Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door katrien
#3455319
Vanaf welke leeftijd kan een pup/jonge hond overtollig calcium afscheiden?
Door Lizzy
#3455331
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Ik zeg meteen. Zolang het maar een echte calciumbron betreft, een die de natuur zo bedoeld heeft: vleesbot. Vleesbot interfereert ook niet met de opname van andere voedingsstoffen. En ik zie dat ook aan de ontlasting van al heel jonge pups, wanneer ze veel bot in een maaltijd hebben gekregen. Dan poept ook pupje wittere/hardere keuteltjes.

Tot de leeftijd van 1 jaar kan excessief calcium wel problemen geven bij de mineralisatie van de botten van de hond, vooral bij honden van grote rassen. Dus excessief vleesbot voeren (of andere vormen van calcium - dat laatste, dus een onnatuurlijke calciumbron waarvan je teveel geeft, dat geeft pas echt problemen!): moet je toch gewoon niet doen. Want waar je echt teveel vleesbot geeft: geef je te weinig andere dingen, die je opgroeiende hond ook nodig heeft. Daarom moet je niet meer dan 25% kaal bot geven. En dat komt dan neer op 50% vleesbot, want vleesbotten mogen niet te kaal zijn en bestaan uit 50% bot en 50% vlees. Omdat ik de vleesbotten steeds kaler heb zien worden in de afgelopen jaren, adviseer ik tegenwoordig liever 40% a 45% vleesbot dan 50%. In theorie zeggen ze dat 10% kaal bot (dus 20% vleesbot) voldoende is. Ik heb genoeg voorbeelden gezien sinds 2003 dat ik denk "naaaah, ik vind van niet". Voor volwassen honden kan dat wel hoor, maar voor pups? Ik zeg "dat moet je niet doen".

En daarom is zelf samenstellen zo fijn. Dan heb je zelf in de hand wat je je hond voert.

Barfplaats wordt gesponsord door