Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door DjangoChuckBalou
#3459805
Onze hond heeft helaas veel last van groeipijn, hij is nu 10,5 maand.
Hij krijgt kvv als hoofdvoer en daarnaast soms wat brokjes van darf (als beloningssnoepjes)

Ik ben nu aan het kijken of ik zijn voeding moet aanpassen.
Ik lees online veel over dat groeipijn bij honden op kvv staan bijna niet voorkomt maar helaas heeft hij toch last.

Ik voer vlees van florisvlees afgewisseld met vlees van darf en dan verschillende diersoorten.
Hij krijgt ook af en toe een ei of een visje.
En regelmatig wat groente erbij

Moet ik iets aanpassen of hebben we gewoon echt pech dat hij toch last heeft
Door Lizzy
#3459806
DjangoChuckBalou schreef: vr 19 mei 2023, 13:03 Onze hond heeft helaas veel last van groeipijn, hij is nu 10,5 maand.
Hij krijgt kvv als hoofdvoer en daarnaast soms wat brokjes van darf (als beloningssnoepjes)

Ik ben nu aan het kijken of ik zijn voeding moet aanpassen.
Ik lees online veel over dat groeipijn bij honden op kvv staan bijna niet voorkomt maar helaas heeft hij toch last.

Ik voer vlees van florisvlees afgewisseld met vlees van darf en dan verschillende diersoorten.
Hij krijgt ook af en toe een ei of een visje.
En regelmatig wat groente erbij

Moet ik iets aanpassen of hebben we gewoon echt pech dat hij toch last heeft
Hoe is de groeipijn vastgesteld?

Groeipijn is ook erfelijk.

Wat voor ras is jouw hond? Wat weegt hij en moet hij gaan wegen?

Waar je goed aan doet is om het aantal kcal omlaag te brengen. En het calciumgehalte van zijn voer ook omlaag te brengen. Florisvlees ken ik niet als KVV maar als jij denkt dat dit goed in mekaar zit: prima. Ik zou zelf ook een derde merk erbij pakken om mee te gaan afwisselen. Het beste ging je nog zelf samenstellen trouwens. Dan kun je makkelijker doen wat nodig is.

De beste manier om kcal en calcium omlaag te brengen als je KVV voert is om minder KVV te gaan voeren. En dat aan te vullen (even lullig voor hem) met groenten. Liefst rauwe gepureerde groenten. Heb je een blender? Elke dag een flink portie groenten voor hem maken, liefst groenten arm aan koolhydraat. Dus andijvie, witlof, spinazie, courgette, komkommer, kiemgroenten zoals broccoli kiemen (echt mega gezond!) paksoi, broccoli, etc. Maar liefst even geen bieten en wortel en pompoen en pastinaak.

Verder gaat ie van zijn graadje vallen als hij echt moet minderen in KVV en alleen groenten krijgt, dus daar moet ook weer een percentage spiervlees bij.

Verder moet je hem algenolie gaan geven met DHA en EPA. Een goed merk is Testa, wel opletten dat je niet die met alleen DHA besteld. Ze verkopen het ook (algenolie) bij Holland and Barrett maar dan moet je niet die van Royal Green hebben maar die van Daily Omega 3 (https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... 6100143126). Dus ook weer met DHA en EPA. En ik weet niet hoe zwaar je hond weegt (vandaar ook mijn vraag) maar minimaal 2 capsules per dag gaan geven.

Als je me ook verteld hoeveel gram KVV je geeft op een dag, kan ik beter vertellen wat je moet gaan voeren qua hoeveelheden.
Door DjangoChuckBalou
#3459808
Lizzy schreef: vr 19 mei 2023, 14:14 Hoe is de groeipijn vastgesteld?

Groeipijn is ook erfelijk.

Wat voor ras is jouw hond? Wat weegt hij en moet hij gaan wegen?

Waar je goed aan doet is om het aantal kcal omlaag te brengen. En het calciumgehalte van zijn voer ook omlaag te brengen. Florisvlees ken ik niet als KVV maar als jij denkt dat dit goed in mekaar zit: prima. Ik zou zelf ook een derde merk erbij pakken om mee te gaan afwisselen. Het beste ging je nog zelf samenstellen trouwens. Dan kun je makkelijker doen wat nodig is.

