemaal.<<


Helen, ik neem het effe letterlijk over uit het boek natuurgeneeswijze voor honden en paarden van Margried Dudok Van Heel:

Groene leem word over het algemeen 14 dagen toegediend. Een eetlepel voor paarden, een koffielepel voor grote honden en een theelepel voor kleine honden per dag over het voer.

jeneverbes: dagelijks (paard) om de dag (grote hond) of om de twee dagen kleine hond) 1 druppel op honingwater of andere emulgator op het voer.

tea tree 2 X 2 druppels per dag  over het voer zoals de jeverbes en idem voor de citroenolie.


Aangezien groenel leem de giftige stoffen uit het lichaam verwijderd worden ook de stoffen uit allopathische geneesmiddelen uit het lichaam verwijdert.
Dus niet kuren tijdens het toedienen van geneesmiddelen.


Als je "silsterk" gebruikt, dus die mix van haar, dan is het 2 X daags 10 druppels over het voer

Alles kan binnen dezelfde 14 dagen.

Verder adviseerd ze nog tijdens het kuren de hond een eetlepel biogarde per dag te geven (een theelpel voor kleine honden ) samen met een halve boterham van zuurdesembrood om de darmflora weer te herstellen.


www.silverlinde.com kan je altijd mailen voor info terzake.


Gr.
Roger
Door Helen
#8890
Super, Roger, wat ontzettend interessant!! Hoe vaak per jaar doe jij dit? en zijn er meer mensen die dit doen?

groetjes Helen
Door roger
#8891
<<Super, Roger, wat ontzettend interessant!! Hoe vaak per jaar doe jij dit? en zijn er meer mensen die dit doen?<<


Ik heb dat vorig jaar juli of augustus één keer gedaan.
Amun reageerde heel heftig op "front" line met huiduitslag en jeuk.
Toen heb ik hem gekuurd op advies van Silverlinde met de vertagil groene leem, jeneverbes en silsterk.

M. Dudok van Heel adviseerd wel dat jaarlijks een keer te doen, maar die raad heb ik tot hiertoe niet opgevolgd.
Door Thineke
#8892
Super, Roger, wat ontzettend interessant!! Hoe vaak per jaar doe jij dit? en zijn er meer mensen die dit doen?

groetjes Helen
Hoi Helen,

Sinds een paar maanden hebben we groene leem + jeneverbesolie in huis gehaald om een paar honden een reinigingskuur te geven. Een jonge teef van me, had ik het idee van, dat ze niet helemaal lekker in d'r vel zat en heb haar erop gezet. Ze heeft weinig ontslakkingsverschijnselen gehad, dus waarschijnlijk zat haar niet veel in de weg, maar ze ziet er nu weer superfit uit. Gelijk heb ik mijn oude reu + mijn oude kruising er ook maar opgezet. Beide honden hadden altijd vieze ogen en wat ik ook deed, niets hielp. Nu hebben ze eigenlijk al een paar weken schone ogen  :)
En aangezien ik nog genoeg voorraad had, heb ik nu een herplaatsingshond erop gezet en een oudere teef, die volgens mij ook wel wat kon gebruiken ;) (Vieze vacht en een beetje stinken, misschien omdat ze constant in het water ligt?). De herplaatsingshond had aan het begin van de kuur wat grieperige verschijnselen. Ik denk dat ik dit standaard maar in m'n ,,medicijnkastje" voor de honden houd, aangezien het ook niet verkeerd is om te geven na een inenting, of narcose.
Door tieneke
#8893
<<Super, Roger, wat ontzettend interessant!! Hoe vaak per jaar doe jij dit? en zijn er meer mensen die dit doen?<<


Ik heb dat vorig jaar juli of augustus één keer gedaan.
Amun reageerde heel heftig op "front" line met huiduitslag en jeuk.
Toen heb ik hem gekuurd op advies van Silverlinde met de vertagil groene leem, jeneverbes en silsterk.

