Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door RottieZola
#3459553
Hallo,

Ik heb een rottweiler teef van 10 maanden. We startte zoals iedereen met RC vanuit de fokker. Na al snel wilde zij dit echt niet meer eten. Na wat onderzoek begreep ik wel dat dit ook niet het beste voer was. Toen overgestapt op Renske brokken. En ik denk sinds dat ze 5 maanden is op kvv. Eerst lotgering toen Kivo en nu een gemixte vleesbox van Floris. Want na wat onderzoek op dit forum is het mixen van merken wel het beste.

Maar alsnog eet ze niet fantastisch. Ze heeft gisteravond niks gegeten. Nu na een flinke wandeling zet ik toch een heerlijk gevuld bakje neer met kvv maar ze ruikt eraan en loopt weg. Hebben jullie nog tips? Of hoort dit gedrag beetje bij puberteit ook?
Door Lizzy
#3459563
Als ze verder niks mankeert (bijv. aan haar bekkie) en ze wel dingen eet die ze lekker vindt: dan denk ik dat het de leeftijd is ja. En sommige individuen zijn gewoon kieskeuriger. Maar als er niks aan de hand is qua gezondheid: kreeg zij van mij de harde behandeling. En dat is: voerbak neerzetten, 30 seconden de tijd krijgen om te eten en zo niet: bak weg halen en pas weer het volgende moment eet moment neerzetten en desnoods nog een halve dag (dan het volgende eetmoment) later.
Door smulpaap
#3459580
Kan het zijn dat ze loops moet worden ? Sommige van mijn teven gingen dan ook wat slechter eten

Krijgt ze misschien teveel KVV ? Of teveel tussendoortjes ? Dan kunnen ze ook gaan miepen

Maar het is lastig hoor . Je doet je best ....
Ik zou haar in elk geval geen snacks etcetera meer geven . Eerst goed eten
En er vooral geen strijd van maken
Niet eten ? Bak weg . Volgende ronde weer een kans ( er vanuitgaande dat ze gezond is )
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3460373
Lizzy schreef: do 11 mei 2023, 18:22 Als ze verder niks mankeert (bijv. aan haar bekkie) en ze wel dingen eet die ze lekker vindt: dan denk ik dat het de leeftijd is ja. En sommige individuen zijn gewoon kieskeuriger. Maar als er niks aan de hand is qua gezondheid: kreeg zij van mij de harde behandeling. En dat is: voerbak neerzetten, 30 seconden de tijd krijgen om te eten en zo niet: bak weg halen en pas weer het volgende moment eet moment neerzetten en desnoods nog een halve dag (dan het volgende eetmoment) later.
Senshi is ook een moeilijke eter, bij Am. Akita hoor ik het wel meer, ik hoor veel verhalen en ken ook mensen die om de 5 voet wel iets anders halen omdat hij niet eet. Ik vond dat er wat over en wou het ook niet echt geloven daar ik altijd honden had die alles aten en als pup at Senshi eigenlijk ook alles maar op een gegeven moment begon het en dan spreek ik niet over de loopse teven tijd want dan eten de niet gecastreerde reutjes sowieso slecht, maar denk sinds hij een jaar was at hij geit niet meer, dan was het lam dat hij niet meer at, die 2 dan weggelaten maar elke nieuwe levering werd het een week niet goed eten omdat de samenstelling nooit exact hetzelfde is natuurlijk, dus was het weer ff wennen maar dat lukte dan nog wel maar nu sinds kort moet hij ook weer 3 smaken niet meer hebben en dan legt hij zijn kop er echt naast ;D en ja ik doe dat ook, bak neer zetten 30 minuten, niet gegeten dan pech maar hij houd dat langer vol dan ik, ofwel eet hij helemaal niets en dan omdat hij echt honger heeft 1/4 van zijn dagelijkse hoeveelheid maar dan zie je echt dat het met lange tanden is en dat kan wel 5 dagen duren nu is hij een viseter dus los ik het soms op met onder de smaken die hij echt nauwelijks nog eet een blik vis te doen en dan eet hij wel alles of toch zo goed als alles op.
Maar er zijn smaken die hij echt graag eet zonder extra blikje vis en ben dat nu toch aan het bestellen bij 2 verschillende merken, het is soms moeilijk om 5 verschillende diersoorten te behouden daarom hou ik toch 1 met wat lam in waar ik dan een blikje vis onder moet doen zodat hij het toch binnen heeft. ;D
Onlangs wel 3 smaken verkocht daar hij die helemaal niet meer opat want alle dagen een blikje vis vind ik dan misschien ook weer teveel van het goede daar er soms ook olie bij zit. Dus het is niet makkelijk maar hij is nu februari 2 jaar geworden en het is maar sinds kort dat ik toch een beetje plooi :biggrin2: maar ben ook niet van plan veel weg te gooien dus hij moet hier ook wel eten wat ik voorschotel al is het dan met een blikje vis onder. die 3 smaken verkopen is maar eenmalig daar ik niet zeker ben of de kwaliteit van dat KVV nog wel hetzelfde is als voorheen (besparingen in gedachte) omdat het smaken waren die hij eigenlijk altijd goed at, maar als hij nu weer ineens worsten niet meer lust mag hij toch echt zijn kop ernaast leggen want dan ben ik zeker dat het aan hem zelf ligt, zichzelf verhongeren zal hij echt niet doen neem ik aan. ;)
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3460374
RottieZola schreef: do 11 mei 2023, 12:11 Hallo,