De beste manier om kcal en calcium omlaag te brengen als je KVV voert is om minder KVV te gaan voeren. En dat aan te vullen (even lullig voor hem) met groenten. Liefst rauwe gepureerde groenten. Heb je een blender? Elke dag een flink portie groenten voor hem maken, liefst groenten arm aan koolhydraat. Dus andijvie, witlof, spinazie, courgette, komkommer, kiemgroenten zoals broccoli kiemen (echt mega gezond!) paksoi, broccoli, etc. Maar liefst even geen bieten en wortel en pompoen en pastinaak.

Verder gaat ie van zijn graadje vallen als hij echt moet minderen in KVV en alleen groenten krijgt, dus daar moet ook weer een percentage spiervlees bij.

Verder moet je hem algenolie gaan geven met DHA en EPA. Een goed merk is Testa, wel opletten dat je niet die met alleen DHA besteld. Ze verkopen het ook (algenolie) bij Holland and Barrett maar dan moet je niet die van Royal Green hebben maar die van Daily Omega 3 (https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... 6100143126). Dus ook weer met DHA en EPA. En ik weet niet hoe zwaar je hond weegt (vandaar ook mijn vraag) maar minimaal 2 capsules per dag gaan geven.

Als je me ook verteld hoeveel gram KVV je geeft op een dag, kan ik beter vertellen wat je moet gaan voeren qua hoeveelheden.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord,

De dierenarts heeft eerst lichamelijk onderzoek gedaan en vermoedde toen groeipijn en op zijn linkerheup reageerde hij ook best wel met de poot helemaal naar achter strekken.
Toen een nieuwe afspraak gemaakt om foto s te maken en daar was duidelijk op zichtbaar dat het groeipijn is en linksachter heeft hij lichte hd.

Het is een kruising labrador x friese stabij en hij weegt 24 kg. Hij is nu perfect op gewicht

Een derde kkv merk toevoegen is geen probleem. Zelf samenstellen ben ik niet in thuis maar ik ga me hier is inlezen.

Ik heb wel een blender. De groente die hij momenteel krijgt krijgt ie altijd gekookt behalve wortel en komkommer dat eet ie zo ook. Maar dat kan ik dus beter rauw gaan geven.

De algenolie ga ik bestellen

Hij krijgt rond de 400 gram kvv per dag en dagelijks iets extra s zoals een ei, visje, kauwbot etc.

Als we veel getraind hebben en hij dus wat meer beloningssnoepjes gehad heeft krijgt hij iets minder kvv of geen extraatje
Door Lizzy
#3459809
DjangoChuckBalou schreef: vr 19 mei 2023, 16:31 Bedankt voor je uitgebreide antwoord,

De dierenarts heeft eerst lichamelijk onderzoek gedaan en vermoedde toen groeipijn en op zijn linkerheup reageerde hij ook best wel met de poot helemaal naar achter strekken.
Toen een nieuwe afspraak gemaakt om foto s te maken en daar was duidelijk op zichtbaar dat het groeipijn is en linksachter heeft hij lichte hd.
Kun je uitleggen hoe dat zichtbaar was op de röntgenfoto?

Oh, bij zowel HD als groeipijn is het van ontzettend groot belang dat je de beweging beperkt. Niet dat je niet mag wandelen! Maar niet teveel hard rennen, zeker niet achter voorwerpen aan rennen, geen sport, niet laten spelen, en liefst per dag meerdere kleinere stukken in plaats van 1 grote. En verder aan een lange riem liefst prikkelarm lekker laten snuffelen. Om te zorgen dat hij zijn lichaam niet verkeerd gaat belasten, zou ik hem een natuurlijke pijnstiller geven. Ik ben zelf nogal gecharmeerd van pYnmix van Krachtig Kruid (geen aandelen).
Het is een kruising labrador x friese stabij en hij weegt 24 kg. Hij is nu perfect op gewicht
Vreemd hoor. Voor een kruising en een redelijk lichte hond!
Een derde kkv merk toevoegen is geen probleem. Zelf samenstellen ben ik niet in thuis maar ik ga me hier is inlezen.

Ik heb wel een blender. De groente die hij momenteel krijgt krijgt ie altijd gekookt behalve wortel en komkommer dat eet ie zo ook. Maar dat kan ik dus beter rauw gaan geven.

De algenolie ga ik bestellen

Hij krijgt rond de 400 gram kvv per dag en dagelijks iets extra s zoals een ei, visje, kauwbot etc.

