Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door maartjef
#3455337
Ik heb een labrador pup van 9.5 weken die brokken krijgt van de fokker en wil hem nu overzetten op KVV.
Heb middels voerwijzer geprobeerd een goed menu te maken.
Denken jullie dat dit een goed menu is of zijn er nog verbeteringen?
Dank alvast
Afbeelding
Bijlagen
20230102_193939.jpg
20230102_193939.jpg (5.73 MiB) 4247 keer bekeken
Door Lizzy
#3455338
Welke versie bedoel je van Carnivoer? Ik kan alleen deze vinden:

https://carnivoer.nl/product-categorie/ ... lees/hond/

Maar drie merken en verschillende diersoorten is prima. Ik zou er zelf wel gezonde extra's bij geven zoals rauw/gepureerde of gekookte groenten en twee keer per week een rauw ei met schil. Verder dingetjes als af en toe wat gezond (onbespoten) fruit zoals blauwe besjes, stukje appel, stukje onrijpe (echt groene) banaan.
Door maartjef
#3455339
Ok, dank je wel voor je snelle reactie. Dan ga ik inderdaad kijken naar groente. En die onrijpe banaan wist ik niet. Geef altijd rijpe

Carnivoer klopt niet heb ik fout in schema gezet.
Het moet Daily Meat zijn.
Door Lizzy
#3455343
maartjef schreef: di 03 jan 2023, 11:47 Ok, dank je wel voor je snelle reactie. Dan ga ik inderdaad kijken naar groente. En die onrijpe banaan wist ik niet. Geef altijd rijpe

Carnivoer klopt niet heb ik fout in schema gezet.
Het moet Daily Meat zijn.
Rijpe banaan vinden ze lekker natuurlijk (door de hoeveelheid suikers). Maar groene banaan bevat resistent zetmeel. Normaal zetmeel kan zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel. Resistent zetmeel gedraagd zich als voedingsvezels. En dat is weer goed voor de darmen.

Ah OK. Nou, Daily Meat Completissimo bevat 5 dieren zo te zien. Samen met de andere merken die je voert: prima. Zeker met een pup zou ik niet al mijn paarden wedden op 1 merk. Ik vind 2 merken al beter en 3 is gewoon hartstikke mooi. En dan even kijken welke merken je pup het goed doet. Mocht er een merk tussen zitten waar ie minder op reageert, kun je dat weer vervangen voor een ander merk. Tegenwoordig merken genoeg.
Door maartjef
#3455345
Ok, dan gaan we opzoek naar groene bananen.

Heel erg bedankt voor het meekijken Lizxy
Ik wil het graag goed doen voor pupke en deze aanvulling is zeer welkom .
Gebruikersavatar
Door pike
#3455347
Wat ik zelf nog zou doen: In de tabel de verdeling vleesbot/spiervlees/orgaan zetten evenals de verdeling hart/lever/nier/pens. En daar dan onderaan de streep de gemiddeldes van neerzetten. Dan heb je een idee of je ongeveer de juiste verhoudingen voert.
Door maartjef
#3455353
Dank je wel.
Ga ik naar kijken of ik dat kan vinden.

En is onderstaande dan een goede leidraad?

● Spiervlees (45-75%)
● Bot (10-25%)
● Lever (3-6%)
● Pens (5-10%)
● Hart (5-10%)
● Vette vis (5-7%)
● Groente en andere aanvullingen
Gebruikersavatar
Door pike
#3455356
De gangbare verhoudingen bij barf gelden in wezen ook voor kvv:
vleesbot 45%
Spiervlees 25%
Orgaanvlees 20%
Groente 10%

Heb je het echter over kaal bot van bv 20% dan wordt je aandeel spiervlees automatisch 50%.
10% kaal bot lijkt me te weinig.

Orgaanvlees: de helft pens en de andere helft gelijkmatig verdeeld over hart, lever en nier.
Vis: maximaal 10% van het menu.

Ben benieuwd of je er uit kan komen ;)
Door Lia23
#3455363
Zijn precies maar weinig kvv merken die 20% orgaan gebruiken, deze 4 vond ik via voorwijzer die 20% orgaan gebruiken.

Barfmenu
Daily meat
Natuur en dier
Kivo

Waarbij kivo en en haaksbarf bij 1 soort er nieren bij doen (enkel kijkend naar de merken met 20% orgaan), is ook één van de reden waarom ik 2x per week Kivo rund/Eend geef, kan zijn dat er nog meer merken met 20% orgaan zijn maar dat si dan niet gekend of nog niet geüpdatet op voerwijzer



Haaksbarf orgaan 15%

-Haaksbarf kip: Alle organen behalve de galblaas en darmen
-Haaksbarf lam: hart, lever, long, slokdarm en pens

Raw4dogs Orgaan % ?

-Eend: Eendenhart
-Fish: ?

Daily meat Orgaan 20%

-Completissimo: Long, lever, hart, luchtpijp

Raw4dogs is precies wel zeer karig met orgaan, heb ook eens naar andere merken gekeken die daar worden gemaakt, Barfmenu is toch ook karig qua orgaansoorten zit wel 20% orgaan in maar het is meestal hart lever waarbij nooit meer dan 5% lever.

