Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door oebaya
#8832
<< Bij wie de maag preventief moet worden vastgezet om maagkanteling te voorkomen. Dat zijn honden bij wie je met alles, maar dan ook alles wat je ze geeft, uiterst voorzichtig te werk moet gaan, want het kan zo maar mis zijn.<<


Tja Oebaya, maagkanteling en preventief vastzetten van de maag.
Er zullen wel geen statistieken van zijn , maar het zou intressant zijn om weten of pakweg 50 jaar geleden de DD ook zo over gevoelig was als heden ten dage.
Ik kan me niet herinneren dat DHondt hierover iets geschreven heeft in zijn boek, ik heb ook nog een ander klein boekje over dat ras en daar word ook niet specifiek over maagtorsies bij de DD geschreven.
Dus heb ik de indruk dat het de laatste decennia meer voorkomt dan vroeger.

Feit is nog steeds dat men de oorzaak van een draaiing niet kent.....maar.........Ik heb daar mijn eigen gedacht over en dat is een beetje ontstaan toen jaren geleden een da. me iets vertelde.

Bij vleesvoeding moet de maag voldoende werken . das en sterke spier die zich spant en ontspant.
Bij brok is dat voor niks nodig want die valt zo uit mekaar en zwelt op.
Dus die maagspieren worden niet meer voldoende benut, verslappen , verzwakken..... degenereren, bij de eerste generaties brokkendoggen gebeurden de torsies op latere leeftijd , maar wat na 10 tallen jaren fokken , met die honden die zowieso al gevoelig hiervoor waren, degeneratie van die krachtige maagspier evolueerd steeds maar in een richting.

Misschien is dit te simpel geredeneerd maar ik zou er maar rekening mee houden.

Gr.
Roger.
De verklaring die jij noemt is heel zinnig. Op internet heb ik, toen ik voor een clubblad waarvoor ik over maagtorsie zou schrijven, nog een andere gevonden (uit het hoofd geciteerd hoor): het vermoeden bestaat, dat bij honden bij wie een los vel wordt geprefereerd, ook het bindweefsel veel losser wordt en dat ze daarom ook gevoeliger zijn voor maagtorsies'.

Als dat bindweefsel een reden is, dan kan ook hier weer de fok schuldig zijn: lippen kunnen immers niet los genoeg, oogleden moeten lekker laag hangen en horen er werkelijk rimpels in het gezicht, dan streven we er naar zo veel, dat er operatief vervolgens weer een paar moeten worden verwijderd.

Soms denk ik wel eens: laten we met sommige rassen maar eens helemaal terug naar af gaan. Want het gaat nu over doggen, en ik weet het ook niet van alle rassen, maar als je hoort dat bijna geen Schotse terriër meer natuurlijk bevalt, omdat ze het beest korter en ronder zijn gaan fokken en daardoor het geboortekanaal tekort is geworden voor een natuurlijke bevalling, dat bij de Engelse dog bewust de dwerggroei (je hebt er zo'n mooi duur woord voor waar ik nu even niet op kan komen), zo bewust zo ver is doorgefokt, dat ook de staart is aangetast en wel zo, dat hij soms terug in de rug groeit. De Duitse herder van wie de achterhand lager, lager, schuiner moest, tot de heupen het niet meer aankonden. Ik denk dat we met behulp van iedereen hier op de site honderden van dit soort door de fok gecreëerde ellende kunnen opnoemen.
Bleef het daar dan maar bij, maar als het met de fok niet wil lukken dan grijpen we naar anabole steroïden (onder meer de Westie). In Engeland is de nieuwste mode om de honden voor een show vol te stoppen met cafeïne en codeïne, schijnen ze pittiger over te komen of zo. Alhoewel je van codeïne normaal gesproken zo duf als een konijn wordt. De volgende ochtend zitten die honden met koppijn in hun mand.
Laten we over dit soort ellende maar gauw stoppen, want je gaat er gewoon een potje van zitten janken.
Door oebaya
#8833
In 1978 kan ik me nog herrineren dat een Duitse Herderteef die ik altijd uit mocht laten tot 2 keer toe een maagtorsie kreeg en hieraan ook stierf. Maar dat terzijde.

