Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lia23
#3455376
Lizzy schreef: wo 04 jan 2023, 13:21 Neeeeeejjjj! Niet terug naar brok! Dan weet je helemaaaaal niet wat je voert! Hoewel je dan zeker weet dat je dood gekookte meuk voert! Ik zei het niet om je naar BARF te pesten. Joh, ik voer (wegens omstandigheden) zelf ook deels KVV. En ik laat daarbij gewoon los dat ik niet weet wat mijn hond eet. En ik kies voor KVV's die ik er mooi uit vind zien, waar ik vertrouwen in heb en waar mijn honden het goed op doen. Moeilijker dan dat ga ik het niet maken gewoon. Want iedere berekening los laten op KVV is zonde van je tijd.
Ik volg je hierin ook maar verschrok toch wel even als ik keek naar Barfmenu Premium
Qua orgaan: Het orgaan percentage is ongeveer 20%. Als er lever in een mix zit, is dit nooit meer dan 5%.

Paard Premium: Eendenorganen (hart en lever)
Hert Premium: Hertenorganen (hart),
Lam Premium: Lamorgaan (Hart en long), lamspens,
Kalkoen Premium: Kalkoenenorganen (hart en lever)

Dat is toch gewoon zeer pover qua orgaansoorten om het te bestempelen als één van de betere kvv's, vermoed ook niet dat ze er andere soorten orgaan in doen dan degene die in de ingrediëntenlijst staan, merken afwisselen is oa door dit aangewezen maar ik schrok toch wel om te zien hoe weinig orgaan soorten er in vele kvv's zit + die met 20% orgaan kan je op 1 hand al tellen
Is toch ook iets om bij stil te staan voor hetzelfde geld koop je 3/4 merken zonder premix met enkel van Orgaan Hart, lever en long.
Door Lizzy
#3455378
Lia23 schreef: wo 04 jan 2023, 13:51 Ik volg je hierin ook maar verschrok toch wel even als ik keek naar Barfmenu Premium
Qua orgaan: Het orgaan percentage is ongeveer 20%. Als er lever in een mix zit, is dit nooit meer dan 5%.

Paard Premium: Eendenorganen (hart en lever)
Hert Premium: Hertenorganen (hart),
Lam Premium: Lamorgaan (Hart en long), lamspens,
Kalkoen Premium: Kalkoenenorganen (hart en lever)

Dat is toch gewoon zeer pover qua orgaansoorten om het te bestempelen als één van de betere kvv's, vermoed ook niet dat ze er andere soorten orgaan in doen dan degene die in de ingrediëntenlijst staan, merken afwisselen is oa door dit aangewezen maar ik schrok toch wel om te zien hoe weinig orgaan soorten er in vele kvv's zit + die met 20% orgaan kan je op 1 hand al tellen
Is toch ook iets om bij stil te staan voor hetzelfde geld koop je 3/4 merken zonder premix met enkel van Orgaan Hart, lever en long.
Ik snap wat je zegt. Maar daarom adviseert Barf Menu bijv. met klem om juist bij de premiums de diersoorten af te wisselen. En daarom adviseren wij hier met klem om niet 1 merk KVV te voeren en al helemaal niet 1 diersoort (en adviseren we hier gezonde extra's toe te voegen zoals vette visjes, eieren, groenten). Maar ja nee, ik kan me voorstellen dat mensen om die redenen liever een ander merk voeren. Moet je alleen hopen dat wat zij zeggen dat er in zit: er ook in zit. Dus dan zijn we weer bij waar we waren.
Door Lia23
#3455379
Lizzy schreef: wo 04 jan 2023, 14:06 Ik snap wat je zegt. Maar daarom adviseert Barf Menu bijv. met klem om juist bij de premiums de diersoorten af te wisselen. En daarom adviseren wij hier met klem om niet 1 merk KVV te voeren en al helemaal niet 1 diersoort. Maar ja nee, ik kan me voorstellen dat mensen om die redenen liever een ander merk voeren. Moet je alleen hopen dat wat zij zeggen dat er in zit: er ook in zit. Dus dan zijn we weer bij waar we waren.
Je mag bij de Barfmenu Premium nog alle smaken afwisselen dan kom je nog niet verder dan :
Hart en lever, hart, Hart en long, lamspens, hart en lever maw zeer veel hart, 2x minder dan 5% lever en een keer pens en long dan moet je van de andere kvv's toch al zeker zijn dat er voldoende lever/nieren inzitten om iets of wat deftig te voeren, als je ze afwisseld met hun smaken met premix dan voer je compleet ja maar ook die met premix zijn zeer pover qua orgaansoort maar daar vangt de premix dit op, vandaar dat ik ook eerder zei dat ik het merk toch wat overroepen vind zeker voor zijn prijs we spreken hier toch over een kvv met een prijs in het hoger segment.