Als we veel getraind hebben en hij dus wat meer beloningssnoepjes gehad heeft krijgt hij iets minder kvv of geen extraatje
Ik vind 400 gram KVV te weinig! Weet je dit zeker? Het is nog een jonge hond en met zijn gewicht en leeftijd zou hij met 2% van zijn lichaamsgewicht al 480 gram moeten eten...? Hij krijgt dus nu al minder dan hij moet hebben...? Bedoel je dat hij 2 x 400 gram krijgt? Dat zou ik logischer vinden.
Door DjangoChuckBalou
#3459810
Het was zichtbaar aan de kleur op de foto, je kon soort van zien dat er een deel nog 'opgevuld' moet worden.
Beetje lastig uit te leggen, maar met de uitleg van de dierenarts erbij kon je het echt wel goed zien.

De dierenarts raadde inderdaad ook aan om op te passen met spelen etc. Maar dat ie wel gewoon lekker mag wandelen.
Het is alleen niet te doen om alles te beperken, hij is zo energiek en gaat zelf rennen en doen in de tuin.

Hij staat nu op pijnstillers van de dierenarts maar mogelijk dat we later over kunnen op iets natuurlijks.

Hij krijgt 400 gram over de hele dag. Hij krijgt ook nog wat brokjes van darf tijdens trainen dus daarom geven we iets minder kvv.
De dierenarts zegt ook dat we hem echt slank moeten houden ivm zijn poten dus wil hem ook niet teveel voeren
Door Lizzy
#3459819
DjangoChuckBalou schreef: vr 19 mei 2023, 20:21 Het was zichtbaar aan de kleur op de foto, je kon soort van zien dat er een deel nog 'opgevuld' moet worden.
Beetje lastig uit te leggen, maar met de uitleg van de dierenarts erbij kon je het echt wel goed zien.

De dierenarts raadde inderdaad ook aan om op te passen met spelen etc. Maar dat ie wel gewoon lekker mag wandelen.
Het is alleen niet te doen om alles te beperken, hij is zo energiek en gaat zelf rennen en doen in de tuin.

Hij staat nu op pijnstillers van de dierenarts maar mogelijk dat we later over kunnen op iets natuurlijks.

Hij krijgt 400 gram over de hele dag. Hij krijgt ook nog wat brokjes van darf tijdens trainen dus daarom geven we iets minder kvv.
De dierenarts zegt ook dat we hem echt slank moeten houden ivm zijn poten dus wil hem ook niet teveel voeren
Maar hij heeft ook voldoende voedingsstoffen nodig om goed te groeien..... En je voert hem nu minder dan je zou moeten.

Brokjes bevatten granen en die moet je nu echt niet geven. Je kunt beter gedroogd vlees geven. Koolhydraten zijn nu echt een no no.
Door hannabelgje
#3459865
Volgens mij hebben alle honden op deze leeftijd lichte hd. Onder het jaar is de aansluiting sowieso nog niet goed van de heupen. Daarom worden er pas na 1 jaar hd foto's genomen.
Voor een.hond van 25 kilo in de groei vind ik 400 gram ook echt weinig. Je kunt ook kvv of spiervlees drogen en dat als snack gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3459867
Idd. Dat is heel normaal bij jonge dieren.
De gewrichtskoppen moeten ook nog verbenen, bij pups is dat nog kraakbeen.

Hij moet voldoende (niet te veel maar voldoende) bewegen zodat hij sterke spieren krijgt en alles op de juiste manier belast wordt. Alleen zo kunnen de pezen sterk worden en alles op de juiste plaats houden en worden de botten juist gevormd. Want botten groeien op basis van de druk die erop komt.

Maar daarvoor moet hij idd ook voldoende van de juiste voedingsstoffen krijgen. Anders kan hij die spieren en botten gewoon niet aanmaken. Vooral eiwitten (bouwstoffen) zijn van belang. En goede vetzuren voor de gewrichten.
Voer je hem te weinig gaat hij achterop in groei en gaat hij de eiwitten halen in zijn eigen lichaam. De spieren vb.
Door DjangoChuckBalou
#3459919
Lizzy schreef: za 20 mei 2023, 08:48 Maar hij heeft ook voldoende voedingsstoffen nodig om goed te groeien..... En je voert hem nu minder dan je zou moeten.

Brokjes bevatten granen en die moet je nu echt niet geven. Je kunt beter gedroogd vlees geven. Koolhydraten zijn nu echt een no no.
Eerder kreeg hij wel meer maar ik kreeg juist het advies om hem wat terug te schroeven in zijn voer vanwege de groeipijn. Ook begon hij wat meer vet op de ribben te krijgen dus vandaar wat terug geschroefd.