Ik kijk enkel naar de mixen met min lever en nier

Alaska Beef: Runderpens (30%), runderhart (15%), rundernier (5%), runderlever (5%),
Alaska Rabbit: Nier (10%), hart (5%), long (5%), lever (5%),

KB raw (tevens de fabrikant van Barfmenu, Raw4dogs en Alaska)

-Konijn: 10% hart, 7% long, 5% lever, 4% nier.
-Rund: : 35% pens, 20% hart, 5% nier en 5% lever

Denk dat Kb hart als spiervlees rekent
Door Lizzy
#3455368
Heel eerlijk? Ik vind persoonlijk dat als je besluit om KVV te geven, je dit voor het grootste deel (zo niet helemaal) los moet laten. Is mijn mening he, niemand hoeft het met me eens te zijn. Maar ik leg het uit (en dan hoef je het nog steeds niet met me eens te zijn):

Een KVV fabrikant kan op papier alles zetten wat ie wil en in zijn prak alles draaien waar ie zin in heeft. Niemand kan het controleren. Niemand controleert het. Dus je kunt allemaal heel ingewikkelde berekeningen maken. En je kunt je blindstaren op de inhoud. En berekenen en bestuderen of de Ca/F verhouding klopt, etc. etc. Maar het brengt je niks. Gewoon omdat de KVV fabrikant bepaald wat er in de prak gaat en hoeveel. Gewoon omdat er nooit regelmatig analyses van het eind product worden gemaakt. Gewoon omdat ie kan schrijven dat ie er 15% kaal bot in stopt, maar doet ie er 20% in: zie jij niet, kom je nooit achter. Hij kan zeggen dat er 5% lever in gaat, maar als ie er 3% of 10% in stopt: gij zult het nooit weten.

Dat is KVV. Ik kan het gewoon niet mooier maken.

Dus je vertrouwt een KVV fabrikant op z'n mooie blauwe ogen. En als je wilt weten wat je hond eet, hoeveel ie van iets eet: dan zul je zelf moeten gaan samenstellen.
Door Lia23
#3455369
Klopt helemaal Lizzy dat is oa ook de reden dat als de kvv op is ik over ga op barf, echter als het er bij staat kan het erin zitten alls het er niet bij staat zal her er meer dan waarschijnlijk ook niet inzitten, oa lever en nieren hoort er voor me gewoon in te zitten dat dit in Kivo 100% erin zit daar twijfel ik niet aan, de stukjes nier/ lever haal je er zo uit.
Door maartjef
#3455370
Ok,

Dank voor jullie meedenken. Omdat allemaal uit te rekenen, gaat mij niet lukken. Dus dat ga ik loslaten. Barf voeren is voor mij geen optie en anders wordt het weer brokken? Dan weet ik wel wat er wel en niet in zit?
Door maartjef
#3455371
Lia,

Heb jij voor mij een andere optie RAW4Dogs Fishmix wat past in het menu van Haaksbarf kip en Lam, Kivo rund/eend en dailymeat Completissimo
Ik ben opzoek naar goede vis KVV, die niet al te vet is, dus kwam daarom bij RAW4dogs uit.
Door Lia23
#3455372
Barfmenu vismix is sowieso compleet vanwege premix Raw4dogs ook je hoeft ook niet alle dagen van de week alle organen elke dag te geven dus je kan beide vismixen gerust geven, qua vis menu vind ik zowel Barfmenu als Raw4dogs meer dan prima zit wel een premix in, Barfmenu vis premium is zonder Premix

Runner Fresh for Dogs Vismenu of Kb vis mix met een kip of kalkoen mix erbij is ook prima vaak is het de dag erna wat slappe ontlasting met pure vis de kip/kalkoen mix maakt het vaster, Tammenga vis mix is ook een aanrader is met 70% zalm de Tammanga zou ik zelf nemen moest ik terug kvv bestellen, en dan 1x per week nog een extra kleine sardine of makreel als extra op een andere dag

Alaska zalm en Alaska skin&coat lijkt me ook prima ik zou die gewoon 2x per week 50/50 geven als dit niet het % vis per weer overschrijd

Bij de Jumbo hebben ze ook betaalbare wilde zalmen in pakjes van 2x/4x 125 gram op een andere dag een makreeltje of sardine erbij en je zit qua vis ook goed.
Laatst gewijzigd door Lia23 op wo 04 jan 2023, 13:41, 6 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3455373
maartjef schreef: wo 04 jan 2023, 13:00 Ok,

Dank voor jullie meedenken. Omdat allemaal uit te rekenen, gaat mij niet lukken. Dus dat ga ik loslaten. Barf voeren is voor mij geen optie en anders wordt het weer brokken? Dan weet ik wel wat er wel en niet in zit?
Neeeeeejjjj! Niet terug naar brok! Dan weet je helemaaaaal niet wat je voert! Hoewel je dan zeker weet dat je dood gekookte meuk voert! Ik zei het niet om je naar BARF te pesten. Joh, ik voer (wegens omstandigheden) zelf ook deels KVV. En ik laat daarbij gewoon los dat ik niet weet wat mijn hond eet. En ik kies voor KVV's die ik er mooi uit vind zien, waar ik vertrouwen in heb en waar mijn honden het goed op doen. Moeilijker dan dat ga ik het niet maken gewoon. Want iedere berekening los laten op KVV is zonde van je tijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door