Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Mariska
#6752
Hallo allemaal!

Ik zie regelmatig de term "recreatiebot" voorbij komen maar ik begrijp niet helemaal wat dat is. Is dit een bot waar de honden op kunnen bijten om hun tanden schoon te houden? Eten ze dat bot helemaal op? Ik voer sinds enige tijd bibi maar met botten ben ik nog niet aan de slag gegaan maar wil hier wel binnenkort mee beginnen. Moet ik daarvoor naar een speciale slager of kan ik ze gewoon in Hoogvliet halen?

Groetjes
Mariska
Door Janet
#6753
Hoi,
volgens mij bedoelen ze een bot dat de honden op kúnnen eten, maar dat verder geen vleesresten meer heeft. Een kaal bot, eigenlijk.
Je kunt ze idd in Hoogvliet halen. Ikzelf ga altijd voor botten naar de islamiet.
Als je ze geeft, haal het water dan weg tot ca. 1 uur na het kluiven. Dit, zodat het maagzuur geconcentreerd genoeg blijft om het bot te verteren. Geef ze bij voorkeur na een vleesmaaltijd. Geef ze niet als je geen toezicht kunt houden.
Ik geloof dat dit wel zo'n beetje de basisregels waren ???.
Door sylvia
#6754
ik barf niet maar volgens mij is een recreatie bot een bot wat ze juist niet kunnen opeten,die je na een tijdje afpakt ,afspoeld en weer in de vriezer of koelkast stopt.
Door Ink
#6755
Honden en het eten van botten

Informatie/Bibliotheek
Door Mariska
#6756
Ik had het stuk in de bibliotheek nog niet gezien. Heb het inmiddels gelezen en het is mij een stuk duidelijker geworden!

Bedankt Ink!

Groetjes Mariska
Door Angelique
#6757
ik barf niet maar volgens mij is een recreatie bot een bot wat ze juist niet kunnen opeten,die je na een tijdje afpakt ,afspoeld en weer in de vriezer of koelkast stopt.
Dat is inderdaad de bedoeling, maar ik zie de recreabotten hier toch wel gestaag kleiner worden.
Maar dat zal ook wel geen doodzonde zijn.
Door Lizzy
#6758
Ik vind dat er twee soorten recreatiebotten zijn...

(ikke weer, lekker moeilijk doen als het ook makkelijk kan ::)).

1)Het echt harde recreatiebot (vaak van een dragend deel) waar een beetje vlees vanaf kan worden geplukt en waar op gekluift kan worden zonder er (veel) bot af te kluiven valt. Meestal bevatten deze ook wat merg en kunnen de honden dit er lekker uit peuteren. Deze zijn niet voor iedere hond geschikt, vind ik. Bij 1 van mijn honden slijten de tanden...

2)Het zachte recreatiebot. Dus, een groot bot, maar wel zacht (niet dragend deel en van een jong dier) met wat vlees eraan. Ze kunnen hier eerst het vlees aftrekken en scheuren en daarna gaan ze op het op kluiven. Het bot is zacht dus wordt wel opgegeten. Het bot verdwijnt feitelijk in z'n geheel naar binnen... Aan dit bot houdt je dus niets over. Met deze botten is het vooral ERG uitkijken beblazen met honden die brokken eten of niet gewend zijn om botten te eten... (verstoppingen of diarree). Ook moeten beginnende barf of versvlees-honden niet teveel van dit bot in 1 keer opeten.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 18 jul 2003, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#6759
Mee eens Lizzy, Balou krijgt ieder bot naar binnen dragend of niet. En dat ook nog op een tempo waar je eng van wordt. Dus krijgt ze geen dragende botten meer. Ze krijgt als kluif/tandenborstel/lekker opeetbot dus kalfswervels.

groetjes Helen

Hee we kunnen een wedstrijdje doen. Wiens hond kluift het snelst. Balou's record voor het naar binnen werken van een hele kalfswervel is nog geen 15 minuten.
Laatst gewijzigd door Helen op vr 18 jul 2003, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#6760
ik denk dat chasey dat nog net ff sneller kan, maar ja die is dan ook wel ietsjes groter dan jou baloe
Door Sylvie
#6762
En er zijn nogal wat honden die een tand breken op een hard recreatiebot. :(
Ik geef dus zelden zulke botten.
Als ik mijn honden een lol wil doen, geef ik ze lamsribben. Daar zijn ze een aardig tijdje zoet mee en het is geen recreatiebot, maar wordt helemaal opgegeten.
Een recreatiebot is voor mij een bot dat honden puur voor de lol krijgen, voor de knaagbehoefte. Voor schonere tanden hoeft het in ieder geval niet, als je rauw voert. Met eetbare botten wordt dat gebit zo stralend mooi, dat ik bijna zelf botten zou gaan eten  ;D ;D
Door Femke
#6763
Vertel mij wat......

Bowie, onze beagle, had ondanks zijn jonge leeftijd van 2 jaar, vreeeeselijk tandsteen (zelfs donkerbruine kiezen). We hadden al een half jaar lang speciale brokken van de da (zal ook weer eens niet) die we eerst 2 avondeen en later zelfs 5 avonden per week gaven. En nog steeds was de lucht niet te harden.

Sinds een maandje genieten onze kerels van versvlees, krijgen af en toe een recreatiebot (tot nu toe 4 keer nog maar!!!) en Bowie zijn tanden zijn van donkerbruin naar lichtgeel gegaan (Mr. Hills, eat your heart out met je speciale tandsteenbrokken). Nog twee keer funkluiven en zijn tanen zijn witter dan wit.

En Sunday.....die had altijd al witte tanden, die kan ik nu alleen nog maar aankijken met een zonnebril op  8)
Door Jolly
#6764
met brokken haalt ik bij chasey elke 2 weken wel ff het schrapertje over zijn tanden, want dan zat het er al weer oranje te wezen, nu bijna een jaar op bibi en geen tandsteen meer .jeeeeeeeeeeeeeeeeeee
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door