Nieren en lever is ook iets wat je makkelijk kan vaststellen in een kvv die niet al te fijn is gemalen, bij Kivo/Tammenga heb ik er wel vertrouwen in dat dit erin zit in de Darf kvv natuur zag ik ook goed de stukjes lever/nier zitten ondanks dat die fijner is gemalen dan Kivo/Tammenga.

Weet niet hoe dat in Nederland zit met NVWA maar in Belgie is er via de FAVV toch zeer strenge controle op de ingrediënten lijst, die boetes bij misbruik zijn er ook niet naast, een Boilie bedrijf wat ik ken had een verkeerd etiket met een ingrediënt van 5% wat er niet op vermeld stond en heeft er een hoop miserie mee gehad en dat ging dan over lokaasvoer.
Door maartjef
#3455381
Dank je wel Lia,

Ga ik dat verder uitzoeken, wil graag het beste voor mijn pup, maar het moet ook niet te ingewikkeld zijn.

Lizzy, dan ga ik het ook een beetje loslaten, geeft me in ieder geval meer rust :-)
Door maartjef
#3455383
Wat me overigens nu opvalt is dat de pup veel minder poept. Met de brokken 4 a 5 keer per dag slierterige ontlasting.
Gisteren middag begonnen met Haaksbarf kip. Hij krijgt 4 x per dag eten. Hij heeft nu net (om 15.15) zijn 3e maaltijd op. Vandaag heeft hij alleen nog vanmorgen vroeg gepoept (zag er mooi stevig uit). Is dat normaal dat het in het begin met start KVV even op gang moet komen?
Door Lia23
#3455384
Als je Haaksbarf kip en Lam, Kivo rund/eend en dailymeat Completissimo voert en daarbij nog Rauw4dogs vis dan voer je gewoon een prima weekmenu.

Dailymeat Completissimo bevat 15% zalm, rekening mee houden als je het vis % uitrekent, zalm en makreel bevatten geen thiaminase dat mag wel een paar % meer zijn als je daar nu mee op 11/13 % per week mee uitkomt zonder dat je kvv moet liggen te snijden is dat gewoon prima
maartjef schreef: wo 04 jan 2023, 15:21 Wat me overigens nu opvalt is dat de pup veel minder poept. Met de brokken 4 a 5 keer per dag slierterige ontlasting.
Gisteren middag begonnen met Haaksbarf kip. Hij krijgt 4 x per dag eten. Hij heeft nu net (om 15.15) zijn 3e maaltijd op. Vandaag heeft hij alleen nog vanmorgen vroeg gepoept (zag er mooi stevig uit). Is dat normaal dat het in het begin met start KVV even op gang moet komen?
Is normaal niet enkel in het begin dat blijft zo , kvv bevat veel minder vulstoffen, brok is vooral opvul middel wat brok compleet maakt zijn de extra toevoegingen van vit/mineralen voor de rest is dat voornamelijk meuk waar een hond niks aan heeft en grotendeels uitpoept.
Laatst gewijzigd door Lia23 op wo 04 jan 2023, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maartjef
#3455385
Lia23 schreef: wo 04 jan 2023, 15:24 Als je Haaksbarf kip en Lam, Kivo rund/eend en dailymeat Completissimo voert en daarbij nog Rauw4dogs vis dan voer je gewoon een prima weekmenu.