Gedroogd vlees eet hij helaas niet goed. Waar al mijn andere honden altijd een moord deden voor gedroogde long of eend oid haalt deze gewoon z'n neus ervoor op.

De brokjes die ik gebruik eet hij dus wel heel goed en bevatten geen granen.
Door DjangoChuckBalou
#3459920
hannabelgje schreef: zo 21 mei 2023, 09:04 Volgens mij hebben alle honden op deze leeftijd lichte hd. Onder het jaar is de aansluiting sowieso nog niet goed van de heupen. Daarom worden er pas na 1 jaar hd foto's genomen.
Voor een.hond van 25 kilo in de groei vind ik 400 gram ook echt weinig. Je kunt ook kvv of spiervlees drogen en dat als snack gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Volgens de dierenarts konden de foto s gewoon gemaakt worden, hij had ook klachten dus wou het sowieso weten.

Momenteel heeft hij meer last van de groeipijn dan van de hd.

Hij krijgt naast de kvv ook nog andere dingen. Hij kreeg eerder meer maar begon aan te komen.

Gedroogd vlees wilt hij helaas niet erg eten, af en toe met lange tanden maar dus niet geschikt om als beloning tijdens de training te gebruiken bij hem.
Vandaar de brokjes van darf die ik daarvoor gebruik en dat tel ik bij zijn kvv op
Door DjangoChuckBalou
#3459924
pearlsofpassion schreef: zo 21 mei 2023, 09:22 Idd. Dat is heel normaal bij jonge dieren.
De gewrichtskoppen moeten ook nog verbenen, bij pups is dat nog kraakbeen.

Hij moet voldoende (niet te veel maar voldoende) bewegen zodat hij sterke spieren krijgt en alles op de juiste manier belast wordt. Alleen zo kunnen de pezen sterk worden en alles op de juiste plaats houden en worden de botten juist gevormd. Want botten groeien op basis van de druk die erop komt.

Maar daarvoor moet hij idd ook voldoende van de juiste voedingsstoffen krijgen. Anders kan hij die spieren en botten gewoon niet aanmaken. Vooral eiwitten (bouwstoffen) zijn van belang. En goede vetzuren voor de gewrichten.
Voer je hem te weinig gaat hij achterop in groei en gaat hij de eiwitten halen in zijn eigen lichaam. De spieren vb.
Volgens mijn dierenarts is het zeker niet normaal.
Het is gewoon afwijkend en hij heeft er ook last van.
Hij krijgt voldoende beweging, nu we dit weten hebben we zijn beweging wel wat aangepast.
De dierenarts zegt ook dat hij goed in zijn bespiering zit.

Eerder voerde ik hem wel meer.
Vanaf 10 maanden langzaam wat terug geschroefd naar 400 gram. 20% per kg zou 480 gram zijn maar hij krijgt dus ook nog een hand brok tijdens training dus dan zou hij toch niet tekort moeten hebben.
Hij begon ook meer spek op zijn ribben te krijgen dus vandaar ook wat terug gaan schroeven omdat we willen voorkomen dat hij te zwaar gaat worden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3459926
DjangoChuckBalou schreef: ma 22 mei 2023, 20:37 Eerder kreeg hij wel meer maar ik kreeg juist het advies om hem wat terug te schroeven in zijn voer vanwege de groeipijn. Ook begon hij wat meer vet op de ribben te krijgen dus vandaar wat terug geschroefd.

Gedroogd vlees eet hij helaas niet goed. Waar al mijn andere honden altijd een moord deden voor gedroogde long of eend oid haalt deze gewoon z'n neus ervoor op.

De brokjes die ik gebruik eet hij dus wel heel goed en bevatten geen granen.
Geen granen kan, maar brokken bevatten altijd koolhydraat. Als plakmiddel. Anders vallen ze uit elkaar.

Ik weet niet of je te weinig voert, maar minder dan 2% bij een hond die nog in de groei is, is heel uitzonderlijk.
Hij moet niet te zwaar worden, maar het blijft gek.

Misschien zijn zijn heupen afwijkend. Maar het is heel normaal als de koppen bij een pup nog niet mooi gesloten zijn. Dat gebeurt pas als ze stoppen met groeien.
Bij menselijke skeletten is dat het eerste kenmerk waarop ze kunnen zeggen of het over een kind of volwassene gaat: of het kraakbeen dat nog moet verbenen, helemaal verbeend is of niet.
Maar misschien zijn de heupen van jouw hond zo afwijkend dat je het nu ook al kan zien, dat het echt niet goed komt. Daar durf ik geen beweringen over te doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door