Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ChantalRoom
#3457322
Goedemiddag

Ik ben nieuw in de kvv/BARF en ben sinds afgelopen weekend helemaal om.
Onze hond zit nog aan de anti struviet (blaasgruis) DA brokken (sinds vorig jaar januari), dus ik vind het wel heel lastig om hier een weg in de vinden.
Hebben jullie tips voor me hoe ik dat het best kan doen? Ik wil haar het liefst volledig overzetten op kvv. (Shih Tzu 11 jaar).

Ik heb de volgende soorten kvv in huis gehaald.
- 3 Rodi worst: rund, kip met kaas & lam en rijst.
- Ozzle'sfreshfood: konijn zalm eend
- Duck: rund lever kip
Is dit voldoende afwisseling? Ozzle bevat namelijk geen premix, het is puur vlees en bot in verhouding.

Ik voer nu 's ochtend brokjes en eind vd middag kvv, tot nu toe reageert ze er super op en merk ik bij haar ontlasting geen reacties, haar ontlasting is zelfs al wat verbeterd!

Tevens nog de vraag voor de ervaren mensen kennen jullie Ozzle'sdogfood en ervaring mee?
Dit is een winkel in ons dorp met het eigen huismerk Ozzle'sfreshfood.
Ik ben nog niet zo bekend met alle merken, maar naar mijn weten staat Carnibest goed aangeschreven dus vond het wel wat dat hij Carnibest classificeert als B keuze en zn eigen voer als A keuze.
Wat maakt nou HET verschil tussen een A en B klasse kvv. Van bijvoorbeeld Rodi weet ik ook dat dat niet de allerbeste keuze is. Maar voor vakanties kan dat wel een keer lijkt me.

Alvast bedankt!
#3457327
Eerst de belangrijkste vraag: is ze ondertussen struvietvrij?
Indien niet, dan zou ik haar eigenlijk op de brokken laten (nu ze die toch al krijgt), tot ze wel vrij is en dan overgaan op kvv zonder koolhydraten.
Of nu overgaan daarop maar dan moet je extra gaan verzuren tot ze vrij is. Liefst met de pH te controleren.

Indien ze al vrij is, gewoon kvv voeren zonder koolhydraat.
In de merken ben ik niet zo thuis.

Regelmatig de pH van de ochtendurine controleren blijft wel altijd verstandig.
Door ChantalRoom
#3457329
Eerlijk weet ik het eigenlijk niet, als ik haar op het voer liet zitten hoefde ik niet nog eens te laten controleren werd me gezegd.
Ik wil haar urine wel eens laten onderzoeken hoe het er nu voor staat zeker omdat ik nu ander voer wil gaan aanbieden.
Dus als ik her goed begrijp hebben koolhydraten affect op de zuurgraad, en door die tte voeren verklein ik de kans op struviet (als ze schoon is)?
Bedankt voor de tip, ik kan wel eens van die strips halen om het onder controle te houden.
#3457331
Koolhydraten eten verhoogt de pH van de urine. Dus meer kans op struviet.

Ik zou zowiezo beginnen testen, thuis, met pH strips. Zo alleen kan je het deftig monitoren.

En ja, ik zou in jouw geval toch willen weten of ze vrij is.
Levenslang struvietoplossende brok zou ik echt afraden. Buiten dat dat helemaal rommel is, krijg je zo meer kans op oxalaatkristallen en die zijn niet zo eenvoudig weg te krijgen.
Door Lizzy
#3457340
ChantalRoom schreef: do 02 mar 2023, 13:23 Goedemiddag

Ik ben nieuw in de kvv/BARF en ben sinds afgelopen weekend helemaal om.
Onze hond zit nog aan de anti struviet (blaasgruis) DA brokken (sinds vorig jaar januari), dus ik vind het wel heel lastig om hier een weg in de vinden.
Hebben jullie tips voor me hoe ik dat het best kan doen? Ik wil haar het liefst volledig overzetten op kvv. (Shih Tzu 11 jaar).

Ik heb de volgende soorten kvv in huis gehaald.
- 3 Rodi worst: rund, kip met kaas & lam en rijst.
- Ozzle'sfreshfood: konijn zalm eend
- Duck: rund lever kip
Is dit voldoende afwisseling? Ozzle bevat namelijk geen premix, het is puur vlees en bot in verhouding.

Ik voer nu 's ochtend brokjes en eind vd middag kvv, tot nu toe reageert ze er super op en merk ik bij haar ontlasting geen reacties, haar ontlasting is zelfs al wat verbeterd!

Tevens nog de vraag voor de ervaren mensen kennen jullie Ozzle'sdogfood en ervaring mee?
Dit is een winkel in ons dorp met het eigen huismerk Ozzle'sfreshfood.
Ik ben nog niet zo bekend met alle merken, maar naar mijn weten staat Carnibest goed aangeschreven dus vond het wel wat dat hij Carnibest classificeert als B keuze en zn eigen voer als A keuze.
Wat maakt nou HET verschil tussen een A en B klasse kvv. Van bijvoorbeeld Rodi weet ik ook dat dat niet de allerbeste keuze is. Maar voor vakanties kan dat wel een keer lijkt me.