Dailymeat Completissimo bevat 15% zalm, rekening mee houden als je het vis % uitrekent, zalm en makreel bevatten geen thiaminase dat mag wel een paar % meer zijn als je daar nu mee op 11/13 % per week mee uitkomt zonder dat je kvv moet liggen te snijden is dat gewoon prima
Ok, dat is heel fijn om te weten, dank voor het meedenken!
Door maartjef
#3455387
Lia23 schreef: wo 04 jan 2023, 15:24 Als je Haaksbarf kip en Lam, Kivo rund/eend en dailymeat Completissimo voert en daarbij nog Rauw4dogs vis dan voer je gewoon een prima weekmenu.

Dailymeat Completissimo bevat 15% zalm, rekening mee houden als je het vis % uitrekent, zalm en makreel bevatten geen thiaminase dat mag wel een paar % meer zijn als je daar nu mee op 11/13 % per week mee uitkomt zonder dat je kvv moet liggen te snijden is dat gewoon prima


Is normaal niet enkel in het begin dat blijft zo , kvv bevat veel minder vulstoffen, brok is vooral opvul middel wat brok compleet maakt zijn de extra toevoegingen van vit/mineralen voor de rest is dat voornamelijk meuk waar een hond niks aan heeft en grotendeels uitpoept.
Lia, Ok, ja daar ging ik wel een beetje vanuit, maar wil natuurlijk niet een verstopping krijgen. Dank je, fijn dit forum!
Door Lia23
#3455388
maartjef schreef: wo 04 jan 2023, 15:46 Lia, Ok, ja daar ging ik wel een beetje vanuit, maar wil natuurlijk niet een verstopping krijgen. Dank je, fijn dit forum!
Wat wel eens voorkomt is witachtige krijt poep, is dan vaak een teken dat die kvv dan te veel Ca voor je hond bevat, is een kwestie van uitproberen.

Heb dit nog maar bij 2 merken (in dit topic niet genoemd) gehad die opgaven 15% bot te gebruiken, Barfmenu met 20-25% bot daar hebben mijn honden nog nooit krijtpoep op gehad.
Door maartjef
#3455389
Lia23 schreef: wo 04 jan 2023, 15:51 Wat wel eens voorkomt is witachtige krijt poep, is dan vaak een teken dat die kvv dan te veel Ca voor je hond bevat, is een kwestie van uitproberen.

Heb dit nog maar bij 2 merken (in dit topic niet genoemd) gehad die opgaven 15% bot te gebruiken, Barfmenu met 20-25% bot daar hebben mijn honden nog nooit krijtpoep op gehad.
Ok, dan wacht ik rustig af, tot ie gaat poepen ;-)
Gebruikersavatar
Door pike
#3455396
Lizzy schreef: wo 04 jan 2023, 13:21 Neeeeeejjjj! Niet terug naar brok! Dan weet je helemaaaaal niet wat je voert! Hoewel je dan zeker weet dat je dood gekookte meuk voert! Ik zei het niet om je naar BARF te pesten. Joh, ik voer (wegens omstandigheden) zelf ook deels KVV. En ik laat daarbij gewoon los dat ik niet weet wat mijn hond eet. En ik kies voor KVV's die ik er mooi uit vind zien, waar ik vertrouwen in heb en waar mijn honden het goed op doen. Moeilijker dan dat ga ik het niet maken gewoon. Want iedere berekening los laten op KVV is zonde van je tijd.
Hier idem. Maar ik moet zeggen er zijn maar bitter weinig merken waar ik vertrouwen in heb. En ik laat er dus wel een berekening op los. Maar dat kan natuurlijk alleen als de fabrikant ook voldoende gegevens verstrekt.
Malbec is begonnen met wisselen (goddank). Als hij over enige tijd fatsoenlijke kiezen in zijn mond heeft staan en niet meer drie keer per dag een maaltijd behoeft gaat hij mooi terug naar barf.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3455405
Je moet ook niet te blind staren op percentages.
Long en luchtpijp (is dat zelfs orgaan? :???:) voegt voor mij weinig tot niets toe en in kvv komt dat dan in de plaats van spier. Dus ik zou liever een kvv hebben met 7% orgaan in de vorm van hart en lever dan eentje met 10% hart-lever-long en luchtpijp.
20% orgaan die aangeraden wordt is trouwens met de helft pens. 20% aan enkel hart-lever-nier is voor een hond veel te veel.