Ik ben zelf een fervent tegenstander van brokken en die zullen bij mij ook nooit meer in huis komen maar nu het volgende; Hoe komt het dat alle diensthonden die ik ken, allen kruisingen, allen gevoerd met alleen maar brokken,allemaal een jaar of 14 worden en er geen 1 kanker krijgt??

gr.Ordell
Misschien wel omdat er met die honden gewerkt wordt, dat ze zo'n hoge leeftijd halen. Het is net zoiets als bij mensen: sporten is gezond. Je kan ook zeggen, omdat het kruisingen zijn, maar volgens George A. Padgett, schrijver van Control of Canine Genetic Diseases, zitten er in bastaardhonden nog meer erfelijke ziekten, dan in de poedel die van alle rassen de hoogste score haalt, nl. 144 erfelijke ziekten. Ik hou het persoonlijk dus voorlopig toch even op dat gezonde werken met die honden.
Door sylvia
#8834

Omdat hij er beter uitziet en het beter doet dan een brokkenhond en alle andere dingen waarvan jij nu wel onderhand moet weten waarom ik ze niet meer voer ;D. Maar daardoor niet perse ouder hoeft te worden.....

gr.Ordell
aha dus jij hebt niet het idee,dat als de machine goed geolied draait dat hij langer draait ?
Door sylvia
#8835

Nou, als er niks mis is met het onderwerp, dan is het dus persoonlijk.
nee is iets textueels
Door Lizzy
#8836

De verklaring die jij noemt is heel zinnig. Op internet heb ik, toen ik voor een clubblad waarvoor ik over maagtorsie zou schrijven, nog een andere gevonden (uit het hoofd geciteerd hoor): het vermoeden bestaat, dat bij honden bij wie een los vel wordt geprefereerd, ook het bindweefsel veel losser wordt en dat ze daarom ook gevoeliger zijn voor maagtorsies'.

Als dat bindweefsel een reden is, dan kan ook hier weer de fok schuldig zijn: lippen kunnen immers niet los genoeg, oogleden moeten lekker laag hangen en horen er werkelijk rimpels in het gezicht, dan streven we er naar zo veel, dat er operatief vervolgens weer een paar moeten worden verwijderd.

Soms denk ik wel eens: laten we met sommige rassen maar eens helemaal terug naar af gaan. Want het gaat nu over doggen, en ik weet het ook niet van alle rassen, maar als je hoort dat bijna geen Schotse terriër meer natuurlijk bevalt, omdat ze het beest korter en ronder zijn gaan fokken en daardoor het geboortekanaal tekort is geworden voor een natuurlijke bevalling, dat bij de Engelse dog bewust de dwerggroei (je hebt er zo'n mooi duur woord voor waar ik nu even niet op kan komen), zo bewust zo ver is doorgefokt, dat ook de staart is aangetast en wel zo, dat hij soms terug in de rug groeit. De Duitse herder van wie de achterhand lager, lager, schuiner moest, tot de heupen het niet meer aankonden. Ik denk dat we met behulp van iedereen hier op de site honderden van dit soort door de fok gecreëerde ellende kunnen opnoemen.
Bleef het daar dan maar bij, maar als het met de fok niet wil lukken dan grijpen we naar anabole steroïden (onder meer de Westie). In Engeland is de nieuwste mode om de honden voor een show vol te stoppen met cafeïne en codeïne, schijnen ze pittiger over te komen of zo. Alhoewel je van codeïne normaal gesproken zo duf als een konijn wordt. De volgende ochtend zitten die honden met koppijn in hun mand.
Laten we over dit soort ellende maar gauw stoppen, want je gaat er gewoon een potje van zitten janken.
Hier ben ik het nou eens helemaal mee eens! We mogen niet generaliseren natuurlijk, er zijn HELE goede fokkers! Maar sommige rassen........... daarvan zou ik haast NOG een stapje verder gaan, maar dat durf ik niet hard-op te zeggen... Dus, laten ik het houden op: terug naar af ja.
Door Lizzy
#8837