Ik heb een rottweiler teef van 10 maanden. We startte zoals iedereen met RC vanuit de fokker. Na al snel wilde zij dit echt niet meer eten. Na wat onderzoek begreep ik wel dat dit ook niet het beste voer was. Toen overgestapt op Renske brokken. En ik denk sinds dat ze 5 maanden is op kvv. Eerst lotgering toen Kivo en nu een gemixte vleesbox van Floris. Want na wat onderzoek op dit forum is het mixen van merken wel het beste.

Maar alsnog eet ze niet fantastisch. Ze heeft gisteravond niks gegeten. Nu na een flinke wandeling zet ik toch een heerlijk gevuld bakje neer met kvv maar ze ruikt eraan en loopt weg. Hebben jullie nog tips? Of hoort dit gedrag beetje bij puberteit ook?
Beetje zoeken welke smaken ze wel graag lust en inderdaad eerst proberen zoals Lizzy al zei anders ook iets zoeken dat je er onder kan mengen en indien dat lukt kan je telkens wat minder er onder mengen.
Maar zoals ik al zei hij gaat zichzelf echt niet uithongeren hoor als puntje bij paaltje komt zal hij wel eten maar dan ook misschien met lange tanden.

Loopsheid kan zeker ook wel de eetlust verminderen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460376
Martine M schreef: zo 04 jun 2023, 14:14 Senshi is ook een moeilijke eter, bij Am. Akita hoor ik het wel meer, ik hoor veel verhalen en ken ook mensen die om de 5 voet wel iets anders halen omdat hij niet eet. Ik vond dat er wat over en wou het ook niet echt geloven daar ik altijd honden had die alles aten en als pup at Senshi eigenlijk ook alles maar op een gegeven moment begon het en dan spreek ik niet over de loopse teven tijd want dan eten de niet gecastreerde reutjes sowieso slecht, maar denk sinds hij een jaar was at hij geit niet meer, dan was het lam dat hij niet meer at, die 2 dan weggelaten maar elke nieuwe levering werd het een week niet goed eten omdat de samenstelling nooit exact hetzelfde is natuurlijk, dus was het weer ff wennen maar dat lukte dan nog wel maar nu sinds kort moet hij ook weer 3 smaken niet meer hebben en dan legt hij zijn kop er echt naast ;D en ja ik doe dat ook, bak neer zetten 30 minuten, niet gegeten dan pech maar hij houd dat langer vol dan ik, ofwel eet hij helemaal niets en dan omdat hij echt honger heeft 1/4 van zijn dagelijkse hoeveelheid maar dan zie je echt dat het met lange tanden is en dat kan wel 5 dagen duren nu is hij een viseter dus los ik het soms op met onder de smaken die hij echt nauwelijks nog eet een blik vis te doen en dan eet hij wel alles of toch zo goed als alles op.
Maar er zijn smaken die hij echt graag eet zonder extra blikje vis en ben dat nu toch aan het bestellen bij 2 verschillende merken, het is soms moeilijk om 5 verschillende diersoorten te behouden daarom hou ik toch 1 met wat lam in waar ik dan een blikje vis onder moet doen zodat hij het toch binnen heeft. ;D