Logisch blijven nadenken dus.
Door Lia23
#3455408
20% waarvan 10% pens is is op zich ook geen probleem als er van hart, lever, nier maar voldoende inzit, probleem is natuurlijk dat het niet allemaal makkelijk te achterhalen is en je moet afgaan op hetgeen de fabrikant zegt, maar Nier daar verschiet ik toch van dat dit amper gebruikt wordt door vele kvv merken, het is zo jammer dat Mother pride met hun kvv gestopt is die vond ik van samenstelling er toch echt uitspringen

Nu aan de andere kant in een gesprek met Darf gaven hun aan dat ze zelf al 15 jaar het voeren zonder ooit enige tekorten te hebben gezien, en die gebruiken dan 10% orgaan al vermoed ik dat ze de pens daar apart rekenen.
Door Lizzy
#3455409
Lia23 schreef: do 05 jan 2023, 10:24 20% waarvan 10% pens is is op zich ook geen probleem als er van hart, lever, nier maar voldoende inzit, probleem is natuurlijk dat het niet allemaal makkelijk te achterhalen is en je moet afgaan op hetgeen de fabrikant zegt, maar Nier daar verschiet ik toch van dat dit amper gebruikt wordt door vele kvv merken, het is zo jammer dat Mother pride met hun kvv gestopt is die vond ik van samenstelling er toch echt uitspringen

Nu aan de andere kant in een gesprek met Darf gaven hun aan dat ze zelf al 15 jaar het voeren zonder ooit enige tekorten te hebben gezien, en die gebruiken dan 10% orgaan al vermoed ik dat ze de pens daar apart rekenen.
Nier moet je je ook niet op blindstaren want dat is nier dat niet verkocht mag worden voor menselijke consumptie omdat er teveel cadmium in zit. Dat mag wel verkocht worden voor diervoeding.

En het verhaal bij DARF.... Wij van WC eend adviseren WC eend.....

Ik heb vrienden die al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren Lotgering voeren. Ook al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren zonder problemen. Ik ken hoogstpersoonlijk iemand die al jaren Lidl brokken voert. Honden kunnen een hoop hebben, dat blijkt maar weer.
Door Lia23
#3455410
Nog meer reden om te gaan Barfen voor me dan haal ik wel gewoon niertjes bij de slager, honden voeren blijft toch iets raars de prive trainer waar ik samen met men nieuwe pup 1 op 1 bij train zei me: zo lang de hond het met plezier eet is het goed voer, elke brok moet voldoen aan bepaalde opgelegde standaarden zodat ze geen tekorten kunnen opgelopen, voor kvv zouden er eigenlijk ook wel eens zo een regels mogen komen


Grappige was dan wel weer aan zijn verhaal dat hij natuurlijke geperste brok voert met 50% graan, nuja zijn DH is vorige maand overleden op 13 jarige leeftijd en die heeft tot de laatste week daar nog 2x per week mee kunnen trainen en tot zijn 11de als therapie hond gewerkt.

Maar dan denk ik weer aan die bergen stront zelf op Farmina/Orijen, en de honden krijgen ook vrij snel een andere minder leuke geur als ik ze weer op brok zet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door