Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door gytha
#3456484
Ik heb sinds 5 weken een hondje van 5 jaar en 5 kg. uit Portugal. Toen ik hem ophaalde bij het gastgezin zat hij op Royal Canin mini. Ik ben niet gek op Royal Canin en heb hem toen overgezet op Smolke mini adult. Daar deed hij het niet goed op, slappe poep. Na 3 weken aanzien overgezet op BF petfood adult mini en daar doet hij het goed op, 75 gram per dag. Alleen.....ik heb mijn vorige 4 honden altijd op KVV gehad en daar heb ik altijd een goed gevoel bij gehad. Nu wil ik hem 's morgens KVV geven en 's avonds brok, omdat ik het met mijn vorige honden altijd lastig vond KVV op vakantie. Nu weet ik niet hoe ik dat moet aanpakken. Bovendien staat bijvoorbeeld op het energique etiket dat hij met 5 kg. 100 gram moet hebben en op het etiket van Prins total care 200 gram per dag??? Heel vreemd. Ik heb ook geen idee of een buitenlandse hond tegen KVV kan. Mijn vorige honden waren altijd rashonden en heb ik vanaf puppy tijd gehad.
Door hamada
#3456488
Wat mooi dat je een rescue hondje hebt :)
Hier veel ervaring met volwassen opvanghondjes (overigens niet uit Zuid Europa), en die werden altijd meteen op het zelfde KVV gezet als onze eigen honden kregen. Nooit problemen mee gehad. Ze krijgen hier altijd KVV; niet aangevuld met brok. Met vakantie blijkt het erg mee te vallen tegenwoordig KVV te blijven voeren. Zelfs in Zweden is het gemakkelijk te vinden in dierenwinkels. En op reis nemen we vaak houdbare worsten mee; voor een paar keer kan dat wel vinden we. Gaat ook goed.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3456491
Waarom zou je het hele jaar door brok moeten voeren enkel voor als je op vakantie gaat? Voer dan gewoon brok als je op vakantie gaat als je rauw dan lastig vind...
Hij kent het nu toch al.
Evt zijn darmen een weekje op voorhand laten wennen. Maar daarom toch geen heel jaar?
Door Lizzy
#3456495
Ik sluit me daar bij aan. Het is helemaal niet nodig om voor de vakantie periode elke dag van het jaar brokjes te moeten voeren! Gewoon lekker helemaal over op KVV en een paar dagen voor je op vakantie gaat zet je hem over op brok.

Gefeliciteerd met je hondje trouwens. Fijn dat je hem hebt geadopteerd :-*
Door Lizzy
#3456496
gytha schreef: za 04 feb 2023, 17:44 Ik heb sinds 5 weken een hondje van 5 jaar en 5 kg. uit Portugal. Toen ik hem ophaalde bij het gastgezin zat hij op Royal Canin mini. Ik ben niet gek op Royal Canin en heb hem toen overgezet op Smolke mini adult. Daar deed hij het niet goed op, slappe poep. Na 3 weken aanzien overgezet op BF petfood adult mini en daar doet hij het goed op, 75 gram per dag. Alleen.....ik heb mijn vorige 4 honden altijd op KVV gehad en daar heb ik altijd een goed gevoel bij gehad. Nu wil ik hem 's morgens KVV geven en 's avonds brok, omdat ik het met mijn vorige honden altijd lastig vond KVV op vakantie. Nu weet ik niet hoe ik dat moet aanpakken. Bovendien staat bijvoorbeeld op het energique etiket dat hij met 5 kg. 100 gram moet hebben en op het etiket van Prins total care 200 gram per dag??? Heel vreemd. Ik heb ook geen idee of een buitenlandse hond tegen KVV kan. Mijn vorige honden waren altijd rashonden en heb ik vanaf puppy tijd gehad.
Oh, qua hoeveelheid KVV. Voor een klein hondje zou ik 3% van zijn lichaamsgewicht geven. Met 5 kg praat je dan over 150 gram per dag.

Mocht je perse toch brok willen geven, dan geef je dus inderdaad 75 gram KVV en dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid brok.
Door gytha
#3456508
Moet ik de brok nog eerst mengen met de KVV? Volgens alle KVV leveranciers namelijk wel. Sommigen zeggen zelfs behalve mengen ook nog kokend water erover heen gieten. Pups zette ik altijd direct over op KVV, maar dit is een straathond van 5 jaar.
Door Lizzy
#3456509
gytha schreef: zo 05 feb 2023, 16:43 Moet ik de brok nog eerst mengen met de KVV? Volgens alle KVV leveranciers namelijk wel. Sommigen zeggen zelfs behalve mengen ook nog kokend water erover heen gieten. Pups zette ik altijd direct over op KVV, maar dit is een straathond van 5 jaar.
Dat kan. Als jij het idee hebt dat de hond een gevoelige spijsvertering heeft: dan kun je het eerst mengen. De gemiddelde straathond heeft echter een spijsvertering van beton dus die kunnen zo over. Beetje diarree kan maar gaat ook geen hond dood van. Dus ja, wat jij het fijnst vindt eigenlijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3456512
Ik heb geen goede ervaringen met mengen.
Mijn kater met gevoelige maag heeft het net erg lastig met rauw en verhit kort op elkaar.
Door gytha
#3457047
Ik heb hem 4 dagen geleden rechtstreeks overgezet van brok naar KVV zonder te mengen of met heet water te overgieten. Het ging gelijk goed!! Ik vond het best spannend, maar het ging gelukkig prima. Ontlasting bleef ook goed.
Door gytha
#3457092
Hij vindt het heerlijk! Ik had Energique Special gekocht met porties van 25 gram om te proberen, maar ik vind het net pap. Vreselijk fijn gemalen. Mijn vorige hond gaf ik Carnibest of Haaksbarf en dat vind ik een veel betere maling. Ik maak dit op en ga daarna over op Carnibest, dat hier in de buurt goed verkrijgbaar is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door