Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door sylvia
#6224
Nou hier zal ik dus ook nooit wat van gaan snappen he  :-[
gelukkig hoeft dat ook niet  ;D
Door Ink
#6225
Qua Calcium/Fosfor: de hoeveelheid calcium heb ik naar beneden gebracht door minder bot te gaan voeren (hetgeen me zeer goed bevalt). Daarmee is ook de hoeveelheid fosfor naar beneden gebracht.
Huh Liz? Daarmee is ook de hoeveelheid fosfor naar beneden gebracht? Leg uit please ...

En nee Syl, ondanks mijn rekendoos en rekentic ben ik waarschijnlijk de láátste die dit soort zaken gaat uitrekenen. Het enige waar ik me ongeveer aan houd zijn de richtlijnen (en niet meer dan dat) van de diverse geleerden.

Moet ik echter wel bekennen dat ik me 'in den beginne', laat ik zeggen in de voorbereidingsfase, soms wel zorgen maakte over een en ander. Vroeg ik, stel dat je een dag 100 gram minder bot gaf hoe je dan moest uitrekenen hoe je dat dan moest vervangen. Dat je dan precies moet weten dat je 186 gram worteltjes en 86 gram kalfsvlees ofzo moet geven. Sloeg nergens op natuurlijk, want dat krijg je nooit 1 op 1 gelijk.
Moraal van dit verhaal ... probeer niet te veel en te vaak tot 6 cijfers achter de komma te gaan, maar blijf wel een beetje nadenken.
Door Paul_Barte
#6226

Huh Liz? Daarmee is ook de hoeveelheid fosfor naar beneden gebracht? Leg uit please ...
Ink,
De hoeveelheden calcium en fosfor in bot zijn zo verschrikkelijk hoog t.o.v.  vlees dat de complete getallen van het vlees nagenoeg in das blaue hinein verdwijnen. (voorbeeld 100 gram kalsbot 6200 mg P, 100 gram hart 160 mg P).
Door Ink
#6227

Ink,
De hoeveelheden calcium en fosfor in bot zijn zo verschrikkelijk hoog t.o.v.  vlees dat de complete getallen van het vlees nagenoeg in das blaue hinein verdwijnen. (voorbeeld 100 gram kalsbot 6200 mg P, 100 gram hart 160 mg P).
Dat wilde ik effe zien  ;D.
De algemene opvatting is dat in bot calcium zit en in vlees fosfor. Volgens mij is die discussie met de Big Bang verdwenen.
Door Lizzy
#6228
Ja, volgens mij is deze discussie verdwenen, hoewel ik nog wel eens even ga kijken onder zelf samenstellen. Maar inderdaad, de hoeveelheid fosfor is in sommige botten erg hoog. Vooral in botten van grotere dieren. Met een viertal van deze botten per week (en met de kippenbotjes) kwam ik tot een calcium en fosfor gehalte wat de ideale hoeveelheid ongeveer met 500% overschreed. Vandaar dat ik de hoeveelheid botten van grote dieren naar beneden heb gebracht. Ik wist het trouwens ook niet hoor Ink, dat botten zo rijk waren aan fosfor!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 20 aug 2003, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door