Misschien wel omdat er met die honden gewerkt wordt, dat ze zo'n hoge leeftijd halen. Het is net zoiets als bij mensen: sporten is gezond. Je kan ook zeggen, omdat het kruisingen zijn, maar volgens George A. Padgett, schrijver van Control of Canine Genetic Diseases, zitten er in bastaardhonden nog meer erfelijke ziekten, dan in de poedel die van alle rassen de hoogste score haalt, nl. 144 erfelijke ziekten. Ik hou het persoonlijk dus voorlopig toch even op dat gezonde werken met die honden.
Heel eerlijk gezegd ken ik George Padgett niet en dus zijn boek en onderzoek ook niet. Maar, ik snap iets niet... Je kunt over bastaarden toch ook niet generaliseren? Stel, je neemt een hond (ras x) zonder afwijkingen. Je kruist deze met een andere hond (ras y) zonder afwijkingen, dan krijg je nu toch ineens geen afwijkingen? Of bedoel je hier: je neemt een herder met HD x Labrador met ED dan heb je kans op pups met HD en ED?

Groetjes, Lizzy
Door Janet
#8838
Het verhaal van de vele erfelijke afwijkingen bij kruising Mechelaars gaat hier niet op. Er zijn tot op hoge leeftijd nauwelijks problemen met deze honden.

gr.Ordell
Misschien juist omdat het kruisingen zijn? De kans op te lang en te vaak met dezelfde bloedlijn fokken (inclusief de goede én slechte kanten) wordt dan toch behoorlijk verminderd?
Door yalla
#8839
Wat ik me dan toch eigenlijk stilletjes afvraag: past de hond zich misschien toch makkelijker aan qua verteringssysteem dan wij denken. Ik denk dan vooral aan de rassen die al heel lang gefokt worden, niet aan honden die nog heel dicht bij hun voorvader staan, zoals de pool- en wolfshonden.
Wacht met spanning de reacties af.
Even een kleine correctie: poolhonden zijn net zo gedomesticeerd als een Golden Retriever hoor...... ze lijken misschien meer op een wolf maar daar is dan ook alles mee gezegd. Dit even off topic, want voor de rest bemoei ik me er niet mee......
Door oebaya
#8840

Heel eerlijk gezegd ken ik George Padgett niet en dus zijn boek en onderzoek ook niet. Maar, ik snap iets niet... Je kunt over bastaarden toch ook niet generaliseren? Stel, je neemt een hond (ras x) zonder afwijkingen. Je kruist deze met een andere hond (ras y) zonder afwijkingen, dan krijg je nu toch ineens geen afwijkingen? Of bedoel je hier: je neemt een herder met HD x Labrador met ED dan heb je kans op pups met HD en ED?

Groetjes, Lizzy
Dat je het boek nog niet kent, kan best, want het is voor zo ver ik weet, hier in Europa maar net te verkrijgen, alhoewel 1e uitgave al van 1998 is.
Maar je conclusie klopt, zo zegt Padgett het inderdaad: als je 2 rassen kruist, dan komen de erfelijke ziektes van beide rassen in hun nakomelingen.
groetjes,
Nicolette
Door oebaya
#8841
Het verhaal van de vele erfelijke afwijkingen bij kruising Mechelaars gaat hier niet op. Er zijn tot op hoge leeftijd nauwelijks problemen met deze honden.