Onlangs wel 3 smaken verkocht daar hij die helemaal niet meer opat want alle dagen een blikje vis vind ik dan misschien ook weer teveel van het goede daar er soms ook olie bij zit. Dus het is niet makkelijk maar hij is nu februari 2 jaar geworden en het is maar sinds kort dat ik toch een beetje plooi :biggrin2: maar ben ook niet van plan veel weg te gooien dus hij moet hier ook wel eten wat ik voorschotel al is het dan met een blikje vis onder. die 3 smaken verkopen is maar eenmalig daar ik niet zeker ben of de kwaliteit van dat KVV nog wel hetzelfde is als voorheen (besparingen in gedachte) omdat het smaken waren die hij eigenlijk altijd goed at, maar als hij nu weer ineens worsten niet meer lust mag hij toch echt zijn kop ernaast leggen want dan ben ik zeker dat het aan hem zelf ligt, zichzelf verhongeren zal hij echt niet doen neem ik aan. ;)
Zo ga je dat gedrag wel behouden.
Wat je ook kan doen is een blikje vis eronder maar de vis steeds afbouwen. Dat lukt wel het beste als je dan ook steeds die smaak blijft geven of toch minstens heel regelmatig. En dan steeds minder blik. Op zijn tempo. Dus niet dat het met lange tanden moet. Als dat toch zo is: weer ietsje meer blik erbij.
Je kan die 3 smaken waarbij hij dat heeft wel zo afwisselen natuurlijk. En eens hij die begint te lusten kan je het ook mengen met een smaak die hij wel lust.
Het kan maanden duren, maar zo kom je meestal wel tot het punt dat hij die 3 smaken ook zo, zonder blik erdoor met veel plezier eet.
We hebben hier op het forum al heel veel katten overstag zien gaan op die manier. En katten zijn lastig hoor. Koppig. En als ze iets niet kennen eten ze het vaak niet, dus overzetten op kvv is zelden gewoon een kwestie van een bakje neerzetten.. Dus dan moet het zo...
Soms gaat het over weken, meestal maanden, soms zelfs een jaar. Maar op een keer gaat er een knopje om...

Ps: ook een hond kan natuurlijk een bepaald iets echt niet lusten. Dan laat je dat gewoon weg.
Hier is dat vb paardenvlees of geitenlever.
Maar dat kan niet steeds meer worden tot ze enkel kip en konijn overschiet. Dan is het gewoon kieskeurig spelen.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3460377
pearlsofpassion schreef: zo 04 jun 2023, 16:59 Zo ga je dat gedrag wel behouden.
Wat je ook kan doen is een blikje vis eronder maar de vis steeds afbouwen. Dat lukt wel het beste als je dan ook steeds die smaak blijft geven of toch minstens heel regelmatig. En dan steeds minder blik. Op zijn tempo. Dus niet dat het met lange tanden moet. Als dat toch zo is: weer ietsje meer blik erbij.
Je kan die 3 smaken waarbij hij dat heeft wel zo afwisselen natuurlijk. En eens hij die begint te lusten kan je het ook mengen met een smaak die hij wel lust.
Het kan maanden duren, maar zo kom je meestal wel tot het punt dat hij die 3 smaken ook zo, zonder blik erdoor met veel plezier eet.
We hebben hier op het forum al heel veel katten overstag zien gaan op die manier. En katten zijn lastig hoor. Koppig. En als ze iets niet kennen eten ze het vaak niet, dus overzetten op kvv is zelden gewoon een kwestie van een bakje neerzetten.. Dus dan moet het zo...
Soms gaat het over weken, meestal maanden, soms zelfs een jaar. Maar op een keer gaat er een knopje om...