M. Dudok van Heel adviseerd wel dat jaarlijks een keer te doen, maar die raad heb ik tot hiertoe niet opgevolgd.
Hoi Roger dezelfde kuur heb ik 3 jaar terug aan een van mijn paarden gegeven om zijn lichaam te reinigen van alle injecties en wormenspuiten daar dit paard staart en manen eczeem heeft.
Ik heb het ook niet meer herhaald na een jaar omdat ik geen resultaat zag.
Volgens mij ligt de oorzaak in grote hoofdlijnen in het kant en klare voer wat ook voor paarden niet echt zuiver te noemen is.
Ik ben nu bezig met een voer wat is samengesteld uit pure grondstoffen.
Dus zuivere biologische graan,mais etc.
Hopelijk gaat het na het voeren van dit nog beter met zijn huidje. :)
Door oebaya
#8894
Jongens let op met groene leem als je honden gechipped zijn. Groene leem kan de chip eruit werken. Dit staat op de gebruiksaanwijzing van de Silverlinde:
Groene leem verwijdert alle lichaamsvreemde stoffen, zoals o.a. botpennen en wellicht ook chips. Aangezien wij nog niet over voldoende gegeven beschikken, kunnen wij het gebruik van groene leem niet garanderen bij een gechipt dier. In dat geval raden wij aan om i.p.v. groene leem de Chlorofyl te gebruiken.
De kuur met Chlorofyl heb ik hier al neergezet.
Zag ook dat iemand alleen groene leem en jeneverbes had gebruikt, maar als je TeeTrea en Citroen weglaat, dan is de kuur veel minder m.b.t. verwijdering van eventuele beginnende ontstekingen of ontstekingsresten.
Door roger
#8895
<<Ik heb het ook niet meer herhaald na een jaar omdat ik geen resultaat zag.<<

Thieneke, hier is de eczeem die erop zat naar het einde van de kuur toe geleidelijk beginnen verdwijnen, maar uiteraard zeker weten of het van de groene leem kuur komt , tja dat is wat anders, kan nog altijd toeval zijn maar het is opgelost.  


<<Volgens mij ligt de oorzaak in grote hoofdlijnen in het kant en klare voer wat ook voor paarden niet echt zuiver te noemen is.<<


Onder andere daarom adviseerd silverlinde om te ontgiften
Heb jij ook eens niet geschreven dat het regelmatig in het drinkwater van paarden werd gedaan ook?

Gr.
Roger.
Door Thineke
#8896
Jongens let op met groene leem als je honden gechipped zijn. Groene leem kan de chip eruit werken. Dit staat op de gebruiksaanwijzing van de Silverlinde:
Groene leem verwijdert alle lichaamsvreemde stoffen, zoals o.a. botpennen en wellicht ook chips. Aangezien wij nog niet over voldoende gegeven beschikken, kunnen wij het gebruik van groene leem niet garanderen bij een gechipt dier. In dat geval raden wij aan om i.p.v. groene leem de Chlorofyl te gebruiken.
De kuur met Chlorofyl heb ik hier al neergezet.
Zag ook dat iemand alleen groene leem en jeneverbes had gebruikt, maar als je TeeTrea en Citroen weglaat, dan is de kuur veel minder m.b.t. verwijdering van eventuele beginnende ontstekingen of ontstekingsresten.
Hm, dat was ik dus die alleen de groene leem + jeneverbesolie gebruikt ... Maar je wordt door de diverse sites behoorlijk in verwarring gebracht, want de een heeft het alleen over groene leem en nu lees ik ook over toevoeging van teatree en citroen  ???
Zal ik dan maar een volgende keer naar de Silverlinde gaan ?
O ja, over het verdwijnen van de chip heb ik alleen nog maar gelezen, dat dat niet zo was, dus blijkbaar zijn daar de meningen ook - nog - over verdeeld. Ik ga nu gelijk maar even kijken of ik de chip kan vinden, bij de teef, die de kuur heeft gehad en gechipt is  ;)
Door Angelique
#8897
Hier zitten in ieder geval nog alle chippen bij de honden op hun plaatst.
Wat ik er ooit van begrepen heb geldt deze chippeneruitwerkwaarschuwing  alleen voor paarden omdat deze anders gechipt zouden worden dan honden. (vertelde een paardenmevrouw die opleiding volgde bij Silverlinde)

In een boek van M. Dudok wordt gesproken over 2 kuren, eentje met groene leem en teatree en eentje met jeneverbes, deze hadden verschillende doelen, kan straks eventueel wel kijken wat de verschillen waren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door