Alvast bedankt!
Wij van WC eend adviseren WC eend. Ik kan helemaal niks over Ozzle'sfreshfood vinden dus dat maakt al dat we niet kunnen beoordelen of dit een A merk is. Maar ik vind het lastig iemand te vertrouwen die een ander merk afplast en zelf een eigen prakje verkoopt dat ie dan als A classificeert :-\

Een echte A klasser voor mij is Bandit. Biologisch en echt mooi vlees stoppen ze daar in. Maar ja, moet je wel een Bandit portemonnee hebben. Voor mij moet je sowieso biologisch vlees gebruiken om A klasse te krijgen. Dus nou ja, vergeet die hele classificering maar, da's door meneer zelf verzonnen en zo hanteren we allemaal andere criteria.

Een KVV moet in mijn ogen bestaan uit kwalitatief goed spiervlees. Nou...., hoe controleer je dat? Verder moet het de juiste percentages orgaanvlees bevatten, dus ongeveer 10% a 20% orgaanvlees in de vorm van hart, lever, nier en OK, bijv. long ofzo (schijnt toch niet helemaal nutteloos te zijn en maakt in de regel nooit een groot deel uit van de KVV omdat het toch niks weegt). En dan 10% pens. En dan ongeveer 20% kaal bot. Geen calciumsupplement. En de rest dus goed spiervlees. En dan moet een merk tenminste 5 diersoorten draaien. Er geen premix in doen. En geen andere suffe toevoegingen zoals zalmolie. Er mag ook liefst geen rijst of granen in zitten (en ik ben er niet weg van maar in Bandit zit 2% zilvervliesrijst en voor dit merk maak ik een uitzondering).

Ik vind zelf (naast Bandit) Barf Menu premium (dat is zonder toevoegingen, de niet premium bevat premix en zalmolie), KB raw, Kivo (zonder toevoegingen) en Tammenga. Er zijn vast meer goede merken maar dit is waar ik goede ervaring mee heb.

Dus Rodi en Duck vallen af voor mij. En dat andere voer, daarvan weet ik niet wat er in zit. Heel veel KVV's zijn sowieso onmogelijk te beoordelen omdat de % een staatsgeheim zijn (wat ik dus echt heel raar vind dus die vallen voor mij ook af).

Qua struviet: ik denk dat je hond op deze brokken wel struvietvrij zal zijn ondertussen. Wat ik zou doen is blijven voeren wat je nu voert en dan andere KVV in gaan slaan. Dan kun je tegen die tijd wel overschakelen op de KVV die beter voldoet. In de tussentijd kun je ook pH waarde strips kopen. Bijv. deze: https://www.zechsal.nl/ph-test-strips-100-stuks.html. Je moet wel meten in dezelfde urine. Dus bijv. ochtend urine (en niet de ene keer in de ochtend en de andere keer in de avond urine opvangen. De pH waarde fluctueert namelijk).

De juiste pH waarde van de urine moet rond de 6.5 zijn. Als ie richting de 7.0 a 7.5 a 8.0 kruipt gaat het niet goed en moet je extra gaan aanzuren. Cranberry capsules werken goed. Appelazijn werkt ook goed. Maar capsules zijn makkelijker te doseren.

https://www.medpets.nl/blaas+nier+hart+lever+hond/

Daar hebben ze meerdere verzurende producten. Ik zou zelf voor die van Puur gaan.
Door ChantalRoom
#3457362
Bedankt voor je antwoord.
Nou dat vond ik persoonlijk ook een beetje vreemd zeker als je nieuwe bent in de kvv. Maar kwa samenstelling bied hij minimaal 6 diersoorten aan en er zit geen mix in.

https://www.ozzlesdogfood.com/brands/ozzlesfreshfood/

Hier heb je een link kan je er eens over lezen als je dat wilt. Helemaal onderaan staat de samenstelling.

Ik maak de Rodi en duck inderdaad helemaal op naast icm struviet en daarna ga ik over op kvv zonder toevoeging.
Ik ga eens snuffelen in jou lijstje merken!
Bedankt!
Door hannabelgje
#3457364
Die rodi worsten, zijn dat diepvriesworsten of houdbare? Ik ken de versie met kaas namelijk alleen als houdbare worsten en dit zou ik eerder zien als een snack dan als voer. Heel veel vlees zit daar volgens mij niet in.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Lizzy
#3457379
ChantalRoom schreef: vr 03 mar 2023, 08:07 Bedankt voor je antwoord.
Nou dat vond ik persoonlijk ook een beetje vreemd zeker als je nieuwe bent in de kvv. Maar kwa samenstelling bied hij minimaal 6 diersoorten aan en er zit geen mix in.

https://www.ozzlesdogfood.com/brands/ozzlesfreshfood/

Hier heb je een link kan je er eens over lezen als je dat wilt. Helemaal onderaan staat de samenstelling.