gr.Ordell
O jé Ordell, je hebt me even verkeerd begrepen. Ik bedoelde niet te zeggen, dat kruising Mechelaars veel erfelijke afwijkingen zouden hebben. Alleen, dat de literatuur die ik over erfelijkheid gelezen heb, aangeeft, dat een kruising niet per sé gezonder is, dan een raszuivere hond. De volksmond of men, of hoe je het wil noemen, zegt nl. wel eens, dat bastaarden veel sterker zouden zijn, dan niet-kruisingen, omdat ze minder erfelijke problemen hebben.
Door sylvia
#8842
daarintegen is het ook weer zo dat een erfelijke afwijking vaak stapeld,zeg maar bij 10 streepjes op het genlocus heb je de afwijking daaronder niet,dan heb je bij een dekking tussen hond A met 3 streepjes en hond B met 8 streepjes uit voor het oog vrije ouders belaste kinderen,ga je deze honden kruisen zoals bv genoemd de labrador met de herder dan moeten ze beide de afwijking hebben om te kunnen stapelen om de afwijking naar voren te laten komen,deze kans op stapelen is bij bastaarden natuurlijk minder groot dan bij rashonden lijkt me.
Door oebaya
#8843
daarintegen is het ook weer zo dat een erfelijke afwijking vaak stapeld,zeg maar bij 10 streepjes op het genlocus heb je de afwijking daaronder niet,dan heb je bij een dekking tussen hond A met 3 streepjes en hond B met 8 streepjes uit voor het oog vrije ouders belaste kinderen,ga je deze honden kruisen zoals bv genoemd de labrador met de herder dan moeten ze beide de afwijking hebben om te kunnen stapelen om de afwijking naar voren te laten komen,deze kans op stapelen is bij bastaarden natuurlijk minder groot dan bij rashonden lijkt me.
Klinkt logisch, maar ben dat stapelverhaal nog niet tegengekomen. Komt vast nog wel, maar het boek is in het Engels met heel veel moeilijke termen en ik moet het lezen met een wordenboek er naast. Wat ik er tot nu toe uitgehaald heb, was in het begin. Probeer nu de erfelijkheidsstambomen zoals Padgett aangeeft dat je ze kan maken te doorgronden.
Door sylvia
#8844
Ik weet ook niet of je dat in dat boek vindt,in mijn ras komt juvenaal cataract voor,eigenlijk kan je zeggen dat iedere amerikaan drager is van deze oogaandoening.
Toch is het zo dat de meeste vrij zijn en vrij blijven (moet je ieder jaar opnieuw testen)Je hebt lijnen waar het na jaren testen nog nooit is voorgekomen ,en dan uit een bepaalde combi,verassing cataract.
Om reden dat het dus een kwestie is van het bijelkaar komen van de cataract waarden,en deze een getal gaan aangeven waar cataract voor staat.
Door oebaya
#8845
Ik weet ook niet of je dat in dat boek vindt,in mijn ras komt juvenaal cataract voor,eigenlijk kan je zeggen dat iedere amerikaan drager is van deze oogaandoening.
Toch is het zo dat de meeste vrij zijn en vrij blijven (moet je ieder jaar opnieuw testen)Je hebt lijnen waar het na jaren testen nog nooit is voorgekomen ,en dan uit een bepaalde combi,verassing cataract.
Om reden dat het dus een kwestie is van het bijelkaar komen van de cataract waarden,en deze een getal gaan aangeven waar cataract voor staat.
In het boek staan lijsten van rassen met daarachter in een korte code welke erfelijke ziektes er in een ras voorkomen. Dan kan je daarna weer een lijst vinden met een korte beschrijving van de betreffende ziekte met daarbij dan weer de rassen waarin de ziekte voorkomt. Wat me dan bij heel veel ziektes opvalt, is dat er 'ongedefinieerd' bij staat. M.a.w. we weten nog niet echt hoe de erfelijkheid werkt. Padgett zegt dan ook: Vaak kan alleen door een reu en een teef achterhaald worden wat er eventueel aan erfelijke ziektes inzit. Is de combinatie mis, dan beiden niet meer voor de fok inzetten. Op zich sluit dit aan bij wat jij schrijft: beide honden vrij, de lijnen vrij en dan toch pups met cataract.