Ps: ook een hond kan natuurlijk een bepaald iets echt niet lusten. Dan laat je dat gewoon weg.
Hier is dat vb paardenvlees of geitenlever.
Maar dat kan niet steeds meer worden tot ze enkel kip en konijn overschiet. Dan is het gewoon kieskeurig spelen.
Mijn hond zit al van pup af op KVV hoor. ;)
Hij at het eerst allemaal wel. Het is een speciale hoor :biggrin2:
En nee hij krijgt hier niet teveel of teveel tussendoor als hij niet eet kreeg hij heel de dag niks. Ik ben niet meteen met een blik vis begonnen maar als ze 5 dagen na elkaar niet of nauwelijks eten dan probeer je op de duur toch wel is iets uit ook zl lijkt het normaal voor dat ras maar een blikje vis op zich er boven op is nu ook weer niet ongezond dus op zich vind het ook niet zo erg om het bij de lam te blijven doen. Misschien moet ik me er ook gewoon nij neerleggen dat hij met periodes niet alle dagen wil eten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460378
Ja, maar het werkt ook met smaken he. Niet alleen met kvv in algemeen.
Gaat over het terug wennen van een bepaald voer, smaak ed.
Ik vergelijk met katten omdat daar de harde aanpak ook niet werkt (en dat bij katten ook nog eens gevaarlijk is als ze niet eten), maar die tactiek kan je dus ook bij honden toepassen waarbij het niet werkt.
Nu ja, als je wil he...
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3460379
pearlsofpassion schreef: zo 04 jun 2023, 18:10 Ja, maar het werkt ook met smaken he. Niet alleen met kvv in algemeen.
Gaat over het terug wennen van een bepaald voer, smaak ed.
Ik vergelijk met katten omdat daar de harde aanpak ook niet werkt (en dat bij katten ook nog eens gevaarlijk is als ze niet eten), maar die tactiek kan je dus ook bij honden toepassen waarbij het niet werkt.
Nu ja, als je wil he...
Maar als hij die smaken eerst wel at en nu niet meer dan gaat het niet over wennen van smaken, eigenlijk is het ook niet altijd de smaak, wat geit en lam betreft wel, elke mengeling waar wat lam inzit eet hij met tegenzin maar als er vis bij zit en ern klein percentage lam dan lukt het nog net. Al at hij het eerste jaar lam en geit wel zonder problemen.
Maar van die 3 worsten waarvan ik sprak die krijgt hij al 2 jaar. 1 ervan is eend/rund ik dacht hij lust geen eend meer want rund eet hij wel in andere mixen maar nu nam ik een een ander merk eend/kip en zijn bak kan niet snel genoeg leeg zijn. :biggrin2: dus ik ga die andere 2 smaken ook is bij dat ander merk nemen en zien wat dat zegt.

Je zou is moeten weten hoe moeilijk hij is let hondensnacks, het eerste jaar kon ik nog met beloningetjes werken nu neemt hij buiten niets meer aan en binnen alleen gedroogd eendenvlees en buffeloren af en toe runderlong.
Verschillende traingsworsten geprobeerd en de meeste wil hij niet.

Al mijn honden waren gek van gedroogde runderpensstaafjes ik heb net een zak weggegeven want hij neemt het wel aan maar eet het niet op. Natuurlijk is dat nu (eerst niet want heb veel weggegeven) goedkoop voor mij want ik koop alleen bovenstaande 3 dingen nog.

Van al de honden die ik gehad heb is Senshi echt een specialleke. :biggrin2:
Hij eet alleen om te overleven lijkt het wel ;D
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3460389
pearlsofpassion schreef: zo 04 jun 2023, 22:11 Opnieuw wennen dan.
Maakt mij niet uit hoe je het noemt.
En he, je hoeft m'n raad niet te volgen he. Als je liever blik blijft mengen mag dat uiteraard.

Bedankt voor je advies maar ik blijf inderdaad gewoon met 1 soort een blikje vis mengelen.
Met nu een ander merk er bij te nemen kom ik ook weer aan 5 diersoorten.
Ik reageerde eigenlijk alleen maar om aan te tonen dat er inderdaad honden zijn die heel moeilijk zijn qua eten en ook al dacht ik vroeger ook dat het veel aan jezelf lag.
ik heb het lang volgehouden met het bakje neerzetten en als je niet eet dan pech dan eet je niet en zelfs nu nog zet ik eerst de bak neer zonder iets extra maar als er beetje lam in zit moet er toch iets extra in.
Am. Akita zijn sowieso niet de beste eters al heeft het lang geduurd voor ik daar wou in meegaan, maar telkens veranderen doe ik echt niet wat hij nu graag eet zal hij nu weer blijven krijgen waarvan ook nog 3 soorten van het oude merk. Hij zal nog wel momenten hebben dat hij niet eet en dat ik het dan ook gewoon weer wegneem. Maar zolang hij gezond en levendig is en niet te mager dan ga ik me er ook niet meer zo in druk maken, het zal zijn reden wel hebben denk ik dan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door