Ik maak de Rodi en duck inderdaad helemaal op naast icm struviet en daarna ga ik over op kvv zonder toevoeging.
Ik ga eens snuffelen in jou lijstje merken!
Bedankt!
Mjah. Niet te beoordelen dit merk. Er staat weer niet genoemd hoeveel % bot, orgaan (en wat voor orgaan) en spiervlees er in zit.
#3457414
Maar vleesbot is niet echt 50-50. Zelfs een vleugel (dus met tip) bevat minder bot. Er staat ergens een topic in de bib waar iemand zich er ooit mee bezig gehouden heeft om dat bot er helemaal uit te peuteren en dan beide fracties te wegen. En het is dus minder bot dan vlees ed. Het ging niet over een paar grammen.
En als ik voor mezelf spreek voer ik zelfs beter bevleesd dan een vleugel.
Maar dat is niet zo belangrijk zolang je binnen barf blijft vergelijken. Dan is vleugel en net gewoon een basis vleesbot, hoeveel bot dat dan ook precies bevat.


In praktijk blijkt ook dat kvv merken met naar hun bewering 15% bot al stevig kunnen stoppen. Af die bewering klopt, is natuurlijk een 2e zaak maar toch...
Tussen kvv kan je botpercentages normaal wel vergelijken. Maar tussen kvv en barf ligt dat lastiger.
#3457643
Hoi, goed dat je over bent naar kvv! In tegenstelling tot wat veel dierenartsen je willen doen geloven staat dat bovenaan het lijstje om struviet te bestrijden. Ik heb hier een hondje dat iets ouder is dan 1,5 nu en al vanaf de eerste puppyweken tobte met blaasontstekingen die niet weggingen en binnen no-time ook gruis. Ben met piepende banden bij onze eerste dierenarts vertrokken die ons dieetvoer van Hills wilde aanbevelen plus NOG een veel te zware antibioticakuur, ons hondje was toen ongeveer 5 maanden dus ik sloeg echt steil achterover van dat advies zonder enige ruimte voor discussie of vragen. Ze beweerde stellig dat vlees voeren het domste zou zijn wat ik in dit geval zou kunnen doen.

Spoiler alert: het gruis is door nog geen 3 maanden het regime dat hier al vaak is beschreven toe te passen, volledig opgelost en nooit meer teruggekomen. Ik zat er wel als een havik bovenop omdat ik als de dood was voor stenen en een operatie, dus zeker in het begin stond ik elke dag klaar met m’n stickie. Die je nu hebt gekocht zijn zo fijn omdat je tot op 0,1 waarde kunt meten ipv de 0,5 die de meeste PH sticks hebben.

Nellie heeft nooit meer problemen met haar blaas gehad en ontsteking was dan ook niet de onderliggende oorzaak waarmee het is begonnen, bij haar was het andersom. Mijn vermoeden was dat het door de 1% graan en premix zou kunnen komen die in haar puppy-KVV zat en die hypothese bleek ook te kloppen, voedselovergevoeligheden en allergie kan zich namelijk ook uiten dmv deze klachten. Gruis kan op z’n beurt ontstekingen veroorzaken waardoor de vicieuze cirkel rond is. Alles waar ook maar een klein beetje graan in zit en premix is hier dan ook al lang en breed de deur uit en komt er niet meer in. Nu eet ze braaf groente maar destijds heb ik ervoor gekozen koolhydraten even volledig te schrappen, hoe gezond groente ook zijn. Ik ben zeker van mening dat ze nodig zijn maar ik heb ze dus geschrapt en ben ze later voorzichtig weer gaan aanbieden, nooit problemen gegeven uiteraard. Merken waar Nellie het altijd goed op doet waar enkel vlees in zit en geen premix zijn Kivo, BARF Premium, Bibi, Kiezebrink en Haaksbarf. Alles waar kippenorgaan in zit laat ik liggen ivm eventuele resten van graan, spiervlees kan ze prima hebben zonder reacties. Verder gaf ik cranberry van Puur en af en toe wat bio appelazijn zoals hier ook vaak wordt aangeraden. Mocht het allemaal niet baten zou je nog Eurologist en/of Lysium kunnen proberen maar dat bleek hier allemaal niet nodig. Vitamine C heb ik zelfs ook links laten liggen, het regime was hier dus kvv + vocht + cranberry + PH meten en dat consistent blijven doen loste het probleem op zoals verwacht.

Het is misschien even een hele onderneming maar het is echt de moeite waard om het via deze weg aan te pakken als het om struviet gaat! De merken die je in eerste instantie hebt gekocht genieten daarbij echter niet de voorkeur maar voor zover ik hier heb gelezen weet je nu waar je op kunt letten en heb je wat tips voor specifieke merken. Heel veel succes en ik hoop dat jullie beessie ook heel snel volledig mag opknappen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door