Wat ik ook vermoed is, dat we nog lang niet aan het eind zijn met erfelijke ziektes die in rassen worden ontdekt. Voor mijn eigen ras b.v. geeft Padgett alleen erfelijke huidproblemen. Nu ben ik nog nooit een Cesky met huisproblemen tegengekomen (ze kunnen er best zijn hoor, maar het land van oorspring Tjechië heeft veel, erg veel geheim gehouden of er gewoon over gelogen). We weten wel, dat in de Cesky tandproblemen zijn (missen van 1 tot 2 snijtanden, meestal in de onderkaak). Ook die noemt Padgett niet, maar er is geen lijn vrij van. Je kan 2 Ceskys met complete gebitten paren en een heel nest met incomplete gebitten krijgen. Volg je dan een aantal Cesky's, dan vrees ik dat er wel erfelijk auto-immuun ziektes inzitten, in elk geval de aanleg om die te ontwikkelen. En dan loop je tegen het vervelende feit aan dat de populatie te klein is om een gedegen onderzoek te doen. Een aantal jaren geleden, toen de Cesky nog geen eigen club had, maar bij de Schotse Terriërclub hoorde, is er onderzoek gedaan naar erfelijke afwijkingen in de rassen die onder die club hoorden (door de Hirschfeld stichting). M.b.t. de Cesky is toen geconcludeerd, dat de populatie te klein was om uitspraken te kunnen doen.
Een ander verhaal is het zgn. G-gen. Dat is een gen dat de verbleking van de haarkleur aanstuurt. Pups die dus donker worden geboren en later lichter of heel licht worden. In één boek heb ik gevonden, dat er ooit door een geneticus het vermoeden is geuit, dat het kruisen van 2 honden met een dominant G-gen, dezelfde problemen kan geven als het kruisen van 2 honden met een domant Blue-merle gen. Ik las dit in een Duits boek over erfelijkheid bij honden en heb er verder nooit meer iets over kunnen vinden. En de Cesky bezit het G-gen, dus het is iets waar je dan toch graag meer over zou willen weten.
Het blijft dus, denk ik, zeker ook zo lang nog niet alle genen van de hond in kaart zijn gebracht, luisteren, gezond verstand gebruiken en hopen dat je de juiste keuzes maakt. Met boeken als die van Padgett heb je ook niet meer dan een hulpmiddel in handen om één en ander zo goed mogelijk aan te pakken.
Door Sylvie
#8846
Ik heb nog niet de hele thread gelezen, maar vroeg me opeens wel iets af van vroeger versus nu. Eigenlijk kwam ik op het idee door Lizzy, die praat over Rottweilers, die nu minder oud worden. Van Rottweilers weet ik dat er (althans volgens mijn DA) zowat geen hond meer zonder HD rondloopt. Daardoor vroeg ik me opeens af; tegenwoordig hebben de meeste honden en katten overgewicht. Daardoor verergert bijvoorbeeld HD en als dat te erg wordt, wordt de hond misschien voortijdig (vergeleken met vroeger) afgemaakt. Overgewicht hangt ook samen met andere ziekten.
Zouden honden vroeger (toen ze gewoon vlees, brood en dergelijke mee aten) ook zo'n overgewicht gehad hebben? Ik vraag het me af.
Kortom, in hoeverre heeft de voortijdige dood van honden tegenwoordig niet indirect met overgewicht te maken?
Zomaar een hersenspinsel van me, ga weer gauw verder lezen  ;D
Laatst gewijzigd door Sylvie op za 19 jul 2003, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door